Joku omituinen osa minusta ei haluaisi päästää irti vanhasta elämästä ja kumppanista. Kun on jakanut kaiken viimeiset vuodet toisen kanssa ja se on oikeasti ollut paras kaveri lukiosta asti, niin nyt selän kääntö, kolmas pyörä ja sen kanssa deittailu on vain kertakaikkisen lamauttavaa. Se tekee sen kanssa kaikkea sitä mitä minun kanssa tehtiin vielä vuoden vaihteessa. Siis mitä tässä tapahtui?
Jos ongelmista puhuttiin aiemmin, niin kaipasi omaa tilaa ja olemista ihan vain itsensä kanssa. Tuota tilaa pyrin järjestämäänkin ja siihen tilaan tulikin se kolmas pyörä. Eli se siitä itsekseen olemisesta omien ajatuksien kanssa.
Kyllä aivoni ymmärtää mikä valehteleva käärme tuo nainen nyt on. Ja kuitenkin ollut minulle se ykkönen vuosikymmenet. Aivan jäätävä loppu tälle uskomattoman hienolle matkalle.
Ajattelin viikko sitten, että tässä voisi perheenä rennosti olla ja tehdä perheenä asioita esim. kesän yli, mutta nyt ahdistus tuosta puoliavoimesta kolmannen osapuolen deittailusta alkaa olla sitä luokkaa, että omaa kämppää alle ja näkemiin vaan.
Ihan allekirjoituskamaa kaikin puolin. Kun oma liittoni (11 vuotta yhdessä) päättyi tuossa reilut 4 vuotta sitten, niin aika samalla kaavalla mentiin. Vaimo oli tehnyt jo yli vuoden yksinään eroa, kertoi tuosta itse jälkikäteen. Minun suuntaani tuo näyttäytyi tilan tarpeena yms. Lopulta sovittiin, että hän muuttaa viikoksi muualle, jotta saa sitä kaipaamaansa tilaa, ja sinä aikana ei juuri viestiteltäisi yms. Myöhemmin kävi ilmi, että tuo viikko meni käytännössä toisen miehen kanssa oleskellessa ja paneskellessa. Omien sanojensa mukaan ei kuitenkaan pettänyt, koska oltiin hänen mielestään jo erottu. Ei vain muistanut kertoa minulle siitä. Eikä kyllä kertonut petipuuhistaankaan, jotka mitä ilmeisimmin jatkuivat tämän jälkeenkin. Kerran oli jättänyt yhteiseen kotiimme roskikseen päällimmäiseksi jälkiehkäisypilleripaketin, epähuomiossa tai tarkoituksella. Tuossa kohtaa kaikki palaset loksahtivat paikalleen ja minä pakkasin kamani lopullisesti.
Itse ero meni sopuisasti eikä osituksen kanssa tullut mitään ongelmia. Nähtiin viikoittain kahvien yms. merkeissä, mikä oli itselleni helpottavaa aikaa, koska olin lopulta prosessoinut asioita niin vähän aikaa. Hiljalleen asiat korjaantuivat myös minun päässäni ja tarve tapaamisille väheni. Nyt ollaan nähty kahden kesken vain kerran kuluneen vuoden aikana ja sekin vain siksi, että myin hänelle osuuteni yhteisomistukseen jääneestä ensiasunnostamme viimein pois. Asunto oli ollut vuokralla yhtäjaksoisesti jo muutaman vuoden ja hyvinhän tuohon olisi voinut jäädä mukaankin, mutta ajattelin pistää lihoiksi vielä, kun välit ovat hyvät ja asiat sujuneet mallikkaasti. Mutta tosiaan, kun aikaa vain kului tarpeeksi ja itsekseen teki aika helvetillisen työmäärän, niin tarve jumittaa menneessä ja aiemmissa tunteissaan toista kohtaa väheni hiljalleen ja nykyisin ei vaihdeta enää kuulumisiakaan edes kuukausitasolla. Hänen nykyinen elämänsä ei kuulu minulle eikä omani hänelle.
Eihän se reilua ole, että toinen pääsee tilanteesta ulos ns. ”kuivin jaloin” ja hyppää suoraan seuraavaan suhteeseen, ja toinen jää rypemään omassa paskassaan ja nuolemaan haavojaan yksin, kun karu totuus lävähtää silmille. Jälkikäteen voi sitten taputtaa itseään olalle ja sanoa, että hyvinhän mä lopulta selvisin, vahvempana kuin ikinä. Jälkikäteen näkee myös kiusallisen selvästi kaikki ne aiemmat viitteet siitä, mitä oli tulossa. Mutta se rakkaus ja toisaalta pelko toisen menettämisestä ovat niin voimakkaita tunteita, että analyyttinen ajattelu jää paitsioon. Jälkikäteen on onneksi myös helppo nähdä, että vaikka ratkaisu oli kivulias ja helvetillinen ja elämänhalu aika vähissä jonkin aikaa, niin yhdessä jääminen näivettyneeseen parisuhteeseen olisi ollut pitkällä tähtäimellä silkkaa myrkkyä; jämähtää paikalleen tilanteeseen, jossa kumpikaan ei halua olla ja kuitenkin elätellä vuosikaudet toiveita siitä, että asiat vielä korjautuisivat. Eivät ne korjaannu ja aika entinen ei koskaan enää palaa, ellei molemmilla löydy halua tehdä ihan helvetisti duunia sen eteen.
Jos koskaan kaipaat juttuseuraa tai jotain, mihin purkaa tuntemuksiasi ilman, että toinen jakaa paskoja elämänohjeita ja latteuksia yrittämällä lohduttaa, niin paiskaa viestiä. Joskus se helpottaa, että pääsee purkamaan tunnekuormaa jollekin sellaiselle, joka ei liity asiaan tai edes omaan elämääsi millään tavalla. Puhuminen auttaa aina, koska se ikään kuin pakottaa jäsentämään asioita, vaikka ne sanat vain vyöryisivät ulos ilman mitään loogista järjestystä. Pidä sitä ikään kuin ääneen ajatteluna.