@Outsider, olet saanut kautta linjan jo erinomaisen varteenotettavaa palautetta. Lisään tähän jatkoksi muutamia ajatuksia, ja muotoilen lisää jo aiemmin mainituista teemoista.
Kannatan ehdottomasti, että arvioit oman suhteesi nykytilaa ja mahdollista tulevaisuutta, sekä itseksesi että varsinkin yhdessä kumppanisi kanssa. Kipinänsä kadottaneeseen suhteeseen voi olla mahdollista saada kohennusta ja uudenlaista tunnetta, mutta se vaatii molemmilta halua tehdä töitä asian eteen. Tuo ei ole helppoa, mutta jos väljähtyneen suhteen tilasta ei keskustella yhdessä eikä ongelmia tunnisteta, niin asiat todennäköisesti vain huononevat ajan mittaan.
Jos lopputulema on se, että olette molemmat leipääntyneitä suhteeseen ja haluaisitte mieluiten erota, niin sitten on näin. Ei sitä päätelmää pidä kohtuuttomasti pelätä. Ymmärtääkseni sinulla on ikää vähemmän kuin minulla (olen 50), ja sinulla ja kumppanillasi on vielä oletettuja kilometrejä edessä vaikka kuinka paljon. Elämää ei kannata tuhlata keskinkertaisessa tai kaveruudeksi vajonneessa suhteessa kärvistelemiseen, huonosta nyt puhumattakaan. Ei edes yhteisen lapsen takia.
Mieti nyt tarkkaan erityisesti sitä, olisiko nykyinen suhteesi korjattavissa sellaiseksi, että olisit ennen pitkää joka päivä onnellinen tuon ihmisen kanssa. Hän miettiköön vastaavaa omalla kohdallaan.
Realistina pitää todeta, että parempaa naista joka vieläpä jaksaisi minua en kyllä tule löytämään, vaan sitä saisi sitten olla loppuelämän yksin, jos tästä päättäisi lähteä.
Noin 100 % ihmisistä, jotka väittävät jotakin tuollaista, ovat totaalisen väärässä. Minäkin mietin edesmenneen avioliittoni aikana hölmöyksissäni jotakin vastaavaa useammankin kerran, ja olin aivan saakelin kassalla tässä asiassa.
Tuntematta sinua minkään vertaa, väitän että tosipaikan tullen löytäisit montakin hyvää ja vielä parempaa, edellyttäen että tekisit asian eteen vähän töitä. Ensimmäinen vastaantullut ”kiva ja ihana” ei välttämättä olisi sinulle loppuelämäsi puoliso, mutta tuokin kokemus voi olla sinulle tärkeä: kaikki koettu auttaa sinua selkiinnyttämään, millainen nainen ja millainen suhde toimisi sinulle parhaiten. Kyllä sen aikanaan tietää, kenen kanssa haluaa suhteeseen tosissaan panostaa, kun oikean tyyppinen ihminen osuu kohdalle.
Tunteet, joita koit siellä syntymäpäiväjuhlilla, ovat ihan tavanomaisia pitkässä suhteessa. Jotkut meistä ovat tuollaisten tunteiden äärellä helposti vietävissä silloinkin, kun vakituisen suhteen pitäisi olla ihan hyvässä iskussa. Huomioiduksi tuleminen tuntuu toisista vastustamattomalta, muistakin toki kivalta. Jos vakituinen suhde toimii ja tuottaa onnellisuutta, tuollaiset sivusta tulevat tunteet on kuitenkin useimmiten helppo käsitellä ja sivuuttaa. Mutta kuten todettua, nuo tunteet voivat olla myös merkki siitä, että jokin on nykyisessä suhteessa pielessä, mikä tarkoittaa, että huonompaa on todennäköisesti luvassa, ellei asioiden kulkuun puututa.
Myös minun mielestäni teit ehdottomasti oikein, kun et pokannut sitä naista synttärijuhlista. Olet jatkossakin luotettavan miehen maineessa tuon juhlissa tapaamasi naisen silmissä, ajatellen vaikka tulevaisuuden tilannetta, jossa nykyinen suhteesi on kenties tullut päätökseensä. Ja voit myös onnitella itseäsi vahvasta selkärangasta ja oikeiden johtopäätösten tekemisestä silloin, jos olette nykyisen kumppanisi kanssa päätyneet laittamaan suhteenne hyvään kuosiin, ja vielä onnistuneet siinä.