Tervehdys. En nyt viitsi alkaa kaikkia 900 sivua selaamaan läpi, että löytäisin vastauksia, joten kirjoitan itse oman kontribuutioni, jos täältä vaikka löytyisi joitain, jotka ovat kokeneet saman tai ovat päätyneet hyvin vastaavanlaiseen tilanteeseen. Eli muutama päivä takaperin tilanne eskaloitui. En nyt ole ihan varma pitäisikö kerronta aloittaa alusta vai siitä tavallaan lopusta, mutta olemme tosiaan olleet kimpassa jo lähemmäs 8 vuotta ja jälkikasvuakin on ja omistusasuntoa ja sellaista eli kaikki on erityisen hyvin ulkopuolisen silmin katsottuna. Ennen joulua kuitenkin tapahtui pieni välikohtaus, jossa kovaan ääneen ilmoitin myrskyn edellä, että en enää aio sietää sitä, että hän haukkuu minua tai minun läheisiäni erilaisin termein liittyen mielenterveyteen yms. Hän suivaantui tästä niin, että kävi minun kurkkuuni tai leukaperiin kiinni ja puristi niitä kynsin verille, kunnes sain hänet irti otteesta ja ilmoitettua, että nyt on syytä rauhoittua ja että ei enää ikinä koske minuun. Tämän jälkeen päätimme rauhoittaa tilanteen ja vein hänet ja jälkikasvun hänen vanhemmilleen yön yli rahoittumaan ja seuraavana päivänä kuitenkin sovimme, että vietämme joulun yhdessä lasten kanssa. Olemme tässä nyt pohtineet jatkoa, että onko vielä mahdollista jatkaa yhdessä eteenpäin. Sen verran olemme osanneet analysoida tilannetta, että molemminpuoleinen kunnioitus, arvostus ja toisen huomioon ottaminen on hyvin hataralla pohjalla. Molemmat ajavat mielummin omaa etuaan, kuin ottavat toisiaan huomioon. Ajoittain parhaillaan meillä on erittäin hyvääkin aikaa johon sisältyy läheisyyttä, rakkautta, seksiä ja toisen huomioon ottamista ja ihan sellaista arkista romantiikkaa ja ystävyyttä, mutta sitten hyvin usein läikkyy myös pahasti yli.
Hieman jos mennään ajassa taaksepäin, jotta ei kuulosta siltä että osoittaisin tässä pelkällä syyttävällä sormella, niin minäkin olen aikanaan horjuttanut meidän välistä luottamusta omilla toimillani. Kumpikaan ei ole pettänyt toista kuitenkaan, mutta vuosia sitten uskoiduin mieluummin naispuolisille ystävilleni, kuin hänelle ja toki myös miespuolisille, mutta ensin mainittu loi luottamuspulan silloin, kun olimme vielä mustasukkaisia toisilemme. Olemme myös kerran pitäneet pidemmän tauon ennen lapsia, joka avasi silmiä ja sai huomaamaan silloin, että kaikki ei olekaan niin huonosti lopulta.
Nyt viimeisien kuukausien aikana olen kuitekin tuntenut oloni jollain tavalla ahdistuneeksi ja kahlituksi. Muutimme avopuolisoni synnyinseutuja lähemmäs, jossa minulle ei ole juuri mitään. Kaikki tuttavani asuvat vähintään 50-200 kilometrin päässä, mikä ei sinällään ole ongelma, mutta heitä näkee paljon harvemmin. Myös kaikki vanhat harrastukset ovat jääneet taakse. Koen myös tavallaan, että elämäni on tällä hetkellä pelkkää suorittamista monella osa-alueella ja vaikka parisuhteen korjaamiseen pitäisi panostaa, niin aika menee työhön, kouluun, lapsiin ja ylipäätään selviämiseen. Tietyllä tapaa koen että itsemääräämis oikeuttani rikotaan välillä tässä suhteessa. Olen lihonnut reilusti ja minusta on tullut flegmaattinen. Ennen olin virkeä ja tarmokas ja urheilin ja liikuin päivittäin.
Jälkikasvu on se, mikä auttaa jaksamaan ja yrittämään eteenpäin. Olen kuitenkin miettinyt, että onko tämä heille otollinen kasvuympäristö, jos kaksi härkää on sarvet vastakkain tuon tuosta. Heidän takiaan tilanne on varsin hankala, koska sitten tulisin näkemään heitä paljon harvemmin, jos päädymme mahdolliseen eroon. Kuitenkin se vähäinen aika heidän kanssaan voi olla myös paljon antoisampaa kuin tällä hetkellä.
Loppukaneetti olisi se, että suhteemme ensimmäinen puolikas oli erittäin hyvää ja iloista aikaa, joka päättyi lopulta väliaikaiseen eroon mustasukkaisuuden ja kommunikaation puutteen vuoksi. Nyt toinen puolikas on tulossa päätökseen henkisen ja fyysisen väkivallan ja yhteyden katkeamisen takia. Mikäli jollain on vastaava tilanne ollut tai jonkinlaista samaistumispintaa, niin mihin ratkaisuun päädyitte ja miten ja miten asiat ovat sen jälkeen sujuneet? Ei ole väliä oletko juuri samassa tilanteessa perheellinen tai perheetön ym. Lähinnä se, onko tunteita mahdollista palauttaa, jos toinen on tallottu maanrakoon niin syvälle, että on jo vaikeaa hengittää? vai onko tässä vaiheessa rakkautta se, että päästää irti, jotta kaikki voivat mahdollisesti jossain aikavälissä olla onnellisia? Voi olla, että selitin asiat hieman rönsyilevästä, mutta toivottavasti joku sai kopin ja osaa antaa jonkinlaista vertaistukea? kenties. Kiitos ja hyvää uuden vuoden odotusta kaikille.