Alamummo kirjoitti:
En itse yritä millään lailla käyttäytyä kuin mies, mutta olen myös tottunut pitämään huolta omista asioistani sekä pitämään puoleni. Jos tämä tekee minusta itsekkään citybitchin, niin ei voi mitään. Itsetuntoa pitää olla. Tuntuu vain siltä, että jos on suotu pikkuisen keskivertoa enemmän älyä, sanavalmiutta, uraa, ulkonäköä, käytöstapoja jne, miehet eivät osaa suhtautua.
Joo, kuten totesin (tai yritin todeta), niin jos ihmisellä lähtee asiat liikkeelle hyvästä itsetunnosta ja muutenkin luontevalta pohjalta, niin miksi ei olisi juuri sellainen kuin se puoli näyttää. Ikävän usein tuntuu vaan, että moni yrittää olla ihan jotain muuta kuin on. Tietyllä tapaa tämä näkyy miehissäkin maailmassa, että pitäisi osata olla todella cool jätkä, järkkymätön, näyttää tunteita vain siinä sopivassa suhteessa, olla oikea pukki ja naistenkaataja ja ylipäätään vahva ja pätevä joka asiassa. Monelle miehelle tuo voi olla todella kova paine ja suorittaminen ja vääristää omaa persoonaa. En ainakan itse jaksa esittää mitään the äijää, koska en ole sellainen. Enkä välitä olevani, olen oma itseni ja se saa riittää minulle.
Ainakin sinä vaikutat siltä, että olet ihan omalla luontaisella selkärangallasi saavuttanut sen minkä olet saavuttanut. Myönnettäkööt, että erityisen itsenäinen herättää varmasti monessa miehessä pelkoa ja jonkinsorttista vihaakin. Tämä yhteiskunta on kuitenkin sen verran patriarkaalinen, että vahva nainen on sellainen tuntematon uhka, jonka pelätään vievän miehet perikatoon. =)
Yleistä pätemistä yrittävä nainen, vaikka siihen ei ole todellisuudessa rahkeita, taas herättää minussa kummastusta. Ei mielestäni ole mitenkään huonoa olla vaikka sitten sellainen kainompi ja herkempi nainen, jos kerran sellaiseksi on sattunut syntymään. Sellainenkin ihminen voi olla menestyvä ja täysin pätevä omalla tavallaan, vaikka ei nyt vaikuttaisi yhteiskunnassa niin radikaalisti.
Minua on aina ällöttäneet nämä koodistot seurustelusuhteessa ja sen muodostamisessa. Esimerkiksi pitäisi jotenkin osata osoittaa olevansa kiinnostunut, mutta toisaalta ei saa osoittaa olla liian kiinnostunut tai on miesten mielestä helppo nakki. Näinkö se tosiaan on? Näitähän on kymmeniä muitakin... Aika rasittavaa, jos en naisena voisi soittaa jollekin tyypille, joka kiinnostaa. Itse olen aina toiminut just niinkuin huvittaa ja oma mieli sanoo ja sekös on joskus herättänyt oudoksuntaa ja mut on käsitetty väärin. Vain hyvällä itsetunnolla varustetut miehet ymmärtävät homman nimen tässäkin asiassa.
Tässä asiassa toisaalta toivoisin kaikenlaisten menneiden aikojen ihanteiden romuttuvan vähitellen. Elämme kuitenkin nykypäivää ja miksei nainenkin voisi tehdä aloitteita. Itse tälläisenä suht huonona iskulauseiden tekijänä ja hieman ujona tapauksena olisin enemmän kuin mielissäni, jos nainen/naiset osoittaisi hieman enemmän oma-aloitteista tuttavuudentekemistä. Tyylillä toki. En pidä päällekävijöistä. Mielenkiintoista onkin, että kaikesta miesmaailmaan runttaamisesta huolimatta useimmat suomalaisnaiset tuntuvat edelleen olevan passiivisia näissä asioissa? Miehiltä siis edelleen odotetaan niitä aloitteita ja eleitä?
Kieltämättä miehenä mieluiten yleensä olen se tarjoava osapuoli, jos tulee kyse ateriasta tai drinksusta tai vastaavasta. Vaikka omasta mielestäni olenkin aika moderni, niin silti vaivaa, jos naispuolinen seuralainen tarjoaa juoman tai muuta. Kai joku koputtaa aivokopassa, että "hei, se on miehen velvollisuus tarjota daamille..." Useimmille naisille kuitenkin tuo, että saavat tarjota siinä missä mieskin, on kuitenkin ihan ok, eli sallittakoot sitten vaikka.