Skyde kirjoitti:
Voiko kukaan antaa mulle jotain neuvoa kuinka selvitä rakastamansa naisen täydellisestä hylkäämisestä? Oltiin 2v yhdessä ja mitään suurempia ongelmia ei ollut ja elämä hymyili. 3kk sitten hän sitten yhtenä iltana jätti ja sanoi ettei enää rakasta.
Oletpa aika rankan jutun joutunut kohtaamaan. En ihmettele lainkaan, jos sielunmaisemasi on nyt melkoisen usvainen. Kun kuulee kylmäkiskoisia sanoja ja kohtaa kovaa kohtelua, sitä putoaa aika totaalisesti polvilleen. Etenkin, kun ei ymmärrä, m i k s i 'ansaitsee' niin heviä käsittelyä.
Vanha totuus on tietysti, että aika v o i auttaa siihen tuskan volyymiin, kun saa asioihin etäisyyttä. Mutta kyllä totuus on myös se, että pelkkä aika ei riitä, vaan nuo tuollaiset kokemukset syö miestä/naista, jos niitä ei duunaa läpi. Ja kuinka sitten duunata?
Itsekin olen saanut kuullut melko karuja lausuntoja. Sinänsä olen pystynyt siirtämään toisen ihmisen epäoikeudenmukaiset teot/sanat itseni ulkopuolelle, koska minulla on vastuu vain omista tekemisistäni ja toiset kantavat omansa. Tämä on auttanut minua saamaan hengityksen kulkemaan normaalisti. Mutta kipu on toki olemassa edelleen, vaikka aikaa on jo välissä. Koska tunnemaailma järjestäytyy hieman hitaammalla poljennolla kuin järki. Järki voi kuitenkin olla siinä työkaluna: on lupa sanoa itselleen, että tapahtunut ei ollut minun syytäni. On erittäinkin olennaista tehdä itselleen selväksi, että syyllisyyttä ei pidä lähteä kantamaan muiden teoista tahi sanoista. Vain omista.
Skyde kirjoitti:
Seuraavana päivänä sain tietää että hän on erään kaverini kanssa joka käyttää huumausaineita. Tuota samaa kaveria yritin auttaa talvella irti aineista osittaen siinä myös onnistuen.
Voisinpa kuvitella (en tiedä, mutta luulen), että tuo kuvio vain lisää tuskaa, kun ei käsitä, että 'mitä tuolla toisella on jotain sellaista, mitä minä en voi antaa'. Lyö varmaan tyhjää. Eikä välttämättä ole itsetunnolle kutaa. Plus se, että on jelppinyt ihmistä, joka 'vie' oman naisen mukanaan, niin sehän se vasta hienoa onkin. Lisää sitä tunnetta, että asiat ei mene oikeudenmukaisesti eikä inhimillisesti. En tiedä, kokeeko Skyde näin, mutta itse olen ainakin saanut kolauksen nimenomaan siihen osaa sisintä, jossa on ennen asunut vilpittömyys ja luottamus. Niiden menettäminen ilman, että saa järjellistä selitystä, on kova juttu. Itse huomaan toipuvani osissa, pätkittäin. On aikoja, jolloin olen jo vahvoilla, mutta sitten tulee jälleen murheellisempi mieli. Sitä kai on p r o s e s s i? Että työstää kipuja ja eheytyy hiljalleen? Toivon. Ja sitä toivon myös Skydelle.
Skyde kirjoitti:
No anyway sain kirjaimellisesti täydellisen hermoromahduksen ja joudun edelleen käymään terapiassa. En vaan käsitä sitä kuinka hän pystyi olemaan niin ilkeä sen jälkeen mm. mun olis pitänyt kuulemma tappaa itseni ainakin sata kertaa. No teinpä sitten suuren virheen ja aloitain läträämään kuningas alkoholin kanssa ja vedin 2kk putkeen ennenkuin kaverit alkoivat tosissaan huolestua. Onko muilla tälläisia kokemuksia joita haluaisitte jakaa?
Reaktiosi on todellakin loogista - ja keinosi selvitä erittäin ymmärrettävää. En tietenkään kannusta juomaan, mutta eipä minulla ole siitä sinua syyllistääkään. Aina voimat eivät vain riitä siihen, että sitkeilisi selvinpäin kuin paraskin arjen sankari.
Keskeistä olisi kuitenkin muistaa, että epäoikeudenmukaisuus jatkuu, jos kohdistan tuskani itseeni, joka en ole kuitenkaan sen tuskan aiheuttaja. Eli väärä on osoite. Miten sen sitten saa kohdistettua ulos ilman, että menee haukkumaan ja ärräpäitä heittelemään toisen silmille? Ei se loppujen lopuksi auta. Tulee vain paskempi olo. Minne sitten? Minä olen puhunut ystäville ja haukkunut heille ko hlön, jonka koen tehneen minua kohtaan väärin. Olen myös 'huutanut' ajatuksissani, käynyt läpi kaikki suomenkieliset kirosanat vihani ilmaisuun, kirjoittanut todella suorasukaisia runoja pukeakseni tuskan johonkin jäsenneltyyn muotoon...Ja kaikki nämä auttavat pala palalta saamaan tunteet kuosiin. Ei yhdellä kärpäsiskulla, mutta kyllä muutosta tapahtuu. Eli kyseistä ihmistä ei tarvitse välttämättä tavata päästäkseen asian kanssa balanssiin. JOS hän olisi kykenevä keskustelemaan, niin se olisi hyvä keino selvitellä. Mutta kun ei, niin silloin on askarreltava asioita omassa päässään, ystävien ja mahdollisen terapeutin kanssa.
Skyde, sitä piti vain sanomani, että älä anna heidän polkea sinun omanarvontuntoasi. Älä suotta mene väärin tehneiden ihmisten tasolle jättämällä asia käsittelemättä ja laittamalla näin vahinkoa kiertämään (tuskinpa niin tekisitkään!) - ja: älä muserra itseäsi kohdistamalla kipua omaan sieluusi.
Tiedän, nyt tämä näyttää aika 'kyll-mä-nää-jutut-tiiän' -meiningiltä, mutta sillä tavoin en missään tapauksessa suhtaudu. Oikeasti, puhun samaan aikaan sekä itselleni - että pohdin 'ääneen', josko asiat voisivat olla näin ja noin - jne.
Hengessä olen mukana, Skyde!