Naisasiat

  • 7 571 769
  • 26 605

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
...Niin, sanottakoot nyt, etten missään nimessä koko naissukupolvea kriminalisoi. Tai edes leimaa, samanlaisiksi. ...Välirauha tilanteeseen saatiin, mutta sen saavuttaminen vaati kylläkin kokonaisuudessaan ylpeyden nielemistä koko vuoden budjetoidun määrän. Samalla, hampaiden kiristelyä, sekä saavutettujen puolustusasemien luovuttamisia...Ei mitään hajua, että selviääkö nämä ongelmat, mitkä ovat käsillä. Ei nimittäin tällä hetkellä näy kummallakaan olevan voimavaroja alkaa puimaan koko vyyhtiä. Mennään vaan hetki kerrallaan, nautitaan niistä hyvistä hetkistä... ...Kyllä ihmiset ovat omituisia. Itsekin yhden unettoman yön (tämä yö) jälkeen päätin vaimokkeen kuitenkin herättää suukolla ja kuumalla aamukahvilla minuutti ennen hänen herätystään...
Noo, otin tuon yleistysjutun puheeksi siksi, että joskus tuntuu, että konfliktien selvittäminen saattaa ainakin hidastua, ellei jopa estyä sen vuoksi, että lyödään naiset ja miehet jo valmiiksi sellaiseen kuosiin, että toisella ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia tulla nähdyksi itsenään kaikkine tunteineen ja selityksineen. Siis ihan yhtä lailla me naisetkin saatamme herkästi niputtaa miehet, joten kyse ei siis ollut kritiikistä Jääkoneenkuljettajalle.
Tärkeintä on, että saa olla oma itsensä ja sen jälkeenkin tulla vielä rakastetuksi. :)
Ei kukaan voikaan tietää, mistään tahi mitään varmasti. Sellaisetkaan, joilla olisi tällä hetkellä kovinkin seesteistä ja auvoista - ei heidänkään tulevaisuudestaan kukaan osaa mitään sanoa: voi olla, että jo huomenna suhde joutuu kohtaamaan jonkin koetinkiven - ja kaikki kaatuu. Tai sitten vahvistuu. Joten siinä mielessä ei kannata kovin paljoa päätänsä ja sydäntään rassata eli koettaa ennakoida, kuinka käy. Olennaista on nyt, kuten olettekin tehneet, mennä välirauhasta toiseen...antaa nyt hieman huilia tapahtuneista..ja ottaa asiat jälleen käsittelyyn, kun on sen aika.
Tämän kaiken on todennäkösesti vain tultava ulos, jotta sisintä nakertavat asiat lakkaisivat nakertamasta. 'Jotain on kuoltava, jotta jotain uutta mahtuu syntymään sen tilalle.' Rikkonaiset perustukset saattaa olla paikallaan laittaa tyystin pillunpäreiksi, jotta uusi kivijalka olisi tukeva.
Arvostan ja kunnioitan kyllä todella tuota asennettanne, että olette nielleet ylpeytenne, vaikkakin hampaita kiristellen. Olen jopa 'kateellinen'. Teissä olisi monella opittavaa, vaikkakin ehkä teidän näkövinkkelistä ette osaisi niin ajatellakaan. Keskeisintä ei kuitenkaan ole virheetön ja erheetön suhde, vaan se, kuinka virheiden ja erheisen ja kipujen kanssa toimii. Se suukko oli aika cool!
Nyt lienee aselepo, joten siitä kannattaa ottaa kaikki myönteinen irti. Ehkä jopa sanoa jotain kaunista, minkä tietää merkitsevän toiselle paljon...? Tai tehdä yhdessä jotain erilaista...tms.
Kyllä te loppujen lopuksi itse olette oman elämäntilanteenne asiantuntijoita. Oli suuntanne mikä tahansa, niin vain teillä on viisaus tehdä tilanteen kannalta parhaimmat valinnat.
Tämä nyt tällaisena ajatustenvirtana.......
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ervatsalo kirjoitti:
Niin, eli sitten vain nimeä Mestaruussaunan osallistujalistalle, koska siellä esiintyvät Uralin tämän puolen upeimmat ursukset.

Täältä tähän
Oukei, laitetaan harkintaan...Jos vaikka nappais! ;p
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Aksu kirjoitti:
Hirveän kova tarve puhua. Olen ruinannut tilaisuutta purkaa mieltä niin entisiltä kuin nykyisiltä huonolla menestyksellä. Yhdellä on ihan muut miehet mielessä eikä juuri kiinnosta miun kuulumiset. Yksi on niin suuttunut, ettei halua kuullakaan mitään. Yhden tuossa hölmöillessäni suututin. Kyllä minä osaan. Jatketaan käpertymistä ja tullaan kolosta toivottavasti joskus ulos. Nyt ei jaksa. Enkä minä mitään osaa puhua. Yritin minä, mutta kun ei päästä saa ulos yhtään ajatusta. Kaikki on kaaosta. Jäsentelemätöntä, pelkkää helvettiä.

Vittu et ahistaa paljon. Joskus sitä toivoo, että pääsis vaan pois...

Hulluksihan siinä kyllä tulee ennen pitkää, jos noista ei voi kenellekään puhua.
Onko käynyt mielessä, että menisit psykologin juttusille? Itse olen kuullut niistä vain lähinnä hyviä kokemuksia, suosittelen ehdottomasti.

En tiedä, kuinka hyvin sopii tähän ketjuun, mutta.. Tuntuu, että ihmisillä on sellainen käsitys, että ihmisen pitää olla sairas tms. että voisi mennä psykologille. Itse taas nään asian niin, että psykologilla käyminen on lähinnä ennaltaehkäisyä. Ihmismieli on kai jossain mielessä vähän niinkuin roskapönttö. Kun sinne kertyy roskaa, niin joskus niitä pitää käydä tyhjentämässä. Jos sitä ei tyhjennä, niin huonostihan siinä ennen pitkää käy. Olipa hyvä vertaus :D
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
emest kirjoitti:
En tiedä, kuinka hyvin sopii tähän ketjuun, mutta.. Tuntuu, että ihmisillä on sellainen käsitys, että ihmisen pitää olla sairas tms. että voisi mennä psykologille. Itse taas nään asian niin, että psykologilla käyminen on lähinnä ennaltaehkäisyä. Ihmismieli on kai jossain mielessä vähän niinkuin roskapönttö. Kun sinne kertyy roskaa, niin joskus niitä pitää käydä tyhjentämässä. Jos sitä ei tyhjennä, niin huonostihan siinä ennen pitkää käy. Olipa hyvä vertaus :D
Hyvin se sopii, sillä parisuhteet ja niiden karikot ovat vähän liiankin voimakas vaikuttamaan masennuksiin, alakuloon ja stressiin.

Oman eron tultua silloin aikoinaan olin aika rikki ja eksyksissä. Silloin harkitsin vahvasti, että menisin jonnekin lekurille, sillä into koulunkäyntiin ja kaikkeen muuhunkin meinasi mennä kokonaan ja pientä orastavaa halua tyhjentää pää alkoholilla jatkuvasti, roikkui ilmassa. No, en kuitenkaan mennyt psykologille, koska vähättelin ongelmaani ja mietin, että en ole ensimmäinen ihminen tarvitsemassa sitä terapiaa. Ei se silti olisi välttämättä ollut paha juttu mennä ja vaikka kokemusta ei ole, niin voin silti suositella, jos keinoa päästä yli ei muutoin löydy. Sitä voi ajaa itsensä piippuun helposti, jos ei löydy kanavaa, millä päästä eroon murheesta.

Uskoisin, että käsittelemällä päässäni juttuja ja myös ajan antaessa tehtävänsä, olen päässyt nyt pystyyn ja valmis menemään kunnolla eteenpäin elämässä. Kyllä sitä uskoa on jäljellä yhä.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Jaahans, tännekin aihetta taas (kohta siis joko vitutusketjuun tahi onnelisuuketjuun). Huomenna pitäis mennä yhdelle vosulle kattomaan leffaa ja ehkä siitä sit jotain. Parit kerrat oltu "sillai" ja viimeks kysyin et tavattaiskos jotekin muuten. No tipu oli heti jarrut päällä että treffit vai mitä sä meinasit? Sanoin että ei vakavaa vaan vaikka leffatreffit ja sanoi miettivänsä. Tänään soitin että mites on ja joo tosi kiva tuu vaan jne jne ja oli muutenkin luurinpäässä mitä mukavimmalla päällä ja naureskeltiin koko ajan. Huomenna se karu totuus iskee. Joko kaikki menee nappiin tai sit se kuuluisia tää ei johdu susta mutta... blaa blaa blaa puhe. Saas nähdä miten äijän käy. Kunpa kerrankin osuis eikä uppois.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Huh huh, laitetaas tänne ihan tuoreltaan.

Kävi näin, että kaverilla on joku hoito, en kysellyt sen tarkemmin, ainoastaan, että onko se hyvännäköinen. Sain sitten "taidekuvan" nähtäväkseni missä tämä tyttö seisoo seinää vasten. Tissit näyttävät pieniltä ja mainitsin asiasta irkissä privakanavalla.

Tyttö sattui jotenkin olemaan selän takana tms. ja näki tämän kommentin. Hän kilahti melko huolella ja heitti vaikka mitä läppää tiedustellen, että miten iso kupin pitää olla. Sitten selvisi, että tissit on C-kuppia, mutta kun ei käytä rintaliivejä, niin ne näyttää pienemmiltä.

Vai niin. Kannattaisi sitten varmasti käyttää, jos on noin arka paikka. Hän on selvästikin tietoinen tissiensä (isosta) koosta, niin missä kohtaa tuossa pitää suuttua? Tai siis kilahtaa.
 

Rocco

Jäsen
Voi voi... en tiedä miten suhtautuisin asiaan kun eilen meikäläistä tuli mies iskemään. Naiset tietenkään ei lähestyneet, mutta mies kyllä. Hmm... ihan toisaalta mieltä ylentävää tämänkin, mutta...
 

Cube

Jäsen
Rocco kirjoitti:
Voi voi... en tiedä miten suhtautuisin asiaan kun eilen meikäläistä tuli mies iskemään. Naiset tietenkään ei lähestyneet, mutta mies kyllä. Hmm... ihan toisaalta mieltä ylentävää tämänkin, mutta...
Tässä vaiheessa voinkin "päteä" sillä, että minua on elämäni aikana yrittänyt iskeä sekä homo että lesbo. Homon kohdalla en toisaalta ole aivan varma oliko kyseessä seksuaalinen vai kaverillinen lähestymisyritys (mitä tarkoittaa kutsu "bilettämään"?), mutta lesbon kohdalla lienee selvä, että olin mieskunnan viimeinen toivo.

Kumpaankaan en siis syttynyt.
 

Rocco

Jäsen
Cube kirjoitti:
mutta lesbon kohdalla lienee selvä, että olin mieskunnan viimeinen toivo.
Ettei vaan olisi syynä se että nainen halusi taas yhden hyvän syyn lisää pysyä lesbona? ;)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
~HA!

Viimeksi männä vloppuna helsinkiläisessä yökerhossa, joka ei siis ollut DTM, enkä ollut tällä kertaa pukeutuneena James T. Kirkin asuun, tultiin samaa sukupuolta olevan toimesta kyselemään. En tiedä saiko se, että loppuosa porukastamme, joka oli 95% tyttöjä, minut näyttämään joltain hassunveikeältä gay-kaverilta vai mikä mutta näin kävi: isokokoinen jannu tulee ja kysyy: "Ootsä lätkänpelaaja? Mäkin oon pelannu, Mestiksessä"

No liekö tuo edes oli mikään iskuyritys, kunhan pyrin saamaan sen nyt kuulostamaan siltä. Tuo lause oli kuitenkin eräänlainen lätkämiesten "käytsä usein täällä".

Tuhahdin "joo vittu tanskan liigaa" ja poistuin paikalta.
 

Cube

Jäsen
Rocco kirjoitti:
Ettei vaan olisi syynä se että nainen halusi taas yhden hyvän syyn lisää pysyä lesbona? ;)
Tuskin, koska nainen ei tuossa vaiheessa vielä ollut lesbo. Pian sen jälkeen kylläkin. ;) Ehkä olisi toisaalta parempi puhua tytöstä ja yhtä nuori itsekin tuohon aikaan olin.

Ja niin, painotetaan tässä välillä vielä, että välillämme ei siis tapahtunut mitään seksuaalista tai sinne päin viittaavaakaan. Toivottavasti en siis lesbouden syy sentään ole. Siitä olisi nimittäin jo aika vaikea nousta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Tässä vaiheessa voinkin "päteä" sillä, että minua on elämäni aikana yrittänyt iskeä sekä homo että lesbo.
Ehkä sinua luultiin naiseksi? Tämä mies oli puhdas hetero ja luuli, että olet hemaiseva nainen ja tämä lesbo tietysti yrittää naista iskeä, joten hyökki kimppuusi.

Voisiko tälläinen teoria iskeä tulta?
 

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naisasiat ovat normaalilla tolalla. Mitään kanssakäymistä ei naikkosten kera ole lukuunottamatta esimerkiksi tervehtimistä kaupan kassalle (tarkoitan siis kassaneidille/-rouvalle). Seurustelua tai avioelämää en elämästäni ole periaatetasolla sulkenut, mutta tällä hetkellä yksinoleminen käy minulle hyvin. Voihan sitä tietysti ajatella, että olen yksineläjäksi tarkoitettu. Minkäänlaista yritystä ei minulta tilanteen muuttamiseksi ole ainakaan löytynyt.

Ongelmana on tietysti se, että kun hätä erakoituneesta vanhanpojan loppuelämästä pahasti iskee, ei apu varmaankaan ole lähellä. Mistä niitä naisia sitten löytyy? No ei mistään.

- Welton
 

Cube

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Ehkä sinua luultiin naiseksi? Tämä mies oli puhdas hetero ja luuli, että olet hemaiseva nainen ja tämä lesbo tietysti yrittää naista iskeä, joten hyökki kimppuusi.

Voisiko tälläinen teoria iskeä tulta?
Veikeä teoria kieltämättä (johon varmasti muutama nimetön jatkoaikalainenkin haluaa vielä tarttua) ja olen luonnollisesti itsekin usein pohtinut samaa yön pimeinä tunteina :) Mutta ei, tulta teoria ei kuitenkaan iske. Koska:

1. Boyish-good-looks'eistani huolimatta minulla on kuitenkin ihan miehen piirteet.
2. Tapausten aikaan hiuksetkin olivat lyhyet.
3. Molemmat kokelaat tiesivät minut ja sukupuoleni jo etukäteen.
4. Harva nainen pukeutuu yhtä huonosti kuin minä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Welton kirjoitti:
Minkäänlaista yritystä ei minulta tilanteen muuttamiseksi ole ainakaan löytynyt.

- Welton

Eikä pidä löytyäkään. Ainakin itselläni, ja näin ovat muutkin sanoneet, parhaat ja ne kaikkein kolahtavimmat ihmissuhteet vain tulevat kohdalle. Niiden odottamiseen tosin saattaa tuskastua, mutta usko pois: one day...

Ah, niin ihanan stereotyyppinen ajatus, mutta onneksi ainakin joissakin tapauksissa totta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulppu kirjoitti:
Eikä pidä löytyäkään. Ainakin itselläni, ja näin ovat muutkin sanoneet, parhaat ja ne kaikkein kolahtavimmat ihmissuhteet vain tulevat kohdalle. Niiden odottamiseen tosin saattaa tuskastua, mutta usko pois: one day...
Ei, kyllä minäkin tuohon uskon ja tavallaan olen kait todistanut sitä itsekin.

Liikaa yrittämällä ja etsimällä ei loppupelissä löydä mitään, tai voi löytää jotain väkinäistä. rakkaus on sellainen, että siihen ei voi pakottaa ketään, ei itseään, eikä varsinkaan toista. Nämä on niitä henkimaailman juttuja ja sitten kun kolahtaa, niin kolahtaa. Voi käydä vaikka aika ex temporee.

Sitä odotellessa!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omissa naisasioissa on tapahtunut parannusta koko tämän vuoden. Ennen joulua aloin tapailla yhden tytön kanssa ja joskus tammikuun aikana aloimme puhua seurustelusta. Nykyisin tulee nähtyä koulun lisäksi noin kolme kertaa viikossa, joten aikaa harrastuksille riittää vielä suhteellisen hyvin. Uskoisin, että tilanne tulee pysymäänkin tämän suhteen aika samanlaisena, päinvastoin kuin kaverillani, joka sanoi nukkuneensa kaksi yötä tänä vuonna yksin.

Olen sitä mieltä, että liikaa ei kannata seurustelua väkisin lähteä hakemaan. Kyllä se kohdalle osuu, kun pitää silmät auki. Toki ihmiset ovat erilaisia ja toiset tutustuvat helpommin uusiin ihmisiin. Itsellä ehkä parhaiten toimi sellainen melko suora flirtti. Kun etenee vaan kovalla itseluottamuksella, niin tulee tilanteita, joissa voi sitten naisen hurmata omalla charmillaan. Ja jos kerran minä olen siinä onnistunut, niin varmasti kuka tahansa muukin voi onnistua.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mah~tawaa!!!

Joe Roganin, tämän Pelkokertoimen juontajan ja koomikon nettisivuilla nolottamani läski amerikkalainen automekaanikko laittoi kotisivutietoni useille homoseksuaalien seuranhakupalstalle!

Pienen inside-vitsini, jonka mukaan synnyinpaikkani Kuopio on Ruotsissa, kaveri ei tosin tiedä varmasti minun kotimaatani, mutta nyt tuo "huikea uhka" on sitten alkanut tapahtua. Ensimmäinen lähestyminen on sitten nimittäin tullut, Irc-galleriassa joku miesseuraa vailla oleva mies kävi jo kommentoimassa kuvaani sanoin "komia paketti".

Mielenkiinnolla odottaen lisää mielenkiintoisia lähestymisiä!

"...mutta se ei käy, sillä minä olen lihava"

Taidankin sitten jatkossa kirjoitella pelkästään tuonne Miesasiat-ketjuun!
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Golden AWe kirjoitti:
Mah~tawaa!!!
Ensimmäinen lähestyminen on sitten nimittäin tullut, Irc-galleriassa joku miesseuraa vailla oleva mies kävi jo kommentoimassa kuvaani sanoin "komia paketti".

Mielenkiinnolla odottaen lisää mielenkiintoisia lähestymisiä!

"...mutta se ei käy, sillä minä olen lihava"

Taidankin sitten jatkossa kirjoitella pelkästään tuonne Miesasiat-ketjuun!

Koitin tätä kommenttia etsiä, mutta laihoin tuloksin. Tuliko yksityisenä?

Aikoinaan kun kuvani tonne irc-galleriaan laitoin, niin kaksi ensimmäistä kommenttia olivat 15-vuotiaalta tytöltä : " Söpis." ja 23-vuotiaalta homomieheltä Tampereelta :" iik, pyörtyy!".

Voehan helevetti.

Edit. Näköjään joku muukin tuttu nimimerkki jatkoajasta vilahti sivustolla..
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiinnostaako naimisiinmeno?

Jatkiksesta luultavasti löytyy jengiä joka täyttää kriteerit. Ei muutakuin hakemuksia vetään ja voit olla kesällä naimisissa.

http://www.nelonen.fi/naimisiin/

Alla lista vaatimuksista...

Nooran ihannemies on:
- 28-39 -vuotias
- rohkea
- rento
- ennakkoluuloton
- lapsirakas
- itsetunto kunnossa, eikä hätkähdä, jos tukka ei ole hyvin
- tasapainoinen
- rauhallinen
- puhelias
- iloinen ja huumorintajuinen
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nooralle ukko?

Niin, en malta olla huomauttamatta liittyen tuohon Nelosen naittamisohjelmaan, että ainakin omien kokemusteni mukaan Nooran itsestään mainitsemat termit "järki-ihminen, jolla on voimakas tunnepuoli" ovat lähinnä toinen toisensa poissulkevat ominaisuudet.

Asian tässä valossa päädynkin antamaan tuomioni, eli sekopää, mikä sekopää koko akka. Kuskoon itse pääläriinsä.

Täältä tähän
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
"Noora on päättänyt astua avioon viikkoa ennen juhannusta; kirkko on jo varattu ja häitä tanssitaan Vanajanlinnassa. Toistaiseksi suunnitelmissa on vain yksi iso pulma: sulhanen puuttuu!"

Onko tässä kyseessä jokin Miljönääri-Jussin uudelleenversiointi? Miespuolisia 28-39 vuotiaita linssiluteita yritetään saada ohjelmaan munaamaan itsensä?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
heikkik kirjoitti:
"Noora on päättänyt astua avioon viikkoa ennen juhannusta; kirkko on jo varattu ja häitä tanssitaan Vanajanlinnassa. Toistaiseksi suunnitelmissa on vain yksi iso pulma: sulhanen puuttuu!"
Voi perkele, golf-turnaus sattuu samalle viikonlopulle kun tuo alttarille asteleminen. No Noora, ensi kerralla sitten. Ihan söpöhän tuo oli. Kesäkissaksi ehkä mutta alttarille ei kiitos.

Tosin Miljonääri-Jussista poiketen tässä kai sitten hääyönä tehdään myös sitä? Ja aamulla sitten "voittajan" kommentit tuoreeltaan; miltä nyt tuntuu? Oliko luistossa ongelmia? Vaikuttiko booli suoritukseen? Suoriuduitko?

Pöyristyttävän typerä idea.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ouzala kirjoitti:
Jos hinnasta sovitaan.

Jää kyllä Nooran kannalta ikävästi 4 vuotta vajaaksi mun kohdalla toi vaatimus.

Minulla ei osu vaatimuksista kohdalleen muut kuin ikä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rixa kirjoitti:
Nooran ihannemies on:
- 28-39 -vuotias

Damn. Olen 2v liian nuori.

Rixa kirjoitti:

Kyllä. Olen tunnetusti erittäin rohkea. En kai muuten olisi laulanut jonkun jurpon kanssa karaokessa Levotonta tuhkimoa kerran.

Rixa kirjoitti:

Olen totta kai. En mää stressaa mistään.

Rixa kirjoitti:
- ennakkoluuloton

Tarvittaessa joo, tarvittaessa ei.

Rixa kirjoitti:
- lapsirakas

Riippuu, millä tavalla...

Rixa kirjoitti:
- itsetunto kunnossa, eikä hätkähdä, jos tukka ei ole hyvin

Voi perkele! Tähän se kaatui! Itsetunto on muuten kunnossa, mutta tuo tukka-juttu... damn!

Rixa kirjoitti:
- tasapainoinen

En mä kovin paljoa ole heittänyt turvalleni tuolla kadulla, vaikka aika liukasta olikin...

Rixa kirjoitti:
- rauhallinen
- puhelias
- iloinen ja huumorintajuinen

Näitä kaikkia. Aina ja iänkaikkisesti.

Voitinko mä jotain?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös