irGGu kirjoitti:
En aio koskaan antaa itselleni anteeksi sitä että suostuin uskomaan muita, suostuin valehtelemaan itselleni. En ikinä.
Olet mielestäni liian ankara itseäsi kohtaan. Tiedän kyllä, miten vaikea on itselleen antaa anteeksi, etenkin jos on sellaista tyyppiä kuin minä, joka pyrkii täydellisyyteen jossain mielessä ja olemaan mahd. hyvä tyyppi kaikilla tavoin. Pelottavaa silti, jos on valmis olemaan antamatta itselleen anteeksi koskaan! Kamalan pitkä aika ja kuulostaa turhan lopulliselta. En itse enää usko lopullisuuteen, vaan siihen, että kaikki voi muuttua. Minulle se antaa toivoa.
Alamummo kirjoitti:
Mielestäni on tärkeämpää kyetä antamaan sille toiselle anteeksi, siis jos hän on se väärintekijä. Muuten homma kalvaa ja eteenpäin meneminen on vaikeaa.
Tuokin on erittäin totta! Mene ja tiedä, mitä itselläni on anteeksiannettavana, mutta jos parisuhteista puhutaan, niin se aiemmin toitottamani tapaus on sillä tapaa selvä, että olen antanut ex-tyttöystäväni (jonka muuten eilen pitkästä aikaa tapasin ja varsin rauhanomaisissa merkeissä, vaikka olosuhteet oli hivenen kehnot) kaiken sen anteeksi, mitä on anteeksiannettavana. Ylipäätään olen valmis antamaan anteeksi, mutta kyllä se joskus vaatii vastapuoleltakin töitä. Näen silti helpoimmaksi kanavaksi jatkaa omaa elämää, jos ei jää kaivelemaan vanhoja asioita. Ei voi liioitella, jos sanoo, että elämä on pirun paljon keveämpää, jos ei ole kaunoja sydämessä.
Tietyllä tasolla en kouluaikojeni kiusaajille ole anteeksi antanut, en vaan halua olla heidän kanssaan tekemisissä ja he ovat täysin yhdentekeviä ihmisiä minulle. Minulla ei ole heille mitään sanottavaa, enkä kaipaa heitä millään tavoin. Eivätpä onnistuneet musertamaan minua lopullisesti, vaan liihotan taivaalla vapaana, minulla on joitain erityisiä hienoja ystäviä ja kokemuksia, joita kukaan ei voi riistää pois. ;P
Ehkä jopa kiusaamisillaan tekivät palveluksen ja saivat minut ajattelemaan ja tuntemaan eritavalla.
Harhautui naisasioista aika tavalla, mutta tosiaan. Naiset ja heidän rakastamisensa on asia, jota en koskaan elämässäni vaihtaisi pois. Vaikeaa se rakkaus on, mutta silti sellainen huume, josta ei luopuisi. Kaiken paskan unohtaa silllä hetkellä, kun saa sulkea syleilyynsä sen, josta välittää. Maailma saa räjähtää palasiksi siinä ympärillä, mutta sillä hetkellä ei ajattele muuta, kuin sitä, miten hienoa on tuntea ja välittää toisesta. Itsekästäkin ehkä, mutta silti niin ihanaa.
Näissä merkeissä!