Naisasiat

  • 7 571 829
  • 26 605

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Analyytikko_ kirjoitti:
Käy kysymässä samaa asiaa muutamalta kulmapubin "vanhalta jarrulta", niin eiköhän etsintä ole vielä käynnissä.

Muuten tuo lause on kylläkin ihan sinällään käyttökelpoinen, mutta menettää täysin merkityksensä, kun rakastuu yhteen naiseen oikein kunnolla.

Jos luit tuon viestin mitä iiron_troikka kertoili aiemmin, huomasit varmasti että kyse ei nyt ollut kulmapubissa pähkäilemisestä tai nuoruuden intoilusta (kun lämpimässä, onnistumisten sarjassa eli "pillumyötäisessä"© kohtelee hyviläkin ihmisiä paskasti) vaan siitä paskasta tilanteesta kun kyseessä on asetelma työ/opiskelu ulkomailla vs. nainen Suomessa. Eihän hyvästä naisesta normaalitilanteessa kannata luopua!

Kulmapubissa pyörijät eivät koskaan uskaltaneet lähteä mihinkään tai luovuttivat jossain vaiheessa. Kulmapubissa on samalla lailla kavereita jotka jättivät lähtemättä tai palasivat kotikonnuilleen toisen ihmisen takia, joka sitten jossain vaiheessa ei enää välittänytkään arvostaa tuota tekoa tai ihmistä, tai kohteli alunperinkin häntä paskasti. Ihmiset myös muuttuvat, samoin tilanteet.

Parasta ja paskinta näissä hommissa on ettei koskaan tiedä mikä on loppupeleissä se oikea vaihtoehto. Ei pidä tuudittautua eikä turvautua liikaa hetkittäiseen hyvänolon tunteeseen vaan tehdä hyvää ja paljon töitä sen onnen eteen jatkuvasti. Pitää kuitenkin uskaltaa luottaa vaistoihinsakin. HYVÄ KARMA™ jne. Ei pidä myöskään järkeillä liikaa, pitää myös luottaa tunteisiinsa, mutta silloin kun eniten vituttaa kannattaa nukkua yön yli. Aamulla ajatus saattaa jo olla täysin selkeä.

~CHEERS!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Golden AWe kirjoitti:
Kulmapubissa on samalla lailla kavereita jotka jättivät lähtemättä tai palasivat kotikonnuilleen toisen ihmisen takia, joka sitten jossain vaiheessa ei enää välittänytkään arvostaa tuota tekoa tai ihmistä, tai kohteli alunperinkin häntä paskasti. Ihmiset myös muuttuvat, samoin tilanteet.
Koko viestissäsi on paljon asiaa, vaikka ajattelin henk.koht. hieman eri tavalla asioista. Ne ovat silti määrätynlaisia totuuksia ja tässä kohtaa mitä lainaat, puhut erityisen viisaasti. Sallinet nyt tämän perseennuolennalta kuulostavan ylistyksen sanojasi kohtaan?

Niin, itse tuossa suhteeni rauetessa olin siinä juuri eron jälkeisenä sekavana aikana valmis jättämään tämän kaupungin ja koulun mitä kävin, siksi, että muuttaisin samaan kaupunkiin, missä ex-tyttöystäväni asui. Hän silloin oli jo aloittanut seurustelun toisen kanssa, mutta ajattelin jos vielä siinä vaiheessa tekisin tuon siirron, niin saisin hänet takaisin. No, hän tietysti rehellisesti sanoi olevansa nyt ***** kanssa ja välittävänsä hänestä. Tajusinhan minä sen, mutta kun miettii sitä, mitä joku lipevä ja laskelmoiva nainen olisi tahtoessaan voinut tehdä kohdallani, koska olin epätoivoinen, sekaisin ja valmis mihin tahansa. Olisin hylännyt tulevaisuudensuunnitelmani ja paikan johon olin juuri asettumassa.

Jo siinä vaiheessa vajaa puoli vuotta aikaisemmin, kun kutsu kävi toiseen kaupunkiin ja siellä opinahjoon, olin vähällä jättää ilmoittautumatta tyttöystävän takia, koska en olisi halunnut niin kauas eroon hänestä. Sanoin jopa, että voin hänen takiansa jättää menemättä, koska huomasin, miten pahalta se hänestäkin tuntui. Eron alkusanat lausuttiin silloin hiljaisella äänellä sisimmässä, yritin vain olla kuulematta niitä. Jonkun aikaa sainkin sen sisäisen tiedon sammua ja kadota olemattomiin.

Näin jälkiviisaana mietittynä... jos olisin jäänyt silloin puolitoista vuotta sitten kotikonnuille, jotta voisin olla tyttöystävän kanssa ja ero olisi siltikin tullut. Mitä olisin mahtanut miettiä? Olisin missannut ehkä viimeisen mahdollisuuden kouluttautua paremmin, lentää pesästä, asustella hieman kauempana ja nähdä uutta. Olisin epäilemättä jäänyt siellä kotiseuduilla aika tyhjän päälle, tuntien epäonnistuneeni vähän kaikessa. Täällä välimatkan päässä, missä suurin osa kavereistani oleilee, pystyin eron tuskasta huolimatta keskittyä kouluun, tavata kavereita, itsenäistyä vähän vielä lisää ja rakentaa elämää uudelleen. Minulla kuitenkin oli ja on yhä joku suunta ja tavoite.

Eli hyvä, että valitsin tämän, mitä valitsin. Vaikka sitä välillä epäilinkin. Kiitän myös ex-tyttöystävääni, että ei minua halunnut lukita luokseen ja estää minua. Toivon, että kukaan ei koskaan tule häntäkään estämään millään tavalla.

Arvostan sitä naista, yhä edelleen ja aina. Syvä kumarrus.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ted Raikas kirjoitti:
Koko viestissäsi on paljon asiaa, vaikka ajattelin henk.koht. hieman eri tavalla asioista. Ne ovat silti määrätynlaisia totuuksia ja tässä kohtaa mitä lainaat, puhut erityisen viisaasti. Sallinet nyt tämän perseennuolennalta kuulostavan ylistyksen sanojasi kohtaan?

Sallitaan tottakai, sillä tiedän olevani monen asian suhteen oikeassa! He he. Siis ainakin yhden ratkaisumallin mukaan...se miten nämä asiat vaikuttavat omaan elämääni, sitä ei aina tiedä, "mettään mennään mutta vauhdilla", mutta aina on helpompaa olla parisuhde-experttinä toisille ihmisille. Emmää itte mitään noista pillutouhuista™...ah ha ha.

Kiteytettynä minun on helppo sanoa parisuhdeasioissa joku kanta...ts. jos kyseessä olisi rakkausjutksien sijaan terveys, sanoisin ylipainoiselle "loppuu se pizzalla mäs~häily", joku toinen neuvoisi hienovaraisemmin tarkkailemaan ravintoaan, sinä taas saatat nähdä asian niin että neuvottavan pitäisi lisätä liikuntaa. Kaikki nuo ratkaisumallit saattavat toimia...pääasia on että täytyy tehdä jotain eikä vain voivotella.

Ted Raikas kirjoitti:
Näin jälkiviisaana mietittynä... jos olisin jäänyt silloin puolitoista vuotta sitten kotikonnuille, jotta voisin olla tyttöystävän kanssa ja ero olisi siltikin tullut. Mitä olisin mahtanut miettiä? Olisin missannut ehkä viimeisen mahdollisuuden kouluttautua paremmin, lentää pesästä, asustella hieman kauempana ja nähdä uutta. Olisin epäilemättä jäänyt siellä kotiseuduilla aika tyhjän päälle, tuntien epäonnistuneeni vähän kaikessa. Täällä välimatkan päässä, missä suurin osa kavereistani oleilee, pystyin eron tuskasta huolimatta keskittyä kouluun, tavata kavereita, itsenäistyä vähän vielä lisää ja rakentaa elämää uudelleen. Minulla kuitenkin oli ja on yhä joku suunta ja tavoite.

Eli hyvä, että valitsin tämän, mitä valitsin. Vaikka sitä välillä epäilinkin. Kiitän myös ex-tyttöystävääni, että ei minua halunnut lukita luokseen ja estää minua. Toivon, että kukaan ei koskaan tule häntäkään estämään millään tavalla.

Arvostan sitä naista, yhä edelleen ja aina. Syvä kumarrus.

Hyvä näin...ja eihän sitä tiedä vaikka törmäisit tuohon naiseen joskus uudestaan, kun tilanne on toinen.

Tässä asiassa ollaan noin yleisellä tasolla siirrytty vähän pitempien välimatkojen ja isompien rajojen taakse. Meinaan pari, muutama vuosikymmen sitten lähdettiin kylästä kaupunkiin. Sitten saatettiin lähteä kaupungista isoon kaupunkiin. Nykyään lähdetään minne päin maailmaa nyt sattuu bisnespartneri tai koulu paikkaa tarjoamaan. Vapaus ja rohkeus ovat hienoja hommia...samoin halpalentoyhtiöt. Samalla tavoin ahdistaa jättää jotain taakseen...mutta samalla tavoin on upeaa löytää jotain uutta. Kilometrejä on vain eri määrä ja bussi on vaihtunut lentokoneeksi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
irGGu kirjoitti:
Sinun tilanteessasi taas sinä et pysty tuota päätöstä tekemään vaikka haluaisitkin. Ja sinun pitäisi. Naisesi ei selvästikkään itsekään ymmärrä sitä, että jos on katkolla, on syytä olla sitä kunnolla. On sitä paluuta tulevaan tai ei, sanon että vähimmäis aika on se muutama kuukausi jonka KUMMANKIN pitää kyetä elämään ilman toista. Kokonaan. Näinollen sinun pitäisi ottaa itseäsi niskasta kiinni ja antaa olla. Antaa sekä itsellesi että naisellesi aikaa. Vain niin voitte jatkaa joskus omaakin elämäänne, yhdessä tai erikseen.
Täsmälleen näin voisin itsekin kirjoittaa, jos osaisin pukea ajatukseni sanoiksi. Muutama kuukausi voi tosin olla vähän liian pitkäkin aika, mutta pointti on kuitenkin siinä, ettei pidä jäädä liikaa roikkumaan. Ihmiset tietysti ovat erilaisia, mutten ainakaan itse pystyisi viettämään aikaa exäni kanssa ilman, että jälkeenpäin ajattelisin häntä taas kaivaten. Tietysti tapauskohtaista, mutta varsinkaan noin pitkän ja vakavan seurustelun jälkeen en voisi siinä onnistua. Itseään vain kiusaa enemmän, jos ei näytä toiselle selkeästi mitä erossaolo merkitsee.

Minulle exäni näkeminen edes harvoin on vaikeaa, sillä olin odottanut suhteeltamme paljon enemmän. Perjantaina joudun kuitenkin näkemään hänet, koska meidän pitää selvitellä vielä muutamia järjestelyjuttuja. Samalla aion sanoa, että olen pikku hiljaa antamassa anteeksi sen, että hän jätti minut toisen takia, samoin kuin annan sille toiselle pojallekin anteeksi. Ko. poika ei mielestäni tehnyt mitään muuta kuin ihastui, mikä on täysin luonnollista. Mutta ikinä en tule antamaan anteeksi pettämistä ja valehtelua, enkä tämän takia halua nähdä exääni kovinkaan usein. Arvostus toista kohtaan on laskenut niin alas kuin voi laskea.

Tiedän, että perjantain tapaamisen jälkeen ajatukset ovat taas maassa. Onneksi olen tavannut muutama viikko sitten todella ihanan naisen, johon tosin liittyy paljon sellaista, mikä saa minulle huonon omatunnon. Tästä naisesta en hae todellakaan mitään korviketta, vaan olen aidosti ihastunut häneen ja arvostan häntä. Toivon, että jotain juttua meidän välille vielä kehittyisi. Ensimmäistä kertaa lähtisin ainakin seurusteluun kokonaan erilaisesta tilanteesta ja erilaisella asenteella. Kaikkea se elämä on opettanut.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
irGGu kirjoitti:
Olet nyt täysin päinvastaisessa tilanteessa kuin yksi tuttavani. Vaikka miehiä molemmat olettekin. Hänenkin naisensa muutti pois, ja tahtoo olla kovin paljon tekemisissä, viestitellä ja pyytää mieheltä apua kaikissa pikkujutuissa.

Mies ei halua enää palata yhteen, nainen haluaa. Teillä taas päinvastoin.

Olen tuolle miehelle sanonut että tämän pitäisi pitää ainakin muutama kuukausi täyttä nollatoleranssia eksänsä suhteen, antaa tämän selvitä vaikeimmasta ajasta yksin, selvittää oma päänsä, tulla sinuiksi eron kanssa. Miehen pitäisi olla tiukka tuolle naiselle vaikka se monta vuotta olikin se elämän tärkein ihminen. Ja vaikka tekisi kipeää olla vastaamatta toisen viesteihin ja puheluihin. Mutta vain sillä voi helpottaa toisen oloa. Muutama kuukausi, sitten saattaa kaveruuskin jo onnistua kunhan vain itse on varma haluavansa pelkän kaverisuhteen.

Sinun tilanteessasi taas sinä et pysty tuota päätöstä tekemään vaikka haluaisitkin. Ja sinun pitäisi. Naisesi ei selvästikkään itsekään ymmärrä sitä, että jos on katkolla, on syytä olla sitä kunnolla. On sitä paluuta tulevaan tai ei, sanon että vähimmäis aika on se muutama kuukausi jonka KUMMANKIN pitää kyetä elämään ilman toista. Kokonaan. Näinollen sinun pitäisi ottaa itseäsi niskasta kiinni ja antaa olla. Antaa sekä itsellesi että naisellesi aikaa. Vain niin voitte jatkaa joskus omaakin elämäänne, yhdessä tai erikseen.

Aika parantaa haavat, ja muutama kuukausikin on todella lyhyt aika pitkän suhteen jälkeen. Yritä tsempata, kumpaakin helpottaa kun ajattelette ja elätte jonkun aikaa yksin, roikkumatta toisissanne. Sillä aikaa tulee varmasti varmaksi se mitä elämältä haluaa.

Kiitos neuvoista, varmasti järkipuhetta. Mutta juurikin tuo "roikkuminen" on huono sana kuvaamaan meidän välistä yhteyttämme, koska todella nautimme toistemme seurasta. Eli ei toista tavata vain siksi, että ennenkin nähtiin, vaan toista todella halutaan nähdä ja kuulla. Ja silti samalla tiedän, että minun pitäisi vain pystyä ottamaan etäisyyttä, mutta se on niin saatanan vaikeaa. Rakkaus toista kohtaan on vaan niin suuri, että on vaan pakko nähdä ja näyttää välittämistään. Lisäksi välillämme on erittäin vahva tunne, sitä ei pysty kumpikaan kiistämään. Ehkä taustalla on juurikin pelko hänen menettämisestään toiselle, vaikka hän ei olekaan ketään etsimässä.

Entä jos koitan pikkuhiljaa vähentää yhteydenpitoa, varsinaista "katkoa" en ainakaan pysty hetkeen tekemään? Minulla on edelleen kova usko meihin ja olen varma, että hukassa oleva naikkonen vielä tarttuu rakkauteemme. Tilanne on sikäli harmillinen, että tilanne on ensimmäinen todellinen koetinkivi suhteessamme ja ehkä siksi vaimoke panikoi ja teki hätäiset ratkaisunsa, osaamatta suhtautua tilanteeseen oikealla tavalla. Harmittaa juurikin siksi, että kumpikaan ei ole tehnyt vuosien aikana toiselle mitään, jota pitäisi suuresti pyydellä anteeksi ja katua. Nyt kun huomasin omat virheeni ja tiedän laiminlyöneeni naistani tietyissä asioissa, koin suuren halun parantaa asiat suhteessamme. Halusin todellakin tehdä niin, ihan itse. Löysin rakkautemme todellakin uudelleen, kun jouduin miettimään asioita, vakavasti. Olin valmis antamaan naiselleni taas anteeksi tämän tekemän mokan, johon pattitilanteemme tavallaan laukesi, kun hän kertoi asiat ja tapahtuneet.

Tiedän että siis että vielä on toivoa, mutta toisaalta samalla olen jo varautunut, että kaikki saattaakin olla rakkaussuhteen osalta ohitse. Tilanne on kyllä pirun vaikea. En vain ole valmis luopumaan kaikesta/hänestä, ilman kunnollista yrittämistä. Voi ainakin myöhemmin todeta, että rakkauden puolesta on taisteltu ja tehty kaikki voitava. En vain ole luovuttajatyyppiä, todellakaan, "taistelija" -palkintoja löytyy kaapista vuosien varrelta.

Mielestäni tämä suhde on vaan liian arvokas hukattavaksi. Asia voi kuulostaa ulkopuolisen korvaan hölmöltä, mutta nämä ovat tunteeni, joille en mahda mitään. Tilanne on saanut minut puhumaan tunteista, sekä todellakin ajattelemaan, syntyjä syviä. Se on kai tilanteen positiivinen vaikutus? Vai onko sittenkin vain iän tuomaa "viisautta"...
Olen ehkä vanhanaikainen, kun uskon rakkauteen jne. Mutta aika sen tosiaan näyttää, mihin purtemme seilaa. Ehkä aloitan uuden vuoden niin, että jätän hänet todellakin yksinään miettimään asioita. Asioita, joita hänen juurikin piti päästä selvittämään omassa päässään, omassa yksiössään. Kun vain löytyisi joku kultainen keskitie ja tietäisi etukäteen, että tältä tieltä löytyy oikea ratkaisu tilanteeseen.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaivanto kirjoitti:
Hoh hoh hoijakkaa. Vielä aivan vähän aikaa sitten kuvittelin löytäneeni toiseen ihmiseen ...
Olisin vittuuntunut, jos jaksaisin.

Saatana hyvää joulunodotusta kaikille.
En olekaan ihan vähään aikaan nauranut näin paljon! Alkoholi on ihmeellinen aines...
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaivanto kirjoitti:
Tarkennetaan nyt sen verran, että kyse oli kahdesta eri naishenkilöstä eikä siitä, että viina olisi (henkisessä mielessä) tehnyt sammakosta prinsessan. Alkoholista silti toki samaa mieltä.
Ahaa - tulkintavirhettä meikätytön puolelta. Minä jo ajattelin, että sinulle sattui 'perinteinen'. No asioiden noin ollessa en ehkä naura niin makoisasti, koskapa kurjassa tilanteessa olet..Mieli muualla ja toinen vierellä...
Hmm..Vaihtoehdot kuitenkin vähissä: sinua itseäsi ja sitä 'tarjoilijaa' kohtaan olisi reilua ottaa asia suoraan puheeksi, vaikka se sillä hetkellä kirpaseekin. Itse olen ollut hieman samankaltaisessa tilanteessa...tai noh, se meni näin: ymmärsin heti seurustelun alkuun, että en kykene mihinkään fiksuun suhteeseen, joten peli oli puhallettava poikki samoin tein. Mietin tarkoin, mitkä asiat tilanteeseeni vaikuttivat, ja kerroin ne avoimesti toiselle, jotta hän saisi nieltyä pettymyksen helpommin: hänellä oli selkeitä syitä, joilla pystyi asiaa käsittelemään. Pelkkä 'jättäminen' olisi ollut mielestäni sekä lapsellista että tylyä. Itsellänikin on helpompi olo, kun tietää olleensa toiselle suora. Tulevaa ajatellen asiat on tärkeää käsitellä, jotta ne eivät kummittele. Ihmissuhdeviidakossa hyvä 'opettaa' itseään kohtaaman jutut, vaikka se ei ylen (eikä mtv3:n) hauskaa olekaan. Joten älä suotta jää vatvomaan, vaan uskalla. (Osasinkohan nyt kommentoida yrittämättä olla pesservisseri? Hoppas det.)
 

scholl

Jäsen
Nyt kun olen vielä täysin selvinpäin niin pitää todeta, että olen tullut siihen tulokseen, että parisuhteita harrastavat ovat säälittäviä vässyköitä. Sehän on nimittäin todellakin juuri seurustelevat vässykät, jotka nyhjäävät himassa, eivätkä käy viihteellä. Kaikista älyttömin juttu on varpajaiset. Kuulin eilen sellaisesta naurettavasta jutusta. Heillä löytyy kaikenlisäksi samanhenkistä seuraa, joille ei riitä otan osaa -adressin lähettäminen, vaan menevät niihin varpajaisiin ja nyyhkivät yhdessä jonkun veemäistä kohtaloa.

Voihan se olla että se on vain tämän hetken muoti-ilmiö. Aiemminhan miehet olivat suuremmassa määrin omia itsejään ja seurustelusta riippumatta liipasivat viihteelle, eivätkä koskaan nyhjänneet turhaan himassa. Nykyään on muotia viettää joku sellainen munaton jakso elämässään ja unohtaa kaverit ja riutua. Ei mikään ihme, että Suomessa on itsemurhatilastot niin korkealla. Noilta tyypeiltä kun vielä kielletään seksin ostaminen niin siinä vaiheessa ei mene elämä vahvasti.

No turha sitä murehtia muiden kohtaloa. Eiköhän ole parasta itse korkata ja valmistautua illan viihteeseen.
 

Aksu

Jäsen
Minulla on toistuvia kaavoja menneissä parisuhteissa pari ja toinen niistä puristaa pääkoppaa tälläkin hetkellä aika paljon. En osaa antaa oikeasti itselleni anteeksi, en osaa nauraa itselleni aidosti kuin ajoittain. Jostain huonon itsetunnon pohjilta lähtee pyrkimys olla aina niin helvetin täydellinen ja hyvä vähän kaikille, ja valitettavasti tämä asia korostuu parisuhteissa.

Nyt on ollut taas syytä miettiä ja parin läheisen ihmisen kanssa käymäni keskustelun perusteella tajusin taas tämän asian. Tai onhan se läsnä selvästi koko ajan, mutta kun ei suostu näkemään niin ei sitten suostu.

Konkreettisimmin asia hyppää silmille silloin kun menee huonosti. Yritän helvetisti liikaa, pyöritän ja käännän asioita päässäni loputtomiin ja lopputulos on yleensä ruma. Minusta löytää sen kusipään ja vaikean ihmisen jos asiat ei yrityksestä huolimatta lähde sujumaan. Kaivan vaikka väkisin positiivista lopputulosta, tai edes positiivisia yksittäisiä signaaleja ja sen saadakseni tulee tehtyä hyvin provokatiivisia tekoja, kokeiltua kepillä jäätä. En osaa antaa toiselle rauhaa vaikka miettimistauko useimmiten vois tehdä itsellenikin helvetin hyvää, ja olis tarpeeseen. Sokeana hetkenä tekee mitä vaan, että voisi olla onnellinen.

Oikeastaan onnellisuus on minun elämässä hyvin ailahteleva käsite. Keskimäärin hyvienkään asioiden jälkeen aitoa iloa en uskalla päästää ilmoille vaan välittömästi alkaa sen rääpiminen miten asiat voisivat olla paremmin ja mitä virheitä tuli tehtyä sillä matkalla kohti kuvitteellista onnellisuutta. Oikeasti, helvetin harvoin nautin. Nykyisin voi yhtään kaunistelematta sanoa, että töissä koulussa tavatut ala-asteen junnarit luovat melkein ainoan ympäristön, jossa todella sielu lepää tällä hetkellä. Sen tajusi sinne mennessään nopeasti. Kun ylimääräisten roolien ottaminen ja tarpeeton itsensä korostaminen ei toiminut niin hoksasi, ettei näille lapsille mene läpi mikä vaan. Pitää olla puhdas, oma itsensä. Siihen luotetaan. ”Aikuisten” maailmassa roolit ovat huomattavasti syvemmällä ja siihen suohon olen kaulaani myöten itseni tunkenut.

Pystyn ottamaan työelämässä ja valtaosin muuallakin asiat sellaisina kuin ne on ja pärjään niiden kanssa. Mielenkiintoista kyllä. Kai se on kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että mitä vähempipätöinen asia sen helpompi vaan antaa olla tai hoitaa se kylmänviileästi pois päiväjärjestyksestä. Kun samaan soppaan lisätään pieni tai iso ripaus tunnetta niin saatan mennä umpisolmuun. Sitten alan taas olemaan jotain.

Syvät tunteet, varsinkin parisuhteissa, vaihtavat yläkerrassa väärän vaihteen sisään ja aina mennään samaan suohon. Toiseen osapuoleen yliaggressiivisuus ja tavallaan kyvyttömyys antaa asioiden edetä omalla painollaan vaikuttaa paljon. Yleensä kumppani etääntyy, lähtee tavallaan vähän karkuun ja normaalisti ongelmiin johtanut huono kommunikaatio huononee entisestäänkin, joskus loppuu tyystin. Enkä minä sillä hetkellä meinaa sitä tajuta, tai en suostu ymmärtämään. Tilan käsite, minulle ja toiselle, on varmasti suhteellisen sama. En vaan osaa, tai oikeammin kykene, toimimaan niin kuin sydän sanoo. Pelko menettämisestä, pelko asioiden luisumisesta pois käsistä, ajaa minut typeriin tekoihin ja näillä sinetöin kaiken sen mitä pelkään. Yksinäisyyttä. Aseeton olo.

Pitää kerätä itsetunnon rippeet lattialta. Olen joutunu syksyn aikana taas näiden asioiden vietäväksi ja tällä hetkellä olen romuna. Ei jaksa, epätoivoa mieli täynnä.

Olen usein miettinyt, että tarvitsen rinnalleni hyvin kovapäisen naisen, joka näitä oikkuja kestää. Jonkun sellaisen, joka pitää kiinni maailmastaan eikä sitä järkytä paljon mikään. Se on helvetin paljon vaadittu.

Suhtautumiseni parisuhteeseen on lähes poikkeuksetta aika vakavaa laatua ja luonnollisesti pyrkimykseni ei ole ketään satuttaa, mutta tajuan kyllä nykyään, että vähänkin herkemmät ihmiset eivät kanssani tule selviämään. Mukaan tulee pelkoa ja muita sellaisia tunteita, jotka eivät ruoki yhtään suhdetta. Pikemminkin nakertavat lupaavankin alun kokonaan. Ja ironista on toisaalta sekin, että minä luulen tarvitsevani vahvan ja määrätietoisen ihmisen, mutta toisaalta itse en sellainen taida tällä hetkellä olla. Kenties haen voimaa liikaa toisesta ja kulutan toisten energiaa, toisten sielua pikkuhiljaa pois.

Maailma täyttyy nykyisin työstä. Se on varmaan pitkälti ontuva pyrkimys jollain tavalla osoittaa maailmalle ja muille ihmisille, että olen arvokas ja pystyn olemaan ihmisille paljon muutakin kuin tyhjäpää. Sillä puolella ongelmia ei oikeastaan ole. Teen helvetisti vapaaehtoishommia töiden ohella, aikaa on vähän ja usein nautinkin hommista. Itsetuntopohdiskelujen myötä olen vaan alkanut miettimään onko toimeliaisuus kuitenkaan kestävällä ja järkevällä pohjalla. Ehkä mukana on liikaa näyttämisen halua, ehkä yritän paikata tällä sitä perusongelmaa. Kykenemättömyyttä olla aidosti ja oikeasti sitä mitä on ilman oman erinomaisuuden todistamistarvetta. En tiedä, vaikeita ajatuksia ja aika synkäksi vetäny mielen. Kesällä oli palikat elämässä helvetin hyvin kohdallaa, mutta kohtasin taas sellaisen kehän, ettei siitä ilmeisesti ollut ulospääsyä hyvän kautta. Minkä ihminen itselleen voi? Ja mitä tehdä kun ei sille kukaan muukaan mitään voi?

Nämä ajatukset seuraavat vaanimalla jokaista askeltani, jokaista hetkeä. Rauhaa en saa enkä sitä osaa näin voimin ottaa. On tuolla syvällä unelma perheestä, elämänkumppanista, lapsista... monesta asiasta, jotka kantavat ajatuksia päivästä toiseen eteenpäin. Usko vaan meinaa loppua. Kuinka paljon pettymyksiä maailmaan, tai oikeammin itseensä, voi yksi ihminen kestää? En tiedä, mutta sen tutkiminen voisi nyt loppua. Mie haluan hymyillä, herätä hymyillen, nukahtaa hymyillen. Rutistaa kultaista ja sulkea silmät. Sille tielle voisin jäädä...

Kiitos kun kuuntelitte.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rakastua voi uudelleen vasta kun on antanut itselleen anteeksi. Vasta silloin on oikeasti vapaa mies.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Luulen, että Aksu kirjoitti monelle tuttuja tunteita, monen puolesta - ja ennen kaikkea rakentavasti jäsenneltyinä ja analysoituina. Kaavat toistunevat monen kohdalla - ja käteen jää kysymys: mikä ajaa asiat aina samaa rataa? Miksi en jo pääse omien reaktioitteni kanssa eteenpäin, miksi löydän itseni samasta pisteestä kerta toisen jälkeen?

Usein olen kannustanut itseäni sanomalla, että 'olet mauriseni jo hyvällä tiellä, kun olet ryhtynyt etsimään juuria epäonnistumisille jne'. Vaan jatkuvien dejavu-ilmiöiden ja vuosien 'prosessoinnin' jälkeen rintalastan takana on aina vain se sama painolasti, joka syö naista -- silloin käsillä on frustaatio, näköalattomuus ja skeptisyys.

Ja vaikka järki muistuttaisi, että minun ei tarvitse kantaa toisten tekoja harteillani - niin jokin pakottaa raahaamaan kaikki omalle kontolle. Kukaan sellaista kestä. Kun eläisi todeksi sen faktan, että on vain kohdattava omat valintansa ja valitsematta jättämiset - ei murtua toisten tekemisten alle. Mutta koska taipumusta on kääntää tilanteet aina itseä vastaan - alkaa psyyke olla silloin todellakin koetuksella. Muun muassa juuri sen vuoksi, että enää ei pysty hahmottamaan, mikä oli lähtöisin minusta ja mikä jostakusta toisesta. Kun se rajaa hämärtyy, ollaan ongelmissa. Sillä kuinka voin käsitellä asioita, jotka eivät ole alun alkujaankaan minun päästäni? Kuinka erotan, mikä oli oma osuuteni? Huh..

Kohtuuttomat syytökset itseään kohtaan on todellakin armotonta. Siinä ihminen on parhaimmillaan: itsensä nujertamisessa. Ja kun ei yllä tavoitteisiinsa, haaveisiinsa, ei täytä toisten asettamaa mittaa (kuviteltua kenties??) eikä usko tulevaan -- silloin astuu kuvioon itseinho, halveksunta, suru. Kuka sellaista jaksaa lähellään pitää, joka ei viihdy itsensä kanssa?

Niimmppä!

Silloin ei auta 'tsemppiä sulle!' -kannustukset, eivätkä toteamukset, että 'joillakin toi sama voi kestää vuosia' ja blaablaa...VUOSIA??!! Johan monella meistä on takana vuosien vatvomiset, ei silloin jaksa nauttia ajatuksesta, että 'ehkäpä pääsen balanssiin tän jutun kans 6 vuoden kuluttua'. Kaikkia aikanaan, joopajoo.

Tunnistan syy-seuraus -yhtälöitä elämässäni - mutta en saa niitä toteutumaan. Siksi en pysty kykenemään antamaan happy end -kuittausta. Ihmeissäni olen. Peesaan Aksua.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
irGGu kirjoitti:
Kaikissa tilanteissa ei voi koskaan antaa itselleen anteeksi. Oli mies tai nainen.
Ei, mutta siihen olisi kuitenkin pyrittävä. Tai ei ole koskaan oikeasti vapaa elämään elämäänsä. Ei menneitä tule tietenkään täysin unohtaa sillä tapaa, että toistaisi ne virheet. Ne on vain muutettava opetuksiksi siitä, mikä ei ole oikein. Hirvittävän usein sitä myös itseään syyttää asioista, sellaisistakin, joille ei voinut mitään. Lisäksi syyttää itseään kaikesta tapahtuneesta, vaikka muissakin ihmisissä on vikoja ja sormet sopassa. Syyt tapahtuneisiin ei ikinä lähde yhden ihmisen teoista. Muidenkin tulee kantaa vastuu.

Itse omalla kohdallani olen päättänyt haudata sotakirveeni itseni kanssa, ruveta elää (olen jo aloittanut) ja keskittyä tulevaan.

Tehdyt on tehtyjä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ted Raikas kirjoitti:
Ei, mutta siihen olisi kuitenkin pyrittävä. Tai ei ole koskaan oikeasti vapaa elämään elämäänsä. Ei menneitä tule tietenkään täysin unohtaa sillä tapaa, että toistaisi ne virheet.

Tehdyt on tehtyjä.

Joku viisas on joskus sanonut: aika ei paranna, se vaan turruttaa kivun. Ja se on aivan täysin totta myös itselleen anteeksiantamisen kanssa. Ei ole helppoa, ei.

Mutta päämääränähän on, ja pitääkin olla, muille ja itselleen anteeksianto, muuten on aika vaikea jatkaa elämäänsä. Tehtyjen tulisi olla tehtyjä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
irGGu kirjoitti:
Kaikissa tilanteissa ei voi koskaan antaa itselleen anteeksi. Oli mies tai nainen.

Mielestäni on tärkeämpää kyetä antamaan sille toiselle anteeksi, siis jos hän on se väärintekijä. Muuten homma kalvaa ja eteenpäin meneminen on vaikeaa. Mulle on tapahtunut historiassa todella vaikea ja likainen ero ja sen jälkeen vihasin todella vuosikaudet exääni ja hänen uutta naistaan (joka sattuu olemaan ex-bestikseni - arvailkaa tästä mitä tapahtui). Toivoin heille tapahtuvat kaikkea pahaa. Eräs ystäväni sanoi lopulta - ja olen hänelle siitä kiitollinen - että minun pitäisi antaa näille ihmisille anteeksi. Vasta sitten kykenen täysillä katsomaan eteenpäin. Ystäväni oli oikeassa; aluksi ajatus oli vaikea, jopa mahdoton, mutta kypsyin siihen pikkuhiljaa. Nyt nämä ihmiset eivät enää merkitse minulle mitään, lähinnä laimeasti halveksin heitä.
 

krobbe

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Nyt nämä ihmiset eivät enää merkitse minulle mitään, lähinnä laimeasti halveksin heitä.

Miksi, siksikö, että he löysivät toisensa ja ilmeisesti myöskin rakkauden. Olisit onnellinen heidän puolestaan, halveksintaa ja kateutta tässä maailmassa on aivan kylliksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
krobbe kirjoitti:
Miksi, siksikö, että he löysivät toisensa ja ilmeisesti myöskin rakkauden. Olisit onnellinen heidän puolestaan, halveksintaa ja kateutta tässä maailmassa on aivan kylliksi.

En rakastumisen takia, vaan siksi, miten he minua toisensa löytäessään kohtelivat. Koska et asiasta mitään tiedä, niin kirjoituksellasi osoitat vaan halveksuntaa minua kohtaan.

Mutta en menneestä tässä julkisesti lähde sen enempää avautumaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alamummo kirjoitti:
En rakastumisen takia, vaan siksi, miten he minua toisensa löytäessään kohtelivat. Koska et asiasta mitään tiedä, niin kirjoituksellasi osoitat vaan halveksuntaa minua kohtaan.

Käsittääkseni Sinulta kysyttiin miksi halveksit heitä ja yhtenä vaihtoehtona vilautettiin heidän onneaan. Mielestäni tuon kysyminen ei ole Sinun halveksuntaasi, vaan ihan asiallinen lisäkysymys aloittamastasi aiheesta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
irGGu kirjoitti:
Osaan olla muille ihmisille kiukkuinen korkeintaan viikon, yleensä muutamakin päivä tekee tiukkaa. Itselleni taas.. No, luoja tietää. Tuntuu olevan elämäni ylitsepääsemättömin ongelma tämä. Mielestäni en ansaitse anteeksiantoa itseltäni.

Hmm.. jos et ansaitse anteeksiantoa itseltäsi, et voi odottaa sitä muiltakaan (huomautus: en todellakaan väitä että odottaisit, anteeksianto lähtee aina itsestä).

Ja toisekseen: aloita itsesi ymmärtämisestä; miksi teit mitä sitten teitkään: anteeksantokin tulee sen myötä.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Snakster kirjoitti:
Käsittääkseni Sinulta kysyttiin miksi halveksit heitä ja yhtenä vaihtoehtona vilautettiin heidän onneaan. Mielestäni tuon kysyminen ei ole Sinun halveksuntaasi, vaan ihan asiallinen lisäkysymys aloittamastasi aiheesta.
Sivullisen huomautus: eiköhän olisi aika outoa, jos sellaisessa tilanteessa suhtautuisi tyynen rauhallisesti: 'on se vaan niin ihanaa, että löysitte toisenne ja rakkauden!'. Eli minusta Krobben heitto Alamummon tarinaan oli aika kummallinen. Sen enempää kyseistä stooria kaivelematta voi jokainen laittaa omalle kohdalle, kuinka makoisalta se tuntuisi, jos kaksi läheistä ihmistä tekisi vanhanaikaiset. Aika yli-ihmis-virtuoosi saa olla, jos sen nielee kivuitta.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
mauri kirjoitti:
Sivullisen huomautus: eiköhän olisi aika outoa, jos sellaisessa tilanteessa suhtautuisi tyynen rauhallisesti: 'on se vaan niin ihanaa, että löysitte toisenne ja rakkauden!'. Eli minusta Krobben heitto Alamummon tarinaan oli aika kummallinen. Sen enempää kyseistä stooria kaivelematta voi jokainen laittaa omalle kohdalle, kuinka makoisalta se tuntuisi, jos kaksi läheistä ihmistä tekisi vanhanaikaiset. Aika yli-ihmis-virtuoosi saa olla, jos sen nielee kivuitta.

Ja miksi se pitää niellä kivutta? Ihmisellä on oikeus tunteisiinsa. Jos joku loukkaa, on oikeus olla vihainen ja surullinen. Siinä on muiden ihan turha tulla sanomaan, että hienoa, kiva juttu kun miehesi petti sinua parhaan kaverisi kanssa, ole onnellinen heidän puolestaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mauri kirjoitti:
Eli minusta Krobben heitto Alamummon tarinaan oli aika kummallinen. Sen enempää kyseistä stooria kaivelematta voi jokainen laittaa omalle kohdalle, kuinka makoisalta se tuntuisi, jos kaksi läheistä ihmistä tekisi vanhanaikaiset.

Eihän tuosta ollut kysymys. Kysymys oli siitä, että Alamummo olisi aivan hyvin aikuisena ihmisenä voinut vastata asialliseen ihmettelyyn, että halveksin heitä heidän minua kohtaa osoittamansa käyttäytymisen takia. Esimerkiksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Snakster kirjoitti:
Eihän tuosta ollut kysymys. Kysymys oli siitä, että Alamummo olisi aivan hyvin aikuisena ihmisenä voinut vastata asialliseen ihmettelyyn, että halveksin heitä heidän minua kohtaa osoittamansa käyttäytymisen takia. Esimerkiksi.

Taitaa olla aika ilmeistä kenen tarinan hahmoista sekä Krobbe että Snakster samaistuvat..
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Snakster kirjoitti:
Eihän tuosta ollut kysymys. Kysymys oli siitä, että Alamummo olisi aivan hyvin aikuisena ihmisenä voinut vastata asialliseen ihmettelyyn, että halveksin heitä heidän minua kohtaa osoittamansa käyttäytymisen takia. Esimerkiksi.
Voisihan sitä juu. Mutta koomista, että asiaa kukaan sen kummemmin alunperinkään Alamummolta ihmetellen utelee.
Saa loogisuuttakin käyttää, miehet kun aina ylpeilevät sillä ominaisuudellaan. ;D
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
mtmela kirjoitti:
Ja miksi se pitää niellä kivutta? Ihmisellä on oikeus tunteisiinsa. Jos joku loukkaa, on oikeus olla vihainen ja surullinen. Siinä on muiden ihan turha tulla sanomaan, että hienoa, kiva juttu kun miehesi petti sinua parhaan kaverisi kanssa, ole onnellinen heidän puolestaan.
Tätä tarkoitin. Siksi kantani kirjoitinkin. Eli outoa, että lähdetään kritisoimaan jotakuta siitä, että hän on ollut kauan vihainen kahdelle hlölle - ja voinut vasta ajan kanssa antaa anteeksi. Kivuliastahan se on! Siksi on hassua, että edellä ryhdyttiin viisastelemaan..
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
mauri kirjoitti:
Tätä tarkoitin. Siksi kantani kirjoitinkin. Eli outoa, että lähdetään kritisoimaan jotakuta siitä, että hän on ollut kauan vihainen kahdelle hlölle - ja voinut vasta ajan kanssa antaa anteeksi. Kivuliastahan se on! Siksi on hassua, että edellä ryhdyttiin viisastelemaan..

Mun mielestä kaikkea edes ei tarvi antaa anteeksi. Tietyn tason teot eivät ansaitse tulla annetuksi anteeksi. Toki asiat pitää käsitellä ja liikkua eteenpäin. Siinä, että on seurustellut sian kanssa, ei ole sinänsä mitään pahaa, eihän sitä voi tietää etukäteen millainen toinen on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös