scholl kirjoitti:Sen takia, että itsenäistyisi. Oppisi tulemaan toimeen yksin erinäisissä asioissa. Oppisi tekemään itsenäisiä päätöksiä kysymättä muiden mielipidettä. Oppisi tuntemaan itsensä paremmin. Kokisi ajan, jolloin ei ole kenellekään tilivelvollinen ajankäyttönsä tai tekemistensä suhteen.
Ja kun on asunut yksin niin tietää sen hyvät ja huonot puolet. Näin ollen osaa arvostaa eritavalla myöskin yhdessäolon hyviä ja huonoja puolia ja on myöskin ehkä vahvempi taistelemaan ilman, että antaisi periksi.
Uskon tottakai, että yksinolo voi olla hyvä juttu. Mutta kun me ihmiset ollaan niin erilaisia, toiset on jopa sellaisia, että ovat mielellään yksin, jopa vaativat sitä omaa rauhaa. Itse taas olen aina ollut sellainen, että kavereita on ollut paljon ja puuhaa on riittänyt. Yksikseen en ole viihtynyt, enkä koe sitä omaksi jutukseni. Juuri toisen ihmisen kanssa oleminen ja puhuminen sopii minulle, en voi sille mitään. Pärjäsin kyllä hienosti kun jäin kesäleskeksi emännän matkattua taannoin lomareissulle, minun jäätyä hoitamaan duunia.
Väkisin vaan tuntuu siltä, että on sangen perseestä mahdollisesti menettää tämä loistava kahden ihmisen välinen yhteys sen takia, että pitää saada kokeilla mitä on yksinoleminen. Helvetin moinen vaiva järjestelyineen, jos tarkoituksena on kuitenkin vielä jatkaa yhdessä...sitten joskus. Mitä vittua me niillä kaksilla pesukoneilla ym. sitten tehdään kun palataan samaan osoitteeseen, kun nytkin rojua on liikaa...Ja tää oli kevennys muuten vakavaan asiaan...Mutta mietitty on!
Edit.
Ja sanottakoon yhdessä olostamme, että mitään toisessa roikkumista tämä ei ole ollut, vaikka toistemme kanssa onkin viihdytty tiiviisti. Kummatkin on saaneet mennä ja tulla, ilman että niistä pitää taittaa peistä sen enempää. Molemmilla on omat harrastuksensa ja näin töiden/koulun aikaan on usein päiviä, jolloin ei juuri ehditä kuin nukkua yhdessä. Eli on sitä itsenäistä touhua kuitenkin mukana, vaikkakin "yksin" ei olla.
Mietin juuri äsken sitä, että jos takana on vaikka kummallakin pitkä yksinolo/-asuminen, voi sekin olla hankalaa, kun aletaan muuttaa saman katon alle. Siinä on äkkiä ne tietyt rutiinit ja tavat tulleet jo niin vahvoiksi, että yhteensovitus saattaakin olla ongelmallinen. Kun taas alusta asti opetellaan sen sopivan kanssa yhteistä eloa, on homma hyvässä linjassa. Sanoisin että tässä(kin) kolikossa on ne kaksi puolta, enkä näe selvää vastausta, jonka mukaan jokainen täällä vain hetken viettävä ihminen elämänsä elelee.
Viimeksi muokattu: