Poikamieselämä, here i come?
En tiedä viitsisikö tänne purkaa tuntojaan, kun kuitenkin paljon tuttuja lukee palstaa enkä ole vielä heille rohjennut kertonut asiasta mitään. Ainoastaan yhdelle kaverille avauduin, koska oli pakko. Enkä edes ole varma mitä tästä lopulta seuraa, mutta faktaa on se, että avoliittomme (4,5v) ja yhdessäolomme (6,5v) on nyt "selvitystilassa".
Kaikki on siis ollut päällisin puolin hyvin, rakkautta on löytynyt aina wanhaksi pariksi ihan riittävästi, eikä muukaan yhdessä olo ole tuottanut mitään tuskaa. Uskollisena on pysytty ja häätkin jo suunniteltu. Sanottakoon että emäntä on ollut aktiivisempi niiden suhteen, minä lähinnä antanut hiljaisen hyväksynnän kaikelle ja antanut hänelle avaimet järjestää unelmiensa häät.
Usein olen aamulla töihin pyöräillessä ajatellut, kuinka hyvin sitä omat asiat onkaan. Kotona on aina lämmin ilmapiiri ja rakastava avopuoliso, tätä en kuitenkaan hänelle ole liiaksi toitottanut. Muutenkaan en ole mikään romantikko, mutta kuitenkin osaan pitää mamman tyytyväisenä ja paikata puutteitani romantiikan saralla muissa asioissa. Se oma nainen ei enään tässä vaiheessa ole varmastikaan se viehättävin, mutta kun puntariin laitetaan muutkin asiat kuin ulkokuori, voin sanoa että todellakin RAKASTAN sitä naista. Yhdessä on eletty enimmäkseen hänen vaikeita koulujuttuja ym. mutta kaikesta on selvitty. Koskaan ei ole edes riidelty, tai jos ollaan, niin viimeistään nukkumaan mennessä on asiat taas sovittu.
Mutta miksi tämä tarina? Vaimoke ilmoitti eilen tekstiviestillä, että täytyy puhua illalla, hän on ollut "paska" minulle jne. Ensin mieleeni juolahti joku SinäMinä-testi, mutta nopeasti tajusin että nyt on tosi kyseessä. Koko kehon valtasi uskomaton tunne, sattui aivan saatanasti, etenkin sydämeen. Juuri kun tässä on päässyt taas elämään kiinni yhden parhaista kaverin itsemurhan jälkeen.
Ilta oli pitkä, kun odottelin mammaa kotiin koulusta, jonne hän jäi tekemään tehtäviään. Muutenkin hänellä taitaa olla joku stressin poikanen päällä, kun aika ei meinaa riittää millään kaikkien tehtävien hoitamiseen, vaan koulujuttujen kanssa meni mm. koko viime viikonloppu. Noh, kun nähtiin, hän alkoi puhua siitä kuinka hänen täytyy muuttaa erilleen asumaan. Oli tullut sählättyä opiskelijabileissä, toisen miehen kanssa. Varsinaista pettämistä ei ollut päässyt tapahtumaan, mutta lähellä kuitenkin ollut. Eli vakavahko lipsahdus päässyt biletunnelmissa tapahtumaan. Itseään hän syyllisti tilanteesta kovin, enkä minä herkkänä poikana osannut olla edes vihainen. Vihainen vain siksi, että koko nuoruuteni yhdessä viettänyt ihminen oli yhtäkkiä kuin joku toinen, ei tehonnut puhe eikä mikään. Kunnon kristittynä olin siis jo päivällä töissä kuunnellut sydäntäni ja ollut valmis antamaan anteeksi, etenkin kun mitään vakavaa ei ollut vielä tapahtunut. Asenteeni yllättikin emännän melko paljon, hän kun oli varma että olen todella kiukkuinen. Mutta kun en osaa, ainakaan hänelle. Niin paljon hyviä hetkiä on takana, että takerrun väkisin niihin. Koitin puhua ja puhua, mutta hän on saanut jostain päähänpinttymän, että hänellä saattaa olla nyt "vaihe" että pitää päästä yksikseen asumaan. Rakastaa minua kuin ennenkin, muttei ainakaan yhden yön valvomisen/itkemisen jälkeen ollut vielä valmis muuttamaan mieltään.
Koitin myös sanoa, että puhupa nyt jonkun "aikuisen" kanssa näistä asioista, etkä kuuntele sinkkukavereiden juttuja/ohjeita. Ne kun eivät välttämättä ole aina niin puolueettomia näkökantoja, vaan tällaiset uudet koulukaverit jotka eivät ole vielä mitään sydänystäviä, saattavat ohjata toista ihan tahallaan väärään suuntaan. Omat kaverini ovat ainakin aina arvostaneet minun vannoutunutta sitoutumistani naiseeni, eikä kukaan ole koskaan kyseenalaistanut suhdettamme. Eikä ole kyllä vaimokkeen "wanhat" kaveritkaan, jotka minut tuntevat. Koitin puhua suhteemme hyvistä puolista, joita on kieltämättä paljon. Huonoja ei niinkään. Se tietty palo tietenkin puuttuu väliltä, kun on yhdessä oltu jo iät ja ajat, eikä mikään kuolaaminen kuulu enää jokapäiväisiin iltatoimiin.
Mutta mitä mieltä muut?
Voisiko sellainen "tauko" ja vaikka ½ vuoden erillään asuminen sitten toimia? Kun itse en todellakaan tahdo enkä pysty kuvittelemaan yksin oloa. Niin tiukkaan on kasvettu yhteen, että vaikealta tuntuu. Etenkin meillä on aina emäntä ollut se, joka vannoo ikuista rakkautta ja yhdessä oloa, juuri minun kanssani. Ja se ajatus elää myös omassa sydämessäni. Kuinka helvetissä saan hänet tajuamaan tilanteen? Mielestäni ko. irtiolo vain ajaa meidät erilleen, eikä paluuta entiseen enää ole. Samalla myös menetän uskon koko naisrotuun, enkä välttämättä halua sitoutua enää mihinkään. Hänen mukaansa voimme ihan hyvin ja mahdollisesti jatkaa pienen tauon jälkeen, mutta minä en pysty ajattelemaan asiaa niin. Etenkin, kun olen valmis antamaan anteeksi hänen pienen lipsahduksensa ja itse ollut puhdas kuin pulmunen kaikki nämä yhteiset vuodet. Aina ollaan puheella selvitty kaikista ongelmista, joskaan mitään vakavia ongelmia ei koskaan edes ole ollut. Itselleni hylätyksi tuleminen tuntuu hirveältä rangaistukselta, mikäli hän nyt meinaa kamansa pakata, kuten aikoo.
Auttakaa hyvät ihmiset, olen totaalisen hukassa. Mahaan sattuu eikä pysty syömään. Rakkaus kai aiheuttaa tällaiset fiilikset? Ja tutut, pitäkää tämä vielä omana tietonanne, sattuu liikaa alkaa selittämään asiaa kaikkien kuullen.