No niin, pitääpä itsekin turvautua tähän ketjuun. Tänään päättyi reilun 4 vuoden ikäinen suhde naisen toimesta. Merkit olivat jo sinällään olemassa, ei ollut ensimmäinen kriisi, joka oli tullut eteen. Kolmesti oli jo juteltu siitä, kuinka nainen ei tunne enää samalla tavalla kuin ennen. Kahdella kerralla sain hänet ymmärtämään, ettei parisuhde välttämättä toimi arkiintuessaan enää samalla tavalla kuin alkuhuumassa. Elämä ei ollut kuitenkaan mitenkään kaavoihin kangistunutta ja otin hänet jatkuvasti huomioon eri tavoin ja tuin häntä omissa vaikeuksissaan.
Tein myös koko suhteen eteen kaikkeni ja muutin muun muassa toiselle paikkakunnalle ja odottelin siellä kuukausia, että nainen tulisi työharjoittelustaan ulkomailta takaisin. En tuntenut ketään paikkakunnalta ja kyseessä oli vielä ensimmäinen muutto vanhempien nurkista. Kyseinen nainen oli siis ensimmäinen pitkäaikainen suhteeni ja samalla kai voisi sanoa, ensimmäinen kunnon rakkaus.
Vielä kuukausi sitten ei ollut mitään hajua erosta. Sitten oli hiukan hiljaiseloa, asustelemme eri paikkakunnilla kesätöiden takia, mutta opiskeluaikana asumme siis samassa asunnossa. Pitkällä aikavälilläkään ei ollut mitään ongelmia, joten koko ero tuli aikamoisena yllätyksenä. Oltiin suunniteltu, että oman lomani alkaessa menisin hänen työpaikkakunnalleen oleskelemaan. Ja keväällä pohdimme yhteistä lomareissuakin. Silti hän kertoi, että oli jo viime kesänä alkanut tuntea näin. Mielestäni oli epäreilua, ettei hän voinut kertoa jo silloin, vaikka ymmärränkin, että hänkin halusi vielä yrittää.
Kun on neljä vuotta laittanut kaiken peliin ja matto vedetään alta, on melko tyhjä olo. Kaikki opiskelupaikkakunnalla ja yhteisessa asunnossa odottelevat käytännön asiat pelottavat ja ahdistavat. Kuinka toimia lukuisten yhteisten ystäviemme kanssa? Onneksi olin varautunut pahimpaan jo edellisten kriisien aikana ja itkenyt ne jo tavallaan pois, vaikka niistä päästiinkin yli ilman eroa.
Kuitenkin pelkkä ajatuskin siitä, että enää ei ole mahdollista elää sitä samaa yhteistä elämää omine juttuineen hänen kanssaan, vetää olon voimattomaksi. Onhan sinkkuna olemisessakin puolensa, mutta minua ei ole luotu elämään yksin. Varsinkaan kun minulla ei ole liiemmälti hyviä ystäviä, joiden kanssa voisin viettää aikaa.
Ymmärrän toki, ettei väkisin kannata olla yhdessä. Itse kuitenkin tunsin edelleen vahvasti häntä kohtaan ja en voi ymmärtää, miksei se ollut molemminpuolista. Meillä ei ollut suurempia ongelmia, jotka selittäisivät nuo kriisit ja nainen oli suurimmaksi osaksi ajasta täysillä mukana mielestäni. Otin hänet aina huomioon kaikessa. Noh, tunteita on vaikea tajuta...
Olen helpottunut muutoksesta, mutta silti on vaikea päästää irti. On täysin käsittämätöntä, että tämä kaikki muuttuu nyt. Pääseehän tästä vielä jotenkin tolpilleen?