Minä luin tuon kokonaan, ja pitkälti samaa mieltä olen kirjoituksen kanssa, varsinkin tuosta loppupuolen osasta, jossa kaverien kylään tuleminen on vaarassa muuttua pariskuntien "kutsuiksi", joissa sitten syödään nätisti pikkusuolaisia ja taitellaan lautasliinoja. Tuo on aivan liian yleistä.
Omalla kohdalla ei itse aikoinaan onneksi noin käynyt, mutta exän siskon luona vierailut olivat aina tuota. Ei koskaan mitään spontaania, normaalia oleilua tai rentoa yhteydenpitoa, vaan aina teennäisen ulkokultaiset juppikekkerit, joihin piti valmistautua, pistää kauluspaita päälle ja keskustella jonninjoutavan pinnallisista asioista samalla kun söi jotain etanaa juuri etanoille tarkoitetusta astiasta. Exän siskon luona vierailu oli aina kuin olisi ollut jollain juhlaillallisilla, jossa ei halua olla, ja jossa kellään osallistujalla ei oikeasti ole toisilleen mitään sanottavaa.
Oman lisänsä tähän toi aina se, että tämän siskon ja hänen miehensä elämä oli juppiporvarillista kulissielämää, jossa oli iso kallis talo, luksuskeittiö, laatuviinejä ja niitä etanansyöntikippoja ja kappoja, joita uusin deluxe-naistenlehti oli juuri esitellyt. Asuntokin oli sellainen, ettei siellä uskaltanut kuin istua paikallaan, jottei olisi vain sotkenut tarkoin suunniteltua sisustusta. Missään ei ollut sen näköistä, että asunnossa olisi oikeasti joku asunut ja elänyt. Tämän idyllin alla piili kuitenkin se, että exän siskonmies oli lipevän petollinen luikuri, joka nuoli kieli ruskeana hyvin rikasta appiukkoa (ja jopa tankkasi appiukon firman piikkiin, vaikka tienasi itse hyvin) sekä petti puolisoaan useasti ja härskisti. Välillä sitten ajettiin eukko tienposkeen (ts. minun ja exän asunnolle yötä, kun perheriita oli saavuttanut taas lakipisteen). Tämä sitten kuitattiin sillä, että asiasta ei koskaan puhuttu ja seuraavalla viikolla kaikki oli taas olevinaan hyvin, kun tuli kutsu syömään hanhenmaksaa kovat kaulassa.
Sen sijaan jos vaikkapa oma veljeni tulee joskus käymään, niin en minä siivoa minuuttiakaan etukäteen, ellei ole kissa oksentanut lattialle. Veli tulee, veli syö pizzan tai jotain muuta ruokaa, veli katsoo esim. jonkun leffan sohvalta, puhuu mitä nyt mielessä sattuu olemaan ja lähtee sitten. Ei tarvitse kummankaan kiskoa ykkösiä päälle, valmistaa trendikästä gourmet-ateriaa tuhansien eurojen keittiövehkeillä eikä istua pöydän ääressä selkä suorana, kädet poissa pöydältä ja servetit oikein taiteltuna.
Kyllä hyvin monella naisella on tarve muokata reviiri ja mies haluamansa kaltaiseksi. Nainen haluaa poistaa asunnosta mahdollisimman paljon miehen omaa aluetta sekä sellaista aluetta, jossa oikeasti olisi viihtyisä asua sen sijaan, että se olisi näyttävän näköinen mahdollisille vieraille. Eikä siinä sinänsä vikaa, jos miehelle jätetään se oma huone/alue (autotallin vastike) ja jos hosumisen ja huolehtimisen lopputuloksena on se, että nainen siivoaa ja järjestelee. Sitten siinä on vikaa, jos mies tosiaan "tasa-arvon" nimissä pakotetaan tekemään sekä ne perinteiset miesten työt että puolet kaikista muista kotitöistä ja jos tilanne menee siihen, että naisen hysteria ja nalkutus yltyvät yltymistään mikäli mies ei siivoa jatkuvasti.
Täysin siivoton läävä on asia erikseen, mutta yleislinjana pitää olla se, että jos naista niin kauheasti asunnon "likaisuus" ja "epäjärjestys" häiritsee perussiivouksen jälkeen, niin sittenpähän nainen voi pitää suunsa kiinni ja itse hoitaa ne asiat, jotka häntä niin kauheasti tällä kertaa häiritsevät sen sijaan, että nalkuttaisi joutavista asioista miehelleen, jota ei yhtään kiinnosta näkyykö keittiön ikkunalasissa joku kuvitteellinen tahra tai joka juo samasta mukista sen sijaan, että tiskaisi lasia yhden vesihörpyn ottamisen jälkeen. Myöskään loppumattomaan huonekalujen siirtelyyn ei tule miehen lähteä kunhan mööpelit ovat sellaisissa paikoissa, että ne eivät vie ylimääräistä tilaa ja ne ovat mahdollisimman funktionaalisia käyttötarkoituksiltaan.
Toki perherauhan nimissä voidaan naisellekin sallia joutava puuhailu, puunaus ja sisustelu sillä edellytyksellä, että miehellä on "men only"-tila jossain päin asuntoa, johon ei naisen käsi koske ja jota ei Deko-lehti pääse tuhoamaan. Mutta kotiorjaksi ei miehen pidä ryhtyä eikä esim. siivota tai tiskata jos ei ole mitään todellista siivottavaa eivätkä astiat ole likaisia.