Äh, pitääkö noihin bilekutsuihin tai -kutsumattomuuksiin suhtautua niin herkkänahkaisesti. Jos ei kutsuta, niin voivoi, kaipa siihen joku syy on. Jos aina käyttäytyy järkevästi ja mukavasti kavereita ja kavereiden kavereita kohtaan, niin minkäs sille voi, jos ei kutsuta.
Olkapäiden kohautus ja tekee sitten jotain muuta. Mutta niinhän tässä tapauksessa ao. kirjoittaja olikin toiminut. Mä en kuitenkaan pitäisi vastaavaa kovin vakavana loukkauksena itseäni kohtaan. Toki ilmaisin hämmätykseni ja pettymykseni kyseisestä toiminnasta, mutta hyväksyisin tilanteen, jos saisin sellaisen vaikutelman, että kutsumattomuuden taustalla on syy, jota ei voisi suoraan minulle sanoa.
Voihan nuo syyt olla ihan oikeita, vaikka tekosyiltä kuulostavatkin. Mä olen itse ollut kerran pari välikädessä, jossa pähkäilen, että keitä kutsua bileisiin. Kaveriporukassa on eräiden tahojen kesken sellaista pientä skismaa, että yhdet (A ja B) eivät mielellään tule niihin, mikäli eräs henkilö (X) on kutsuttu.
Tämä X taas on hyvä kaveri, mutta ei ole yleensä ole kovinkaan innostunut tulemaan näihin mun bileisiin, koskapa ei samalla tavalla kuulu juuri siihen porukkaan, joita tapaan kutsua. Hänelle olisi kuitenkin hyvien tapojen mukaista kertoa pippaloista ja kutsua niihin. Nämä A & B taas ovat sellaisia, että "vetäytyvät kohteliaasti" syrjään, mikäli kuulevat, että X on kutsuttu ja ymmärtävät kyllä hyvin, että yhden parhaista kavereistani kutsun. Ongelmana on vain se, että muu bileväki haluaisi mieluummin nämä A:n ja B:n sinne, joten paras tapa saada heidät sinne on joko jättää X kutsumatta tai valehdella, ettei ole kutsunut ja toivoa, ettei X juuri sillä kertaa ilmesty paikalle.
Ekassa vaihtoehdossa on ikävää se, että jos X kuitenkin kuulee bileistä, niin hän loukkaantuu, jolloin joutuu sanomaan juuri noita tekosyitä. (Käytössä nykyään "Ajattelin, että eihän sua tolla porukalla kiinnostaisi tulla kuitenkaan). Kyseessä on tällainen hiukkasen narsistinen kaveri, jolle ei voi sanoa asoiden oikeaa tilaa. Samasta syystä X ei ole kauhean suosittua bileseuraa näiden muiden mielestä muutenkaan. Toinen vaihtoehto taas voi johtaa ojasta aallikkoon, mikäli X pöllähtää paikalle, ja olen sanonut A:lle ja B:lle, ettei häntä ole kutsuttu.
Nojoo. Naisasioihin linkittääkseni sanotaan vielä sellainen lisäys, että X:n seurassa pääsee mukaan bileisiin, joissa on sinkkunaisia, joten tavallaan vastavuoroisuus periaatteella syntyy fiilis, että minunkin pitäisi hänet bileisiin kutsua. Tää muu porukka taason lähinnä pariskuntia, kuten A & B, joten niissä mun bileissä ei ole ns. "mahdollisuuden ilmapiiriä", mutta muuten ihan hauskaa, enkä haluaisi kutsua X:ää pilaamaan ilmapiiriä.
Eli tästähän saa laajennettua keskustelun tähän perinteiseen kaveriporukassa osa pariutunut, osa sinkkuja, miten yhdistää nämä asiat. Itselläni onnistuu hyvin, enkä jaksa loukkaantua, mikäli tämä tasapainottelu johtaa välillä esim. siihen, ettei kutsuja bileisiin tipu, enkä ymmärrä miksi muutkaan jaksavat siitä loukkaantua.