Lähinnä hain tuolla median vaikutuksella kuvaamme ideaaliparisuhteesta sitä, että mediassa näkee hyvin monenlaisia parisuhteita ja mediassa annetaan myös paljon esimerkkejä erilaisista parisuhteista ja siitä, miten parisuhteissa kannattaa ja ei kannata toimia. Näitä esimerkkejä viljellään niin naistenlehdissä kuin tv-sarjoissa tai elokuvissa. Näistähän nuori ihminen saa paljon vaikutteita siihen, millaisena hän näkee ideaalisuhteen. Tai ainakin allekirjoittanut sai...
Tässäkään suhteessa en usko media vaikuttaneen niihin (harvoihin) parisuhteisiini. Jos jokin asia vaikutti niin lähinnä vanhempieni parisuhde ja kuva jonka siitä sain - pyrin välttämään virheitä joita he tekivät (ehkäpä kuitenkin liiankin äärimmilleen vietynä, mikä saattoi heijastua osaltaan yhteen tai kahteen parisuhteeseen.)
Uskoisin median roolin olleen siksikin vähäinen koska en kovinkaan paljoa seuraa naistenlehtiä tai yleensäkään sen sortin lehdistöä, sama pätee tv-sarjoihin - nykyään en seuraa niitä käytännössä laisinkaan, enkä nuorempanakaan hirvittävän paljon. Leffat ovat ainoa median/viihdeteollisuuden välinne jolla olisi voinut olla vaikutusta roolimallina, mutta jotenkin olen onnistunut välttämään sen tuoman mallin - tai ainakin sen negatiivisemman puolen.
Kun vastakkainen puoli ylittää ulkoisilla seikoillaan alkukarsinnat, nousevat ratkaiseviksi tekijäiksi juuri arvot ja persoona. En kuitenkaan lähtisi tuomitsemaan ihmistä sen mukaan katsooko hän salkkareita tai BB:a, koska tiedän, että noidenkin sarjojen katsojiin kuuluu jos jonkinlaista persoonaa. Ja aika harvan elämää nuo sarjat hallitsevat. Paljon parempi kriteeri on se, että et itse ylipäänsä katso televisiota, jolloin teillä menee mielenkiinnon kohteet sen verran ristiin ettei homma ehkä toimi. Mutta tosiaan ko. sarjojen katsominen ei itsessään ole mielestäni kovinkaan hyvä syy jättää tutustamatta johonkin ihmiseen.
Rinnastus bb-taloihin sun muihin tarkoittaa lähinnäkin sitä, että yleensä yhden tosi-tv -sarjan katsoja on suurkuluttaja muidenkin kohdalla ja tällaisessa tilanteessa pohja suhteelle ei voi olla ideaali - tosin jos persoona on todella mielenkiintoinen ja muuten mahtava niin pieniä myönnytyksiä olen toki valmis tekemään. Mutta jos/kun minulla on mahdollisuus valita niin ns. tavallinen perustallaaja, jonka elämään kuuluvat olennaisena osana tosi-tv ja salkkarit, kauniit ja rohkeat sun muut jää valitettavasti hyllylle odottamaan parempaa kumppania (näin nyt, vielä jokunen vuosi sitten en ollut näin ehdoton.) Minun ja tällaisen henkilön arvomaailma eroavat toisitaan epäilemättä hyvin paljon, joten en näe suurta tarvetta ryhtyä tutustumaan tällaiseen henkilöön - riski, että menetän näin toimimalla hienon persoonan on olemassa mutta mielummin otan tämän riskin kuin "tuhlaan" aikaani tutustumalla ihmiseen, joka ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä jaa samoja arvoja kanssani.
Kokonaisuudessaan ajankäyttö, onko se todella sitä, että töiden tms. jälkeen istutaan tv:n ääreen ja noustaan siitä syömään, paskomaan ja nukkumaan, on ratkaisevassa roolissa valinnoissani. Ihmisellä pitää olla elämää, ajatuksia, harrastuksia - ei välttämättä samoja kuin minulla, jotta kumpikin saa myös sitä omaa aikaa, tietty idea elämästä ja maailmasta tms. Tähän yhtälöön on vaikea kuvitella ihmistä jonka elämään kuuluvat bb:t, salkkarit sun muut (ja näitä henkilöitä on todella paljon, ainakin jos tarkastelee sitä kuinka suuren roolin nämä ohjelmat saavat mediassa, kahvipöytäkeskusteluissa, ajankäytössä - moni tilaa näitä bb 24/7 juttuja tms.)
Elämä on valintoja, minä olen omani tehnyt ja mielummin olen yksin kuin parisuhteessa, jossa olen jossainmäärin tyytymätön. Ja painotan, kohdallani ne ulkoiset tekijät eivät ole määräävässä roolissa, persoona ja ajatukset ovat tärkeimmät. Kumppanini voi olla hippi, punkkari tms. - minä tuskin kelpaan hipille, koska ulkoinen olemukseni tuskin on sellainen, että se viehättää hippejä. Mutta joo, kauneus on katsojan silmässä ja minä en missiä rinnalleni kaipaa - (enkä saa.)
vlad.