Kotityöt hoidan perheessämme minä 99%:sti. Miehen hommiin kuuluu roskien vienti, mutta eihän se niitä vie, paitsi jos muistutan ja kannan vielä oven eteenkin. Joskus on kyllä hypännyt vain ylikin ja roskat ovat jääneet eteiseen.
Ennen lapsia tilanne oli toinen. Mies siivosi viikonloppuisin, kun minä olin töissä. Pyykitkin herra pesi, tosin jokaikinen kerta soitti työpaikalleni ja kysyi, minkä värisiä vaatteita olikaan soveliasta pestä yhdessä. Ja tämä tapahtui viikoittain :). Minä sitten tein suursiivoukset ja siivosin päivittäin keittiön. Osallistuin asunnon sotkemiseen siinä missä mieskin, eikä sekaisuus minua oikeastaan liiemmälti häirinnyt. Ennen kotityöt siis menivät aika pitkälle 50-50.
Sitten syntyi ensimmäinen lapsi ja kotona ollessani siivousvastuu jäi yhä enemmän minulle. Yhtäkkiä minua alkoi vaivata jatkuva siivottomuus ja tavaroiden jättäminen sinne tänne. Kovasti tein töitä yleisen siisteyden eteen, mutta eipä se missään juurikaan näkynyt, kun lapsen kanssa oleminen haittasi harrastustoimintaa. Ts. aloittaminen onnistui helpostikin, mutta tehtävien loppuunsaattaminen tökki. Pyykkimäärä lisääntyi huomattavasti, tai ainakin siltä se tuntui.
Toisen lapsen synnyttyä olinkin jo täysin kypsä levällään oleviin tavaroihin. Minä siivosin, toiset sotkivat. Jätin toki itsekin tavaroita vääriin paikkoihin, mutta harvoin täällä kukaan muu omia jälkiäni on siivonnut. Kerran tai kaksi. Mies jättää kenkänsä eteiseen keskelle käytävää, vaatteet heitetään tuolin selkänojalle, mistä tippuvat lattialle, taskut tyhjennetään pöydälle. Lapset roudaavat lelunsa leikkihuoneesta olohuoneeseen, eteiseen, nukkumahuoneeseen kaikkialle. Vain kaksivuotias vie ne takaisin ilman suurta draamaa. Mies vastaa pyyntöihini aina "-kohta". 3 päivää on pisin "kohta", mitä odotin ja sitten alistuin kohtalooni ja vein tavarat oikeille paikoilleen itse.
Oma siisteyskäsitykseni on muuttunut vuosien varrella. Olen aina pitänyt siisteydestä, mutten niinkään siivoamisesta. Siivoaminen ei tule sillä tavalla luonnostaan kuin monille muille. Nykyään siivottomuus stressaa kovastikin. Haluaisin, että kotona olisi siistiä, mutta asutun näköistä saa toki olla ja lapsetkin saavat leikkiä. Arvostaisin kovasti, jos perheemme jäsenet olisivat myös siistimisen suhteen omatoimisia. Ihmettelen, että mieheni esimerkki on se, mihin lapset enemmän tarttuvat kuin omani, vaikka päivät pitkät seurassani ovat olleetkin. Olen myös selittänyt lapsille, miksi on tärkeätä, että kaikki kantavat oma kortensa kekoon. Aika hiljaista on ollut. Kunhan tuosta kasvavat, otan kovemmat aseet käyttööni.
Olen sillä tavalla "alistunut kohtalooni", että ymmärrän, ettei tämä meidän huushollin käytäntö tästä varmaankaan tule muuttumaan. Taistelen jatkossakin tuulimyllyjä vastaan, mutta yritän tehdä sen hiljaisemmalla volyymilla. Epäilen, ettei sekään tehoa. Ehkäpä pääsen itse helpommalla, kun tiedostan, ettei muita kiinnosta. Välillä tulee epätoivoinenkin olo, koska onhan tämä minunkin kotini, eikä suinkaan mikään työleiri. Paluu työelämään on kuitenkin relannut minua sen verran, etten tee tästä (vielä) mitään elämää suurempaa kysymystä. Mullahan on asiat kuitenkin hyvin. Hyvä mies, joskin siisteysrajoitteinen. Onhan siinä muitakin vikoja. Mutta kenelläpä ei olisi. Ei se sottapytty mun kiusakseni ole. Ja kaikkein parasta on se, että ukko tykkää musta ja mä siitä. Kunpa sen muistaisi paremmin kaiken tämän sekasotkun keskellä.