Tuntuivat painottavan aika paljon sivistykseen ja älyyn. On se parisuhde muuta kuin syvällistä keskustelua filosofisista asioista. Miten se keskustelu ihan arkisista asioista ja omista ja toisen tunteista onnistuu?
Jotenkin vain viestistä sai kuvan, että olet tavallaan kauhean suvaitsematon ja haluat hirveästi määritellä millainen toinen on ja miten hänen pitää ajatella jne. Okei, ulkonäön suhteen olet suvaitsevainen, mutta sitten haluat kahlita kumppanisi ajatuksia ja tekemisiä ja määrittelet kauhean tarkkaan mikä sinusta on järkevää ja mikä ei. Ehkä nyt ymmärsin väärin, mutta kuulostaa aika rasittavalta luonteenpiirteeltä ja kanssasi on tuskin helppo elää, jos nyt oikein tulkitsen tuota viestiäsi.
Olen varmasti rasittava persoona koska painotan älyä ja sitä, että ihminen kykenee muuhunkin kuin (minun silmissä) turhuuteen.
Ehkäpä viestissä jäi kuitenkin painottamatta se, että kykenen keskusteluun tunteista ja arkisistakin asioita - kun kokemuksia on hyvinkin vaikeista asioista (jos haluat tietää niin kysy yv:n kautta) niin sitä näiltä osin osaa asettua toisen asemaan ja kykenee ymmärtämään sitä miksi ihminen tietyissä tilanteissa käyttäytyy tietyllä tavalla, mutta sitten, kuten viestissäni toin esille, olen siinä suhteessa nykyään ikävä ja rasittava persoona, että en jaksa sellaista ihmistä joka koko elämänsä tuhlaa turhuuteen - kuten vaikkapa katsomalla joka ikinen ilta salkkareita. Ihan vaan kysymyksenä. Haluaisitko, että kumppanisi katsoisi jokainen ilta salkkareita? Olisiko se elämän huipennus keskustella niistä?
No, ehkäpä olin liian ankara viestissänä ja annoin kuvan, että olen liiankin ehdoton. Kyllä minä ymmärrän sen, jos kumppanini haluaa esim. ottaa rennosti ja pitää hauskaa ystävien kanssa - se on aivan ok! Tai jos hän haluaa käydä suosikkijoukkueensa pelissä, sekin on ok! Mutta se on jo vaikeampi ymmärtää jos hän taasen on omassa elämässään niin ehdoton ettei voi tästä taasen joustaa laisinkaan. Vaikka en totaalinen fanaatikko olekaan ja toivoisin ettei kumppaninikaan ole, niin en kuitenkaan ole kieltämässä häneltä sitä etteikö hän esim. saisi käydä HIFK:n peleissä ja siellä esim. ottaa muutamaa olutta tai siideriä. Hän saa vaikka käydä jokaisessa kotipelissä jos ymmärtää sen, että joskus on kuitenkin joustettava ja tehtävä jotain muuta. Kyllä minäkin olen monessa muussa asiassa valmis joustamiseen mutta en siinä, että kumppanini on tasolla ameeba (seuraavassa kappaleessa lisää).
Se on kuitenkin tunnustettava, että siinä suhteessa olen aika ehdoton etten halua suhdetta henkilön kanssa joka on minuun verrattuna kuin puupökkelö (anteeksi ilmaisu). Kaipaan todellakin arjen lisäksi sitä, että suhteessa voidaan myös keskustella muustakin kuin siitä, että "mitä ruokaa tänään on", "mitä salkkareissa tapahtui", "katsoitko jo bb:n" etc. Ehkäpä tämä sitten johtuu siitä, että on todella hyvä kokemus siitä, että voi keskustella kaikesta, ja tämän lisäksi on sukulaisia jotka ovat äärimmäisen älykkäitä ja kykenevät älykkääseen keskusteluun hyvinkin laajalla skaalalla, joten sitä on oppinut siihen, että voi käydä keskusteluja joista voi oppia paljonkin - monella tavalla. Tähän kun lisää vielä sen, että on useampikin ystävä jotka ovat selkeästi keskivertoa älykkäämpiä - tälläkin palstalla on sellainen ja arvostan häntä todella paljon - joten ehkäpä tämäkin saa aikaan sen, että ei todellakaan halua jakaa elämäänsä sellaisen ihmisen kanssa joka ei ole samalla henkisellä tasolla kanssani. En yhtään ihmettele, että moni pitää minua varmasti rasittavana, joku varmasti mulkkunakin mutta olen tällainen ja mielummin etsin sellaista joka on edes jossain määrin hengenheimolaiseni kuin elän ihmisen kanssa joka on mahdollisimman kaukana omista ihanteistani.
Niin ja mielummin todellakin henkilö joka on edes jossain määrin samalla aaltopituudella kanssani kuin henkilö joka on ulkoisesti näyttävä mutta jolla ei ole muuta jaettavaa kanssani. Mielummin todellakin olen hipin tai rastatukan kanssa kuin menestyvän liikenaisen kanssa, jonka kanssa minulla ei ole mitään jaettavaa, ei edes samaa aatesuuntausta.
vlad.