"Olisi hän muuten loistava kumppani, mutta kun se ulkonäkö oli pettymys"..Jeffrey, älä mene suosiosta samaan lankaan kuin nuoremman polven nykynaiset :)
Mielenkiintoinen ilmiö tuo, että pahoinvoinnin lisääntyessä oma ja toisten ulkonäkö on entistä tärkeämpää, vaikka voisi ajatella että vaikeuksien lisääntyessä ihmisten pinnallisuus vähenee - näyttää käyvän juuri päinvastoin. Tai sitten ihmisillä ei olekaan niin vaikeaa kuin mitä luulen. Ilmeisesti on kuitenkin niin, että ulkonäköä korostamalla pyritään täyttämään elämässä jotain tyhjiötä. Hyvännäköisyyden uskotaan korvaavan jotain elämässä. En minä ketään ole kritisoimassa, ja onhan se niin että aina me miehet viehätymme todella kauniista naisista. Eri asia on sitten se, vaadimmeko yhtä näyttävän kumppanin itsellemme. Naiset ovat tasa-arvoistumisen seurauksena alkaneet toimia samoin, tosin sillä erotuksella, että ei niin komea mies ei ole nykyään naisten silmissä mies laisinkaan. Enemmänkin vaaraton aseksuaali zombie.
Jos sitten vielä ulkonältään "puutteelisen" miehen sosioekonoominen asema on heikko ja hän on vielä lisäksi ujo, voidaan kai sanoa hänen markkina-arvonsa olevan lähtökohtaisesti heikko ellei jopa olematon naisten silmissä. Onneksi todellisuus ei ole koskaan ihan näin julman yksioikoinen kuin mitä esim. ns. evoluutiopsykologian mukaan niin kovasti väitetään. Kyllä ne jotkut hyvät miehetkin joskus tajuavat, ettei elämän sisältö riipu yksin megapiukasta kropasta ja isoista tisseistä. Samoin, yllättävää kyllä, on yhä naisia, joille joku urheilullisuus miehen yliarvostettuna ominaisuutena sitten jääkin sen miehen mystisen syvällisyyden jalkoihin.
Itsessäni on tuskin koskaan ollut mitään muuta naisten arvostamaa ulkonäkövalttia kuin pituus. Pitkiä miehiä on kuitenkin minun sukupolvessa paljon tarjolla, joten sekään ei yksin riittänyt, koska näiden muiden markkina-arvo oli ilmeisesti paljon korkeampi, ja kaverikortit viuhuivat minulle siksi yhtenään nuoruuden kosioretkillä. Ainakin omasta mielestäni omaan herkkyyden lisäksi joitakin äijäpiirteitä. Minulla on kuitenkin aina ollut myös nörttiominaisuuksia, vaikkei minulla tänäkään päivänä ole edes silmälaseja. Liekö sitten tämän monipuolisuuteni vuoksi, kun naimisiin olen minäkin onnistunut päätymään, vaikka lukuisat turpakeikat ovat itsevarmuuttani pahoin horjuttaneetkin.
Jos sitten jotain parinmuodostusprofilointia voin oman tuttavapiirini perusteella tehdä, näyttää usein käyvän niin, että ne alfa-ominaisuuksilla varustetut tyypit saa ne naiselliset ja herkät naiset, ja vastaavasti hieman "vässykämmät" miehet päätyvät naistyypin, LADY DOMINA, haltuun. Sehän ei tietysti haittaa jos nyt sattuu pitämään noita-akoista.
Tämä käy ilmi myös nyt näin aikuisena Aku Ankkaa lukiessa. Vrt. Aku ja Iines sekä Mikki ja Minni. Aku on lähes täydellinen luuseri ja Iines kunnon domina ja feministi. Mikki on pienestä varrestaan huolimatta selvä alfa itsevarmoine otteineen. Minni taas hyvin naisellinen ja hento hiirulainen.
Se mitä tällä pitkänsekavalla tekstillä haluan sanoa, on ehkä se, ettei nyt sentään aina ehdottomasti pidä kätkeytyä sen ulkonäköpainotteisen markkina-arvoteorian taakse. Me ihmiset olemme monimutkaisia ja lukuisten eri mieltymysten sekahedelmäsoppa. Se on se jokin mystinen "kemia", joka sitten saattaakin kahden ihmisen välillä sekoittua äkisti kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ei siinä tilanteessa enää hartioiden paksuus ja uuman syvyys merkitse paskaakaan. Mutta sitten pitääkin kolahtaa kunnolla. Sitä tapahtuu harvemmin ja siksi kai ihmiset myös ovat pinnallistuneet. Mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Ja menestyksen kannalta ulkonäköä tärkeäpää on tietysti se, että ujonakin uskaltaa mennä sanomaan sen "Hei, olen susta kiinnostunut" lausahduksen. Ilman sitä on vaikea voittaa, vaikka turpiin tulisikin.
Näihin sanoihin päättäen voisi olla hyvä mennä jatkamaan kesälomaansa, ja lukemaan mökin terassille mm. niitä vanhoja akuankkoja =) (Niin, tosimies pilkkoisi tietysti nytkin niitä polttopuita lihakset kovina, mutta mä luen nyt akuankkaa..hmmm...kauhulla jo odotan, koska vaimon kaulin seuraavan kerran heilahtaa, odottaen että pääsee taas syksyllä edes hetkeksi jäähallille tyranniaa karkuun).