Naisasiat

  • 7 535 851
  • 26 610

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
avatar. Kuulostaa kaikin puolin tosi hienolta, että olette puhuneet suoraan asioista. =) Pyrin itsekin yleensä omista tietyistä omituisuuksistani (ne salaisimmat saavat ehkä jäädä sellaisiksi, eli salaisiksi) ja ongelmallisuuksistani kertomaan sille, kenestä uskon olevan kumppaniehdokkaaksi ainakin. Osa suhtautuu miten suhtautuu, osa paremmin osa huonommin. Joka tapauksessa tuollainen avoin keskustelu ja selvittäminen on hyvä asia, itse ainakin sitä suosin ja olen valmis ottamaan asiat vastaan. Edellisellä kumppanillani oli mm. mielenterveysongelma, joka loppuvaiheessa raastoi suhdetta ja teki siitä sitten silppua ja tulos oli sennäköinen. NO, se on historiaa se. Hyvät välit edelleen.

Joka tapauksessa, mielenkiintoista lukea näistä etäsuhteista. Tavallaanhan tuo oma edellinen suhteeni oli sellainen myös, mutta tietyssä vaiheessa aika lyhyt. Loppuvaiheessa muuttui kaukaisemmaksi olosuhteiden takia. Ajankohtaista ehkä sikälikin, että pientä myönteistä tutustumisenpoikasta on kehissä, mutta mitään nyt on turhaa taputella ja onnitella. Katselen nyt tässä vähitellen, mutta ihan myönteinen tuttavuus ja persoonallisesti ja intresseiltään sopiva tapaus kuitenkin.

Ehkä muutaman viikon päästä ollaan viisaampia, ehkä.
 

FaceOffs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Ässät
tohtori4 Kirjoitti:
Nyt olen alkanut miettimään vaihtoehtona vakavasti eroa. En todellakaan ryhdy miksikään 17- vuotiaan lähihoitaja opiskelijan(opiskelee siis lähihoitajaksi) puudeliksi, jotakin rajaa sentään. Lisäksi olen miettynyt, minne se mukava ja puoleensa vetävä seurustelun alkuaikoina oleva tyttöystäväni on mennyt? Miksi tilalle on tullut sosiaalitanttamainen feministi pirttihirmu? Mikä vittu tätä naista vaivaa? En oikeasti haluaisi erota, sillä tiedän kuinka mukava ja puoleensavetävä tämä naishenkilö osaa olla.

Mitä muuta voin enään tehdä, kun erota. Viisaita(ja vähemmän viisaita myös) neuvoja kaivataan nyt todella!

Tuo nyt on noita naisten juttuja, että halutaan haaveilla perheestä ja tuollai. Voisin kyllä todeta näin omasta kokemuksesta, että tuollaiset sosiaalialan ihmiset ovat olevinaan vähän "aikuisempaa" sakkia kuin muilta aloilta olevat. Vaikuttaako asiaan se hoivavietti, mikä näillä ihmisillä... Joka tapauksessa tälläiset hoivaajat ovat olleet niitä, jotka ovat olleet ensimmäisinä perustelemassa perhettä. Joten tämä sinun kultasi luultavasti kärsii jonkinlaisesta vauvakuumeesta ja tuossa iässä se ei varmaankaan kuulosta kovin houkuttelevalta.


Jos siis tultuu siltä, että haluat jotain muuta kuin leikkiä kotia, niin sano se sille naisellesi. Saattaa jopa olla niin, että tällä sinun naisellasi on mielessä jo omankin perheen perustaminen. Kyllä sitä kannattaa nuoruudesta nauttia. Eiköhän sen perheen ehdi sitten myöhemminkin perustaa. Voihan tuo olla niinkin, että nainen ikäänkuin testaa sinua, että olisiko sinusta isäksi ;) No, puhumalla nuo asiat varmasti selviävät. Kärsivällisyyttä siihen :)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Snakster kirjoitti:
Niin kyllä minusta tuollaisessa tapauksessa vika on 100 % vaimon. Ei missään tapauksessa sen miehen, jolla ei sinun ja vaimosi suhteessa ole osaa eikä arpaa.

Niin. Riitaanhan tarvitaan aina yksi osapuoli. Toki jos vaimosi pettäisi sinua, menisit kättelemään vaimoasi bylsinyttä miestä ja sanoisit, notta "hieno homma, että hoisit tämänkin pois päiväjärjestyksestä"?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ted Raikas kirjoitti:
Pyrin itsekin yleensä omista tietyistä omituisuuksistani (ne salaisimmat saavat ehkä jäädä sellaisiksi, eli salaisiksi) ja ongelmallisuuksistani kertomaan sille, kenestä uskon olevan kumppaniehdokkaaksi ainakin. Osa suhtautuu miten suhtautuu, osa paremmin osa huonommin. Joka tapauksessa tuollainen avoin keskustelu ja selvittäminen on hyvä asia, itse ainakin sitä suosin ja olen valmis ottamaan asiat vastaan. Edellisellä kumppanillani oli mm. mielenterveysongelma, joka loppuvaiheessa raastoi suhdetta ja teki siitä sitten silppua ja tulos oli sennäköinen. NO, se on historiaa se. Hyvät välit edelleen.

Joo no oma historiani on sen verta omalaatuinen tähän 26:een ikävuoteen mitä minulla nyt on takana, että jos haluan todella hyvän suhteen niin pakko on avautua ja katsoa, että hyväksytäänkö minut siinä mitä olen ja ilmeisesti näin on nyt päässyt käymään. Toki tässä mitään vielä ole lyöty lukkoon. Itsellä on perhesuhteista johtuen takana mielenterveydellisiä häiriöitä, jotka ovat nyt takanpäin käytännössä jo omien tuntemusten mukaan 90 prosenttisesti. Oma perheeni on vain sen verta hajalla, että jollekin se voi jo luoda oman kummallisuutensa. Veli alkoholisti ja ns. hiukan elämän erilaidalla kulkeva persoona kuin normit ihmiset, vaikka nyt mikään koditon toki tule olemaan, mutta vähän erilainen. Sisko asuu ulkomailla ja isä on eläkeputkessa myös oleva alkkari. Tässä on vähän kaikennäköistä siis. Tietenkään kukaan arvioi ihmistä perhesuhteiden myötä, mutta siis oma elämäni on ollut aikamoista sekamelskaa ja sitä voi joku säikähtää. Elämä on. :/ Mutta kuten sanoin, nyt näyttää ihan kohtuulliselta. Ja vielä kun saa tuon koulun itseltä pois alta niin huomattavasti paremmalta. No, katellaan.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
scholl kirjoitti:
Yhteinen kämppä, yhteiset rahat, yhteiset lapset...?

Milloin tuo on ollut muu kun tekosyy huonon suhteen jatkamiselle? Lapset just just ymmarran, jos tilanne niin vaatii, mutta muuten en. Tekosyita taa maailma on taynna. Se on taas eri asia kuka niita kayttaa.

Ja johan tahan vastattiinkin asianosaisen taholta.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Mmmmhh...milloinkohan ymmärtäisimme, että (varsinkin) näissä ihmissuhteissa ei ole mitään kaavaa, jota noudattamalla kaikki - tai edes useimmat - onnistuisivat.

Minua vähän kyllästyttää nämä vanhojen partojen kommentit jonkinlaisen täysi-ikäisyyden myötä aloitettavan juoksuiän puolesta. Jokainen on meistä tässä suhteessa erilainen, yleisen mielipiteen seuraaminen on pahinta mitä voi tehdä. Olen sitä mieltä, että jos homma natsaa vaikka 19-vuotiaana, niin go for it. Itse olen tehnyt niin enkä ole koskaan mitään katunut, vaikkei tässä tietenkään valtavia aikoja ole kulunutkaan. Ne muutamat lumput, jotka tuli joskus känniapinana koluttua läpi, ovat jotain mitä en halua muistella. Tässäkin suhteessa jokaiselle suotakoon omat mielipiteensä; joku toinen nauttii pelkästään fyysisistä ja väliaikaisista jutuista hyvinkin paljon.

Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua? Hommat menee pieleen, tulee ero? Sitten tulee, siihen ei kuole ja ylitsekin voi kuulemma päästä. Miksi avioero on pahempi 23-vuotiaana kuin 35-vuotiaana? En minä ymmärrä, miksi nuorena läpikäyty avioero olisi jotenkin häpeällisempää. Ehkäpä silloin ajatellaan, että henkilö on kokemattomuuttaan ja typeryyttään hypännyt liian aikaisin avioliittoon. Mutta juttu on ihan sama vanhemmillakin; sitä kokemusta ei ole eikä tule, ellei sitä hanki. Itse nostan lakkiani henkilöille, jotka laittavat itsensä aidosti peliin ja ottavat "riskejä" - olivat he sitten nuoria tai vanhoja. Yhtä lailla rohkeaa on irtautua päällisin puolin hyvästä jutusta, jos se ei kuitenkaan ole itselle hyväksi.

Ja sitten varattujen kanssa pyörimisestä. Minusta asia on täysin yksiselitteinen, varatut jätetään rauhaan. Kyseessä on täysin tekninen normi: jos haluat edistää elämäntapaa, jossa ollaan yhdessä (pysyvässä/vakavassa) suhteessa kerrallaan, jätät varatut rauhaan. Eikä tämä ole mitään moral highgroundille asettumista. Tokihan minäkin ymmärrän, että vietti on voimakas eikä kukaan kykene täysin välttämään vääriä ratkaisuja.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
avatar kirjoitti:
Niin. Riitaanhan tarvitaan aina yksi osapuoli. Toki jos vaimosi pettäisi sinua, menisit kättelemään vaimoasi bylsinyttä miestä ja sanoisit, notta "hieno homma, että hoisit tämänkin pois päiväjärjestyksestä"?

No totta kai olisin hänellekin hapan tapahtuneesta, mutta jos kyseessä olisi itselleni ventovieras sälli, en minä häntä osaisi tapahtuneesta niin älyttömästi syyttää. Siitä huolimatta että tapahtunut olisi kokemusmaailmassani järkyttävän katastrofaalinen tapaus, ymmärtäisin varmaankin sen, että sinkkumies lähtee vetävännäköisen naisen matkaan. Ymmärtäisin myös sen, että suhteessamme vaimo on minulle vastuussa tekemisistään, ei kukaan ulkopuolinen mies. Toki aivan uuden sävyn homma saisi, jos kyseessä olisi joku minunkin tuttu tai ystävä. Mutta silloinkin pääsyyllinen olisi vaimoni.
 

scholl

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua? Hommat menee pieleen, tulee ero? Sitten tulee, siihen ei kuole ja ylitsekin voi kuulemma päästä. Miksi avioero on pahempi 23-vuotiaana kuin 35-vuotiaana? En minä ymmärrä, miksi nuorena läpikäyty avioero olisi jotenkin häpeällisempää.

No pyrkimyksenä tulee olla kunnes kuolema erottaa. Jos ei halua erota kuolemalla nuoremmalla iällä niin satsaa siihen, että valitsee kunnolla, eikä hätäile. Toisekseen jos alkaa säätää 19vuotiaana, jää yksi olennainen osa ihmisen kasvamisessa väliin eli se itsenäisyys. Ei saa kunnon mahdollisuutta muuttaa himasta omaan kämppään ja kasvaa itsenäiseksi otukseksi, joka tekee itsenäisiä päätöksiä ja joutuu tulemaan toimeen erilaisissa tilanteissa. Samalla on mahdollisuus oppia tuntemaan itsensä. Kaikki eivät siihen toki kykene. Jos hyppää tämän elämänvaiheen yli niin silloin on kuin se kuuluisa poliisipari - toinen lukee ja toinen kirjoittaa ja joka asiassa pitää konsultoida toista, kun mitään ei osata yksin päättää. "mitäs me nyt tehtäisiin". Kolmantena pointtina mainitsisin vielä sen, että jos ei ole ihan peruskoulutyyppi niin opiskeluaikoina on kyllä oikeasti paljon parempi tilanne, jos tarjoutuu mahdollisuus satsata siihen opiskeluun ja mahdollisesti siihen liittyvään muuhun elämään, eikä aikaa kulu nysväämiseen.

Poikkeuksia toki on, mutta eiköhän 30-40 iässä ole helpompi lähteä liikkeelle.
 

scholl

Jäsen
Snakster kirjoitti:
jos kyseessä olisi itselleni ventovieras sälli, en minä häntä osaisi tapahtuneesta niin älyttömästi syyttää.

Täytyy muistaa, että noi pitää osata ottaa aika teknisinä asioina. Se on ihan sama, että syyttääkö ko. tyyppiä. Pääasia, ettei syytä itseään ja huolehtii siitä, että homma ei jää siihen, vaan tyyppi saa ansionsa mukaan.
 

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
Vekurinen kirjoitti:
Minua vähän kyllästyttää nämä vanhojen partojen kommentit jonkinlaisen täysi-ikäisyyden myötä aloitettavan juoksuiän puolesta. Jokainen on meistä tässä suhteessa erilainen, yleisen mielipiteen seuraaminen on pahinta mitä voi tehdä. Olen sitä mieltä, että jos homma natsaa vaikka 19-vuotiaana, niin go for it. Itse olen tehnyt niin enkä ole koskaan mitään katunut, vaikkei tässä tietenkään valtavia aikoja ole kulunutkaan. Ne muutamat lumput, jotka tuli joskus känniapinana koluttua läpi, ovat jotain mitä en halua muistella. Tässäkin suhteessa jokaiselle suotakoon omat mielipiteensä; joku toinen nauttii pelkästään fyysisistä ja väliaikaisista jutuista hyvinkin paljon.

Niin, mutta aika harvoin ns.se oikea tahtoo löytyä niinkään nuorella iällä. Taitaa vaatia enemmän kokemusta ja kumppaneita, ainakin itseni kohdalla, mutta tietysti jokainen ihminen on omalaisensa :) .

Ja itse kuitenkin näkisin, että nuorena voi tehdä jonkin sortin kompromissin, ei nyt tarvitse avioliittoon mennä heti tai vastaavasti panna jokaista naaraspuolista vastaantulevaa kanasta tikapuihin, ketä eteen vain tulee(siis seurustelun aikana). Kyllä mielestäni myös ihan normaalisti voi nuorena seurustella, kunhan homma ei mene totaaliseksi överiksi kuten kodin leikkimiseksi ja siihen, että unohdetaan se, että kerran vain nuoruus eletään. Ja jos ei seurustelu ei enään ole kivaa, sitten erotaan ja laitetaan uutta matoa koukkuun.

Sillä oli nuori tai vanhempi niin väitän, että se tietynlaista läheisyyden kaipuuta kuitenkin on aina kaikilla vastakkaista sukupuolta kohtaan. Sitä joskus pimeinä iltoina varmasti kaipaa yksi jos toinen sitä, että nyhvätään saman peiton alla lähekkäin lämpimässä, jolla ei sitä omaa kultaa kaiinalossa ole....ja iästä riippumatta. Mutta tässä on taas otettava huomioon ja priorisoitava se, että haluaako kuinka paljon omasta vapaudestaan tinkiä ja mistä on valmis luopumaan tuon eteen, eli toisin sanoen kuinka paljon on valmis sitä kotia leikkimään sitten.

Esim. eräs naispuoleinen sukulaiseni(en nyt tässä viitsi tarkemmin kertoa, jos hänen poikaystävänsä vaikka tätä palstaa lukeekin) ja hänen poikaystävänsä ovat jo kuin aviopari, vaikka ikää heillä on hyvin vähän yli ja ali 20-vuoden(eli käytännössä pyöristettynä kumpikin on lähes minun ikäisiäni, kun pyöristyksen karkeasti tekee). Tämä naispuoleinen sukulaiseni valmistui viime vuonna lukiosta ja heti muutti yhteen hänen poikaystävänsä kanssa ja yhdessä ovat olleet vasta noin ½ vuotta. He nyhväävät neljän seinän sisällä kaikki v-loput ja kun naispuoleinen sukulaiseni ryhtyi absolutustiksi, niin hänen poikaystävänsä ryhtyi myös(vituttaa, siinä meni hyvä ryyppykaveri sitten, ennen kylläkin hänestä sai oikean hyvän ryyppykaverin ja alkoholinkäyttö hänellä olikin samalla tasolla, mitä minun). Tämä menee mielestäni yli, mutta mikäs siinä jos KO henkilöt suhteessa viihtyvät. Tämän naispuoleisen sukulaisen eduksi täytyy kyllä sanoa, että tavallaan ymmärrän häntä, sillä ei ole oikein koskaan viihtynyt viihteellä ollessaan ja on enemmän kotileikki ihmisiä.

Itse vedän kyllä rajan siihen, että alkoholin ja tupakan käyttöä voin rajoittaa hieman, mutten missään nimessä lopettaa kokonaan(Tupakointi tosin on pahe, jota kännissä tulee tehtyä ja siittä yritän päästä kokoajan eroon ihan omasta tahdosta). Mutta siinä vaiheessa, jos pitää neljän seinän sisälle rajottautua ja muutenkin avioparia leikkimään, alkaa silloin kyllä minua ahdistamaan. Sama pätee myös harrastuksiin, kavereihin tai jääkiekon katsomiseen puuttuminen, itselleni ne ovat sen verta pyhä asia, ettei yksikään muija näihin saa kolua, ne asiat eivät yksinkertaisesti kuulu hänelle.

Niin, jätin muuten tänään tuon lähihoitaja opiskelija muijan(noin tunti sitten), ainakaan tällä hetkellä ei kaduta vielä yhtään :) . Mutta taisi hänelle se olla vähän kovempi pala, ainakin reaktioista päätellen. No, saa syyttää ihan itseään tästä kaikesta, niin makaa kuin petaa sanoo jo sananlasku.
 
Viimeksi muokattu:

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
scholl kirjoitti:
No pyrkimyksenä tulee olla kunnes kuolema erottaa. Jos ei halua erota kuolemalla nuoremmalla iällä niin satsaa siihen, että valitsee kunnolla, eikä hätäile.

Joskus kaikki ei mene sunnitelmien mukaan. Se on elämää, ihan riippumatta iästä.


Toisekseen jos alkaa säätää 19vuotiaana, jää yksi olennainen osa ihmisen kasvamisessa väliin eli se itsenäisyys. Ei saa kunnon mahdollisuutta muuttaa himasta omaan kämppään ja kasvaa itsenäiseksi otukseksi, joka tekee itsenäisiä päätöksiä ja joutuu tulemaan toimeen erilaisissa tilanteissa. Samalla on mahdollisuus oppia tuntemaan itsensä. Kaikki eivät siihen toki kykene. Jos hyppää tämän elämänvaiheen yli niin silloin on kuin se kuuluisa poliisipari - toinen lukee ja toinen kirjoittaa ja joka asiassa pitää konsultoida toista, kun mitään ei osata yksin päättää. "mitäs me nyt tehtäisiin".

Kaikkien ei tarvitse asua vuosikymmeniä yksin kasvaakseen itsenäiseksi otukseksi.


Poikkeuksia toki on, mutta eiköhän 30-40 iässä ole helpompi lähteä liikkeelle.

Joo, hyvässä lykyssä pääsee naimisiin ennen 50-vuotispäiviä.

tohtori4 kirjoitti:
Ja jos ei seurustelu ei enään ole kivaa, sitten erotaan ja laitetaan uutta matoa koukkuun.

Juuri niin. Mutta jos sattuukin käymään niin, että seurustelu on kivaa ja se jopa muuttuu paremmaksi ajan kuluessa, niin ei kannata hätääntyä ja ajatella, että kerranhan sitä vain ollaan nuoria, ja pyrkiä koko hyvästä jutusta eroon.

Jos homma menee aivan paskaksi, niin silloin on tietysti vain yksi vaihtoehto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vekurinen kirjoitti:
Mutta jos sattuukin käymään niin, että seurustelu on kivaa ja se jopa muuttuu paremmaksi ajan kuluessa, niin ei kannata hätääntyä ja ajatella, että kerranhan sitä vain ollaan nuoria, ja pyrkiä koko hyvästä jutusta eroon.
Eikä vakiintuminen edes tarkoita sitä, että nuoruus jää väliin. Toki menoja pitää hiukan sovitella ja ottaa toista huomioon, mutta ei meillä ainakaan kaverit ja harrastukset hävinneet mihinkään, päinvastoin, mullakin laajeni kiinnostuksen kohteet naisen myötä. Lapsi sen sijaan rajoittaa menoja jo enemmän, jos sellaisen heti rykäisee.
 

scholl

Jäsen
JWill kirjoitti:
urheiluauton hankkiminen...) niin tarinaa kehiin vaan.

Tuo vaatii kyllä melkoista tarinaniskijän lahjoja, että pystyy selittämään tuon ajatusmaailman edes jollain tavalla hyväksyttävästi. Eihän autolla ole mitään tekemistä parisuhteen kanssa ja joillain ei ole joko aikaa, rahaa tai halua ostaa urheiluautoa nuorempana tai sitten on ollut urheiluauto ja ostaa sellaisen uudelleen. Asiathan menevät elämässä jaksoissa ja projekteissa. Joku on ajanut urheiluautolla 18 vuotiaasta koko elämänsä, joku toinen taas ei, mutta ei sillä urheiluautolla ole kyllä minkäänlaista tekemistä parisuhteen tai minkään kriisin kanssa.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JWill kirjoitti:

(ero, pettäminen, nuoremman siipan/urheiluauton hankkiminen...)


Varmaan on arka aihe niille jotka tän on kokenut. Itse olin todistamassa näiden kaikkien tapahtumisen erään tuttavan osalta. En viitsi kauhean tarkkaan asiasta kertoa muutenkaan, kun kerran toisten asioista on kyse. Ja itse olin ilmeisesti parhaiten perillä asioista, eli vaimo ei tiennyt miehen suunnitelmista ja mää tiesin osan.

Kaikki suju tässä perheessä hienosti, kunnes yhtäkkiä mies alko muuttumaan etäisemmäks vaimoansa kohtaan ja oli enemmän poissa kotoa. Yhtenä päivänä alko mulle esittelemään suunnitelmiansa. Oli kovin saksalaista urheiluautoa ostamassa ja sanoi mulle, että älä tästä sitten puhu eteenpäin, lähinnä siis tän miehen vaimolle. Olinpa sitten aivan hiljaa asiasta, ei kuitenkaan asia mulle kuulunut. Viikkoja kulu ja mies muuttu kokoajan veemäisemmäks vaimollensa, ei kertonut enää menemisiään jne. Taas kulu aikaa ja tää mies ei oikein muille puhunut kun mulle ja sillon kun puhuttiin niin puhuttiin ihan normiasioista, eli kiekosta yms.

Ei enää kauaa aikaa kulunut ja mies muutti toiselle paikkakunnalle ja kiisti vieraan naisen, vaikka se jo selvä olikin, että sillä toinen nainen on. Ilmeisesti tälle pariskunnalle tuli ero ja mies on nykyään uuden naisensa kanssa. Ikää näillä oli siinä 50 tienoilla ja olivat olleet yhdessä jo nuoruusvuosista asti..

Ulkopuolisille ero tuli varmasti yllätyksenä, kuitenkin vaikuttivat normaalilta pariskunnalta. Syitä tähän oli varmasti moniakin ja osa ihan selviä. Miehellä oli ilmeisesti stressiä töiden takia, suuret velat jne.

Mun mielestä suhteesta saa toimivan jo pelkästään sillä, kun vaan on toiselle rehellinen, puhuu asioista mitkä vaivaa ja antaa toiselle mahdollisuuden nähdä kavereita/aikaa omille harrastuksille.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
scholl kirjoitti:

ei sillä urheiluautolla ole kyllä minkäänlaista tekemistä parisuhteen tai minkään kriisin kanssa.

Ei varmasti pääosin ookkaan. Mutta edellä mainitsemassa jutussa se merkitsi ehkä hivenen. Pariskunnalla velkaa, mies halus urheiluauton, vaimo ei. Mies ei kerro että sellasen on ostamassa, koska tietää että vaimo ei sitä sulata. Seuraa epärehellisyyttä, mitä siinä suhteessa oli tosin ennenkin ollut. Ja epärehellisyyshän ei hyvästä koskaan ole.

Ja mies halus sen urheiluauton ilmeisesti sen takia, että oli sellaisesta haaveillut, muttei koskaan ollut urheiluautoa omistanut. Auto olis ehkä myös sen takia tarpeen, että sais nuoremman naisen pään käännettyä.. Nää oli tosin arvailuja, mutten usko että paljoa oon väärässä.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
sampio kirjoitti:
Eikä vakiintuminen edes tarkoita sitä, että nuoruus jää väliin. Toki menoja pitää hiukan sovitella ja ottaa toista huomioon, mutta ei meillä ainakaan kaverit ja harrastukset hävinneet mihinkään, päinvastoin, mullakin laajeni kiinnostuksen kohteet naisen myötä.

Jeps, yritin tätä samaa sanoa. Vakiintumisesta/seurustelusta tulee tasan sellaista, mitä siitä itse haluaa tehdä. Ehkä tähän vakiintumiseen kohdistuvan arvostelun takana on sitten nämä tyyppitapaukset (pallo jalassa kulkevat ressukat). Mutta asian ei tosiaan tarvitse olla niin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
scholl kirjoitti:
No pyrkimyksenä tulee olla kunnes kuolema erottaa. Jos ei halua erota kuolemalla nuoremmalla iällä niin satsaa siihen, että valitsee kunnolla, eikä hätäile... Poikkeuksia toki on, mutta eiköhän 30-40 iässä ole helpompi lähteä liikkeelle.


Tosin sellainen - ekonomeillekin perin tuttu - asia on syytä muistaa tässäkin, kuin kysynnän ja tarjonnan laki. Hiukan yleistäen voisi sanoa, että parhaat viedään päältä... ;-)

Vakavammin (tosin vain vähän): Läheinen ystäväni erosi nelisen vuotta sitten ja seurasin hyvin läheltä hänen rimpuiluaan. Aluksi - ensimmäiset puolitoista vuotta - uusia tyttökavereita suodattui 'kivijätteenä' (kullankaivuuta - Gold digging - vertauksena käyttääkseni) sellainen määrä, että vanhan hoidon nimeä en rehellisesti sanottuna ollut oppinut muistamaan, kun uusi oli jo hänellä kainalossa. Pikku hiljaa homma rauhoittui ja seurasi vaihe, jossa ulkopuolisenakin ymmärsin, että kaveri oli enemmän tosissaan. Jossain vaiheessa hän totesi minulle tuskastuneena, että ei vain löydy oikeaa. Ohjeistin häntä katsastamaan hiukan vanhempaa tarjontaa, kun aikaisemmat kanditaatit tahtoivat olla 22-25 ikävuoden väliltä ja kaveri itse oli kuitenkin jo kolmenkympin rajapyykin ohittanut. Siihen toteamus oli, että markkinat ovat aika kuivat sopivan ikäisten - silloin 27 - 32 vuotiaiden - osalta. Nimittäin, vaikka varmasti moni noista nuoremmista plikoista oli todella kauniita, älykkäitä ja kypsiäkin ikäisekseen, niin kyllä juopa 'ajettujen kilometrien' osalta tuli aina jollain tavoin ilmi kaverin ja kanditaattien ikäeron välillä.

Jotta tarinalle saataisiin kuitenkin happy end, niin voin paljastaa, että uuttera löytää etsimänsä, niin kaverinikin, joka totisesti oli uuttera. Mukaan tarttui reilu vuosi sitten kaikin puolin valioyksilö, ja vieläpä lähempää ns. oikeaa ikähaarukkaa, just silleen sopivasti nuorempi, että kaveri pääsee kehua retostamaan minulle, että kuinka viisasta olikaan 'vaihtaa nuorempaan'. Sivustaseuranneena hänen läpikäymänsä jakso näytti pikemminkin helvetilliseltä rangaistukselta. Kaikki rahat menivät naisringin pyörittämiseen, homma vei muutenkin aivan hemmetisti energiaa muista tärkeistä asioista kuten töiltä ja harrastuksilta ja kaiken lisäksi öitäkään hän ei saanut nukkua rauhassa. Eikä saa muuten tulevaisuudessakaan, koska juuri kun homma alkaa rauhoittua parisängyn puolella, niin valvominen siirtyy toiseen makuuhuoneeseen, sinne lasten pinnasängyn ja hoitopöydän välimaastoon. Piruparka... Että täältä päästä ääni sille, että tajuaa aloittaa duunin tarpeeksi ajoissa - eikä mokaa suhteeseen satsattua 'pääomaa' muiden hyödynnettäväksi ;-)
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
JWill kirjoitti:
Jos tältä palstalta löytyy henkilöitä, joita tämä keski-iän kriisi parisuhteessa on koskettanut (ero, pettäminen, nuoremman siipan/urheiluauton hankkiminen...) niin tarinaa kehiin vaan. Vai onko tälle aralle(?) aiheelle jopa oma otsikkonsakin?


En tieda olinko keski-ian kriisissa, mutta eroja on ollut "ihan riittavasti" (ei tosin avioeroja), "petin" useammankin kerran reilu kolmikymppisena, nuoremman otin jo 24 vuotiaana (han oli 18) ja urheiluauto mulla oli kolmikymppisena. Nyt on jo tasaannuttu, tassa lahella keski-ikaa... Vaimona on itseani vanhempi nainen (YES!), eroa ei tule ja pihalla on kaksi autoa, joilla ei jaa kun jalkoihin.

Joku tuolla aiemmin kritisoi "vanhojen partojen" kaikkitietavia juttuja parisuhteista ym. Tilanne on elamassa hyvin yksinkertainen: niin kauan kun elat elamaasi, koet enemman. Tiedat enemman. Ja naet enemman. Kokemusta siis kertyy keskimaarin enemman mita vanhemmaksi elat. Se ei ole yhtaan pois junioreilta. Toki me kaikki keraamme sita kokemusta erilailla ja eri maaria, mutta ei pida vaheksya niita, joilla sita kokemusta on lahtokohtaisesti enemman. Itse esim hammastyn jostain asiasta vahintaan puolen vuoden valein, etta olinpas mina tuolloin naiivi. Oli asia mika tahansa. Elama on oppimista eika sita pida kritisoida. Miettikaa vaikka itse: olitko kokeneempi/fiksumpi viisi vuotta sitten? Eppailen.
 

scholl

Jäsen
Prof. Puck kirjoitti:
Tosin sellainen - ekonomeillekin perin tuttu - asia on syytä muistaa tässäkin, kuin kysynnän ja tarjonnan laki. Hiukan yleistäen voisi sanoa, että parhaat viedään päältä... ;-)

Ihmiset ovat siinä mielessä kummallista porukkaa, että uutta satoa tulee koko ajan, joten ei tarvitse huolestua siitä, että ei irtoaisi.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
1Timer kirjoitti:
Joku tuolla aiemmin kritisoi "vanhojen partojen" kaikkitietavia juttuja parisuhteista ym. Tilanne on elamassa hyvin yksinkertainen: niin kauan kun elat elamaasi, koet enemman. Tiedat enemman. Ja naet enemman. Kokemusta siis kertyy keskimaarin enemman mita vanhemmaksi elat. Se ei ole yhtaan pois junioreilta. Toki me kaikki keraamme sita kokemusta erilailla ja eri maaria, mutta ei pida vaheksya niita, joilla sita kokemusta on lahtokohtaisesti enemman.

Todellisuuden runsaus on yksinkertaisesti liikaa yhdelle ihmiselle; kukaan ei voi kokea kaikkea. Sen vuoksi on syytä olla varovainen kuunnellessaan neuvoja. Ne perustuvat tietyn ihmisen ja hänen lähipiirinsä kokemuksiin. Juuri tietylle henkilölle ne voivat olla aivan vääriä.

Tietysti on totta, että ihmissuhteissa, kuten muussakin elämässä, on tiettyjä säännönmukaisuuksia, joista selvyyden saa kokemuksen kautta. Näissä asioissa voi (ainakin yrittää) välttää perusmokat kuuntelemalla kokeneempiansa. Silti, itsensä kuunteleminen ja tietynlainen terve "oman polun kulkeminen" on useimmiten ihan paikallaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Prof. Puck kirjoitti:
Tosin sellainen - ekonomeillekin perin tuttu - asia on syytä muistaa tässäkin, kuin kysynnän ja tarjonnan laki. Hiukan yleistäen voisi sanoa, että parhaat viedään päältä...

Toki, mutta kuten scholl tuossa sanoi, että uutta sukupolvea puskee koko ajan. Siihen en halunnut ottaa kantaa vaan siihen, että se on niin suhteellista, että mikä on sitten kenellekin parasta. Toiset tykkäävät isoista tisseistä ja toiset rääkätystä rasvattomasta kropasta ja jotkut jopa pitävät molempia asioita toisarvoisina ja valkkaavat kumppania sen perusteella, mitä löytyy pään sisältä. Itse jos pitäisi valita ehdoton painotus eri valintakriteereille niin ehdottomasti älyä pitää olla naisella. En jaksais hetkeäkään mitään aivotonta blondia, vaikka näyttäis miltä Giselle Bundchenilta. Oma tämänhetkinen mahdollinen elämänkumppani, jota treffaan, on kyllä nätti ja kaunis nainen, mutta se on vain ehdoton bonuspiste sen päälle, että kyseinen ihminen on empaattinen, älykäs ja muutoinkin hyvin fiksu. Ehdottomasti kumppanin pitää aiheuttaa allekirjoittaneessa nk. "tulpaton mopo"-efekti, että tietynlainen halu täytyy olla toiseen ihmiseen, että mistään mitään tulee. Sitä en kiellä, eli ulkonäölläkin on oma merkityksensä, mutta osa siitä himosta syntyy myöskin toisen ihmisen persoonasta. Tosin tämänkaltaisia tuntemuksia sitten ehkä jotkut kutsuvat jo rakkaudeksi.
 

scholl

Jäsen
Tekis mieli kysellä tässä lauantai-illan merkeissä, että mikä siinä perhepuuhastelussa on siistiä? Näin telkkarissa tänään sellaista ja mielestäni se oli lähinnä vastenmielistä. Ei mitään, mikä tarjoaisi haasteita, virikkeitä tai mielihaluja - puhumattakaan luksuksesta. Se on lähinnä tylsää elämää. Tuntuu, että moni kuolee pystyyn. Vaikka asiaa kuinka pohtisi niin sitä ei kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
scholl kirjoitti:
Tekis mieli kysellä tässä lauantai-illan merkeissä, että mikä siinä perhepuuhastelussa on siistiä? Näin telkkarissa tänään sellaista ja mielestäni se oli lähinnä vastenmielistä. Ei mitään, mikä tarjoaisi haasteita, virikkeitä tai mielihaluja - puhumattakaan luksuksesta. Se on lähinnä tylsää elämää. Tuntuu, että moni kuolee pystyyn. Vaikka asiaa kuinka pohtisi niin sitä ei kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.

Kumppanuus ja yhteenkuuluvuuden tunne. Rakkaus. Välittäminen. Arjessa eläminenkin voi olla hauskaa. Miksi luksus tai yleensäkin raha tuo onnea? Turvaa se tuo, mutta schollkin voi miettiä kuolinvuoteellaan, että mitä sait elämältä? Kokemuksia ja elämyksiä, mutta saitko kokea mitä aito rakkaus merkitsee. Se siinä on siistiä. Eikä sitä voi sanoin edes kuvailla kun murto-osaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
mtmela kirjoitti:
Kumppanuus ja yhteenkuuluvuuden tunne. Rakkaus. Välittäminen. Arjessa eläminenkin voi olla hauskaa. Miksi luksus tai yleensäkin raha tuo onnea? Turvaa se tuo, mutta schollkin voi miettiä kuolinvuoteellaan, että mitä sait elämältä? Kokemuksia ja elämyksiä, mutta saitko kokea mitä aito rakkaus merkitsee. Se siinä on siistiä. Eikä sitä voi sanoin edes kuvailla kun murto-osaa.

Kyllä. Hyvin kiteytetty. Itse olen tässä viisi vuotta dippaillut pikkuveikkaa vähän missä sattuu, mutta tosiaan niillä panoilla ei ole enää seuraavana päivänä mitään merkitystä, kun ei niitä kenenkään kanssa muistele. Kyllä yhden ihmisen kanssa yhteenkuuluvuus on vain sitten hieno tunne. Joskus kyllä tuntuu siltä, että ihmiset luovuttavat hiukan liian helposti heti jos tulee vastaan yksikin kovempi koetinkivi. Itse nyt tulevasta mahdollisesta suhteestani ajattelen, että kyllä voisin vaikka vähän nähdä kärsimystäkin sen eteen, mitä vastapainona siitä kuitenkin saa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös