Taas sama virsi jatkuu, siis tosta tasa-arvo jutusta.. Ainakin mua jo ärsyttää tämä juttu. Onko nykyajan ihmisillä, tai ehkä enemmänkin noin parikymppisillä nuorilla pareilla käynyt niin, että nainen on se joka parisuhteessa monessakin asiassa sanoo viimeisen sanan. Mun mielestä naisten ylivalta näkyy jo liiankin selvästi jopa katukuvassa, ihmisten käyttäytymisenä ja varsinkin mainoksissa. Siis toisin sanoen, jos naiset on satoja vuosia halunnut enemmän tasa-arvoa, niin nyt se tasa-arvojuttu on mennyt joissakin asioissa jo liiankin pitkälle, eli miehet on jäämässä naisten jalkoihin, esimerkiksi just monissa arkisissa asioissa ja varsinkin päätöksissä. Tosta ei mun mielestä puhuta missään, mutta jos on joku juttu missä nainen on hieman huonommassa asemassa niin sehän on jatkuvasti lööpeistä. Mä näen että monet miehet suostuu mukisematta siihen mitä nainen vaatii, ja se koetaan tasa-arvona, kohteliaisuutena ja toisen huomioon ottamisena jne. Tai siis ei tästä mitään suurta poliittista keskustelua tarvitse käydä, mutta musta vaan tuntuu että mä oon ihan yksin tän ajatuksen kanssa ja lähes kaikki muut miehet on jo manipuloitu.
Mä voin kuvitella miehen suusta nämä lauseet paremmin kuin naisen. "Kulta, mitä tänään syötäisiin", "kulta, minkä leffan mentäisiin katsomaan" jne. Sanoisi molemmat suoraan mitä haluaa, ja miettisi jonkun molempia tyydyttävän kompromissin siihen, eikä niin että toisen mielipide on laki. Miksi miehet alistuu joissakin asioissa naisen määräiltäviksi, tai ei uskalla sanoa suoraan asioita? Täältä jatkoajastakin esimerkiksi kalsarikänniketjusta saa usein lukea jonkun miehen juovan kotona kaljaa silloin kun nainen on lähtenyt esimerkiksi illaksi pois kotoa eikä siis ole määräilemässä tai valittamassa juomisesta. Tai esimerkiksi se telkkarista tuleva esson mainos. Käsittääkseni siinä kuvataan "tosimiestä", joka lähtee "valloittamaan englantia" tai "haravoimaan pihaa", vaikka todellisuudessa menee naiselta salaa syömään essolle, ja ei uskalla tai voi sanoa naiselle suoraan. Onko se mies niin tossun alla? ...Nämä ovat kyllä nyt tyhmiä esimerkkejä, mutta tulivat ensimmäisenä mieleen.
Vielä yhtenä esimerkkinä Viivi ja Wagner sarjakuva. Mä en tarkalleen tiedä sen juonta kun en ole yhtään lukenut, mutta käsittääkseni siinä on mäkättävä nainen ja "miehenä" hölmö sika. Luettaisiinko tuota sarjakuvaa niin paljon, jos roolit olisivat toisinpäin? En mä oikein usko.. Mä vähän epäilen että naiset lukevat tuota enemmän kuin miehet.
Jos 50 vuotta sitten naiset ihannoivat Marilyn Monroeta, niin tämän päivän vastaavia naistähtiä ovat esimerkiksi Christina Aguilera, Beyonce ja Paris Hilton. Tietenkin ajat ovat muuttuneet ja sitä mukaa tyyli mennyt "hurjemmaksi" jne. Samaa, ehkä hieman jopa ylimielisyyttäkin on tietenkin myös miestähtien käyttäytymisessä, esimerkiksi juuri noissa musiikkivideoissa. Mutta mun mielestä tavalliset nuoret naiset matkivat ja samaistuvat enemmän kokoajan nuorempina ja nuorempina noihin "roolimalleihin". Nykyajan nuoret naiset, varsinkin siis parikymppiset menevät kaupunkilaiset ovat lähes jokainen parishilttoneita. Jos joku mies ei suostu naisen pillin mukaan menemään, se tönästään pois ja etsitään sellainen joka suostuu. Onkohan nykymiehen ajatusmallissa sellaista ajatus, että jos löytää kauniin tai siis "sopivan" kumppanin, niin sille pitää olla kaikin mahdollisin tavoin mieliksi ja suostua toisen tahtoon. Onko se enää sitä tasa-arvoa se, siis parisuhteen sisällä tapahtuva toisen sukupuolen jatkuva mielistely toista sukupuolta kohtaan.
Suurin syy miksi taas aloin kirjoittamaan tänne, oli kun luin tänään yhden naisen luona uusinta cosmopolitan -lehteä (älkää vaan kysykö miksi). Siis, esimerkiksi muistaakseni sivulla 36 oli joku mainos, olikohan se nyt Helmi-likööri, jossa naiset pelasi shakkia ja miehet olivat nappuloita. Siis täh.. Onko miesten lehdissä naisista noin? Itseasiassa nyt mulle ei tule mieleen ollenkaan vastaava lehteä miehillä, kuten esimerkiksi noin viisi vuotta sitten Suomessa oli vielä Slitz. Mun mielestä monissa enemmänkin miehille tarkoitetuissa lehdissä nainen kuvataan kauniina, muodikkaana, seksikkäänä, laittautuneena ja menestyvänä jne, ja vaikkakin olisi vähissä vaatteissa kalliin urheiluauton edessä, niin ei se mun mielestä ole sama juttu kuin orjina pelinappuloina, siis koska esimerkiksi noissa autolehdissä miehet ihastelevat naisia. Ja tämä cosmon mainos oli siis ihan tavallinen mainos muiden (samantyylisten) mainosten joukossa tavallisessa lehdessä, eikä mikään pienelle perverssin suuntautumisen omaavalle ryhmälle tarkoitettu julkaisu.