Sami löysi Tanjan Tinderistä, ja suhde eteni vauhdilla. Onnen täydensi raskaus, joka päättyi kuitenkin tragediaan. Tai niin Sami aluksi luuli. Hiljalleen hänelle selvisi, millaiseen ansaan hän oli oikein astunut.
www.is.fi
Uskomatonta, kuinka sinisilmäisiä miehiä on. Rahan vaatiminen puolisolta ja sairaalloinen mustasukkaisuus ovat merkkejä, jolloin suhde on täysin epätasapainossa. Mikä siinä on, että ei uskalleta erota ajoissa, ennen kuin isoa vahinkoa pääsee tapahtumaan?
Tämähän ei ole varsinaisesti ollenkaan sukupuoleen liittyvä asia, vaan ennemminkin siihen, että maailmassa on valtava määrä sairaita ja täysin häikälemättömiä ihmisiä, jotka löytävät hyväksikäytön kohteekseen ihmisiä, jotka näihin juttuihin menevät. Englanninkielinen sana
conartist kuvaa erinomaisesti tällaisia ihmisiä. Olen kuunnellut aika paljon jenkkiläisiä podcasteja aiheeseen liittyen ja kaikenlaista huijaria maailmaan mahtuukin.
Siinä, että ihminen haluaa uskoa toisista ihmisistä hyvää, ei ole mitään pahaa, päinvastoin. Valtaosa ihmisistä on oikeasti "hyviä" ja heillä on hyvät tarkoitusperät. Mutta sen valtaosan taakse jää suuri määrä ihmisiä, jotka eivät ole hyviä ja vilpittömiä, vaan haluavat hyötyä muista ihmisistä. Jos 100:sta ihmisestä 99 on hyviä, mutta satut kohtaamaan sen yhden huonon ihmisen ja unohdat sellaisen luonnollisen normaalin epäluuloisuuden uutta tuttavuutta kohtaan, seuraukset voivat olla hirveitä.
Hirveän usein näissä tämän jutun kaltaisissa keisseissä suhde etenee todella nopeasti. Yleensä aina niissä on myös jonkinlainen inhimillinen tragedia kuvioissa mukana, joka saa tämän hyväksikäytön kohteen tuntemaan myötätuntoa. Siihen on olemassa syy, miksi ajalla on merkitystä suhteissa. Sen ajan tarkoitus on osaltaan oppia tuntemaan se toinen ihminen. Ja mitä pidempi tutustumisvaihe on, sitä vaikeampi näiden väärillä tarkoitusperillä operoivien ihmisten on saada tavoitteensa toteutettua. Jos tarkoituksena on saada mahdollisimman nopeasti rahaa tai parantaa omaa "elämänlaatua", siihen kuvioon sopii äärimmäisen huonosti kumppani, joka ei halua edetä suhteessa vauhdilla. Hyväksikäyttäjän mielenkiinto lopahtaa usein nopeasti, jos asia etene ja hän siirtyy eteenpäin. Ei maksa vaivaa, koska aina on mahdollista löytää joku, joka uskookin kaikki tarinat. Että juuri hänelle sattuu nyt tällaista kaikkea kamalaa ja siitä yli pääsemiseksi tarvitaan rahaa. Yleensä kyse on vieläpä verrattain pienistä kertamaksuista, mutta kun näitä pieniä maksuja tulee usein, loppusummat voivat nousta suuriksi.
Sitten on tietysti ihmisiä, joilla on monia vastaavia kuvioita meneillään samaan aikaan. Tällöin ajan merkitys on pienempi, koska samaan aikaan, kun jotain tyyppiä lämmitellään, rahaa tulee muualta. Tällöin kuitenkin usein kohde on varakas ja palkinto tehdystä työstä voi olla jopa huomattavan suuri. Jenkeissä näitä on paljon, koska siellä esim. avioliiton merkitys naisen taloudellisen aseman kohenemiseen on huomattavan suuri. Vaikka tekisi avioehdon, varakas puoliso on kuitenkin yleensä velvoitettu maksamaan elatusmaksuja sekä ex-puolisolleen että varsinkin yhteisille lapsille. Kätevä tapa turvata oma tulevaisuus. Ja tämä koskee tietysti myös miehiä, ei vain naisia.
Itse antaisin kaikille vinkiksi, että rahan suhteen kannattaa olla melkeinpä ylitiukka suhteen alussa kuin liian avokätinen. Jos potentiaaliselle kumppanille on sattunut kaikenlaista kurjaa, sitä tukea kannattaa osoittaa taloudellisesti vaikka ruokaa ostamalla tai jonkun laskun maksamalla. Vaikka yritykset eivät voi antaa yksittäisestä asiakkaasta mitään tietoja ulkopuolisille, soittamalla vaikkapa asiakaspalveluun ja kertomalla, että on maksamassa heidän asiakkaansa laskua ja nyt haluaisi vain varmistua, että kysymyksessä on todellakin heidän yrityksensä pankkitili, aspahenkilö voi tämän tiedon kyllä vahvistaa. Siinä ei luovuteta kenenkään henkilön arkaluonteisia tietoja, vaan kysymys on yrityksen tilinumerosta, jonka oikeellisuudesta halutaan varmistua. Laskut kannattaa pyytää myös aina kirjallisessa muodossa ja tarkastaa, mistä yrityksestä on oikeasti kysymys. Toki joissain tapauksissa petos voi myös näin onnistua, mutta siihen tarvitaan sitten kyllä apuja myös muualta ja silloin toiminta on jo todella nextiä leveliä.
Rajat pitää osata, uskaltaa ja ymmärtää asettaa. Pieni epäluulo ei ole koskaan pahasta eikä sen epäluulon tarvitse välttämättä kohdistua siihen ihmiseen, vaan se voi kohdistua myös olosuhteisiin tai siihen, että itse suhde voi syystä tai toisesta mennä mönkään. Kuinka paljon taloudellista riskiä on halukas ottamaan suhteen alkuvaiheessa? Itsensä kanssa kannattaa käydä dialogia myös siitä, miksi jonkun asian suhteen kannattaisi kiirehtiä. Jos joku asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se sitä myös usein on.
Mulla on ollut sellainen lyhyt jännämies-vaihe, mutta siinäkin tiesin koko ajan, että kyseessä ei ole mikään loppuelämän suhde, vaan sellainen erikoinen välivaihe, joka olevinaan "sopi" siihen elämänvaiheeseeni. Olin nuori, juuri eronnut pitkästä nuoruuden suhteesta ja mies oli aika paljon vanhempi. Tässäkin suhteessa toinen osapuoli halusi heti alussa edetä todella nopeasti ja vaikka olin häntä paljon nuorempi, mun mielestäni se oli epänormaalia ja jotenkin epätasapainoisen ihmisen haihattelua. Ja sellainen hän sitten oikeasti olikin. Korkeita nousuja ja huimia laskuja. Aivan liikaa minulle. Se suhde loppui sitten lopullisesti, kun tilanne ns. eskaloitui ja mittani tuli täyteen. Ja se oli itse asiassa oikein hyväkin, että hän suuttui minulle täysin turhasta asiasta ja heitti tavaroita asunnossani seinille, koska siinä ylittyi sellaiset rajat, että eipä tarvinnut enää miettiä eikä selitellä, miksi se oli siinä. Mutta kyllä mä itse alusta asti tiesin, että kyseinen henkilö ei ole mulle millään tasolla "se oikea", enkä siksi missään vaiheessa ostanutkaan hänen "muutetaan yhteen kahden päivän tuntemisen jälkeen"-huuhaataan. Mun ensimmäiset fiilikseni olivat, että miksi hän (tai kukaan muukaan) haluaisi muuttaa kanssani yhteen niin nopeasti, kun eihän me edes oikeasti tunneta toisiamme? Että siihen muuttohaluun on pakko olla joku muu syy. Ja niinhän siihen olisi ollutkin. Sekin selvisi aika nopeasti. Mutta ne mun ensivibat olivat ihan oikeat. Ja mun vibani ovat olleet oikeassa myöhemminkin. Siksi mä luotankin aina todella vahvasti mun omaan intuitiooni, koska se on kovin usein oikeassa. Kaikkein ratkaisevinta oli kuitenkin se, että mä tiedostin asioiden todellisen laadun heti alusta, enkä heittäytynyt täysillä, kuten joku toinen olisi voinut tehdä. Hyvännäköinen mies, joka todellakin osasi puhua. Siinä olisi voinut käydä nopeasti niin, että olisin saanut oman elämäni todella pahasti solmuun ihan vain "elämällä hetkessä". Suhteesta ei jäänyt mitään muuta käteen kuin se, että ainakin tiesin, minkälaisen ihmisen kanssa mä en missään nimessä halua elämääni jakaa ja sekin oli ihan käypä tieto. Eikä mulle mitään traumoja siitä jäänyt, koska olin koko ajan tilanteen tasalla. Mutta sen suhteen ansiosta tunnistan myös tiettyjä käyttäymiseen liittyviä pikkujuttuja, jotka saavat punaiset liput salkoon ja pari kertaa sen jälkeen olen ihan tarkoituksella vetäytynyt kaverisuhteestakin takavasemmalle, koska mulla ei ole mielenkiintoa katsella edes kavereiden sekoiluja ja sitä tällaisten tietynlaisten ihmisten kanssa aina on tavalla tai toisella luvassa. Ja jollain asteella sitä itse on aina "syytettyjen" joukossa.
Kaiken a ja o ihmissuhteissakin on aina tuntea itsensä riittävän hyvin. Tiedostaa omat heikkoudet ja vahvuudet. Siitä on paljon apua, kun pitää funtsailla isoja asioita elämässä, olipa kyse ihmissuhteista, duuneista tai mistä muusta hyvästä. Ja omien parhaiden ystävien kanssa kannattaa keskustella avoimesti, jos tuntuu, että omat parisuhteet eivät jostain syystä etene mihinkään tai löytää aina vääränlaisen ihmisen vierelleen: he tuntevat yleensä sut parhaiten ja heillä on aika usein hyviä näkemyksiä siitä, miten just sä käyttäydyt tietyissä tilanteissa ja tietynlaisten ihmisten kanssa.