Kiitos erinomaisista vastauksista ja samalla sivulla tätä asiaa mietitään.
Missään tapauksessa en halua alkaa toisen elämää, toimintatapoja ja työyhteisön dynamiikkaa rajoittamaan, tai siihen puuttumaan - itse olen ollut siellä rajoitusten aitauksessa ja se ei johtanut mihinkään.
Toisaalta ajattelen myös jotenkin niin, että jos itse työskentelisin naisvaltaisella alalla ja saunailloissa olisin ainut mies, alasti 5-10 alastoman naisen kanssa, olisi ihan ymmärrettävää, jos oma kumppani tuntisi sen häiritseväksi. Ehkä se johtuu siitä, että itse olen edellisessä suhteessa joutunut valtavan mustasukkaisuuden kohteeksi ja jotenkin varoo tiettyjä asioita edelleen.
Luotan ko. ihmiseen täysin, mutta tiedän myös miten pari- kolmekymppiset miehet toisinaan ajattelevat, varsinkin jos alkoholi astuu kuvioihin. Ehkä tämä on oman mielen kiusaamista ja yliajattelua ja ongelma on se, että hänen työkaverit ovat minulle vain nimiä - nimiä, joita en tunne ja nimiä joilla ei ole kasvoja, koska en ole heitä tavannut.
Nainen kyllä sanoi puhelimessa, että ”toivottavasti ei ollut liian outo uutinen” tms., eli itsekin varmasti tietää asian ”tulenarkuuden”. Hänellä edellinen suhde oli juuri kariutunut liialliseen mustasukkaisuuteen em. työkavereita kohtaan.
Asia kyllä rinnassa tuntuu, joten siitä pitää seuraavalla tapaamiskerralla keskustella. Kai se on ihan ok, jos sanoo, että en siitä pidä enkä riemusta pompi, mutta voin sen kanssa elää. Sen verran tunnen itseäni, että ihan vilpittömästi tuskin voin toivottaa ”mukavaa ja rentoa saunailtaa” seuraavalla kerralla.
Tieto lisää tuskaa -pätee kyllä tässäkin asiassa :D
Yllä annettiinkin jo erinomaisia näkökulmia aiheeseen, joten niitä kannattaa kelailla ihan ajatuksella. Otan kuitenkin kiinni tuosta boldatusta kommentistasi. Mitä luulet siellä saunassa tapahtuvan pari-kolmekymppisten miesten kanssa alkoholin astuessa kuvioihin? Että naisystäväsi viehättyy jostain kännisestä ääliöstä, joka ylittää hyvän maun rajat ja antaa kouria itseään? Että yksikään paikalla oleva mies ei puutu asiaan?
Sanon nyt ihan suoraan, ehkä vähän turhan karustikin, mutta kun naisystäväsi on kerran harrastanut tätä sekasaunailua aiemminkin kyseisessä porukassa ja oletettavasti kaikki on mennyt hyvin ja hän näihin miespuolisiin kavereihinsa luottaa sekä haluaa harrastaa sitä jatkossakin, asia ei sinulle edes kuulu. Oma mustasukkaisuutta ei kannata näyttää eikä varsinkaan lietsoa niinkin viattoman asian kuin saunomisen vuoksi. Kukaanhan ei voi toista omistaa, eikä edes toisen alaston vartalo kuulu toisen kontrollissa oleviin asioihin. Ja kun tämä harrastus on ollut olemassa jo ennen sinua, niin mun mielestäni sinun pitää sopeutua asiaan.
Kyllähän suomalaisten pitäisi ymmärtää, että saunominen on saunomista eikä mitään vallatonta rietastelua ja ryhmäseksibakkanaaleja. Meistä jokainen on (toivottavasti) nähnyt ihmisiä alasti, myös eri sukupuolta olevia ja se on ihan normaalia, että miehet katsovat vaivihkaa naisten rintoja ja naiset miesten peniksiä, kun sellaisia näkösälle tulee. Turha sellaista on kieltää, koska varmaan 99% tapauksissa se on totta. Mutta mitä sitten? Todennäköisesti tämä "tsekkailu" on kertaluonteista eikä johda yhtään mihinkään muuhun kuin korkeintaan "onpas siistit/hirveät tissit" tai "onpas iso/pieni penis"-havaintoihin. Ja sen jälkeen saunotaan. Lisäksi, ymmärtääkseni ihmiset ovat hyvin tietoisia omien vartalon osiensa toiminnasta eikä esim. seisokkia yhteissaunoissa pidetä suositeltavana tai "hyväksyttävänä" asiana. Ja mikäli jollekin tapahtuisi tällainen fysiologinen, tahdosta riippumaton asia, ihmiset poistuvat kyllä nopeasti vähin äänin paikalta.
Mä antaisin sulle nyt ohjeeksi mennä syvälle suomalaisuuden sielunmaisemiin. Saunominen on saunomista. Ja lisäksi yritä miettiä itseäsi hänen paikalleen. Saalistatko itse naisia saunassa? Jos näet alastoman naisen, tekeekö mielesi heti panna häntä? Menetkö aivan sekaisin, etkä pysty pitämään omia lihanhimojasi kurissa, vaan otat naisen vaikka väkisin? Miten omat kaverisi toimisivat tilanteessa, jossa joku kaveripiirisi miehistä alkaisi vokotella naisia yhteissaunassa? Taputtaisivatko he kaikki karvaisia käsiään yhteen ja suorastaan kannustaisivat käymään naiseen käsiksi? Luulen, ja ainakin toivon, että sinä ja kaverisi osaisitte saunoa etiketin mukaisesti ja nainen/naiset saisivat olla ihan rauhassa.
Omalta osaltani voin sanoa, että olen sekasaunonut miesten kanssa, enkä ole koskaan kokenut mitään epäilyttävää tai ahdistavaa toimintaa miesten puolelta. En koskaan. Saunottu on niin miespuolisten kavereiden kuin tuttavapariskuntienkin kanssa ja aina on kaikki sujunut, kuten on kuulunutkin. Vettä on heitetty kiukaalle, virvokkeita on juotu ja keskustelu on soljunut tai ollaan oltu hiljaa. Siitä mulla ei ole tietoa, onko joku miespuolinen kaverini ihaillut minun upeaa vartaloani, mutta jos näin on, olen toki otettu. Ja kiitollinen siitä, että kukaan ei koskaan ole ylittänyt hyvän maun rajoja.
Sanoisin senkin, että jos naisilla on läheisiä miespuolisia ystäviä, kuten monella on, se suhde on usein kuin sisaruksilla. Toisinaan voi olla niinkin, että toinen kaveruksista voisi potentiaalisesti olla halukas jonkinlaisiin suhteisiin toisen kanssa, ainakin ajatuksen tasolla, mutta eihän mikään suhde etene, jos molemmat eivät sitä halua. Ja aika monella on kuitenkin elämässä jossain vaiheessa ollut sellainen tilanne, että sitä suhdettakin olisi ollut mahdollista kokeilla, jos olisi ollut halua. Ja sitten taas toisaalta, jos kahden ystävyksen välillä on jotain niin syvää molempien puolelta, tavalla tai toisella se suhde etenee seuraavalle asteelle, edes kokeilumielessä.
Mä en sinuna keskustelisi tästä asiasta naisystäväsi kanssa, ainakaan kovin pian, vaan miettisin ensin asiaa omassa päässäni pitkään ja hartaasti. Jos sitten vaikuttaa siltä, että sä et oikeasti pääse asiasta yli, ottaisin asian puheeksi vasta siinä vaiheessa, kun on aivan pakko. Miksi? Siksi, että jos naisen edellinen suhde on kariutunut mustasukkaisuuteen juuri em. työkavereita kohtaan, en ennusta suhteellenne kovin pitkää tulevaisuutta. Nainen on jo kertaalleen "valinnut" kaverinsa, joten kynnys tehdä sama valinta uudelleen tuskin on kovin korkea. Olen nimittäin ihan varma, että jostain löytyy mies, jolle tämä saunomisasia ei ole ongelma. Tai ainakin toivon niin. Ja aina on olemassa riski, että siellä saunomassa käydään salaa ja sehän on sitten melko paska parisuhde, jos pitää salailla asioita.
Mun mielestäni olisi muutenkin korkea aika lopettaa vaivaantumasta siitä, että mies ja nainen ovat kavereita/ystäviä ja seksualisoimasta kaikkea. Kaverit ja ystävät ovat just niitä, ei rakastajia tai rakastajattaria. Aina tietysti löytyy ihmisiä, jotka löytävät yhteisen sävelen yhtäkkiä sen kaverin tai ystävän kanssa, mutta sitä, kenen kanssa suhteisiin ryhtyy ja milloin, ei kannata etukäteen ennustella, koska se on täysin mahdotonta. Aika usein tällaiset ystävyyden pohjalta toisensa yhtäkkiä löytäneetkin ovat asiasta vähän yllättyneitä.