Musiikkia, jota ei musiikiksi voi kutsuakaan

  • 16 767
  • 189

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Nyt kaikki etsimään se Maxi Jazzin ja Robbie Williamsin yhteistuotanto My Culture, sen jälkeen voi arvostella räppiä.

Rankasti yleistäen voi sanoa, että jenkeistä tulee kohtuullisen paskaa musiikkia, mutta britit tekevät hyvää poppia
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Epämusiikistahan oli kyse eikä inhokista?

Itse luokittelen nämä olankohautuksella ja silmäkulmien rypistyksellä ohitettavat korvien pahoinpitelyt seuraavasti:

1) aerobic-äänitteet. Ylipäätään keinolla millä hyvänsä tehty äänimassa, joka on tarkoitettu vain tanssin mahdollistamiseen, siis apuvälineeksi niinkuin vaikkapa lattia tai kengät. You name it I´ll ignore it. Italodisco, finndisco, rapatirap etc. Saisi kaupata lähinnä tavaratalon urheiluosastolla keppijumppakasettien vieressä.

2) Puheäänitteet. Alkaen Hitlerin puheiden tallenteista päätyen näiden raskaasti puettujen mustien höpötyksiin. Puhe ei ole musiikkia. Jos haluaa kuulla puhetta ja asiaa, voi vaikka tilata näkövammaisten liitosta luettuja kirjoja ja keskittyä ihan kunnolla syvälliseen sanomaan. Melkein tekisi mieli heittää tähän samaan koriin kaikki tekosyvällinen lyyrinen oksennus, jota jokainen wannabe-lyyrikko elämänahdistuksessaan jossain vaiheessa kuitenkin maailmaan tunkee. Että kun pitää olla sanomaa. Hyi hitto! En muista kuka sen sanoi, mutta allekirjoitan täysin, että rock pitäisi aina oppia tuntemaan itselle täysin vieraalla kielellä. Meikäläinen väänsi tuudivruudia antamuksella vaikkei sanoista tiennyt tuon taivaallista. Olkoot vastaisuudessakin ihmisääni vain instrumentti muiden joukossa, kuin nahkainen torvi vaskien seassa.

3) örinä-äänitteet. Pilipalipoikien kurkkuäänimörinä, joka on huomattavasti vähemmän kiinnostavaa kuin esikuvansa Mongolian arojen kurkkulaulajien epäkiinnostavat konsertit. Norjalaiset kirkonpolttajat ja kotimaiset verikekkeripäät samaan nippuun, läimäisy takapuolelle ja läksiäisiksi vaikka Nylon Beatin levy käteen. Siitä asennetta oppimaan. Sanoo vanha hevimies.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Itse en siedä seuraavia tyylilajeja:

...

Rockabilly Brian Setzer ja kumppanit lämmittelevät puolivuosisataa vanhaa musiikkityyliä persoonattomalla tavalla sekä ulkomusikaalisesti vanhahtavin keinoin. Kontrabasson halailu haukotuttaa.

...

Rap on sitten musiikkilajeista yksi suurista suosikeistani. Hyvintehdyn rapin tunnistaa siitä, että pää alkaa huomaamatta nytkyä biitin tahdissa. Rap on ehkä hieman karu termi ja sillä käsitetään osittain myös Hip-Hop, jossa lauluosuuksia on enemmän. Tämän tyylilajin helmi Lauryn Hillin "The Miseducation of Lauryn Hill", joka on yksi kaikkien aikojen parhaimpia levyjä.

Myös Suomi-rap iskee kuin Korkeajännitys aikoinaan. Alkuun kyllä hihitytti kun kuunteli Fintelligentsin "Voittamatonta", mutta nyt Suomirapin oppivuodet alkavat olla ohitse ja voimme keskittyä itse musiikkiin. Parhaat artistit ovat mielestäni Avain ja Ezkimo. Varsinkin Avaimen Punainen Tiili levy on mahtava kokoelma melodisia kappeleita sosiaalisella omallatunnolla varustettuna tyyliinkuka jeesaa ku oikealla jopa Suvi-Anne Siimes

Eipä voi muuta sanoa, kuin että olen täydellisesti erimieltä. Onneksi emme ole kämppiksiä tms. ;)

Jos mielestäsi kontrabasson halailu haukotuttaa, niin käypä joskus jossain keikalla (kun niin kovin harvoin missään esiintyvät) esim. Nashville Bum tai vaikkapa Slippers, molemmat suomalaisia rockabillybändejä. Siinä on haukottelut kaukana, kun basisti meuhkaa hikipäässä ja täpötäydellä tanssilavalla meno on katossa.
Brian Setzer vaikutti merkittävästi 80-luvun alkupuolella neon-rockabillyn uranuurtajana Stray Catsin nokkamiehenä.
Miehen oma julkaisu on myös ehtaa tavaraa, suosittelen kaikille alan ystäville.

Sitten muutama oma bändisuosikkini pikku perusteluineen. Itseasiassa musiikkimakuni on erittäin laaja, mutta muutamat bändit ovat erityisen lähellä sydäntä.

AC/DC

Monet biisit saattavat olla ehkä saman toistoa, mutta jokaisella bändillä on oma tyylinsä, jota sitten toistellaan.
Jos joku etsii pelkkää asennepuolta varhaisina teinivuosinaan musiikista, niin tältä orkesterilta sitä löytyy ihan alkuperäisenä.
Käsitykseni tästä hard rockin dinosauruksesta vahvistui 200% kahden Suomen live-keikan jälkeen. Viisikymppiset äijät rokkaavat yhä edelleen ja sama meininki on jollain ihmeentavalla säilynyt. Brian Johnson on korvannut kulttihahmo Bon Scottin suorastaan häikäisevästi.
Reilun neljännesvuosisadan aikana AC/DC on tuottanut joukon todellisia massahittejä, joista mainittakoon vaikkapa Thunderstruck, Hells Bells, Moneytalks ja You Shook Me All Night Long.

Hurriganes

Paljon cover-biisejä, paljon onnistumisia. Päälimmäisenä tulee mieleen Roadrunner, joka on kyllä rehellisesti sanottuna paljon parempi, kuin hidas alkuperäinen versio. Hurriganesin omat biisit Remun tunnetulla enklanninkielen ääntämisellä eivät ole musiikillisesti mitään mestariteoksia, mutta meininki on sitä jotain.
Hurriganes oli ensimmäinen todellinen rock 'n rollin uranuurtaja Suomessa ja valloitti ulkomailta mm. Ruotsin yleisöjä.
Kitaristina toimi suurimmanosan legendaarinen Albert Järvinen, jonka progehenkisyys korostuu joillain levyillä erityisesti. Ile Kallio kitaroi tosin erinomaisesti mm. Crazy Days-levyllä. Harva muistaa, että bändin alkuperäinen kitaristi oli nimenomaan Ilkka Kallio, joka nykyään edustaa hieman toisenlaista tyylisuuntaa.
Basistina toiminut Cisse Häkkinen osasi myös laulaa, kuten I Will Stay slovari osoittaa.
Hurriganes tuotti pääasiassa 70-luvulla joukon suureen suosioon päätynyttä albumia, joista kirkkaimpana helmenä on lp numero 2, eli Roadrunner, joka koostuu lähes yksinomaan hiteistä.

Elvis Presley

Tämä herra ei suurempia esittelyjä kaipaa. Miehen lauluääni on sanoinkuvailemattoman kaunista kuunneltavaa ja tulkinnat jotain käsittämätöntä.
Elvis oli yksinkertaisesti nero, joka valloitti kahden vuosikymmenen aikana koko maailman. Useat comebackit nostivat hänet yhä uudestaan ja uudestaan ykköseksi.
Kaupasta saa Elviksen kokoelmia, joilla on pelkästään USA:n singlelistan top 10 hittejä. Elviksellä on kautta aikain eniten listaykkösiä (ellei Beatlesilla sittenkin ollut, en mene vannomaan).
 
Viimeksi muokattu:

Rolle

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viestin lähetti Vth


Niin, kuten aiemmin tähän ketjuun jo kirjoitinkin, tranceakin on paljon erilaista. Tuo oli aika hauskasti sanottu, että psykedeelinen trance ei tosiaankaan olisi trancea. Nimikin jo sanoo, että psytrance on yksi trancen osa-alue. Totta, niin Infected Mushroom kuin myös mainitsemani Hallucinogen ovat psytrancea, samoin Astral Projection. Astral Projectionin kohdalla ehkä tuo goaksi nimittäminenkin on enemmän paikallaan.

Niin, mutta psytrance ja trance on kuitenki selvästi erilaista musiikkia.
 

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Puolustuksen puheenvuoro..

Viestin lähetti Nikke


No bändin nimi ei vissiin ole Apulanta vaan joku muu (olisiko juuri A.L). Samat äijät joka tapauksessa. Joudun tarkistamaan asian...Saattaa olla että muistan väärin...

- Minulla sattuu olemaan kyseinen levy tuossa hyllyssä.
Ensimmäinen apulannan levytys oli levy-yhtiön kokoelmalle tehdyt pari biisiä, ainakin "miks ei uni tuu"-niminen teiniangstirenkutus. Siinä sitten tuli myös mm.Mikä ihmeen apulanta?, Ts-sydän-Al, Hajonnut ym singlejä ja Ep:itä.
Ensimmäinen kokopitkä oli tuo Attack Of The A.L people, siinä oli teiniklassikoita, mm.aurinkoon, silmämuna ja monia muita klassisia teinipunkpop-biisejä. Elikkä kokonaan suomenkielinen levy.
Sitten tulikin seuraavana kokopitkänä kaikkien tuntema "Ehjä".

Etsit minulle apulannan levyn "raketti ruotsiin", niin minä etsin sinulle viisisataa juuroa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti hannes_ko
Otetaan hiukan erilainen näkökulma: kuka vaikuttaa musiikin kuunteluusi eniten?


No minä itse eniten vaikutan siihen. Mikä tuntuu parhaimmalta musiikilta juuri silloin, ja minkä saatan yllättäen löytää levykaupan hyllyltä. Toki, jos satun kuulemaan radiosta jonkun hyvän kappalleen, niin saatan innostua. Televisiolla ei juuri enää ole merkitystä, kun ei sieltä kunnon musiikkiohjelmaa nuorille aikuisille tule. Se on sääli se.


Viestin lähetti Sheedy
Slipknotin inhoajia tuntuu löytyvän aika paljon, mikä tuntuu ihmeelliseltä koska niiden "NU"-metal on kuitenkin ihan eri liigasta kun Linkin Park, Alien Anth Farm ym. Moni muodostaa mielipiteensä varmaan parin musiikkivideon (maskit=imago=raha??) pohjalta. Mitä jää jäljelle kun kuunnellaan musaa? Trash/Death-vaikutteista metallia. Siinäpä se.

Jos ei tykkää metallista niin saa inhota, mutta muuten en ainaista mollaamista jaksa ymmärtää...


Nimenomaan tuo pelleilytouhu joidenkin maskien kanssa ärsyttää suunnattomasti. Soittajien numerointi ja älytön mättö eivät vaan yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa. Kiss on ainoa yhtye jolle sallittaneen maskien käyttö. Nehän ovat olleet olemassakin niin kauan, ettei niitä voi kuvitella ilman maskeja, vaikka vähän aikaan olivatkin ilman joskus.

Siinä asiassa olen samaa mieltä, että ei Slipknottia voi sanoa missään nimessä nu-metalliksi, se olisi loukkaus nu-metallia kohtaan.


Viestin lähetti vilpertti
Nyt kaikki etsimään se Maxi Jazzin ja Robbie Williamsin yhteistuotanto My Culture, sen jälkeen voi arvostella räppiä.


1 Giant Leap feat. Robbie Williams & Maxi Jazz on kyllä hyvä viisu. Mukavasti radiosoittoakin saanut kappale on ovelasti niin Faithlessin tyylistä, vaikka ei olekaan. Maxi Jazzin räppi on rennon letkeää, jos sitä tuolla tavalla voisi vertailla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pyrin kuuntelemaan musiikkia musiikkina, ilman ahdistavia genrerajoja. Tietysti luokittelua tulee harrastettua vaikkei haluaisikaan, ja toisista tyyleistä pitää toisia enemmän. Jos nyt sitten ajatellaan niitä tyylejä jotka eivät erityisemmin meikäläiseen uppoa, niin kyllähän niitä löytyy:

Jazz. Aiheuttaa päänsärkyä. Olen kai liian tyhmä tälläiseen korkeakulttuuriin. Tosin Rinneradiolla on muutama hauska viisu.

Proge. Lähinnä hymyilyttää. Progressiivisuus tavoitteena - regressiivisyys tuloksena. Liian usein.

RAP. Taitaapi olla lyhenne sanoista Rytmical annoying poetry. Tulenkantajat ovat ainoa suomalaisbändi jonka levyn ostamista edes harkitsen, ulkomaalaisista ehkä NWA ja Public enemy.

Suomi-iskelmä. Toisinaan minua hirvittää ajatella, onko se meidän sukupolvemme musiikki (tulevien) jälkeläistemme korvissa samanlaista köntsää?

Populaarimusiikki. Kappaleilla jotka tehdään niin, että ne tavoittaisivat mahdollisimman suuren kuuntelijajoukon ja tuottaisivat mahdollisimman paljon rahaa, ei ole useinkaan mitään annettavaa minulle. Tosin, jotkut radiohitit ovat kuunneltavia - useimmat eivät. Pahimpia ovat nämä Nova-kaman edustajat, eli jonkinsortin AOR-muziikki ja eurodiscobändit, jotka tekevät tasan tarkkaan yhden sinkun. uuh.

Country. Tätä ei kai tarvitse perustella?

Sankarihevi. Ja viiksihevi. Musiikkityyleistä ehkä kaikista vastenmielisin? Sitä paitsi: en voi käsittää, kenen mielestä esimerkiksi Stratovariuksen/Kotipellon levyjen kannet voivat olla hienoja. Taitavasti piirrettyjä, mutta c'mon hei kundit...

Mutta kuten jo sanoin, pyrin siihen, etten dumaisi bändejä ennalta/tyylin mukaan. MOnella hyvällä bändillä on sopassaan aineksia edellämainitsemistani tyyleistä, ja näin päis poing.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tarkastaja Miettistä luulin aikoinani maailman hauskimmaksi ihmiseksi. Olin väärässä, hauskin on John Cleese. Hopeasijalta hänet pudotti Conan O´Brien ja nyt Miettinen kamppailee pronssista Dave Chappellen kanssa. Ellei sitten Homer Simpsonia ja Lionel Hutzia lasketa mukaan...

Mikäs se niistä ilmaislehdistä on johon Miettinen kirjoittaa? Aloin kerran lukea kyseistä palstaa ilman että huomioin kirjoittajan nimeä, ja tuli mieleen ylä-asteaikojen Räkärodeo-fanaattisuuteni. Ja olihan se, itse Kimmo!
 
Viestin lähetti hannes_ko
Tarkastaja Miettistä luulin aikoinani maailman hauskimmaksi ihmiseksi. Olin väärässä, hauskin on John Cleese. Hopeasijalta hänet pudotti Conan O´Brien ja nyt Miettinen kamppailee pronssista Dave Chappellen kanssa. Ellei sitten Homer Simpsonia ja Lionel Hutzia lasketa mukaan...

Mikäs se niistä ilmaislehdistä on johon Miettinen kirjoittaa? Aloin kerran lukea kyseistä palstaa ilman että huomioin kirjoittajan nimeä, ja tuli mieleen ylä-asteaikojen Räkärodeo-fanaattisuuteni. Ja olihan se, itse Kimmo!

Eikös sen lehden nimi ole Sue tai jokin sellainen...Ihan kiva lehti muutenkin.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti Erno
Miksi pitäisi tutustua? Ei se kuitenkaan muuttaisi mielipidettäni. Vaikka tausta kuinka muuttuisi, niin tuskin se sama päälle puhuminen vai miksi sitä piireissä sanotaankaan muuttuisi yhtään paremmaksi. Ei vaikuta mielipiteisiini, vaikka Paleface kuinka esiintyisi Diablon levyllä. En pidä kyseisestä musiikkisuuntauksesta, joten se siitä. Eikä näytä pitävän moni muukaan.

Niin, en muistaakseni käskenyt tai edes kehoittanut sinua tutustumaan rappiin. MUTTA, jos tutustumisesi ko. genreen on muutaman Nelly/P.Diddy-videon varassa, kannattaisi jättää koko tyylilajin kattavat yleistykset hieman vähemmälle.

Pitäisikö viimeinen lauseesi tulkita niin, että homman nimi on nyt sellainen, että Te olette tässä tapauksessa absoluuttisen oikeassa ja minä täysin väärässä. Piste.

Samapa se, kyseessä ei ole suosikkigenreni.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En nyt kuitenkaan mitään tiettyä vaikuttajaa mainitse, mutta...

Viestin lähetti hannes_ko
Otetaan hiukan erilainen näkökulma: kuka vaikuttaa musiikin kuunteluusi eniten?
Minulla on muutama "luottokriitikko" mm. musiikkilehdistössä, jos he hehkuttavat jotain, niin sitten tsekkaan netistä näytteitä jos mahdollista. Ja jos vaikuttaa hyvältä, niin sitten ostan levyn. Heräteostoksiakin tosin tulee tehtyä, jos esim. luen jonkun mielenkiintoisen jutun jostain artistista/bändistä, niin jos on löysää rahaa päällä, niin saatan ostaa ko. bändin levyn.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tarkastaja valvoo täälläkin?

Viestin lähetti hannes_ko
Mikäs se niistä ilmaislehdistä on johon Miettinen kirjoittaa? Aloin kerran lukea kyseistä palstaa ilman että huomioin kirjoittajan nimeä, ja tuli mieleen ylä-asteaikojen Räkärodeo-fanaattisuuteni. Ja olihan se, itse Kimmo!

SUE:han se on. Eikä ole Jatkoaikakaan jäänyt ilman Miettisen
huomiota.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
YÄK!

VAIKKA OLEN AIKASTA KAIKKIRUOKAINEN, NIIN RAP JA TEKNO ON SELLAISTA P***AA, JOTA EI VOI HYVÄLLÄ TAHDOLLAKAAN MUSAKSI KUTSUA !

Hyvää musaa tekivät/tekevät mm seuraavat:

Elvis Presley
Gene Vincent
Johnny Burnette Rock`n roll trio
Eddie Cochran
Buddy Holly
Jerry Lee Lewis
Otis Redding
Sam Cooke
Doors
Beatles
Rolling Stones
Animals
Yardbirds
Bob Dylan
Led Zeppelin
Deep Purple
Slade
Black Sabbath
AC/DC
Hurriganes
Metallica
David Bowie (70-luku)
Joy Division
New Order
Depeche Mode
Spandau Ballet
Ultravox
Japan
Gary Numan
Ramones
Tom Robinson band
Killing Joke
Soft Cell
Marc Almond
Clash
Sex Pistols
Sham69
Lama
Problems
Pelle Miljoona & 1980
Eppu Normaali
Sleepy Sleepers
CMX
Matchbox
Crazy Cavan`n the Rhytmn rockers
Robert Gordon
Stray Cats
Melrose
Cast Iron Arms
Silver Bullets
Angry Teens
J. Kääriäinen & Agents

Tässä muutama mielestäni hyvää musaa tekevä orkesteri, en jaksanut mainita kuin murto-osan lemppareistani.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
lol, vanhukset ei tajua musiikista mitään ja alkaa haukkumaan sitä :D
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Re: Re: Re: Re: Re: Puolustuksen puheenvuoro..

Viestin lähetti Tuamas
- Minulla sattuu olemaan kyseinen levy tuossa hyllyssä.
Ensimmäinen apulannan levytys oli levy-yhtiön kokoelmalle tehdyt pari biisiä, ainakin "miks ei uni tuu"-niminen teiniangstirenkutus. Siinä sitten tuli myös mm.Mikä ihmeen apulanta?, Ts-sydän-Al, Hajonnut ym singlejä ja Ep:itä.
Ensimmäinen kokopitkä oli tuo Attack Of The A.L people, siinä oli teiniklassikoita, mm.aurinkoon, silmämuna ja monia muita klassisia teinipunkpop-biisejä. Elikkä kokonaan suomenkielinen levy.
Sitten tulikin seuraavana kokopitkänä kaikkien tuntema "Ehjä".

Etsit minulle apulannan levyn "raketti ruotsiin", niin minä etsin sinulle viisisataa juuroa.

Olet aivan oikeassa. En ole itse asiassa kuunnellut levyä vuosiin ja kävin tarkistamassa tänään asian. Näinhän se on. En kyllä tiedä mistä olin tuon saanut päähäni.

Enpä löydä sinulle sitä "raketti ruotsiin" levyä mutta sen jo varmaan tiesitkin että kyllähän Apikset ovat olleet studiossa englanninkielisen matskun kanssa...
 

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Puolustuksen puheenvuoro..

Viestin lähetti Nikke


Olet aivan oikeassa. En ole itse asiassa kuunnellut levyä vuosiin ja kävin tarkistamassa tänään asian. Näinhän se on. En kyllä tiedä mistä olin tuon saanut päähäni.

Enpä löydä sinulle sitä "raketti ruotsiin" levyä mutta sen jo varmaan tiesitkin että kyllähän Apikset ovat olleet studiossa englanninkielisen matskun kanssa...

- Juu, onhan ne tehnyt pari biisiä, Spank Me sekä toinen joka löytyy Hajonnut-Ep:ltä, elikkäs toi Veritahtahrat (english mix).
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Kommentoin nyt oman nuoruuteni musiikkia.


Musiikkia, jota ei musiikiksi voi kutsuakaan:

* Suomi-Punk. Maukka Perusjätkä, Pelle Miljoona ja muut hörhöt.

Kaikki musiikki edellyttää edes jonkinlaista osaamista tahi taitoa. Näissä ei niistä ollut tietoakaan.

Ike

PS. Ainut Suomi-punkin (tai uuden aallon) poikkeus, joka kasvoi todelliseksi helmeksi oli Eppu Normaali. Siellä oli taustalla oikeata osaamista - niin tekstin kuin musiikin puolella.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Eisenhower

PS. Ainut Suomi-punkin (tai uuden aallon) poikkeus, joka kasvoi todelliseksi helmeksi oli Eppu Normaali. Siellä oli taustalla oikeata osaamista - niin tekstin kuin musiikin puolella.


En tiedä lasketaanko sitten esimerkiksi Apulanta "uuden allon Suomipunk-bändiksi", jota se kieltämättä uransa alkupuolella 10 vuotta sitten oli. Mutta heistä on ainakin tullut yksi Suomen parhaista rockbändeistä, eikä sitä todellakaan olisi ikinä uskonut niistä muinaisista "Hei hei, mitä kuuluu?"-tason biiseistä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hevistä ja metallista sekä niiden alalajeista en paljon ymmärrä, mutta se kamala örinäosasto on hirveää! Siitä en todellakaan saa mitään selvää!

Ärsyttävät radioasemien pakkosyöttämiset, 90 prosenttia Music TV:n, Radio Novan, Kiss FM:n ja NRJ:n soittamasta musiikista. Kyse ei siis välttämättä ole pelkästään huonoista biiseistä, vaan suppeasta valikoimasta, samoja kappaleita tulee tunnin välein.

Anssi Kela tietysti kestoinhokki. Kuten jo joku mainitsi ketjun alussa, sovitukset ovat todella kauheita, onkohan mies itse nämä biisit sovittanut?

Hyvää musiikkia: Melodinen trance-mäiske, sekä hieman rankempi goa-trance. Kaunis melodinen kelpaa melkein joka tilanteeseen, rankempi sopii biletykseen ja vitutukseen. Dance-musiikissa ärsyttää oikeastaan vain liian useat raiskaukset vanhoista biiseistä, useimmiten ovat surkeita, poikkeuksiakin tietysti löytyy!

Ja suomalaista rock/popia olen alkanut myös suvaitsemaan entistä enemmän iän myötä. Jopa Apulantaa, joka kuulosti naurettavan huonolta muutama vuosi sitten.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
"Ufomusiikki"

Niin tuli vielä mieleen sellaiset artistit kuten Björk, Enya ja vastaavat. Mitä mieltä olette yleisesti ottaen heidän musiikistaan?

Itse lasken sen lähinnä "ufomusiikiksi". En tiedä mikä olisi oikea sana kuvailemaan sitä musiikkia, joten mielestäni tuo termi on aivan passeli siihen tarkoituksee. Itse musiikki sisältää ihmeellistä utuista musisointia (?) ja laulu -ainakin Björkillä- on kiljumista/kirkumista/huutamista/kuiskaamista tai vastaavaa. Ihmettelen suuresti, miten Björkin kaltaiset artistit saavat niinkin suurta suosiota.

Enyalla on sentään joskus melko kauniitakin melodioita. Siihen se jääkin. Muuten mennään lähes Björkin tyylisessä musiikkimaailmassa ja sekavassa meiningissä. Itse en ikinä ostaisi näiden artistejen levyjä, sillä minusta se on lähinnä unettavaa ja siinä nukahtaisi viimeistään toisen kappaleen alkaessa soimaan.

Ja sanokaa nyt joku, kuka tietää mikä tämän tyylin musiikin oikea termi on?
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: "Ufomusiikki"

Viestin lähetti Arnold
Niin tuli vielä mieleen sellaiset artistit kuten Björk, Enya ja vastaavat. Mitä mieltä olette yleisesti ottaen heidän musiikistaan?

...

Ja sanokaa nyt joku, kuka tietää mikä tämän tyylin musiikin oikea termi on?

Enya lienee ainakin jotain newagen ja ambientin suuntaan. Björkiä ei ihan noihin kategorioihin voi laskea. Björkissä on aika paljon piirteitä eri tyyleistä, joten sen niputtaminen pelkästään yhteen kategoriaan on melko vaikeaa.

Björk ei oikein nappaa. Joissain biiseissä on periaatteessa tausta ihan toimiva, mutta Björkin ääni kuulostaa lähinnä epävireiseltä rääkymiseltä, ja englantikin sointuu vähän niin ja näin. Enyasta ei ole oikein mitään sanottavaa, melko neutraalia musiikkia. En ostaisi, mutta kuunnella voisin taustalla.

Aikoinaan Suomen Euroviisuesiintymisen yhteydessä joku keksi vitsin, joka meni näin: Mistä tunnistaa paskan wannabe-ambient-bändin? No, nimi alkaa E:llä ja päättyy A:han: Enigma, Enya, Era, Edea...

(Ei sillä, Enigma on noista jopa hyvää.)
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Onhan Björkissa ja Enyassa ambient-sävyjä, mutta ns. "oikeaan" ambientiin verrattuna ne ovat kyllä hyvinkin poppia, etenkin Enya. Eli luokittelisin nuo jonnekin ambient-sävyisen popin lokeroon. Vaikka Björkin musiikissa toki on piirteitä myös muista genreistä.

E+A-teoria pitää melko hyvin kutinsa, mutta ei koske esimerkiksi sellaisia bändejä kuin Endvra ja Estraya - tai Euthanasia :)
 

JanJ

Jäsen
Kuunnelkaa Mike Pattonin Adult theme for voice.
Jos saatte siitä musiikkia irti, olette saavuttaneet eri tajunnan tason kuin minä.

Sitten haukutaan vielä:
Starovarius risoo. Muutama vuosi sitten naapuritalossa asui uusnatseja, ja ne jaksoi tota stratoa luukuttaa. Nyt en sitten siedä Stratovariusta. Lisäksi olen tavannut nämä jäbät backstagella. Muutama niistä on uskomattomia pellejä.
Ja mitä sitten jos en tiedä kuka on Tolkki?
Kuka vitun tolkki?
Sen akka loukkaantui siitä, kun en tiennyt kuka on tolkki.
So what?
Sitten joku Jens tms. pelle kulki siellä spray-torven kanssa ja töräytteli. Ja kaikki nauroivat... EI. hän nauroi yksin. Kukaan muu ei nauranut. Miksi olisi pitänyt?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Enigma on tuttu nimi. Mielestäni sillä poppoolla on muutama ihan hyvä kappale. Entisellä luokkakaverilla oli Enigman levykin, mutta en silloin oikein ymmärtänyt sen päälle, joten en oikein muista niitä kappaleita siltä levyltä.

Eran "Ameno" on myös mielestäni hyvä. Ehkä se erilaisuus ja jonkinlainen kirkkokuoro mikä lie tuovat mielenkiintoisen lisän kappaleeseen ja muutenkin koneet ovat mukavasti pääosassa.

Edea nyt oli oma lukunsa. Marika Krook ei oikein iskenyt Euroviisuissa ulkomaisille, eikä pahemmin suomalaisillekaan.

Mielenkiintoinen yhteensattuma tämä E-alut ja A-loput.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös