Millä tavalla mun faktat ja olettamukset ovat perseellään?
Käsittääkseni oletit, että olen nähnyt vain muutaman harkkapelin ja vain niiden perusteella tekisin päätökseni, vaikka Nikkilä on pelannut 3 kautta Liigaa ennen tätä. Faktat siinä mielessä, että tuo Haarasen pituus meni 10 cm väärin, ainakin kaikkien tilastojen perusteella. Toinen oletus sinulla oli myös, että lyhyellä pakilla ei kannata olla paljoa lihasta vartalossaan. Jotenkin näin asian ilmaisit: "Kylmä fakta vain on se, että ei tuohon 160cm varteen voi hankkia voimaa liikaa. Fysiikan lait tulevat yksinkertaisesti vastaan." Tästä olen eri mieltä ja esimerkkinä oli tuo Mäntylä, jolla nimenomaan on lihasta paljon vartalossaan ja tätä kautta voimaa.
Tilastoja katsomalla kun ei voi kovin suuria linjauksia tehdä varsinkaan pakkien suhteen. Miksi juuri nyt tekisit molemmille jatkosopimukset? Miksi ei vaikka viime keväänä jo jos kerran molempien kehitys on nitkahtanut kovasti eteenpäin, ja kyse on pidemmän ajan trendistä?
Mun mielestä tilastot kertoo paljonkin ja +/-tilastoa käytetään usein juuri pakkien vertailussa. Tilastoja käytän tukena sille, mitä olen itse nähnyt. Esim. Tuulola on mielestäni puolustanut hyvin maalinedustalta miehensä pois tekopaikasta ja se näkyy tilastoissa mm. siinä että vähän on mennyt omiin hänen ollessa kentällä nyt harjoituspelissä. Tämä näkyy mm. miinusten alhaisena määränä.
Okei, no sitten että miksi nyt jatkosopimukset?
Mun mielestä Tuulolan ja Nikkilän taso alkaa nyt olla hyvää liigatasoa. Viime kaudella se ei ollut vielä niin hyvää, vaikka ei huonoakaan, ainakaan loppukaudesta. Tätä nykyistä hyvää liigatasoa ei olla noteerattu vielä laajasti muissa joukkueissa, koska se ei näy vielä tilastoissa/dominointina kentällä, mutta kauden edetessä saattaa alkaa jo näkyä. Silloin voi tulla niitä kilpailevia tarjouksia muilta seuroilta ja nämä pelaajat saatetaan menettää niihin tai ainakin hinta voi nousta. Itse tykkään muutenkin ajatusmallista, että tehdään sopimuksia nuorehkojen hyvätasoisten pelaajien kanssa.
99% lyhyiden pelaajien ilmoituteissa pituuksissa on ilmaa todella reippaasti - kirjaimellisesti. Sama homma pelaajien ilmoituteissa painoissa, lähes aina ne ilmoitetaan yläkanttiin. Tokihan Haaranen voi nostaa painon 85 kiloon, eihän siinä mitään. Voin kertoa, että 25 kilon painon nostaminen ei ole mikään ihan pikkujuttu.
Ja niin kuin kirjoitin, Haaranen pärjäsi viime kaudella ihan "miehekkäästi" liigavauhdissa. Omilla vahvuuksilla kun pelaa, niin saattaa pystyä tekemään Liigassa uran.
No sitä en pysty itse arvioimaan, että paljonko ilmaa noissa tilastoiduissa pituuksissa on. Olet varmasti oikeassa, että jonkin verran useinkin on. Mutta 10 cm ilmaa kuulostaa itselleni aika paljolta.
Ei todellakaan ole helppoa saada 25 kg lisää lihasta kroppaan, siitä olen samaa mieltä. Ei sitä lyhyessä ajassa millään saa, mutta koko ajan tulee kuitenkin jonkin verran, jos harjoittelee kunnolla. Jos tuo 60 kg paino pitää paikkansa Haarasella, niin täytyy kyllä sanoa, että aika laiskasti on tehnyt saliharjoittelua, kun on jo kuitenkin 20-vuotias ja pelannut Liigaa.
Omilla vahvuuksillaan pelaa ja onkin poikkeuksellisen hyvä joissain peliälyllisissä asioissa. Ei se muuten Liigaa pystyisi 60 kiloisena pelaamaan. Mutta, jos haluaa kehittyä, niin yksinkertaisesti täytyy saada lisää lihasta. Tää on urheilua kuitenkin, jossa ratkaisee paljolti voima ja nopeus peliälyn lisäksi.