Kävi uskomaton juttu BMW:n DWA6 varashälyttimen kanssa.
Menin pyörälle, painoin kaukosäätimestä, mitään ei tapahtunut, vilkut eivät vilkkuneet, ts. en saanut varashälytintä pois päältä. Sitten otin sen ihmeellisen tikkuavaimen ja tökin kojelaudassa siihen, missä vilkkuu punainen valo, se ei sammunut. Ajattelin, että ok kokeilen kääntää virta-avaimesta, ehkä kun häläri menee päälle, saan painettua sen pois. Ajattelin myös, että ehkäpä häläri on jotenkin "kuollut", joten kenties saan prätkän käyntiin, jos se ei olekaan päällä. No lopputulos oli se, että pyörä huusi kuin saatana sen puolisen minuuttia ja ihmisiä tuli taloista ulos katsomaan, mistä on kysymys. Sitten soitin RM Heinolle ja pyysin apua - saamatta yllättäen sitä. Se on kumma, ettei BMW:n huolloissa tunneta hälytyslaitteiden toimintaa. Kerranhan he soittivat minulle ja sanoivat etteivät saa pyörää käyntiin ja siinä oli silloin käynnistyksenesto päällä, joka menee myöskin samasta napista kaukosäätimestä.
Oli pakko jättää prätkä parkkiin ja etsiä nettiyhteys. Yli tunnin hain googlesta kaikilla mahdollisilla hakusanoilla kunnes lopulta löysin suomenkielisen ko. varashälyttimen ohjekirjan. Kuinka onni, että meillä on internet. En nimittäin itse muista, missä oma ohjekirjani edes on. RM Heinossa sanoivat, että varashälyttimen patteri voi olla loppu (kaukosäätimen patterihan ei ole loppu, koska se vilkkuu kun siitä painaa), vaikka sen pitäisi ottaa virtaa pyörän akusta. Ihmettelin sitä, koska se on päivällä aiemmin toiminut moitteettomasti, joten aloin ajatella, että ehkä se on ohjelmoitunut itsekseen päin honkia toi kaukosäädin. Sitten löysin kohdan kauko-ohjaimen synkronointi. Silloin tuli sellainen välähdys mieleeni, että näin tänään aiemmin valon vilkkuvan farkkujeni taskussa. Siellä oli tuo kaukosäädin jäänyt lompakon taakse puristukseen ja se painoi sitä valoa itsekseen. Ohjeessa lukee, jos kauko-ohjainta on käytetty 256 kertaa toiminta-alueen ulkopuolella, se pitää synkronoida. Ehkä kun se nappi oli pohjassa taskussani, se laski yli 256 kertaa ja ei siksi toiminut. No painoin synkronointiohjeen muistiini, kävelin pyörälleni, toimin ohjeiden mukaisesti ja kas kummaa, se onnistui ja kaikki alkoi toimia. Sain varashälyttimen deaktivoitua ja pyörän käynnistettyä.
Mitä tulee siihen ihmeelliseen avaimeen, jolla voi manuaalisesti painaa siihen kojelautaan, missä punainen valo vilkkuu niin en usko sen koskaan toimineen. Ei tapahdu nimittäin mitään. Pitäisi tilata noita kauko-ohjaimia toinen, koska pyörän mukana tuli vain yksi ja jos joskus tarvitsee toisia avaimia tai kaukosäätimen paristo loppuu. Ohjeessa muuten lukee, että paristo pitää vaihtaa 2-3 vuoden välein, no mulla on toi pyörä ollut 10 vuotta, enkä ole koskaan vaihtanut. Tosin olen ajanut 10 vuodessa saman, mitä jotkut hullut ajavat kesässä, joten kai sekin jotain vaikuttaa.
Huhhuijaa. Onneksi internet auttoi. Nyt pääsen himaankin tästä.