Mainos

Moottoripyöräketju

  • 211 539
  • 1 033

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tuohan se on ongelma, kun hankkii esim. netin kautta edullisia renkaita, allepano tuppaa sitten maksamaan aivan poskettomia.
Kuitenkin, muistaakseni ainakin Turun Stormilla on renkaanvaihtopalvelu ja niiltä löytynee Pirellin ja Michelinin mainittuja sporttirenkaita, jos ei hyllystä, niin ainakin tilaamalla voi yrittää...
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävinpä itsekin ajamassa tietä 1050 yhtenä päivänä. On kyllä loistava ajella. Vähän sai passailla autojen kanssa, että pääsi tyhjään rakoon ajamaan.
Siinä tiessä on jännä kohta, kun tie katoaa alta ja mies ja pyörä on ilmassa. Oltiin Hangossa yötä ja katottiin kartasta että
on hyvä mutkapätkä. Paukahti aika kovaa kypärä katteeseen montun pohjalla. Kaveri meni edellä ja puheidensa meinasi heittää lipat oikein kunnolla,. Onneksi oli poikien reissu.
 
Joku prätkätyyppi kuollut, kun joku idiootti oli tehnyt U-käännöksen motarilla. Aivan uskomatonta touhua. Mistä niitä tyyppejä aina löytyy, jotka viisveisaavat kaksipyöräisistä. Toivottavasti syyllisen nimi julkaistaan lehdissä tms.
Venäjältä... Näin ainakin jossain uutisessa luki... Ei sinänsä yllätä.

Joskus ihmettelin näitä venäläisiä autoilijoita suomessa, että miten helvetti ne ohittelee jossain mutkassa ja vielä keltaisella viivalla. Ja kun ensimmäinen ryssä lähtee, niin sit tulee ne kaks muutakin perässä vaikka näkyvyys olis tasan 0. Joskus sitten tuli telkkarista jonkunlainen dokumentti venäläisestä liikennekulttuurista, jossa kerrottiin että se kuuluu venäläiseen liikennekulttuurin että ohi mennään vaikka näkyvyyttä ei olisi, koska se on kohtalo jos sieltä tulee vaikka rekka vastaan ja kaikilta on henki pois. Tälläkertaa siinä meni suomalainen fillaristi, ja se korpeaa kyllä melkolailla kovasti.

Mutta asiasta toiseen. Itse en pyörää omista, koska pysyn vain noin suurinpiirtein pystyssä fillarillakin. Mutta liikun tuolla tienpäällä n.2,5tkm viikottain raskaalla kalustolla ja valitettavan usein näen näitä vaaratilanteita kun henkilöautot, eikä myöskään kaikki raskas kalusto, huomio moottoripyöräilijöitä. Mutta kaupunkialueella on meinannut itsellänikin kolista pyörän kanssa, ei sillä etten olisi huomioinut sitä, mutta kun sen perkeleen ison peilin taakse mahtuu linja-auto, niin moottoripyörä jää laajaltakin alalta huomaamatta. En siis tee sitä tahallani, ja tuskin monikaan, ainakaan ammattikuljettaja (taksikuskit eivät ole ammattikuljettajia) töytäise tahallaan eteen. Sinne peilin taakse sopii vaan niin perkeleesti tavaraa että vaikka kuinka kuikuilisi, niin joku saattaa jäädä katveeseen. Ihan vaan näin niinkun oman näkökantani halusin tuoda asiaan, koska eräs motoristi tuolla pääkaupungissa kävi melkein päälleni kun näin pääsi vahingossa käymään. Ajeli perässä ja kertoi miten tuollaisilta pitäisi ottaa kortti pois ja antaa selkäsauna.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Siinä tiessä on jännä kohta, kun tie katoaa alta ja mies ja pyörä on ilmassa. Oltiin Hangossa yötä ja katottiin kartasta että
on hyvä mutkapätkä. Paukahti aika kovaa kypärä katteeseen montun pohjalla. Kaveri meni edellä ja puheidensa meinasi heittää lipat oikein kunnolla,. Onneksi oli poikien reissu.

Ilmeisesti meinaat sitä kahvilan mäkeä ja olette ajaneet vissiin inkooseen päin?
Hankoon pääsee mukavasti muuten koverharintietä ettei tarvii länsiväylää painaa koko matkaa, siinä matkalla tulee suomen luontoon harvinaisempi näky vastaan, on nimittäin melkoisia puhveleita siinä yhdellä laitumella sarvineen.

Tuli sunnuntaina ajettua reilu 400 kilsaa ympäriinsä tuolla alueella, raasepori, hanko, perniö, kemiö ym ym. Suosittelen että käykää taalintehtaalla, melko suora tie vaan, mutta hyvässä kunnossa ja taalintehtaalla on hyvät pizzat. Sieltä takaisin tullessa ilman muuta angelniemen kautta, tien numero 1835 ja ihan ok kunnossa, kivaa mutkaa ja kaikkee, sekä pääsee lossin kyytiin. Toinen pää tulee vanhalle turuntielle, suosituksena että siitä suomusjärvelle ja siitä sitten kiskoon, mukava maaseutupätkä, tosin kiskon päästä alkaa olla jo vähän heikossa kunnossa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mahtaakohan noita olla hyllyssä Suomessa? Netistä saa helposti tilattua, mutta rengasliikkeet alkaa olla aika nirsoja vanteille pistäjiä jos kumeja ei heiltä ole ostettu.

Enpä tiedä onko hyllyssä, epäilisin. Varmaan sellaisissa prätkäliikkeissä on, jotka myy pyöriä, joihin nuo on ensiasennuskamaa (Ducati, Aprilia, Triumph tms.). Nuo on sitten aika kalliita renkaita, varsinkin Supercorsat ja marmoritiskillä hinta voi olla todella suolainen. Ja ei ne kadulla paljoa kestä, minulla on nyt Metzeler Racetec K3 reilu 2000km ajettuna ja kestää vielä ehkä max. tuhat kilsaa.

Itse tilailen renkaat netistä (mynetmoto) ja otan vanteet irti pyörästä ja vien liikkeeseen vaihdettavaksi ja tasapainotettavaksi. Joskus olen itse laittanut renkaita vanteille ja tasapainottanut, mutta kun ammattimies tekee tuon hintaan 15€/rengas (eikä ole väliä onko mistä ostettu) niin en jaksa äheltää itse. Samalla tulee tarinoitua pyöristä ja tulee vinkkejä aina alustan säädöstä ajotekniikkaan.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Supermotot on veikeitä pelejä. Itse olen pidempään jo kuolaillut noita isompia, about tonnisella koneella olevia pelejä (KTM 990 Supermoto, Ducati Hypermotard 1100 jne.) Menisi yleispyöränäkin ja matkaa voi ajaa. Lisäksi huoltoväli on normaali. Onhan ne vähän raskaita aidoiksi supermotoiksi, mutta vastaavasti koneessa on hyvin puhtia yleiskäyttöön. Silti todella ketterä peli ajaa jos vertaa peruspyöriin. Kyykynkin jälkeen tuntuu ihan uskomattomalta se ketteryys.

450-650cc koneella olevat pelit on kyllä hauskoja, mutta esim. ainoaksi pyöräksi vähän liian fokusoituja. Lyhyt toimintasäde, pieni huoltoväli (varsinkin kisakireissä malleissa) ja matkaa noilla ei oikein tee mieli ajaa. Suora tie ja tylsyys iskee heti jollei keuli koko ajan. Radalle, kaupungille, syheröiselle mutkapätkälle jne on ihan hyvä valinta. Ja tuo talvi- ja sorakäyttö on hyvä lisä kun hommaa vaikka parit eri vanteet (motovanteille ratakumit ja enskavanteille nappulat ja piikit). Lisäksi noilla saa pannuttaa jatkuvasti eikä mikään mene rikki (ellei nyt jonnekin rekan alle pistä sitä parkkiin). Kakkos- tai kolmospyöräksi loistava valinta.

Täyttä asiaa. Moton puutteet alkoivat rassata pitemmän päälle. Matkanteko kun noilla on melkoista tuskaa. Nurkkapyöritykseen, työmatkalle ja soralle toki oikein kivoja. Joten hieman haikein mielin vein vaihtoon hauskimman moottoripyöräni, Kotarin SMC:n.

Mutta mutta, lohtua antaa uusi peli, Aprilia Dorsoduro 750 Factory. Samaa genreä siis, olisiko tuo supermotovaikutteinen katupyörä. Ensivaikutelma on erittäin hyvä: potkua ja vääntöä on SMC:n jälkeen mukavan tuntuisesti, pyörä on ketterä ja osat laadukkaita. Lisäksi V2 kuulostaa todella hyvältä vakiopöntöilläkin. Soralle tuolla ei taida olla juuri asiaa. Toisaalta soratieajelut jäivät kuitenkin sen verran vähiin että parantunut matka-ajo korvaa. Ja talviajoa ei tullut kokeiltua lainkaan, noihin hommiin tarvii ihan omat laitteensa.

Kävin testaamassa myös Ducatin Hypermotardin (796) ja Husqvarnan Nudan, mutta Aprilia tuntui parhaalta. Lisäksi sain hyvän vaihtotarjouksen lähes uuteen peliin (vm 2011, 2300km). RM Heinon vaihtotarjous Nudaan oli niin huono että pitää ihan erikseen mainita. No eipä tarvi ko. liikkeessä jatkossa asioida.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta mutta, lohtua antaa uusi peli, Aprilia Dorsoduro 750 Factory. Lisäksi V2 kuulostaa todella hyvältä vakiopöntöilläkin.

Onnea uudelle. Aprilia on kyllä osannut loihtia vakiona aika hyvänkuuloisia pyöriä. Olisiko siellä vedetty aivan rajaa hipoen melunormien sisään tai mafiatyyliin kestitty oikeita henkilöitä hehheh, mutta aika uskomattomalta kuulostaa kuinka Aprilia on saanut tyyppihyväksytettyä viime aikaisia mallejaan. RSV4:ssa on EU:n tyyppihyväksyntädesibelit 105-107, kun monissa muiden merkkien vastaavissa pyörissä ne on jotain +/- 95dB paikkeilla.

Uudet V4-koneiset kuulostavat melko kovilta ja hyviltä vakiona (toki kisaisemmalla röörillä äänet on vielä paremmat) ja itse tykkään myös 1200 Dorsoduron vakioäänestä. Kerran kuuntelin kun joku pommitteli sellaisella maaseutua kohti samalla bensikselle, jossa olin tankkaamassa. Hyvät pöhinät siinäkin vakiona.

Onko kukaan muuten joutunut meluratsiaan? Olikohan tämäkin vain pelottelua kun kovaan ääneen asiasta paasattiin, mutta itse en ole nähnyt poliiseja dB-mittareiden kanssa missään vaikka melkein päivittäin olen ajellut.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On niin huonoja kelejä pidellyt ettei paljoa ole tullut ajeltua. Merikarvia-Huittinen-Mynämäki kolmiossa olen pyörinyt. Renkaat alkoi pelaamaan kun pintapaska kului tuhannen kilometrin jälkeen pois ja pehmeämpää tuli alta esiin.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
On niin huonoja kelejä pidellyt ettei paljoa ole tullut ajeltua. Merikarvia-Huittinen-Mynämäki kolmiossa olen pyörinyt. Renkaat alkoi pelaamaan kun pintapaska kului tuhannen kilometrin jälkeen pois ja pehmeämpää tuli alta esiin.

Joo, joku 3,5t km on tullu ajettua, taitaa edellisen vuoden kymppi jäädä haaveeksi.
Tän kun olis tienny ni olisin myyny nykyisen pois ja ens kesänä sit uus. prkl
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Nyt tuli sitten vihdoin useamman vuoden haaveilun jälkeen ilmoittauduttua pyöräkurssille.

Vähän jänskättää että miten se ajoharjoittelu näillä keleillä menee kun kurssi alkaa jo 19.2.

Pyöräkin olisi jo katsottuna valmiiksi. Serkulta meinasin ostaa pois tommosen 800cc Intruderin
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesän ja ajokauden avauksen kynnyksellä nostetaan ketju taas ihmisten ilmoille!

Eli viime kesän lopulla tuli kortti ajettua, mutta taloudellisista syistä ja ajokauden päättymisen vuoksi ei tullut pyörää vielä hommattua. Nyt sitten kiikarissa olisi Kawasaki Z750, -08 vuosimallia, noin 15 tuhatta ajettuna. Onko veljillä kokemuksia, tyyppivikoja, risuja tai ruusuja antaa kyseisestä mallista?
Alkuviikosta olisi tarkoitus mennä katsomaan fillaria. Aikaisempi ajokokemukseni rajoittuu mopoikään reilu viiden vuoden päähän, mutta taidot olivat nähtävästi tallella ainakin vielä viime kesänä korttia ajaessani, joka ajettiin Yamaha Z6:lla. Tuo 750cc kokoluokka on ilmeisesti varsin hyvä ensipyöräksi?
Lähinnä kaupunkiajoon ja työmatkoihin tulee pyörä hommattua, joten mitään matkapyörää ei ole tarkoitus ostaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesän ja ajokauden avauksen kynnyksellä nostetaan ketju taas ihmisten ilmoille!

Eli viime kesän lopulla tuli kortti ajettua, mutta taloudellisista syistä ja ajokauden päättymisen vuoksi ei tullut pyörää vielä hommattua. Nyt sitten kiikarissa olisi Kawasaki Z750, -08 vuosimallia, noin 15 tuhatta ajettuna. Onko veljillä kokemuksia, tyyppivikoja, risuja tai ruusuja antaa kyseisestä mallista?
Alkuviikosta olisi tarkoitus mennä katsomaan fillaria. Aikaisempi ajokokemukseni rajoittuu mopoikään reilu viiden vuoden päähän, mutta taidot olivat nähtävästi tallella ainakin vielä viime kesänä korttia ajaessani, joka ajettiin Yamaha Z6:lla. Tuo 750cc kokoluokka on ilmeisesti varsin hyvä ensipyöräksi?
Lähinnä kaupunkiajoon ja työmatkoihin tulee pyörä hommattua, joten mitään matkapyörää ei ole tarkoitus ostaa.
Itse hankin kortin 2 vuotta sitten ja ensimmäiseksi pyöräksi juurikin Z750, -08 ja 7 tuhatta oli silloin ajettuna. Olen tykännyt kovasti pyörästä. Minkäänlaista kokemusta ei ollut edes mopoista ennen tätä. Ainoa asia mikä itseäni mietitytti ja edelleen hieman rajoittaa on Z750:n paino. Ainakin itselleni pyörä oli ja on edelleen todella iso ja raskas. Eniveis. Kaupunkiajossa, mutkapätkillä ja duuniajossa itselläni Z on ollut käytössä ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Ajoasento on mielestäni todella miellyttävä. Penkki ei kyllä ole kovinkaan mukava, mutta perse tottuu siihenkin. Nakupyörä kun on kyseessä, niin ajoviima on kyllä mieletön jos ajelee rajoituksista välittämättä. Moottoritiellä rajoituksien mukaan ajelee vielä ihan mielellään, mutta 130 - 140 km/h nopeudessa en kovin pitkään ainakaan itse jaksa ajella kun yläkropassa alkaa tuntumaan. Tehoja on mielestäni riittävästi, mutta ne tulevat todella tasaisesti eivätkä pääse yllättämään, eli mielestäni 750 kuutioinen on oiva valinta ensimmäiseksi pyöräksi.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Kyseessä taitaa olla jo toisen sukupolven pikkuzeta, mulla oli se vanhempi. Kerron nyt kuitenkin siitä kokemukset, kortin saatuani n.6 vuotta sitten ensi pyöränä oli tosi hyvä kaksi kesää.
Sitten loppui etupää, sitten tehot ja olikin saatava isompaa.

uudessahan taitaa olla parempi usd keula ja miedompi moottori, eli kuvittelisin olevan parempi ajaa muttei niin hauska. Ja noista painoista, muistaakseni oma oli himpun päälle 200kg, ihan normi, kun ei mikään sportti kuitenkaan.
Moottoritielle käyttöön sitten z750s tai joku ihan muu mopo.

Menee se z750 alkuun hyvin kunnes haluat tonnisen..
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tattista vaan molemmille!

Pari viikkoa on nyt pikkuzeta ollut ajossa, eikä mitään moitittavaa löydy. Toki ensimmäinen oma pyörä ja muutenkin kovin vähän ajokokemusta, niin vertailukohdat ovat olemattomat. Siitä huolimatta ei kaduta yhtään! Kuten Tadu sanoi, niin kovissa vauhdeissa ottaa älyttömästi tuuleen kiinni, joten mikään matkapyörä se ei tosiaankaan ole. Omaan käyttöön kuitenkin aivan passeli.

Leveempi stonga oli vaihdettu valmiiksi ja jonkinlainen pörinäpönttö on myös kiinni. Pysyy naapurisopu kunnossa... Hyvin on meno riittänyt omiin tarpeisiin, ja vajaa 1000 kilometriä on tullut jo ajettua näin alkukesän aikana. Ensi viikolla menee JV-motorsportiin takarenkaan vaihtoon ja samalla vaihetaan jarrupalat taakse. Ilmeisesti edellinen omistaja ei paljon ollut etujarrua käyttänyt, kun se on melkein iskemätön. Takajarrua käytetty senkin edestä.

Ajovarusteet sitten tuli ostettua kaikki kerralla, ja herranjestas niihin sai uppoamaan rahaa. Toisaalta kun ne kerralla ostaa kuntoon, niin ei tarvitse joka kesä olla päivittämässä uusiin.
 

12961

Jäsen
Pyöräkuumetta olisi, ensin pitäis vaan saada jalka ajokuntoon... Ducati Diavel himottaisi, kyykkyasentoa en halua ja nelimukisella vingutus ei innosta.

Triumphia kävinkin jo starttailemassa, suorat putket rivikakkosen perässä kuulostavat edelleen yhtä kivalta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Taitaa olla "allekirjoittaneella" ensimmäinen kerta koskaan, kun en ole vieläkään hakenut pyörääni talvisäilöstä baanalle. Syy moiseen pelleilyyn selittynee näillä leveysasteilla vallitsevalla säätilalla, josta taisin jo käydä rutisemassakin ao. ketjussa.
Noh, ensi viikolla on vakaa tarkoitus lopultakin kiskoa ajokamppeet niskaan, hakea bemari tallista, antaa urkujen laulaa ja asfaltin paeta renkaiden alla. Viime kesästä tosin jäi hieman huonoja muistoja, osin sateisen sään myötä, osin pyörän sitkeän ABS-häiriön myötä - ensimmäinen kerta vuosikymmeneen, kun ajokilometrit jäivät alle 10'000 kilometrin.
Nyt sitä suuremmalla syyllä on sitten toiveissa vähän kuivemmat ajokelit, kun pyöräkin on taas kaikilta osin priimakunnossa. Menohaluja ainakin jo alkaa löytymään niin minulta kuin takapenkkiläiseltäkin eli lomareissu tullaan tekemään erittäin suurella todennäköisyydellä kaksipyöräisellä - minne, ei vielä oikein tarkkaa hajua, mutta Lappi ja Norja voisivat olla vuorossa.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Mistähän johtuu että Kawa röpöttää alakierroksilla näin talven jälkeen? Tyhjäkäynnillä toimii normisti, mutta vaihteen kanssa alle 3000rpm kuulostaa kuin kävisi kolmella. Sen mokan tein talvella että ei ollut tankki täynnä, mutta nyt on kuitenkin jo toinen tankillinen menossa niin luulisin kondensiovesien haihtuneen ilmaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mistähän johtuu että Kawa röpöttää alakierroksilla näin talven jälkeen? ...

Riippuu pikkuisen, onko kaasari- vai ruiskukone.

Kaasareihin voi helposti jäädä vettä haittaamaan polttoaineen virtausta, vaikka olisitkin ajellut jo tankillisia. Reippaalla kaasulla sillä ei ole enää niin merkitystä, kun polttoaine kulkee pääsuuttimen "isosta" reijästä suht' reippaasti. Myös "vanha polttoaine" aiheuttaa itsessään epäpuhtauksia suuttimiin, ym., sellaista valkoista, pumpulin tapaista ainetta.

Kaasarit on yleensä suht helppo irroittaa ja puhdistaa itsekin (pl. VFR -> -97), jos nyt ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä. Siitä vain rohkeasti koko pakka irti ja yksitellen käy ne läpi tarkastaen samalla alipainekalvojen eheyden.

Toinen ongelman aiheuttaja on sitten hapettumat elektroniikka- ja muissa sähkölaitteissa ja vika löytyy ja paikallistuu yleensä vain huoltokäynnillä osaavan kaverin käsissä.

Ruiskupyörässä ei luonnollisesti ole kaasarin tyypillisiä ongelmia, mutteivät nekään tykkää polttoaineen epäpuhtauksista.
Kuitenkin, siinä tapauksessa on syytä epäillä enemmän mainittuja sähkölaitteita kuin polttoainepuolta ja käyttää pyörää huollossa, ellei itsellä ole tarvittavia mittareita ja osaamista (moottoridatanlukulaitteista puhumattakaan).

Itse omistan nykyään pyörän, jolle ei voi oikein enää itse tehdä kuin pesun/vahauksen. Huollossa kytkevät vain pyörän tietokoneeseen ja kertovat, jos jokin on vikana sekä paljonko ao. korjaus maksaa - helppoa ja kallista...
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kaasarikone, viimenen 9R painos. Sähkovika ei voi olla, ne on käyty läpi ja pyörä on seissyt lämpimässä tallissa paria yötä lukuunottamatta kaikki yöt uudesta asti.

Pitänee kaivella kaasarit auki kun aikaa jostain löytyy.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kaasarikone, viimenen 9R painos. Sähkovika ei voi olla, ne on käyty läpi ja pyörä on seissyt lämpimässä tallissa paria yötä lukuunottamatta kaikki yöt uudesta asti.

Pitänee kaivella kaasarit auki kun aikaa jostain löytyy.

Kaasarit saa kyllä kätevästi tyhjäksi tyhjennyspropun kautta ilman irroittamistakin ja suosittelen kokeilemaan ensin sitä ajan/vaivan säästämiseksi, josko onni suosisi yrittäjää...

Mutta - elektroniikkakin vanhenee ja liitokset hapettuvat kuivuessaan, joten märän viime kesän jäljiltä vikaa voi olla silti sähköpuolellakin, kun kyseessä ei kuitenkaan ole enää mikään uudehko pyörä.

Itselläni kävi vuosi sitten niin, että nimenomaan talven jäljiltä ABS-boxin sisällä jokin liitos/juotos/piirilevy välillä toimi ja välillä ei ja vika paheni pikkuhiljaa. Testeri ilmoitti ensin takapyörän paineanturin viasta, mutta pikkuhiljaa myös etupää alkoi juonitella. Kun boxia ei oltu suunniteltu aukaistavaksi/korjattavaksi, edessä oli lopulta uuden hankinta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kaasarit saa kyllä kätevästi tyhjäksi tyhjennyspropun kautta ilman irroittamistakin ja suosittelen kokeilemaan ensin sitä ajan/vaivan säästämiseksi, josko onni suosisi yrittäjää...

Eipä tarvinnut, paskat paloi putkesta ulos kun annoin kenkää kunnolla ja nyt toimii moitteetta.

Mutta - elektroniikkakin vanhenee ja liitokset hapettuvat kuivuessaan, joten märän viime kesän jäljiltä vikaa voi olla silti sähköpuolellakin, kun kyseessä ei kuitenkaan ole enää mikään uudehko pyörä.

En oo löytänyt hapettumia mistään, paitsi toisen vilkun polttimon pohjasta. Kermaperse kun olen niin märällä en aja, ja pesun jälkeen pyörä on kuivattu ja jäänyt lämpimään talliin kuivumaan.

Tänään tuli kesän ekat kunnon kilsat, vajaa 400km, painettua pitkin poikin läntistä uuttamaata.

Routa ei ollut pahemmin raiskannut teitä ja oma lempipätkä, tie 1050 oli varsin ajettavassa kunnossa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tässäks tää ny sitten oli... kesä meinaan...

Eilen tuli kastuttua oikein kunnolla äkillisessä ukkoskuurossa, oli kuin sadeseinään olisi sukeltanut ja vaikkei tuota kauaa kestänyt, oli olo nihkeä ja viileä vielä pitkään, kun core-kamppeet imaisivat vettä sisäänsä.
Jatkossakin, ainakin viikko pari eteenpäin, on lupailtu pikkuisen heikompia kelejä moottoripyöräilyä silmällä pitäen - ja nyt tarkoitan luonnollisesti näitä Pohjois-Suomen keliolosuhteita.

Noh, kaipa näitä hellekelejäkin vielä siunaantuu tälle suvea, sillä niinhän tuo matkapyöräily taasen sytytti oikein kunnolla, kun sai nauttia suorastaan kuumista ajokeleistä jo varhain keväällä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen tykännyt nyt näistä etelän +20 keleistä. Silloin kun lämmöt hipoivat kolmeakymppiä, oli liian kuuma. Sen olen kyllä huomannut, että joka vuosi ajelusta on tullut yhä enemmän optimointia, sellaista täydellisyyden hakemista ja nautinnon maksimointia: pitää olla kelit, tiet, määränpää jne kohdillaan ennen kuin tulee lähdettyä. Lisäksi iltalenkit tms. pienet ajelut on jääneet melkein kokonaan pois, lähinnä tulee vain ajeltua viikonlopun viettoon ja ratapäiville. Samoin kilsat ovat vähentyneet vuosi vuodelta viimeisen 2-3 vuoden aikana, joskin todella vähän mutta laskeva trendi kuitenkin. Pitääköhän huolestua?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Olen samaa mieltä noista 30 asteen keleistä, liian kuumaa jo, kun en osaa jättää sitä ajotakkia ainakaan pois. Ilman ajokamppeita olo tuntuu alastomalta ja turvattomalta pyörän selässä eli ajotakki pitää ainakin olla, vaikka vain lenkkarit ja farkut olisivatkin jalassa. Pilvipoutainen sää, lämpötila +20 astetta on ideaali keli tien päällä, kun on pidemmällä reissulla, varsinkin kaksi päällä, ei tule niin hiki lepo- ja tankkaustauoilla.

Minulla kun nykyisin on aikaa hieman enemmän kuin ennen, olen ruvennut (taas) harrastamaan iltaisin hyvillä keleillä pieniä lenkkejä ja tuleepahan niiden varjolla käytyä näissä alueen motoristien vapaamuotoisissa iltakokoontumisissakin aika säännöllisesti - kelivarauksella toki.
Välillä, aika useastikin, pyörä korvaa auton, kun ajelen paikasta A paikkaan B viettämään viikonloppuja tai vain päiväseltään käyn "jossain B:ssä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös