Moottoripyöräketju

  • 211 259
  • 1 033

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
Tulipahan sitten hommattua moottoripyörä, taukoa alkaa olemaan kevari ajoista se nelisen vuotta, joten ajovarusteitakin pitäisi sitten varmaan hieman päivitellä. Suositelkaapa jotain hyviä nettikauppoja tai liikkeitä Tampereen alueelta. Ajovaruste.fitä tullut hieman tutkiskeltua ja näyttäisi olevan mielestäni hinta/laatu-suhde kohdallaan. Ilmeisesti ajovarusteet ovat monissa paikoissa ihan hyvillä alennuksillakin näin syksyisin...?

MPT Velox ajotakki ― ajovaruste.fi

Tuollaista takkia olen katsellut, mielipiteitä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tunne Tampereen kauppoja, mutta yksi varma paikka varustelöydöille on helmikuun alun MP-messut Helsingissä. Näkee kerralla kaikki ja usein on hyviä messutarjouksia. Esimerkiksi muutama vuosi sitten ostin nahkapuvun todella edullisesti ja tänä vuonna sain uuden kypärän halvemmalla kuin mistään nettikaupasta.

Tietysti nyt kauden päättyessä on hyvät tarjoukset, mutta tuskin tarvitset kamoja talveksi. Onpahan aikaa katsella rauhassa sopivia kamoja. Nettikaupasta tilaaminen on aina hieman niin ja näin kokojen kanssa. Itse kyllä pystyn tilaamaan kun tietää sopivat koot eri valmistajilta kun on tullut kokeiltua niitä, mutta jos ei ole paljoa kokemusta varusteista ja merkeistä, tulee helposti tilattua vääränkokoiset kamat. Juuri oikea koko on about tärkein ominaisuus varusteissa mukavuuden ja suojaavuuden kannalta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulipahan sitten hommattua moottoripyörä, taukoa alkaa olemaan kevari ajoista se nelisen vuotta, joten ajovarusteitakin pitäisi sitten varmaan hieman päivitellä. Suositelkaapa jotain hyviä nettikauppoja tai liikkeitä Tampereen alueelta.

On täällä lupa kertoakin mikä ajokki tuli hankittua. Ilmeisesti ei ole enää A1-luokan laite.

Tampereen kaupat on nopeasti läpikäyty. Melkein varmaan arvaatkin ne, eli Heino Raholassa, Bikeworld Hatanpäällä ja Yamaha Sarankulmassa. Partolasta löytyy Storm ja Mototown, vai olikos tää viimeinen vielä hengissä? Kaikista on tullut ostettua jotakin rompetta ja ok palvelu ollut. Tosin olen yleensä etsinyt jotain tiettyä asiaa, niin on ollut helppokin kohdentaa toiveet. Noiden läpikäymiseen ei kauaa mene, joten kaikissa kannattaa käydä. Motonetissakin on hieman asustetta tarjolla. Teivosta löytyy vielä Motokeidas. Tänä kautena en oo kertaakaan käynyt missään mp-kaupassa, niin nykytilaa ja tarjontaa ei varmaksi osaa sanoa.

Vaatteet kannattaa aina sovittaa ennen ostoa ja kun kevarista vauhdit kasvaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota istuvuuteen, että matkanteko on mukavaa. Nyt syksyllä pitäisi olla enemmän alennustavaraa myynnissä, mutta kokopuoli on sitten rajoitetumpaa ja uutta ei tilata ennen vuodenvaihdetta. Jos olet siis valtavirrasta poikkeva kooltasi, niin tarjonta lienee runsasta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse sain kortin ajettua kuukausi sitten, jolloin myös kävin hakemassa ensimmäisen moottoripyöräni, Kawasaki Z750. Yhtään ei ollut ajokokemusta moottoroiduista kaksipyöräisistä ennen tätä kesää. Nyt löytyy kirjaimia kortista A BE CE verran ja pyörä pihasta. Onhan se päristely hienoa touhua.

Ensimmäiset ajatukset pyörästä olivat, että onpa kyseessä iso ja raskas laite verrattuna autokoulun ER-6n. Sääli ettei nyt syksyllä enää kerkeä pitkään ajelemaan vaan pitää ensi kesää odotella. Todella mukavaa on ollut käydä Sipoon pikkuteitä ajelemassa. Kaarreajoa täytyy vielä reenata huomattavasti. Muuten pyörän hallinta alkaa olemaan ihan siedettävällä tasolla.

Varusteet tuli ostettua Vantaan Bike Worldista ja Espanjan lomareissulta jostain Malagan lähellä sijaitsevasta isohkosta 50-vuotta vanhasta myymälästä. Ensi kesäksi työmatka-ajoon ajattelin hankkia jonkinlaiset ajofarkut. Ilmeisesti suojaa ei näissä kauheasti ole, mutta eipä tarvitsisi työpaikalla aina käydä pukuhuoneessa laittamassa ajohousuja jalkaan 5 kilometrin kaupunkiajon takia.
 

scholl

Jäsen
Ensi kesäksi työmatka-ajoon ajattelin hankkia jonkinlaiset ajofarkut. Ilmeisesti suojaa ei näissä kauheasti ole, mutta eipä tarvitsisi työpaikalla aina käydä pukuhuoneessa laittamassa ajohousuja jalkaan 5 kilometrin kaupunkiajon takia.

Itse ajan kaupunkiajot normaalihousuissa. Ovat ne sitten farkut, kankaiset suorat housut, puvun housut, caprit, shortsit jne. Kaikki menee. Sama juttu kenkien suhteen. Eri juttu sitten jos lähtee jonnekin Länärille, jossa ajetaan kovaa. Ei prätkää pysty käyttämään kaupungissa, jos pitäisi erikseen lähteä jotain kuteita vaihtamaan.
 

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
On täällä lupa kertoakin mikä ajokki tuli hankittua. Ilmeisesti ei ole enää A1-luokan laite.

Tampereen kaupat on nopeasti läpikäyty. Melkein varmaan arvaatkin ne, eli Heino Raholassa, Bikeworld Hatanpäällä ja Yamaha Sarankulmassa. Partolasta löytyy Storm ja Mototown, vai olikos tää viimeinen vielä hengissä? Kaikista on tullut ostettua jotakin rompetta ja ok palvelu ollut. Tosin olen yleensä etsinyt jotain tiettyä asiaa, niin on ollut helppokin kohdentaa toiveet. Noiden läpikäymiseen ei kauaa mene, joten kaikissa kannattaa käydä. Motonetissakin on hieman asustetta tarjolla. Teivosta löytyy vielä Motokeidas. Tänä kautena en oo kertaakaan käynyt missään mp-kaupassa, niin nykytilaa ja tarjontaa ei varmaksi osaa sanoa.

Vaatteet kannattaa aina sovittaa ennen ostoa ja kun kevarista vauhdit kasvaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota istuvuuteen, että matkanteko on mukavaa. Nyt syksyllä pitäisi olla enemmän alennustavaraa myynnissä, mutta kokopuoli on sitten rajoitetumpaa ja uutta ei tilata ennen vuodenvaihdetta. Jos olet siis valtavirrasta poikkeva kooltasi, niin tarjonta lienee runsasta.

Honda CBR 600rr tuli ostettua.
Kävin tänään lähes kaikissa mainitsimissasi liikkeissä ja tulipahan sitä sitten ostettua takki, housut ja hanskat, vaikka olin vähän sillä mielellä liikkeellä että katsellaan nyt rauhassa:) Mielestäni hinta/laatu-suhde oli kuitenkin niin hyvin kohdallaan kamppeissa että piti ostaa, kun sain vielä sopivilla alennuksillakin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaarreajoa täytyy vielä reenata huomattavasti. Muuten pyörän hallinta alkaa olemaan ihan siedettävällä tasolla.

Kannattaa investoida 50-60 euroa järjestettyyn ratapäivään (esim. MotOrg, MP-Tuki...), jossa on ajokoulutusta. Ei kannata säikähtää, että siellä vedettäisiin heti polvimaassa, vaan siellä tulee juuri hyvää kaarreajon koulutusta, joka on suunniteltu nimenomaan katukuskeille.
 

scholl

Jäsen
Kannattaa investoida 50-60 euroa järjestettyyn ratapäivään (esim. MotOrg, MP-Tuki...), jossa on ajokoulutusta.

RM Heinosta mulle tulee ainakin noista jatkuvasti mainoksia. En muista maksavatko ne päivät edes mitään. En kyllä ymmärrä miksi sitä kaarreajoa pitää harjoitella, kun tiet ovat kuitenkin maanteillä suoria. Nehän vedetään nykyään jokaisen kallionkin läpi niin ettei tule mäkiä, eikä mutkia ja kaupungissa on puolestaan niin jyrkät mutkat, ratikkakiskoja ja kaikkea vastaavaa, ettei sitä kaarreajoa kuitenkaan pysty tekemään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa investoida 50-60 euroa järjestettyyn ratapäivään (esim. MotOrg, MP-Tuki...), jossa on ajokoulutusta. Ei kannata säikähtää, että siellä vedettäisiin heti polvimaassa, vaan siellä tulee juuri hyvää kaarreajon koulutusta, joka on suunniteltu nimenomaan katukuskeille.
Mitenköhän vakuutukset näissä tilaisuuksissa menevät vahingon sattuessa? Käsittääkseni Kasko ei korvaa, tai korvaa vain 50 % vahingoista. Onko radalla joku oma vakuutus?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei oo mitään vakuutuksia järjestäjän puolesta. Hitaissa ryhmissä, joissa kouluttajat mukana, oma vakuutus on yhtiöstä riippuen voimassa ja usein korotetulla omavastuulla / korvaussumman puolittamisella.
Ensi kautta on turha miettiä sen osalta. Tulkinnat voivat olla aivan erilaiset taas keväällä. Sitä paitsi koulutusryhmissä ei kaadu, ellei omaa tyhmyyttään kohella. Siinä saa ajaa juuri niin hitaasti kuin haluaa.

Parhaan hyödyn saat, kun sinulle näytetään omaan pyörääsi sopivat ajoasennot jne ja saat neuvoja ajolinjojen suhteen.

Omassa maantieajossa saat parasta harjoittelua, kun ajelet mutkapätkän läpi yhdellä vaihteella, jolla pyörä vetää mukavasti kaikissa kohdissa. Eteneminen muuttuu paljon sulavammaksi, kun voit keskittyä pelkästään muuhun liikenteeseen, ajolinjoihin ja jarrutuksiin ja voimaa on tarvittaessa heti tarjolla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kokemuksestani voin suositella lämpimästi, varsinkin vasta-alkajille, noita ratapäiviä, joissa on kouluttajat mukana. Pääpaino ei todellakaan ole missään "kaarreajossa", ei sinne päinkään, vaan pyörän kokonaisvaltaisessa käsittelyssä ja hallinnassa ajoasentoineen, jarrutuksineen, jne.
Kaareajoahan tuo radalla ajaminen toki on mitä suurimmassa määrin - sattuneesta syystä, mutta suurin anti siinäkin tulee oikeiden ajolinjojen oppimisesta, ettei esim. sukella tiukkenevaan kaarteeseen liian ahnaasti ja joudu sitten jarruttelemaan, ettei menisi pitkäksi. Tiellä tuollainen virhe on sitten paljon kohtalokkaampi ojien, reunakivien, yms. takia puhumattakaan siitä, jos auto sattuisi vielä tulemaan vastaan.

Sitten, kun on kokemusta ja näkemystä moottoripyöräilystä karttunut, voi kokeilla myös omia rajojaan ratapäivillä, joilla siihen on mahdollisuus. Sekin kehittää ajotaitoa ja tietyllä lailla asettaa omat kyvyt oikeisiin mittasuhteisiin, joka taas luo turvallisuutta omaan liikennekäyttäytymiseen tien päällä.
Itse pyrin ainakin kerran vuodessa, yleensä keväällä, käymään noilla ratapäivillä hakemassa tuntumaa pyörään sekä verestämässä ja päivittämässä ajotaitojani - so far so good!

Harjoittelu mutkapätkillä muun liikenteen seassa kysyy ensinnäkin kokemusta ja malttia eli silloin jo pitää tuntea itsensä ja oman pyöränsä kyvyt kohtuu hyvin, ettei käy kalpaten ja pääse määränpään sijasta vain tilastoihin.

Btw - bemari on jo talviteloilla ja ajokamppeet odottelevat pesua ja varastointia.
 

scholl

Jäsen
Nyt on todella kylmä, menee tennareista ja farkuista heittämällä toi viima läpi. Kävin äsken lounaalla ja kahdessa kaupassa. Alkossa kun kävin niin silloin oli jo sormet sen verran kylmät, ettei siitä nimmarin kirjoittamisesta meinannut tulla mitään. Saisi lämmetä keli taas, ei tästä muuten tule mitään.
 

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
Moottoripyöränavigaattori

Eli mitä eroa on normaaliin autonavigaattoriin? Ilmeisesti ainakin veden ja viiman kestäviä, mitä muuta? Miten ottavat virran ja miten normaali autonavigaattori soveltuu moottoripyörään?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eli mitä eroa on normaaliin autonavigaattoriin? Ilmeisesti ainakin veden ja viiman kestäviä, mitä muuta? Miten ottavat virran ja miten normaali autonavigaattori soveltuu moottoripyörään?
Olen käyttänyt Verkkokaupan Hakkapeliittaa veneessä ja prätkässä ja eipä voi hirveästi kehua noihin tarkoituksiin. Säänkestävyyttä ei ole tietenkään lainkaan, joten sateella ei voi käyttää. Syksyn kosteat ilmat jo tekevät kosketusnäytölle hallaa. Auringonpaisteella ei taas näytöstä näe yhtään mitään ilman esim kämmenellä varjostamista. Veneellä uistellessa se ei niinkään haittaa, mutta prätkällä ajaminen on yhtä tuskaa. Prätkäkäytössä täytyy lisäksi unohtaa kaikenlaiset imukuppikinnitykset ja hommata kunnollinen ohjaustankoon kiinnitettävä teline.

Satunnaisessa käytössä autonavigaattori prätkässä menee, mutta jatkuvaan käyttöön hommaisin ehdottomasti moottopyöriin tarkoitetun navigaattorin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi mp-naveissa on vielä sellainen hieno toiminto kosketusnäytössä, että se toimii ajohanskat kädessä. Käämi palaisi jos joutuisi jatkuvasti pysähtymään ja repimään hanskan kädestä vaikka jotain kartan zoomausta varten.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Lisäksi mp-naveissa on vielä sellainen hieno toiminto kosketusnäytössä, että se toimii ajohanskat kädessä. Käämi palaisi jos joutuisi jatkuvasti pysähtymään ja repimään hanskan kädestä vaikka jotain kartan zoomausta varten.

Tää lienee se tärkein ero - pääsi ihan nauru moisesta zoomailu-mielikuvasta.

Jos ei aio hankkia "kiinteätä" mp:hen tarkoitettua navigaattoria, mielestäni ja kokemuksestani pärjää ihan hyvin vaikka pelkällä nykyaikaisella puhelimella eli mitään ihmevirityksiä ei kannata pyörään väsäillä (imo).

Puhun nyt siis katupyöräilyn näkökulmasta - mm. vakava-asteiset enska-hommat ovat sitten ihan eri juttu eikä siellä kannata enää puhelimen kanssa ruveta värkkäilemään.
 

12961

Jäsen
Vielä Triumph pörisee - huomisen jälkeen kelit sitten huononevatkin.

Kunnon kamat kun on päällä, ei tätä kylmentynyttä ilmanalaa ajossa huomaa muuten kuin renkaiden pidon selvänä huononemisena. Ei ole prätkärenkaita kylmälle asfaltille suunniteltu, tahtoo ruopia helposti. Kummasti tuo rauhallisuutta kaarreajoon.

Hieno, kuulas syysilma. Parempi prätkäkeli esimerkiksi eilen oli kuin kesän yli 20-asteisina päivinä. Mulla ei meinaan kantti kestä kesälläkään ajella ilman kunnollisia, suojaavia kamoja.

Kilometrejä ei kovin runsaasti tule, tänä kesänä himpun yli 6000, ja käytännössä kaikki tulleet pahennuksen herättämisestä kaupungilla ja lähialueiden mutkatielenkeistä. Varsinainen matka-ajo ei kiinnosta, hoituu autolla mukavammin ilmastoidussa ja lämmitetyssä kopissa.


Prätkäkuume on myös kova, pitäisiköhän vaihtaa Speedmaster tuollaiseen Thunderbird Stormiin. Siitä sitten loputkin kromit hiuksista vittuun ja mattamustaa tilalle niin alkaa ulkonäkökin olemaan kohdillaan. Pirttihirmu ei tosin taitaisi investoinnista tykätä.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Nyt on ollu pyörä talviteloilla kuukauden päivät, ja kyllähän sitä jo kuumottaisi päästä paahtamaan! Kone on palasina, mäntää, kiertokankee, kytkinsettiä, laakeria, stefaa, tiivistettä ja sen sellasta tulossa! Hoidetaan rempat nyt talvella niin kesällä päästään nauttimaan ajamisesta! Myös uutta eturengasta, ja katteiden maalailua tiedossa. Onko muilla remonttia tiedossa?

Mulle tää on suuri osa harrastusta!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juuh, etupumput ja takaiskari on irti ja menee alkuviikosta huoltoon ja ehkäpä jäykempää jousta paikalleen, jos löytyy sopivat. Samoin ohjauslaakerin rasvaan tai vaihdan, jos on tarvetta. Pitää vielä kikkailla yksi työkalu sen avaukseen niin sitten näkee mitä pitää tehdä. Samoin venttiilivälysten tarkastus ja säätö. Niin ja etujarrupalat menee uusiksi, ne tulikin tilattua jo kesällä. Noiden jälkeen ei olekaan pariin vuoteen mitään isompaa huoltoa edessä (toivottavasti).
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Harrikka käymään ja 30 kilsaa lenkkiä takana juuri. Aurinko paistaa kivasti ja lämpöä oli lähtiessä kuusi plussan puolella. Ehkäpä nyt voi ratsun heittää talviteloille...kai.
 

scholl

Jäsen
Mä näin kanssa 24-27.12 joka päivä ikkunasta, kun joku ajoi prätkällä. Itseasiassa harmittaa ihan perkeleesti, että vein prätkän talvisäilöön joku pari kk sitten. Sillä olisi voinut tehdä about kaikki kauppareissut tähänkin saakka. Tämä on juuri sellainen saksalainen talvi lämpötilojen suhteen eli jos olisi talli niin voisi käyttää prätkää koko talven, jos ei tule kuin joskus yöpakkasia, eikä ikinä päivällä.
 

12961

Jäsen
Jaha, kausi avattu.

Kävin eilen heittämässä sellaisen 130 kilsan lenkin Varsinais-Suomalaisia pikkuteitä pitkin Ruskon, Vahdon, Nousiaisten, Mynämäen ja Mietoisten suunnalla. Valpperintie Nousiaisissa oli melko heikossa hapessa, muuten routavaurioita löytyi suosikkiteiltä yllättävän vähän.

Olihan niitä jo monia muitakin liikenteessä, taisin vajaata kymmentä pyöräilijää tervehtiä.

Talvikausi kesti siis tapaninpäivästä eiliseen. Joulunpyhinä piti käydä vähän kinkkua sulattelemassa.

Muita kauden avanneita?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Yöpakkasia kahenkympän korvilla, pitkiä hiihtolenkkejä jäällä mukavassa aurinkoisessa säässä - ei oo vielä kaasukättä nykinyt pikkustakaan...

Olen minäkin sen verran kermaperse, että pitää sen vuorokauden keskilämpötilan nousta edes nollan yläpuolelle, ennen kuin edes ajattelen pyörän kiskomista talviteloilta aurinkoon.

Nooh... Jos nyt vapuksi saisi pyörän alleen, olisi jo ihan kiva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös