Kokemuksestani voin suositella lämpimästi, varsinkin vasta-alkajille, noita ratapäiviä, joissa on kouluttajat mukana. Pääpaino ei todellakaan ole missään "kaarreajossa", ei sinne päinkään, vaan pyörän kokonaisvaltaisessa käsittelyssä ja hallinnassa ajoasentoineen, jarrutuksineen, jne.
Kaareajoahan tuo radalla ajaminen toki on mitä suurimmassa määrin - sattuneesta syystä, mutta suurin anti siinäkin tulee oikeiden ajolinjojen oppimisesta, ettei esim. sukella tiukkenevaan kaarteeseen liian ahnaasti ja joudu sitten jarruttelemaan, ettei menisi pitkäksi. Tiellä tuollainen virhe on sitten paljon kohtalokkaampi ojien, reunakivien, yms. takia puhumattakaan siitä, jos auto sattuisi vielä tulemaan vastaan.
Sitten, kun on kokemusta ja näkemystä moottoripyöräilystä karttunut, voi kokeilla myös omia rajojaan ratapäivillä, joilla siihen on mahdollisuus. Sekin kehittää ajotaitoa ja tietyllä lailla asettaa omat kyvyt oikeisiin mittasuhteisiin, joka taas luo turvallisuutta omaan liikennekäyttäytymiseen tien päällä.
Itse pyrin ainakin kerran vuodessa, yleensä keväällä, käymään noilla ratapäivillä hakemassa tuntumaa pyörään sekä verestämässä ja päivittämässä ajotaitojani - so far so good!
Harjoittelu mutkapätkillä muun liikenteen seassa kysyy ensinnäkin kokemusta ja malttia eli silloin jo pitää tuntea itsensä ja oman pyöränsä kyvyt kohtuu hyvin, ettei käy kalpaten ja pääse määränpään sijasta vain tilastoihin.
Btw - bemari on jo talviteloilla ja ajokamppeet odottelevat pesua ja varastointia.