Moottoripyöräketju

  • 211 259
  • 1 033

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kauden avausta ehkä tällä viikolla jos on lämmintä vielä alkuillasta. Näyttäisi olevan pikkuteillä vielä hiekkaa ja muutenkin olosuhteet vähän nihkeät niin ei nappaa, vaikka ajokuumetta kyllä on. Olisi hyvä jos tulisi kunnon rankkasateet pariksi päiväksi heti sen jälkeen kun on tiet puhdistettu hiekasta. Ärsyttää tiepöly aika huolella.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tulevana viikonloppuna käynnistän hoodeen ja sitten sammutan jälleen joulun paikkeilla. Tämä viikko huolletaan ja kiilloitellaan. Ehkäpä noin 6000-10 000 kilsaa tulee mittariin kera muutaman meetingin ja ainoastaan kotimaassa. Aina tän tietää jo etukäteen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
On hanget korkeat nietokset ja meillä on kohta Vappu, saatana!!!

Eihän tästä tule mitään, kun vuorokauden keskilämpötila on hippasen nollan yläpuolella, räntää sataa harva se päivä niin, että auton kesärenkaatkin uskalsi vasta nyt vaihtaa nastojen tilalle ja nimenomaan liukkauden takia - mikä vittu tätä Suomea oikein taas vaivaa???

Katselin alkaneen viikon sääennustetta eikä juuri parannusta ole luvassa; sadetta ja kylmää lähes päivittäin eli pistää pahasti harkintaan, viitsinkö repiä pyörääni talviteloilta vielä Vapuksikaan, olipa se sitten vaikka kuinka perinteistä täällä Pohjoisessa.

Joo - en tiedä, mitä nuo muutamat hurjat motoristit oikein ovat nauttineet, joita harvakseltaan kuitenkin täällä syrjemmälläkin tien päällä näkee - torstainakin tuli yksi Busallaan vastaan reipasta vauhtia ja lämpöä oli kokonaiset kolme (3)!!! astetta???
 

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko kellään tietoa mistä saisi vuokrattua moottoripyörän täältä Porin seudulta? En pikaisella haulla netistä löytänyt mitään liikettä joka vuokraisi. Helpoin tapa olisi varmaan lainata kaverilta ja tulisi luultavasti halvemmaksikin.

Kesälomasta voisin mielelläni viikon pyhittää mopoiluun.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onko kellään tietoa mistä saisi vuokrattua moottoripyörän täältä Porin seudulta? En pikaisella haulla netistä löytänyt mitään liikettä joka vuokraisi. Helpoin tapa olisi varmaan lainata kaverilta ja tulisi luultavasti halvemmaksikin.

Kesälomasta voisin mielelläni viikon pyhittää mopoiluun.

Moto Rauma on ainakin joskus vuokranut pyöriä mutta tän hetkisestä tilanteesta en tiedä. Viikon vuokra varmasti noin 1300-1700 euroa plus bensat sisältäen vakuutuksen. Tämäkin mutua. Kaverilta kandee lainata ehdottomasti jos on mahdollisuus. Itse lainaisin ehkäpä hintaan 600 + vakuutus (50 euroa) + bensat.

Tai jos vakuudet riittää niin ostat pyörän rahoituksella. Maksat käsirahaa vaikkapa 8000 euron pyörästä 1000 euroa ja sitten rahoituksella 80 euroa/kk. Myyt pois kun ajokausi päättyy ja saat kuitenkin huristella koko kesän paljon halvemmalla kuin vuokrapyörällä. Hyvässä lykyssä ihastut prätkään ja se on sulla vielä samalla muutaman vuoden:D
 

scholl

Jäsen
Monta kertaa on alkanut kausi jo maaliskuussa, ts. heti kun on ollut plussaa, mutta tänä vuonna oli ensin takatalvi ja sitten työkiireitä, joten kävin vasta tänään hakemassa prätkän talviteloilta. Samalla vaihdatin autoon kesärenkaat. Nyt on sitten normaalielämä taas alkanut, kun parkkipaikkaa ei tarvitse etsiä, jos käy asioilla, kun voi mennä kaksipyöräisellä.

Ihan kiva keli oli ajaa, ei liian kylmä. En itse kyllä havainnut mitään ongelmia korttien toimimisessa, vaan pysähdyin about puolessa välissä Shellillä pizzalla, ostin Vpoweria tankin täyteen kortilla ja ajelin sitten loput. Jos ei olisi noita Vapun kävelykeskustakuvioita tehty niin voisin käydä vielä illalla prätkällä katsomassa hulinointia.
 

scholl

Jäsen
Kaverilta kandee lainata ehdottomasti jos on mahdollisuus. Itse lainaisin ehkäpä hintaan 600 + vakuutus (50 euroa) + bensat.

Kuka antaa kenenkään muun ajaa prätkällään? Tosin kerran faija on ajanut mun pyörän talveksi halliin, kun olin ulkomailla ja tuli lumet, mutta muuten en kyllä ole antanut kenenkään ajaa pyörälläni, eikä ole tarkoitus antaa. Prätkä on kuitenkin eri kuin auto ja tarkoittaa sitä, että joku hölmö kaataa sen kuitenkin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
No, tulipahan kausi korkattua eli hain pyörän perjantaina talvisäilytyspaikastaan ja parina päivänä tuli sitten ajeltua, vaikka täällä Oulun seudulla tuuleskeli suorastaan karseasti eli oli aika pirun koleaa.
Aamulla oli taas maa hieman valkoisena eli räntää oli yön aikana heittänyt - stna, mutta "myöhempien aikojen pyhien" lämpimien poutasäiden toivossa...
 

scholl

Jäsen
Kävi uskomaton juttu BMW:n DWA6 varashälyttimen kanssa.

Menin pyörälle, painoin kaukosäätimestä, mitään ei tapahtunut, vilkut eivät vilkkuneet, ts. en saanut varashälytintä pois päältä. Sitten otin sen ihmeellisen tikkuavaimen ja tökin kojelaudassa siihen, missä vilkkuu punainen valo, se ei sammunut. Ajattelin, että ok kokeilen kääntää virta-avaimesta, ehkä kun häläri menee päälle, saan painettua sen pois. Ajattelin myös, että ehkäpä häläri on jotenkin "kuollut", joten kenties saan prätkän käyntiin, jos se ei olekaan päällä. No lopputulos oli se, että pyörä huusi kuin saatana sen puolisen minuuttia ja ihmisiä tuli taloista ulos katsomaan, mistä on kysymys. Sitten soitin RM Heinolle ja pyysin apua - saamatta yllättäen sitä. Se on kumma, ettei BMW:n huolloissa tunneta hälytyslaitteiden toimintaa. Kerranhan he soittivat minulle ja sanoivat etteivät saa pyörää käyntiin ja siinä oli silloin käynnistyksenesto päällä, joka menee myöskin samasta napista kaukosäätimestä.

Oli pakko jättää prätkä parkkiin ja etsiä nettiyhteys. Yli tunnin hain googlesta kaikilla mahdollisilla hakusanoilla kunnes lopulta löysin suomenkielisen ko. varashälyttimen ohjekirjan. Kuinka onni, että meillä on internet. En nimittäin itse muista, missä oma ohjekirjani edes on. RM Heinossa sanoivat, että varashälyttimen patteri voi olla loppu (kaukosäätimen patterihan ei ole loppu, koska se vilkkuu kun siitä painaa), vaikka sen pitäisi ottaa virtaa pyörän akusta. Ihmettelin sitä, koska se on päivällä aiemmin toiminut moitteettomasti, joten aloin ajatella, että ehkä se on ohjelmoitunut itsekseen päin honkia toi kaukosäädin. Sitten löysin kohdan kauko-ohjaimen synkronointi. Silloin tuli sellainen välähdys mieleeni, että näin tänään aiemmin valon vilkkuvan farkkujeni taskussa. Siellä oli tuo kaukosäädin jäänyt lompakon taakse puristukseen ja se painoi sitä valoa itsekseen. Ohjeessa lukee, jos kauko-ohjainta on käytetty 256 kertaa toiminta-alueen ulkopuolella, se pitää synkronoida. Ehkä kun se nappi oli pohjassa taskussani, se laski yli 256 kertaa ja ei siksi toiminut. No painoin synkronointiohjeen muistiini, kävelin pyörälleni, toimin ohjeiden mukaisesti ja kas kummaa, se onnistui ja kaikki alkoi toimia. Sain varashälyttimen deaktivoitua ja pyörän käynnistettyä.

Mitä tulee siihen ihmeelliseen avaimeen, jolla voi manuaalisesti painaa siihen kojelautaan, missä punainen valo vilkkuu niin en usko sen koskaan toimineen. Ei tapahdu nimittäin mitään. Pitäisi tilata noita kauko-ohjaimia toinen, koska pyörän mukana tuli vain yksi ja jos joskus tarvitsee toisia avaimia tai kaukosäätimen paristo loppuu. Ohjeessa muuten lukee, että paristo pitää vaihtaa 2-3 vuoden välein, no mulla on toi pyörä ollut 10 vuotta, enkä ole koskaan vaihtanut. Tosin olen ajanut 10 vuodessa saman, mitä jotkut hullut ajavat kesässä, joten kai sekin jotain vaikuttaa.

Huhhuijaa. Onneksi internet auttoi. Nyt pääsen himaankin tästä.
 

scholl

Jäsen
Eilen iltaruuhkassa. Molemmat kaistat seisoivat kuten tapana on. Jos autolla on liikkeellä niin 5minsaa ainakin menee paikallaan. No köröttelin rauhallisesti siitä välistä niin sitten yhden auton kohdalla huora huutaa ikkunasta "vitun sika" ja yrittää ilmeisesti kääntää pyöriä niin että olisin törmännyt siihen oveen.

Huora ei tajua sitä, että tein hänelle ja muille palveluksen. Jos kaikki liikkuisivat keskustassa autolla niin ruuhkat olisivat suuremmat. Jos jäisin prätkällä jonon jatkoksi niin voisin saman tien liikkua autolla. Jos jäisin prätkällä jonon jatkoksi niin en myöskään lisäisi liikenteen sujuvuutta, vaan se jono pitenisi kuten se pitenee silloinkin, jos olisin liikenteessä autolla. Nyt myötävaikutan liikenteen sujuvuuteen ja silti tulee vittuilua ja murhayrityksiä.

Kannattaisi huorankin käydä katsomassa liikennettä vaikkapa Genovassa. Siellä jos on niin sateinen keli, etteivät ihmiset lähde liikenteeseen skoottereilla niin liikenne on totaalisen jumissa. Samaten siellä tottuu siihen autoa ajaessaan, että 2-pyöräisiä menee hirveällä vauhdilla joka puolelta ohi niin paljon kuin niitä vain mahtuu. Kuten sanottua, itse en edes aja hirveätä vauhtia, vaan jos on ruuhkaa niin ohitan ruuhkassa seivoat autot nopeudella, jossa vaihde on ainoastaan päällä. Ohitan jatkossakin, vaikka huudettaisiin mitä. Toki voin ottaa rekkarin ylös ja järjestää hankaluuksia myöhemmin, mutta vasta sitten, jos tilanne on vakavampi. Eilen en edes nähnyt sitä rekkaria. Kaiken maailman sekopäitä sitä liikenteessä on. Toki on minun päälle yritetty ajaa ennenkin ja joskus joku on jopa jahdannut minua, mutta ei niistä sen enempää tällä kertaa.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huonoilla renkailla ei tee kuin itsensä kiukkuiseksi. Viime kesänä Fireblade taittui mutkiin kevyesti työntämällä ja meni kuin juna. Nyt on alla Michelinin Pilot Powerit ja joutuu oikein voimalla runttaamaan kurviin ja lipsuu sen verran reilusti että ajohalut menee. Hyvät renkaat varmaan valtatiellä köröttelyyn, mutta hyvä opetus ettei kannata uskoa rengasmyyjän höpinöihin.
 

scholl

Jäsen
Joku prätkätyyppi kuollut, kun joku idiootti oli tehnyt U-käännöksen motarilla. Aivan uskomatonta touhua. Mistä niitä tyyppejä aina löytyy, jotka viisveisaavat kaksipyöräisistä. Toivottavasti syyllisen nimi julkaistaan lehdissä tms.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku prätkätyyppi kuollut, kun joku idiootti oli tehnyt U-käännöksen motarilla. Aivan uskomatonta touhua. Mistä niitä tyyppejä aina löytyy, jotka viisveisaavat kaksipyöräisistä. Toivottavasti syyllisen nimi julkaistaan lehdissä tms.

Venäjältä... Näin ainakin jossain uutisessa luki... Ei sinänsä yllätä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Huonoilla renkailla ei tee kuin itsensä kiukkuiseksi. ...

Näin se tuppaa olemaan eli oikea rengas pyörän, ajotavan ja -paikan (rata/tie) mukaan.
Itse laitoin pyörääni viime kesänä Pilot Road 3:t, joilla on ihan turha lähteä radalle reuhaamaan, mutta eilen saderintaman läpi matkaa tien päällä taittaessani fiilis oli olosuhteet huomioon ottaen suorastaan mukava - pitoa ja luottoa riitti.

Sopivan renkaan itselleen/pyörälleen löytää muutaman kokeilun kautta, mutta radalle ja maantielle harvoin sopivat samat nakit, jos oikein kunnolla lähdetään vääntämään, joten siinä ainakin joutuu tekemään kompromisseja pidon ja kulutuskestävyyden välillä.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sopivan renkaan itselleen/pyörälleen löytää muutaman kokeilun kautta, mutta radalle ja maantielle harvoin sopivat samat nakit, jos oikein kunnolla lähdetään vääntämään, joten siinä ainakin joutuu tekemään kompromisseja pidon ja kulutuskestävyyden välillä.

Viime kesänä oli alla Bridgestonen Blattax BT-015 renkaat, jotka oli Hondan tehtaalla asentamat. Kaupasta saa Blattax BT-016 renkaita, mutta oman alueeni kauppa ei merkkiä myy. Nämä Michelinit piti myyjän mukaan olla ihan saman tasoiset, mutta vitut ole.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Laita Repolainen joku Pirelli Supercorsa SP, Metzeler Racetec K3, Michelin Power One tms. katuseoksella oleva ratahenkinen rengas niin on hyvä ajella kadulla sporttipyörällä. Nuo lämpiää kadullakin hyvin ja rataakin kärsii ajaa. Itsellä ollut myös Pirelli Diablo Rosso Corsa, joka on osoittautunut toimivaksi renkaaksi sporttipyörään ja kestää kilsojakin melko paljon. Itsellä on vaan puhjennut muutama Rosso Corsa viime kesänä.

Lisäksi taitaa Bladessa olla vakiona 190/50 takanen, 55-profiilinen olisi varmasti vähän ketterämpi ajaa. Itse olen noita kokeillut pari kertaa edestakaisin (50 ja 55-profiileja) ja selkeästi 55 on parempi. Se myös hieman pidentää välitystä kun renkaan kehämitta on isompi.

Hankin toiseksi pyöräksi uuden Aprilia RSV4:sen. Loistava peli ajella ja elektroniikka ainakin radalla on ihan kätevää, tai auttaa ajoa kun voi avata kaasua aika ronskisti ja antaa elektroniikan hoitaa luistot ja keulimiset pois. Sitten sifterillä paukuttelee isompaa sisään. Varsinkin shifteri helpottaa paljon kun ei ole niin paljon ohjelmaa vaihtamisessa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

No joo... Tuo Battlax (köh) 016 Pro voitti Motorrad-lehden suurvertailun, joten siinä suhteessa tuntumasi on kyllä oikeilla jäljillä. Ihmettelen vain hieman, miksi et sitten hakenut kauempaa noita 'stoneja - seuraavalla kerralla sitten...

Edit:
Turder pisti sitten kehiin jo kunnon sporttirenkaita - kannattaa kokeilla, jos tulee radalla käytyä tiheämminkin kuin kerran, pari kesässä.
Noiden eri profiilien kanssa kannattaa olla hieman pidättyväinen, sillä uusilla kokeilemattomilla renkailla ja vielä profiili muutettuna pyörästä voi tulla ihan toinen eikä aina ihan sellainen kuin oli tarkoitus - eli taas tuli asiaa rengaskauppaan. Kokemusta on siitäkin - valitettavasti...
 
Viimeksi muokattu:

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No joo... Tuo Battlax (köh) 016 Pro voitti Motorrad-lehden suurvertailun, joten siinä suhteessa tuntumasi on kyllä oikeilla jäljillä. Ihmettelen vain hieman, miksi et sitten hakenut kauempaa noita 'stoneja - seuraavalla kerralla sitten...

Ostin tuon pyörän vasta viime kesäkuussa käytettynä 4000km ajettuna. Ennen olen ajellut 100 hevosvoiman pyörillä. Kokemattomuuttani ostin Hakin huollosta 6000km huollon yhteydessä. Harri ei itse ollut paikalla ja nuori janari kehui Michelinin renkaita.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
..i.

Hankin toiseksi pyöräksi uuden Aprilia RSV4:sen. Loistava peli ajella ja elektroniikka ainakin radalla on ihan kätevää, tai auttaa ajoa kun voi avata kaasua aika ronskisti ja antaa elektroniikan hoitaa luistot ja keulimiset pois. Sitten sifterillä paukuttelee isompaa sisään. Varsinkin shifteri helpottaa paljon kun ei ole niin paljon ohjelmaa vaihtamisessa.

Olen kokeillut (erittäin vähän) tonnista RR-bemaria radalla ko. elektroniikan kanssa, mutta käteen (housuun) jäi silti lähinnä tunne täysin rajattomista voimista, joita ei elektroniikankaan eikä etenkään meikäläisen taidoilla eikä harjoittelulla saa kesytettyä kauhun tasapainon paremmalle puolelle - vähän köröttelyksi meni useimpiin muihin (nuorempiin) verrattuna.

Oli se silti tai juuri siksi suorastaan mykistävää...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Noiden eri profiilien kanssa kannattaa olla hieman pidättyväinen, sillä uusilla kokeilemattomilla renkailla ja vielä profiili muutettuna pyörästä voi tulla ihan toinen eikä aina ihan sellainen kuin oli tarkoitus - eli taas tuli asiaa rengaskauppaan. Kokemusta on siitäkin - valitettavasti...

Totta ja onhan siinä joku järkiperäinen syy miksi japsi-inssi laittaa tietynkokoista rinkulaa pyörään. Tuo profiilimuutos vaikuttaa jo kaikkeen aina pyörän geometriasta lähtien, joten mahdollisuus mennä vikaan on olemassa (varsinkin jos kokeilee radikaalimpaa muutosta). Kuitenkin 190/50 -> 190/55 muutos on hyväksikoettu aika monessa 2000-luvun tonnisessa sportissa, joten aivan metsään sillä ei mene. Tuohan nostaa perää hieman, jolloin pyörä kääntyy herkemmin ja samalla vakaus hieman kärsii. Teorissa siinä on myös enemmän kontaktipinta-alaa kallistuksissa, joten vähän kovempaa voi päästellä isomalla kallistuksella.

Olen kokeillut (erittäin vähän) tonnista RR-bemaria radalla ko. elektroniikan kanssa, mutta käteen (housuun) jäi silti lähinnä tunne täysin rajattomista voimista, joita ei elektroniikankaan eikä etenkään meikäläisen taidoilla eikä harjoittelulla saa kesytettyä kauhun tasapainon paremmalle puolelle - vähän köröttelyksi meni useimpiin muihin (nuorempiin) verrattuna.

Oli se silti tai juuri siksi suorastaan mykistävää...

Juu, on se suorituskyky nykylaitteissa niin korkealla tasolla, että kovaa saa päästellä, jotta elektroniikka alkaa toimimaan kunnolla ja on kuskin hyödyksi. Sitten taas tosi kovat jampat (tyyliin SM-sarjan kuskit) ajaa niin kovaa, että katupyörän elektroniikka on jo hidastamassa. Apriliassa ne (onneksi) voi säätää niin paljon rajoittavaksi, että kädettömämpikin pääsee niillä leikkimään, varsinkin radalla. Taitaa luistonesto tasolla 8 (eniten rajoittava) puuttua peliin jo silloin kun pitää pyörää kovemmassa kallistuksessa ja avaa vain kaasun. Samoin keulimisen esto kaikkein konservatiivisimmalla asetuksella ottaa heti eturenkaan alas kun pikkaisenkin keula nousee, vaikka tiessä olevasta nyppylästä.
 
Viimeksi muokattu:

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävin oiken autotallissa katsomassa ja 120/70 ja 190/55 Michelin Pilot Powerit on alla. Tuo on ihan eri pyörä kuin Hondan ensiasennusrenkailla. Nautinnollinen moottoripyöräily on vaihtunut ulosajon pelkoon vaikka ajaa hiljempaa.

Turderilta tuli onneksi vinkkiä mitä kannattaa seuraavaksi ostaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Totta ja onhan siinä joku järkiperäinen syy miksi japsi-inssi laittaa tietynkokoista rinkulaa pyörään. Tuo profiilimuutos vaikuttaa jo kaikkeen aina pyörän geometriasta lähtien, joten mahdollisuus mennä vikaan on olemassa (varsinkin jos kokeilee radikaalimpaa muutosta). Kuitenkin 190/50 -> 190/55 muutos on hyväksikoettu aika monessa 2000-luvun tonnisessa sportissa, joten aivan metsään sillä ei mene. Tuohan nostaa perää hieman, jolloin pyörä kääntyy herkemmin ja samalla vakaus hieman kärsii. Teorissa siinä on myös enemmän kontaktipinta-alaa kallistuksissa, joten vähän kovempaa voi päästellä isomalla kallistuksella.

No, 80-90-luvuilla lähinnä kasvatettiin alussa takarenkaan leveyttä tyyliin 170 => 180, joka paransi kaarreajotuntumaa ja lisäsi hieman kallistusvaraakin; sitten myöhemmin 180 => 190, joka onnistui joissakin pyörissä, joissakin ei ollut kunnolla enää tilaa.
Muutos näytti hyvältä ja ehkä tuntuikin parempana ajettavuutena tiellä, joskin profiilin vaihtuminen 60 => 50 ei enää parantanut kaarreominaisuuksia.
Siinä valossa ehdottamasi 50 => 55 toimii takuulla paremmin kuin päinvastoin.

Eturenkaan profiilin muutokset ovat kokemuksestani jo paljon vaikuttavampia kuin takasen muutokset. Pienentäminen esim. 70 => 65 vaikuttaa radikaalisti ohjattavuuteen => pyörä tulee kyllä ketterämmäksi mutta samalla kovin levottomaksi ja myös kontaktipinta vähenee - ei hyvä.


Juu, on se suorituskyky nykylaitteissa niin korkealla tasolla, että kovaa saa päästellä, jotta elektroniikka alkaa toimimaan kunnolla ja on kuskin hyödyksi. Sitten taas tosi kovat jampat (tyyliin SM-sarjan kuskit) ajaa niin kovaa, että katupyörän elektroniikka on jo hidastamassa. Apriliassa ne (onneksi) voi säätää niin paljon rajoittavaksi, että kädettömämpikin pääsee niillä leikkimään, varsinkin radalla. Taitaa luistonesto tasolla 8 (eniten rajoittava) puuttua peliin jo silloin kun pitää pyörää kovemmassa kallistuksessa ja avaa vain kaasun. Samoin keulimisen esto kaikkein konservatiivisimmalla asetuksella ottaa heti eturenkaan alas kun pikkaisenkin keula nousee, vaikka tiessä olevasta nyppylästä.

Juu - monet pro jätkät riisuvat pois ainakin bemareista kaiken "haittaavan" elektroniikan, vaikka em. pyörässä on nk. race modekin, joka on suunniteltu kilvanajoon.
Moni RR-bemaristi muuten moittii juuri tuota keulimisen estoa sen herkkyydestä eli taipumuksesta ruveta pompottamaan keulaa. Tosin, sitä on mahdollisuus säätää kovin sallivaksikin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kävin oiken autotallissa katsomassa ja 120/70 ja 190/55 Michelin Pilot Powerit on alla.

Repolainen kirjoitti:
Nyt on alla Michelinin Pilot Powerit ja joutuu oikein voimalla runttaamaan kurviin ja lipsuu sen verran reilusti että ajohalut menee.

Aika jännä juttu jos nyt on kankeampi ajaa, luulisi, että kävisi päinvastoin ja nyt mielummin "menisi sisäkurvista ulos" kuin olisi kankea kääntymään. Voihan niissä olla jotain häikkääkin, joskus osuu valmistusviallisia renkaita kohdalle. Lisäksi Pilot Power on jo melko vanhaa vuosikertaa, jos on väärin säilytetty niin voi olla kovettuneet renkaat, jolloin pito ja tuntuma on surkea. Paistoleiman voit tarkastaa renkaan kyljestä, on merkitty viikko/vuosi-tyyliin nelinumeroisena koodina eli viikko 3 vuonna 2011 olisi 0311. Tyhmä kysymys, mutta mitkä paineet sulla on renkaissa kylmänä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No, 80-90-luvuilla lähinnä kasvatettiin alussa takarenkaan leveyttä tyyliin 170 => 180, joka paransi kaarreajotuntumaa ja lisäsi hieman kallistusvaraakin; sitten myöhemmin 180 => 190, joka onnistui joissakin pyörissä, joissakin ei ollut kunnolla enää tilaa.
Muutos näytti hyvältä ja ehkä tuntuikin parempana ajettavuutena tiellä, joskin profiilin vaihtuminen 60 => 50 ei enää parantanut kaarreominaisuuksia.
Siinä valossa ehdottamasi 50 => 55 toimii takuulla paremmin kuin päinvastoin.

Eturenkaan profiilin muutokset ovat kokemuksestani jo paljon vaikuttavampia kuin takasen muutokset.

Moni RR-bemaristi muuten moittii juuri tuota keulimisen estoa sen herkkyydestä eli taipumuksesta ruveta pompottamaan keulaa. Tosin, sitä on mahdollisuus säätää kovin sallivaksikin.

Itse olen vain kokeillut noita takarenkaan muutoksia, nykyään on hyvä kun etusessa on vakiintunut 120/70-17 aikalailla standardiksi sporttipyöriin. Takasiahan saa jo 17 tuumaisena 180/55, 180/60 pääasiassa kuussatasiin ja isompiin sitten 190/50, 190/55, 200/55. Sitten vielä ratarenkaat erikseen, joissa on iso kasa muita vaihtoehtoja noiden lisäksi ja myös 16,5 tuumaisia slicksejä. Ennenhän oli vielä mukana eri profiilien lisäksi 16 ja 18 tuuman rengasta katupyörissä, joskus vielä siten, että etunen ja takanen eri tuumakokoa. On siinä saanut pähkäillä sopivaa rengasta jos orkkiskokoa ei ole hyllystä löytynyt.

Apriliassa keuliminen yleensä jää sellaiseksi eturengas 10-15cm maasta ja siihen jää kunnes tipahtaa maahan tehojen loppuessa. Mutta tuohonkin vaikuttaa niin moni hetkellinen seikka (tien muoto, vauhti, kaasun asento, vaihde jne), että hankala sanoa yleispätevästi. Esim. jostain nyppylöistä lähtee äkäisemmin ilmaan, mutta tippuu myös rajummin kuin tasaisella tiellä tuleva power wheelie. Radalla kävi välillä niin, että keula kun laskeutui, pyrki se taas ylös kun elektroniikka antaa täydet tehot. Ja sitten taas elektroniikka puuttuu peliin... Bemarissa on jo niin paljon enemmän tehoa, että en yllättyisi jos pyrkii tekemään tuota sykliä rajummin.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laita Repolainen joku Pirelli Supercorsa SP, Metzeler Racetec K3, Michelin Power One tms. katuseoksella oleva ratahenkinen rengas niin on hyvä ajella kadulla sporttipyörällä.

Mahtaakohan noita olla hyllyssä Suomessa? Netistä saa helposti tilattua, mutta rengasliikkeet alkaa olla aika nirsoja vanteille pistäjiä jos kumeja ei heiltä ole ostettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös