Mainos

Moottoripyöräketju

  • 211 570
  • 1 033

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmaan moottoripyora.org tai joku endurofoorumi voisi olla paras paikka kysellä. Usein nuo liitinongelmat ja kosketushäikät tuppaavat sammuttamaan koko pyörän kun esim. tappo- tai seisontatuenkatkaisin oireilee.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Muutenkaan en kärsi ruuhkista sitten ollenkaan, Kehän aamu- ja etenkin iltapäiväruuhka on helposti selätetty kaistojen välissä huristelemalla. Tiedän että jotkun menettävät täysin konseptinsa kun näin teen mutta siitä en välitä tippaakaan. Hajotkoot autoihinsa he. Oikein kovasti sylettää kun joudun itse kököttämään autossa Kehän tai muun vilkkaasti liikennöidyn tien ruuhkissa..

Itse en maxillani paljon splittaile, kun en ruuhkissa yleensä ole liikkeellä.Joskus tietysti päräytän väleistä, ettei turhaan tarvitse jossain madella. Itse annan autoillessani pyörille tilaa, ei niiden nopeasta etenemisestä ole kenellekään haittaa-päinvastoin.

Viime lauantaina yksi paku ei tilannetta kestänyt. Lähestyin Hyrylässä risteystä, jossa oli kaksi autoa kaistoillaan rinnakkain punaisisaa valoissa.
Tunnen tarkkaan risteysten valorytmin.Hijlentelin ja valojen vaihtuessa vedin aivan rutiininomaisesti paikallaan seisovien kahden auton välistä . Variaattorilla varustettu maxiskodeni jätti ohitustilanteessa rutkasti tilaa molemmille puolille ja nopeusero oli myös tietysti huomattava.Aika hyvät refleksit olisi saanut autokuskeilla ollut, jos olisivat halunneet edes tarkoituksella minut väliinsä liiskata.

Yhtäkkiä vieressäni oli kuitenkin äsken valoissa ollut paku, kuski aivan sekaisin huitomassa, taputuksia, nyrkkiä ja keskisormea. Lisäsin vähän vauhtia siitä päästäkseni. Hullu painoi kaasua veti ohi ja eteen ja jarrut pohjaan. Seuraavissa valoissa ajoin vasemmalle auton viereen ´kertomaan näkemykseni´. Vastapuolen tarkoitus oli antaa varoitus ja opetus vaarallisesta liikennekättäytymisestäni. Osoitin kypsymättömyyteni myös verbaalisesti, mutta onneksi valot vaihtuivat ja tajusin häipyä.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Jotain myrkkyä vois tosiaan käydä ostamassa. Ehkä voisi jollekin moottoripyöräaiheiselle forumille laittaa tuon saman tarinan? Siellä varmaan rasvanäpeillä on sana hallussa.
Ääni WD-40:selle, joka parantaa vaivat kotona ja puutarhassa. Auttaisi varmaan omiinkin vaivoihin, ainakin ulkoisesti nautittuna ;-)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä sulle sopis paljon paremmin tommonen homosohva, ei tuu vanhan selkä niin helposti kipiäksi. linkissä siis kuva moottoripyörästä

On tuo rivo...mutta mistä moinen nimi?

En mä tiedä sopisiko mulle mikään pyörä enää näiden välivuosien jälkeen mutta sen verran on tullut koeajettua tänä kesänä että rahoistaan pääsee taas eroon.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
On tuo rivo...mutta mistä moinen nimi?

En mä tiedä sopisiko mulle mikään pyörä enää näiden välivuosien jälkeen mutta sen verran on tullut koeajettua tänä kesänä että rahoistaan pääsee taas eroon.

Joo, jos tippaakaan haluat enää katu-uskottavuutta niin pysyttele tossa HD:ssa, ton homosohvan kun ostaisit, kasvattaisit oikeesti ne legendaariset viikset ja takajammun ja hankkisit nahkaliivin niin kaikkihan luulis sen jälkeen et Pean on muuttanut turkuun ja opetellut ajamaan mopolla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No niin...nyt on pyörä käynyt läpi melkoisen muodonmuutoksen. Ensinnäkin kaverissa on uusi maali eli musta metallihelmiäinen. Tulikohan tuo HD:n erikoisväriksi 06 tai 07...en muista mutta melko harvinainen kuitenkin on. Lisäksi perä on muokattu uuteen uskoon ja tuossa vaihtui sitten satulakin. Lisäksi pientä heebeliä on mennyt uusiksi kuten vilkut, kahvat ja peili. Lamppu, pakoputket ja takavanne/rengas (210) vaihtuu vielä ennen kevättä.

Tervemenoa rahat ja tervetuloa kevät!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Huomenna BMW GS 650 Dakar liikkuu tämän suven viimeisen etappinsa, Helsinki-Luvia, n. 250 km ja jää talven ajaksi isoveljen talliin. Voi olla pikkuisen kylmää kyytiä, mutta mitäpä tuosta. Lämmittelen luitani koko viikonlopun rantasaunassa ja juon aika paljon olutta. Sunnuntaina vasta bussilla/junalla takas.

Vinkkejä talvisäilytykseen? Säilytystila on kylmä mutta kuiva - tankki täyteen, akku irti(?), mitä muuta??? Netistä selasin tietty ja luin kaikenlaisia kommentteja...jotka vaihtelivat ääripäästä toiseen. Toisten mielestä pitää purkaa osa koneesta ja ruiskutella öljyä sinne ja tänne, toiset ovat säilyttäneet pyöriään pressun alla yli talven jo vuosien ajan ilman sen suurempia huoltoja ja hyvin käy. Ja koska Jatkiksessa on tietty kaikkein fiksuimmat kirjoittajat niin haluankin kommentteja täältä.

Keväällä ajattelin vielä heti alkajaisiksi 20tkm huoltoon, mittarissa on sopivasti joku 19 200 km.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Huomenna BMW GS 650 Dakar liikkuu tämän suven viimeisen etappinsa, Helsinki-Luvia, n. 250 km ja jää talven ajaksi isoveljen talliin. Voi olla pikkuisen kylmää kyytiä, mutta mitäpä tuosta. Lämmittelen luitani koko viikonlopun rantasaunassa ja juon aika paljon olutta. Sunnuntaina vasta bussilla/junalla takas.

Vinkkejä talvisäilytykseen? Säilytystila on kylmä mutta kuiva - tankki täyteen, akku irti(?), mitä muuta??? Netistä selasin tietty ja luin kaikenlaisia kommentteja...jotka vaihtelivat ääripäästä toiseen. Toisten mielestä pitää purkaa osa koneesta ja ruiskutella öljyä sinne ja tänne, toiset ovat säilyttäneet pyöriään pressun alla yli talven jo vuosien ajan ilman sen suurempia huoltoja ja hyvin käy. Ja koska Jatkiksessa on tietty kaikkein fiksuimmat kirjoittajat niin haluankin kommentteja täältä.

Keväällä ajattelin vielä heti alkajaisiksi 20tkm huoltoon, mittarissa on sopivasti joku 19 200 km.
Mukavan vilakka kyyti on tarjolla. Itse ajelin eilen veneellä reilun parikymmentä kilometriä varsin napakassa tuulessa. Reilun parinkymmenen solmun nopeudessa ei ainakaan hiki tullut. Pyörällä olen myös jonkinlaisia matkoja ajellut pikkuisen nollan yläpuolella olevissa keleissä ja näpit ja jalat siinä helposti paleltuu, vaikka millaisia hanskoja ja kenkiä yrittäisi päällensä katsella. Käsineiksi suosittelen paksuja nahkarukkasia. Sormikkaissa palelee varmasti.

Talvisäilytykseen suosittelen laittamaan polttoaineeseen stabilointiainetta, joka estää hartsin erottumisen polttoaineesta. Helpottaa kevään ensi käynnistelyitä. Tämän päivän polttoaineet eivät välttämättä kestä säilytystä kovinkaan hyvin. Schollin kommenttien perusteella muistelen, että Bimmerit vaativat akun paikoillaanolon ja ylläpitolatauksen. Liittyi jotenkin ajonestoon tai johonkin vastaavaan.
 

scholl

Jäsen
Vinkkejä talvisäilytykseen? Säilytystila on kylmä mutta kuiva - tankki täyteen, akku irti(?), mitä muuta???

Akku pitää ladata vähän väliä. En tiedä kumpi on parempi, ottaa akku irti vai ei. Yleensähän Bemaria voi ladata siitä tupakansytytinsysteemistä. Itselläni muuten viime talvena oli yksi harvoista talvista, kun akku ei hajonnut ja tämä johtui siitä, että ajoin koko talven, enkä ottanut mitään irti. Joskus tai siis itseasiassa useinkin on jopa virallisessa talvisäilytyksessä saaneet hajalle sen akun. Bemarin huollossa minulle sanottiin, että akulle on itseasiassa kaikista parasta juuri se, että sitä käytetään aina välillä.

Eli, jos ei ole lunta niin ajelen muutamien kilsojen lenkkejä aina välillä ja jos on lunta niin sitten akunlatausta ja aina välillä pyörää käyntiin etc. Muuta kikkailua on ihan turha tehdä. Keväällä tosiaan kun viet sinne huoltoon niin vaihtavat öljyt, säätävät venttiilin etc., joten kaikki tulee samalla tehdyksi.

Joo, itsekin voisin lähteä vähän tossa ajelemaan. Noin pitkiä rupeamia en pysty farkuissa ja lyhyissä kalsareissa vetämään, mutta jos kaupassa kävisi.
 

scholl

Jäsen
Käytättekö muuten jonkinlaista kaulaliinaa, kun ajatte prätkällä? Äsken puhalsi aikamoinen viima tuossa suoraan kaulaan, eikä se tuntunut kovinkaan mukavalta. Toppatakki on niin matala tuosta edestä, ettei suojaa mitään.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Käytättekö muuten jonkinlaista kaulaliinaa, kun ajatte prätkällä? Äsken puhalsi aikamoinen viima tuossa suoraan kaulaan, eikä se tuntunut kovinkaan mukavalta. Toppatakki on niin matala tuosta edestä, ettei suojaa mitään.

Kaikilla yli kilometrin matkoilla kaulaan tulee aina WindStopper-kauluri. Ei pysty edes helteellä ajelemaan ilman tuota, siksi herkästi meikäläisellä ottaa viima kaulaan.

Oma pärrä on kuun alusta lepäillyt työpaikan lämpimässä parkkihallissa. Sieltä löytyi sopiva kolo, jossa mopo ei ole kenenkään tiellä. En tehnyt oikeastaan mitään kummempia temppuja talven varalle. Tankki täyteen VPoweria ja renkaista hieman paineita alemmas, siinä kaikki. Akun otan irti tässä joskus, jos satun jaksamaan. Kyllä säilytys lämpimässä on ainoa oikea säilytystapa, sano.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Vinkkejä talvisäilytykseen?

aika pitkälti tuossa on nuo vinkit jo tulleet, mutta yksi uupuu, eli kannattaa hankkia jonkinmoiset huoltopukit joilla saat pyörät ilmaan. Varsinkin maasta nouseva kylmyys ja kosteus tekevät hallaa renkaille, kumi on herkkä moiselle joka johtaa siihen että ensi vuonna kyseiset renkaat eivät kestä niin kauan sitten käytössä. Tietty jos pyörässä on keskiseisontatuki niin noita pukkeja ei niin välttis tarvitse
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Keväisin näkee aika monta vuotavaa etuhaarukan stefaa. Talvisäilytyksessä kun pyörä on paikallaan niin ilmeisesti stefat pääsevät kuivamaan hieman. Sitten tietty kevään ensimmäisellä ajokerralla vedetään heti etupyörä ylöskytkettynä ja kun rajoitin nappaa niin keula tulee alas vauhdilla ja (kuivat ja kovettuneet) stefat antautuvat tässä iskussa. Sama ongelma on myös monissa ylivuotisissa pyörissä, jotka ovat maanneet varastossa reilun vuoden.

Itse huoltaisin pyörän mielummin syksyllä kuin keväällä. Uutta öljyä koneessa, paikat putsattuina ja rasvattuina eikä ajokauden liat ole pilaamassa osien pintoja.

Akun olen aina pitänyt pyörässä kiinni. Latailua ja pari kertaa käyttää moottorin kuumaksi. Mielummin pari pidempää lämmitystä kuin viikottainen lyhyt starttaus. Saattaa tulpat karstoittua ja sitten menee keväällä nihkeäksi starttailu tai tulpat vaihtoon. Iridiumit tuntuu kestävän "väärinkäyttöä" vähän paremmin kuin normaalit.

Varmaan näissä talvisäilytyshifistelyissä enemmän on merkitystä ja vaikutusta kuskin korvien välille. Mutta mikäs siinä jos tykkää harrastaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kiitos kaikille jotka vastailivat. Ajoin todellakin perjantaina tuon lähes 300 km ja oli kyllä aivan käsittämättömän kylmä. Mutta yhtä kaikki, mopo on talvisäilytyspaikassaan nyt, akku edelleen paikoillaan. Saatan mitä ilmeisimmin joutua hankkimaan keväällä kokonaan uuden akun, sen verran huonosti piti virtansa - etenkin tässä syksyllä tahtoi olla pieniä käynnistymisongelmia jos varsinkin piti vähänkin pidempään sahata käymään. Voisin toki koettaa tuossa joulun aikaan kun seuraavaksi paikkakunnalla liikun vähän latailla ja käynnistellä jos vaikka hörähtäisi vielä käymään.

Keväällä sitten taas. Voimia kaikille kohtalotovereille jotka kärvistelevät ilman kaksipyöräistä kumppaniaan taas melkein puolen vuoden ajan.
 

scholl

Jäsen
Joo no puoli vuotta on melkoista pessimismiä. Minulla on kyllä sellainen usko, ettei etelässä paljon talvea nähdä. Jos tulee kuukauden yhtämittainen lumijakso niin se on aika max.

Tosimiehethän ajaa kuulemma lumihangessakin. Ainakin jos tollainen Dakarin tyylinen pyörä. Näin viime talvena yhden liikkeellä sellaisella ihan hillittömän liukkaalla jään ja lumen peittämällä tiellä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tosimiehethän ajaa kuulemma lumihangessakin. Ainakin jos tollainen Dakarin tyylinen pyörä. Näin viime talvena yhden liikkeellä sellaisella ihan hillittömän liukkaalla jään ja lumen peittämällä tiellä.

Ja mopoilla vedetään ympäri vuoden...vedettiin aikoinaan ilman kypärää, pipo korvilla silloin kun talvetikin olivat vielä kylmiä. Nykyisillä varusteilla voi prätkällä ajaa ympäri vuoden jos grippi tienpintaan on ajajan mielestä ok.

Aikoinaan muuten ajeltiin mopoilla ja kevareilla moottorikelkan jälkiä pitkin ja sopivalla hankikannolla missä tahansa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Aikoinaan muuten ajeltiin mopoilla ja kevareilla moottorikelkan jälkiä pitkin ja sopivalla hankikannolla missä tahansa.

Juu - tulipahan ajeltua aikoinaan mm. meren jäällä "neljäpuokki" Hondalla, mikä ei kyllä taida täyttää nk. Dakar-tyyliä mitenkään. Vauhtiakin sai kelattua ihan mukavasti, joskin pysähtyminen ja suunnan vaihtaminen ottivat hieman aikaa - eipä tosin ollut paljon muista liikkujista haittaa...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jaahas, pistetään nyt sitten kuvaa tulemaan kulkupelistä. Eilen vaihdoin lyhyemmät raiserit tuohon tangon alle ja nappasin mopedista kuvan samalla.

Vuosimalli on 2006 ja malli Softail. Viime kesän jälkeen pyörä on maalattu (musta metallihelmiäinen), putket vaihdettu, jalkatappien siirtosarja, perä muutettu (vanne, rengas ja lokari), etu- ja takavilkut uusittu, satula uusittu (kaverin väsäämä). Vielä on ennen ajokauden alkua tarkoitus tuohon oikealle puolelle tehdä laukulle pikakiinnitys ja vaihtaa etulamppu ns bullet tyyppiseksi.

Ja se kuva löytyy alla olevast linkistä:
http://www.dojotech.com/InstantUpload/mopedi.JPG
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaahas, pistetään nyt sitten kuvaa tulemaan kulkupelistä. Eilen vaihdoin lyhyemmät raiserit tuohon tangon alle ja nappasin mopedista kuvan samalla.

Vuosimalli on 2006 ja malli Softail. Viime kesän jälkeen pyörä on maalattu (musta metallihelmiäinen), putket vaihdettu, jalkatappien siirtosarja, perä muutettu (vanne, rengas ja lokari), etu- ja takavilkut uusittu, satula uusittu (kaverin väsäämä). Vielä on ennen ajokauden alkua tarkoitus tuohon oikealle puolelle tehdä laukulle pikakiinnitys ja vaihtaa etulamppu ns bullet tyyppiseksi.

Ja se kuva löytyy alla olevast linkistä:
http://www.dojotech.com/InstantUpload/mopedi.JPG


Aika pätevän näköinen kampe. Mutta mitkäs nuo putket on ja paljonko mahtoivat maksaa? Ja onko soundit kohdallaan...?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mutta mitkäs nuo putket on ja paljonko mahtoivat maksaa? Ja onko soundit kohdallaan...?

Putket ovat Vance&Hines tekoa ja sain melko edukkaasti kun kamu myi omastaan. Soundi on ok:) Vaikuttaa tosin tehoihin enemmän kun vielä parannetaan tuota hengityspuoltakin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kovat olisi ajohalut näin yli kahden kuukauden ajotauon jälkeen. Tuossa kun menivät ja suolasivat tiet ja paljas asfaltti vilahteli niin johan oli suhteellisuuden taju kateissa ja hirveä hinku kaksipyöräisen selkään. Onneksi mopo on tuolla 250 km:n päässä talvehtimassa niin ei tullut tehtyä mitään kesärenkailla-lumihankeen-sekoiluita. On tuommoinen Dakar-möhkäle kuitenkin ihan mahdoton hallittava liukkailla ilman piikkipyöriä, viime keväänä tuon totesin.

Joo no puoli vuotta on melkoista pessimismiä. Minulla on kyllä sellainen usko, ettei etelässä paljon talvea nähdä. Jos tulee kuukauden yhtämittainen lumijakso niin se on aika max.

Tosimiehethän ajaa kuulemma lumihangessakin. Ainakin jos tollainen Dakarin tyylinen pyörä. Näin viime talvena yhden liikkeellä sellaisella ihan hillittömän liukkaalla jään ja lumen peittämällä tiellä.
Tässä meni schollin veikkaus nyt mäkeen. Tosin juuri kukaan ei tainnut tämmöistä talvea etelään ennustaa.
 

scholl

Jäsen
Tässä meni schollin veikkaus nyt mäkeen. Tosin juuri kukaan ei tainnut tämmöistä talvea etelään ennustaa.

Niin meni. En ole ajanut aikoihin. Varmaan marraskuun puolella viimeksi. Tosiaan viime talvena näin tällaisella kelillä jonkun Dakarilla liikenteessä. Nyt näin joulukuussa jonkin verran prätkiä ennen kuin pysyvät lumet tulivat. Tämän vuoden puolella olen nähnyt vain 50ccm moposkoottereita ja polkupyöriä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös