Moottoripyöräketju

  • 211 292
  • 1 033

scholl

Jäsen
Tuossa korttiasiassa "voittaa" jos ajaa A1 kortin heti 16-vuotiaana. Välimallin A:n saa sitten automaattisesti kun täyttää 18 ja iso A sitten kun 20v tulee lasiin. Toisaalta sitten onko hyvä oppia liikennesäännöt aluksi kevarilla ja nuoruuden innolla kuin esim. auton turvakorin sisällä?

Mielestäni tuo on käsittämätön ajattelutapa. Normaalistihan perheissä ei edes harkita nuorison päästämistä moottoripyörän ohjaimiin. Itse ainakin olen sitä mieltä, että sitten kun ikää on joku lähemmäs 25v on kypsä hankkimaan mp kortin. Eikä sitä silloinkaan tarvitse aloitella tappovehkeillä, vaan voi yrittää minimoida onnettomuudet. Scholl esim. ajoi 90-luvulla usean vuoden aluksi 180ccm kulkupelillä pelkkää kaupunkiajoa.

Paljonko muuten on moottoripyörän renkaan minimiurasyvyys? Itselläni on lähtenyt pyörän käyttö nyt tänä kesänä lapasesta. Tullut jo joku 2000km mittariin ja tuntuu, että takarengas on alkanut kulumaan. Ei ole vain mitään havaintoa siitä, mistä tietää, koska rengas pitäisi uusia.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Paljonko muuten on moottoripyörän renkaan minimiurasyvyys? Itselläni on lähtenyt pyörän käyttö nyt tänä kesänä lapasesta. Tullut jo joku 2000km mittariin ja tuntuu, että takarengas on alkanut kulumaan. Ei ole vain mitään havaintoa siitä, mistä tietää, koska rengas pitäisi uusia.

Eiköhän se ole 1,6mm autojen tapaan? Rengashan kuluu yleensä jatkuvan voimakkaan kiihdyttelyn ja jarruttelun seurauksena suhteellisen nopeasti keskeltä, ja siihen muotoutuu ikävät kulmat kun laidoilla on vielä pintaa reilusti.
Omaa vaihtoa vedätin viime ajokauden loppuun ja nyt vaihdoin uuden, koska pintaa ei ollut keskellä ollenkaan. Ajettavuus muuttuu todella paljon ja turvallisuus tietysti, eikä tarvitse tihkusateessa suunnilleen hengittämättä ajaa.

Aika mukavat kilometrit olet ehtinyt ajamaan "kesän" ilmat huomioiden.
 

scholl

Jäsen
Aika mukavat kilometrit olet ehtinyt ajamaan "kesän" ilmat huomioiden.

Olen ajanut aika paljon nyt maantieajoa. Ts. kun on pitänyt käydä jotain moikkaamassa tai duunissa niin välillä saattanut ajaa joku 200-300km päivässä. Eli siis perus 1km pyrähdyksistä olen nyt pyrkinyt muuttamaan hieman toimintatapaani ja kokeilla millaista se on kun ajaa niin maan perusteellisesti.

Kertaakaan en ole ajanut sateella. Luin äsken renkaista. Aika moni tuntuu kehuvan Michelin Pilot Road 2 rengasta. Mototripin hinnastossa on ainoastaan Metzeler Sportec M-3. Saksalaisilla sivuilla sanotaan, että tuo Metzeler kuluisi aika nopeasti. Ja Mototripillä on varmaan taas Suomen kalleimmat hinnatkin. Täytyy nyt katsoa mitä tekisi. Tietoisesti en ole varmaankaan ajamassa sateella, mutta jossain vaiheessa varmasti rengasasioihinkin pitää palata. Tässä on tosin nyt muutakin puuhaa. Pitäisi viedä sinne Espooseen pieneen osanvaihto-operaatioon ja sitten pian voisi teettää 10t huollonkin.
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Eiköhän se ole 1,6mm autojen tapaan? Rengashan kuluu yleensä jatkuvan voimakkaan kiihdyttelyn ja jarruttelun seurauksena suhteellisen nopeasti keskeltä, ja siihen muotoutuu ikävät kulmat kun laidoilla on vielä pintaa reilusti.
Omaa vaihtoa vedätin viime ajokauden loppuun ja nyt vaihdoin uuden, koska pintaa ei ollut keskellä ollenkaan. Ajettavuus muuttuu todella paljon ja turvallisuus tietysti, eikä tarvitse tihkusateessa suunnilleen hengittämättä ajaa.

Aika mukavat kilometrit olet ehtinyt ajamaan "kesän" ilmat huomioiden.

Tummennus minun tekemä.
Tuostahan tietää, että kyseessä on ns. sunnuntai ajelijat. Tosimies kuluttaa renkaan ensin reunoilta ajamalla polvi maassa. Eiku.. ;D Noinhan siinä yleensä tuppaa käymään. Itse rällännyt reilu tuhat kilometriä alkukesän aikana, vaikka kelit ovat olleet varsin surkeat pääsääntöisesti. Tänään ois tarkotus lähtee vetämään semmonen reilu 200km pätkä kaverin kanssa, jos keli vaan sallii.

Joo kannattaa pitää renkaat hyvässä kunnossa, koska Suomen usein niin märillä ja kylmillä asfalteilla se on aika halpa henkivakuutus. Eri asia jossain lämpimissä maissa, jossa ilma ja tiet ovat lämpöisempiä. Siellä voi ajaa renkaat sileämmäksi.
 

scholl

Jäsen
Joo kannattaa pitää renkaat hyvässä kunnossa, koska Suomen usein niin märillä ja kylmillä asfalteilla se on aika halpa henkivakuutus.

Eli kun helteet loppuvat niin kannattaa ilmeisesti lähteä rengasliikkeeseen. Itse en osaa katsoa paljonko sitä kulutuspintaa on jäljellä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Kannattaa varmaan hakea jotain seosrengasta tai ainakin kovempaa seosta tuollaiseen kaupunkiajeluun. Itsellä kului parissa viikossa Pirellin SuperCorsan keskikohta aika reippaasti viime syksynä, kun ajo oli pelkkää paikasta a paikkaan b kylmillä renkailla.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että renkaan voi huoletta ajaa keskeltä sileäksi ennen vaihtoa. Toki jos rengas on mennyt liian kantikkaaksi, niin onhan se epämiellyttävä ja vaarallinen ajaa, jos vähän enemmän kallistellaan.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tänään menee yksi michelin savuna ilmaan, huomenna tulee uus satsi alle, bridgestonen seoskumit, reunoilta pehmoiset ja keskeltä kovemmat, pitäisi kestää kovempaa kulutusta.
Näiden profiili on kyllä sellanen kun kokeilin kaverin pyörällä niitä että melkein tuntuu kuin rengas itsestään lähtee viemään mutkaan kun kävin Fagervikin mutkapätkän ajamassa.
Siinä on muuten varsin mukava pätkä niin kruisailusta pitäville kuin kovempaa tykitystä halajaville.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
...Fagervikin mutkapätkän ajamassa.
Siinä on muuten varsin mukava pätkä niin kruisailusta pitäville kuin kovempaa tykitystä halajaville.

On ehkä yksi parhaista Etelä-Suomen pätkistä. Jos ajelee esim. Helsingistä Hankoon niin aina tuota kautta eli Inkoosta Fagervikintielle, siitä jatkaa Snappertunaan ja lopulta Karjaantielle ennen Tammisaarta.

Nuo seoskumit on minusta ihan hyvä valinta. Lähinnä tuon tasaisemman kulutuksen takia. Renkaassa on sporttiset ominaisuudet kun ajetaan urheilullisesti eli mutkaa vauhdilla mutta vielä samalla renkaalla pääsee vetämään huoletta tourinkireissun Euroopassa. Radalla tai kovassa ajossa tuntee noiden kumiseosten eron ja joidenkin mielestä se on häiritsevää kun tuntuma muuttuu siirryttäessä eri seoksen alueelle kallistuksissa. Meikäläisen vauhdeille se ja sama, ehkä reuna alkoi radalla sulamaan enemmän kuin normaalissa yksi seoksisessa renkaassa. Varmaan pitäisi ajaa kovempaa niin näkisi erot vielä paremmin. Aiemmin minulla oli kyykyssä kaksiseoskumi (Michelin Pilot Power 2CT) ja sitten lähinnä radalle tarkoitettu Continental Race Attack niin kyllä on pakko antaa pisteet misukalle. Ehkä Conti oli radalla parempi mutta kun ratakilsat on omassa ajossa noin 5-10% kokonaiskilometreistä niin mielummin ottaa kaksi kertaa pidempään kestävän renkaan, jonka ominaisuudet olivat varsin riittävät omille vauhdeille. Lisäksi Pilot Powerit piti todella hyvin sateella ja lämpeni käytännössä heti niin ei voi valittaa kun puhutaan yleissporttirenkaasta. Rengashifistelystä vielä, että jotkut ostavat eturenkaaksi sporttisemman ja pehmeämpiseoksisen renkaan ja taakse sport-touring nakin (kuten tuo Pilot Road 2), jolloin molemmat renkaat menee vaihtoon aika samoihin aikoihin. Lisäksi jotkut tuntuvat vannovan eturenkaissa noiden pehmeimpien seosten perään turvallisuuden nimissä. Hätätilanteessa (esim. jarrutus kallistuksessa) pito on kuulemma parempi.

Asiasta vielä toiseen. Pitäisi ostaa pyörä. Joku uusi tai ylivuotinen tonninen kyykky. Varmaan lopulliset tarjoukset ratkaisevat kun ominaisuudet on kaikissa riittävät ja ulkonäkökään ei hirveästi paina vaakakupissa. Jokaisessa on jotain mistä pidän niin ominaisuuksien kuin ulkonäön suhteen eli niiltäkin osin aikalailla tasapeli. Tällä hetkellä R1 on vahvoilla lähinnä pisimmän huoltovälin ansiosta. Toisaalta KTM 990 Supermoto polttelee yhä ja olisi kyllä järkivalinta kun tulee työmatkat ajettua pyörällä. Helppoahan se olisi jos pätäkkä riittäisi kahteen pyörään...
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
On ehkä yksi parhaista Etelä-Suomen pätkistä. Jos ajelee esim. Helsingistä Hankoon niin aina tuota kautta eli Inkoosta Fagervikintielle, siitä jatkaa Snappertunaan ja lopulta Karjaantielle ennen Tammisaarta.

Eikä tarvii lopettaa tuohon, vaan tammisaaren jälkeen hankoon mentäessä, tvärminnen kautta pääsee hankoon koko loppumatkan mutkatietä. Hangosta päin tultaessa löytyy helpommin, casinon ohi, satamasta poispäin ajettaessa siis, ja ennen junarataa oikealle. Siitä pääsee sitten koverharin tehtaalle. todella hyväkuntoista asfalttia koko matka. Myös siuntion seutu ja tammisaaren ympärystö on oivia mutkareittejä
 

scholl

Jäsen
Kävin kerran sieltä Täktomin kautta ympäri juoksulenkillä ja yllätyin, että se on oikeasti nyt asfaltoitu. Aika monta krt on vituttanut, kun on ollut hiekkatietä. Sinänsä tosta teidän puhumasta reitistä en sillä tavalla tiedä. Usein se on aikakysymyskin. Jos on kiireempi niin tulee mentyä prätkällä auton sijaan. Urpoja on paljon tuolla pätkällä ja prätkällä on helpompi mennä ohittaessa lyhyisiin väleihin. Kamerat muistan, joten ei autollakaan se ongelma. Jorvaksen ruuhkat aiheuttaa ajan suhteen hammasten kiristystä molempiin suuntiin, jos osuu pahaan aikaan. Prätkällä pääsee hyvin piennarta, samoin länäri jos seisoo, voi improvisoida. Kerran tulin aamuruuhkassa Hangon keskustasta Stadin keskustaan 1.18, enkä kaahannut, vaan ajoin normaalisti, joten kyllä se prätkä on kätevämpi kiireessä. Autolla voi sitten nautiskella kun on aikaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Oli hyvä moottoripyöräilyviikko. Keskiviikkona perinteinen Bodomjärven-Velskolan mutkapöristely, torstaina ensin enduroajelua kärrypolulla, sitten soratieluukuttamista, piipahdus Ämmässuon krossiradalle kokeilemaan kaverin KTM 450-mopoa, jonka jälkeen kaikki mahdolliset lähistön mutka-asfaltit läpi. Etenkin Nuuksion lähistöltä löytyi mukavia reittejä.

Eilinen päivä meni näitä mutkateitä kierrellessä. Viikki-Haaga-Turun motari-Kehä 3-Kauklahti-Lohja-Fiskars-Billnäs-Fagervik-Länsiväylä-Haaga-Viikki. Aivan järjettömän siistejä teitä niin kuin tuossa ylempänäkin jo mainittiin.

Ja pyörähän on siis BMW GS 650 Dakar joka on osoittautunut juuri niin monikäyttöiseksi kuin pitikin.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Oliko täällä ketään joka olisi ajanut tuon Saariston Rengastien läpi? En löytänyt mitään hirmu kattavaa karttaa reitistä mistään, tosin en kuluttanutkaan hakuun koko päivää.
Mutta, olisi tarkoitus lähteä tuo ajamaan läpi ja mielenkiinto nyt lähinnä olisi saada tietoon että onko väliä kumminpäin sen ajaa ja missä kunnossa tiet on. Käsittääkseni joku lossiylitys on melko pitkä, mutta muut melkoisen lyhyitä, eli odotteluun ei kulu aikaa liiaksi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oliko täällä ketään joka olisi ajanut tuon Saariston Rengastien läpi? En löytänyt mitään hirmu kattavaa karttaa reitistä mistään, tosin en kuluttanutkaan hakuun koko päivää.
Mutta, olisi tarkoitus lähteä tuo ajamaan läpi ja mielenkiinto nyt lähinnä olisi saada tietoon että onko väliä kumminpäin sen ajaa ja missä kunnossa tiet on. Käsittääkseni joku lossiylitys on melko pitkä, mutta muut melkoisen lyhyitä, eli odotteluun ei kulu aikaa liiaksi.

Vilkaise ORGista tarinoita.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kevaripyöräilyn kustannukset?

Kertokaas moottoripyöräasiantuntijat kuinka paljon mammonaa täytyy olla takataskussa jos joskus pojalle 125 kevaria "joutuu" hommailemaan?

Oletettavasti tarvitaan: ajokoulu, inssi, kirjalliset ym. maksut. Pari-kolme vuotta vanha peruspyörä, kypärä, ajopuku, vakuutukset, verot ja mitä lie? Bensat, tuorevoiteluöljyt, huollot, pari pakollista kaatumista, omavastuut niistä jne. Unohtuikohan jotain..

Heittäkääs joitain arvioita/faktoja kuinka paljon tuollainen parin kesän lysti kaikkiaan kustantaa? Kiitos tiedoista etukäteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ilmeisesti verolla tarkoitat vuotuista maksua kuten autoissa? Sellaista ei ole moottoripyörissä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti verolla tarkoitat vuotuista maksua kuten autoissa? Sellaista ei ole moottoripyörissä.

Kuten taisi jo tulla ilmikin, en tiedä moottoripyöräilyn todellisista kustannuksista ja pakollisista maksuista mitään.

Yleisellä tasolla vaan haluaisin tietää että mitä kevaritouhun aloitus/ylläpitokustannukset tekevät vuositasolla. Noin suurinpiirtein..
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Autokoulujen taksoista ja muista kortin hankintaan liittyvistä kuluista ei ole enää hajua. Yhteensä päälle tonnin kuitenkin? Muutama jatkislainen on tainnut ajaa A-kortin viime kesinä niin voi tarkentaa tuota.

Ajokamoihin varmaan helposti 500€. Kypärä, hanskat, takki. Tuo on varmaan se nuorison perusvarustus, vaikka erittäin hyvä olisi olla myös housut ja kunnon kengät.

Mitäs nuo peruskevarit maksaa, muutaman tonnin?

Vakuutukset varmaan jotain 300-800€ vuodessa riippuen missä asuu ja ottaako täyskaskoa. Ei taida pyörien välillä olla niin suurta hajontaa kuin isoissa pyörissä.

Ilmeisesti on 2t-koneella oleva laite hakusessa. Bensaa meni omassa 2t-kevarissa aikoinaan 4-6 litraa sataselle. Eli jos ajaa n. 5000km vuoteen niin bensamenot karkeasti 250-400€. Tuorevoiteluöljyn kulutusta en muista, varmaan kerran kuukauteen sai ainakin litran purkin ostaa. 15-20€ purkki. Ainakin tuossa hintaluokassa oli kun ostin crossiin öljyä viime syksynä.

Jos ostaa uudemman 4t-koneisen niin niissä on paljon pienempi bensankulutus (jopa puolet 2t-koneeseen verrattuna) ja ei mene öljyä. Toki öljyt joutuu sitten vaihtamaan kerran pari vuoteen mutta esim. 125 CBR:n öljytilavuus on n. litran ja 25€ saa 4litraa normaalia 4t mp-öljyä.

Huollot on varmasti halvempia kuin isoissa pyörissä, samoin osat. En kyllä osaa sanoa mitä maksaa liikkeessä kun on tullut itse huollettua omat laitteet. 4t menee varmaan vähemmällä ja halvemmalla pidolla kuin 2t. 2t laitteissa voi osua helpommin vähän isompaa laitettavaa (männän vaihtoa jne). Rengaskulutkin melko pienet kun ei tuon kokoiset kumit paljoa maksa ja eivät kuluta niin paljon rengasta. Ellei sitten polttele kumia.

Kaatuessa menee vilkkuja (muutaman kympin pari) tms. pientä. Katteet varmaan kolminumeroisia summia. Tai sitten vakuutuksesta korjaamolaskut ja omavastuu usein 150€ laaki ja bonusmenetys 10%.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kyllä moottoripyöräily on vaan mukavaa. Eilenkin kävin nopsasti keskustan Nissenillä (Keskuskadullako tuo nyt sitten on) ja eipä paljon pysäköintiongelmat rasittaneet. Auton olisi saanut ehkä Makkaratalon parkkikselle ja siitä ilosta olisi sitten pitänyt kustantaa se 5 euroa. Nyt pistin mopon parkkiin jonkun fillarin ja skootterin kaveriksi siihen tietyömaan viereen ja maksoin tasan 0 euroa.

Muutenkaan en kärsi ruuhkista sitten ollenkaan, Kehän aamu- ja etenkin iltapäiväruuhka on helposti selätetty kaistojen välissä huristelemalla. Tiedän että jotkun menettävät täysin konseptinsa kun näin teen mutta siitä en välitä tippaakaan. Hajotkoot autoihinsa he. Tietty tuossa on omat riskinsä koska osa jengistä vaihtaa kaistaa ilman vilkkua, mutta missäpä ei riskejä olisi. Kun saan ekat sakot tuosta tai jään jonkun jyräämäksi - harkitsen sitten uudelleen.

Oikein kovasti sylettää kun joudun itse kököttämään autossa Kehän tai muun vilkkaasti liikennöidyn tien ruuhkissa. Ajanhukkaa.
 

scholl

Jäsen
Kun saan ekat sakot tuosta tai jään jonkun jyräämäksi - harkitsen sitten uudelleen.

En ymmärrä miksi pitäisi saada sakot sellaisesta, mikä ei ole ainakaan omasta mielestäni väärin, vaan esimerkillistä toimintaa. Vähennät ruuhkia.

Oikein kovasti sylettää kun joudun itse kököttämään autossa Kehän tai muun vilkkaasti liikennöidyn tien ruuhkissa. Ajanhukkaa.

Jorvas on kanssa mainio paikka. Ajamalla prätkällä piennarta säästää 10+ minuuttia siihen verrattuna, että istuu autossa jonossa.

Itse muuten juhlin pari viikkoa sitten maanantaina merkkipäiviä. Prätkäni saavutti nimittäin 10000km rajapyykin kaksi vuotta etuajassa. Tänä vuonna tullut 3000km, mikä on aivan sairasta yötäpäivää rälläämistä. Ehkäpä rauhoitun ensi vuonna.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
En ymmärrä miksi pitäisi saada sakot sellaisesta, mikä ei ole ainakaan omasta mielestäni väärin, vaan esimerkillistä toimintaa. Vähennät ruuhkia.
Minäkään en ymmärrä. Mutta aivan varmasti moottoripyöräpoliisin samaan väliin sattuessa nasahtaisi sakot. Törkeä liikenteen vaarantaminen, ehkä? Onko joku palstalaisista muuten napannut sakot tuommoisesta? Tai onko jollakin sitä kuuluisaa "varmaa" tietoa mitä kaistojen välissä ajamisesta jaetaan?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse ajoin kesällä 2007 Helsingissä jatkuvasti töihin pyörällä ja aina splittailin. Yleensä splittailin vasta silloin kun autojonot olivat lähes pysähdyksissä tai matelivat aivan kävelyvauhtia. Tällöin kukaan mulqvisti ei pääse blokkaamaan kun ei kerkeä tai ei voi liikkua muiden autojen takia. Ei vaan oikein luota autoihin jos niillä on vauhtia vähänkään enemmän kun kaikki eivät varmaan edes älyä, että mp voi tulla sieltä välistä ja muutenkin kun säädetään radiota, puhutaan kännykkään tms. niin auto voi hieman ajelehtia kaistalla. Osumassa motoristi aina häviää.

Kerran vieressä sattui olemaan siviili-Skoda (huomasin vasta rinnalla, että miekkakaulukset istuvat kyydissä) ja poliisit vaan vilkaisivat ja kiihdyttivät pois valojen vaihtuessa. En uskaltanut kokeilla yhtään rivakampaa (normaalia) lähtöä vaan suosiolla luovutin piikkipaikan virkavallalle. Oma kokemus on, että riippuu ihan poliisista antaako sakot. Samanlaista trendiä on havaittavissa mm. nettifoorumeilla. Joskus joku saa heti sakon, joku on ajellut mopokytän imussa kaistojen välissä ongelmitta.

Splittailuhan on ilmeisesti sallittua jos vain kaistalle mahtuu auto ja mp viivojen väliin eikä mp ylitä kaistaviivoja edes tangonpäillä. Useimmiten kuitenkin joutuu ajamaan kaistaviivan päällä, minkä joku voisi tulkita esim. jatkuvaksi ja turhaksi kaistanvaihdoksi kun vähän väliä on eri puolella viivaa. Noh, aika mutulla muistelin nuo mutta kuitenkin.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tänä vuonna tullut 3000km, mikä on aivan sairasta yötäpäivää rälläämistä. Ehkäpä rauhoitun ensi vuonna.

Itselle tuli tänä kesänä reilu 10 000, tosin osa siitä on työajoa, palavereihin ja muihin. Olis kai sitä enemmänkin ehtinyt.

Kerran vieressä sattui olemaan siviili-Skoda (huomasin vasta rinnalla, että miekkakaulukset istuvat kyydissä) ja poliisit vaan vilkaisivat ja kiihdyttivät pois valojen vaihtuessa. En uskaltanut kokeilla yhtään rivakampaa (normaalia) lähtöä vaan suosiolla luovutin piikkipaikan virkavallalle. Oma kokemus on, että riippuu ihan poliisista antaako sakot.

Jokunen kesä sitten Mannerheimintiellä, Forumin kohdalla ajoin kaistojen välistä piikkiin ja ulommaisella, rautatieasemalle kääntyvällä kaistalla oli maija jonka huomasin tosiaan vasta kun olin pysähtynyt. Käännyin katsomaan siihen suuntaan ja sieltä nousi yllätyksekseni peukkua kuskilta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
BMW Dakar on toiminut moitteettomasti, paitsi...

nyt on pari kertaa käynyt niin että sateella ajamisen jälkeen seuraavan kerran startatessa ei mopo tahdo käydä tyhjäkäyntiä, ei sitten millään. Startatessä yskähtää kerran äänekkäästi ja käynnistyy tosi kankeasti. Pyörä käy kyllä ihan OK, mutta tosiaan tyhjäkäynti on totaalisen hukassa. Tähän ei tunnu auttavan edes koneen kuumaksi ajaminen - ainoa apu on se että mopo on ajamatta vaikkapa yön yli. Jonnekin siis pääsee kosteutta - ruiskuun ehkä?

Tämä on tapahtunut tosiaan vain 2 kertaa, ekan kerran kesäkuun alussa ja toisen kerran viime viikolla. Olen aika paljonkin ajanut sateella joten joka kerta tämä ei pääse yllättämään.

Onko neuvoja? En millään jaksaisi alkaa käyttämään korjaamoissa tuon takia kun eivät mitään vikaa kuitenkaan löydä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jotain crc:tä tms. suihkauttaa liittimiin ja katsoo, ettei ole hapettumia?
Jotain myrkkyä vois tosiaan käydä ostamassa. Ehkä voisi jollekin moottoripyöräaiheiselle forumille laittaa tuon saman tarinan? Siellä varmaan rasvanäpeillä on sana hallussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös