Heimopäällikkö
Jäsen
Kyllä nuo ainakin itsellä on kestänyt hyvinkin ajella sen ~10000km vuoteen, viimeisimpään Softailiin (1340cc EVO) ajoin rapeat 30tkm kolmeen kesään ja muuta remonttia ei ollut kuin moottorin tiivistesarja (oma moka, kun otin alkuun halvimman tiivistesarjan joka kovettui kesässä), enskakopan tiivistesarja, takaratas ja ketju. Ei huonosti 30 vuotta vanhalta laitteelta, toki täytyy myöntää että tätä ennen kävin koko moottorin läpi. Mutta ihan huoletta oon itse saanut ajella ympäri pohjoismaita, kerran tosiaan rautapää jätti Norjassa tielle ja siinä muutama päivä vierähti Bergenin kupeella osia odotellessa paikallisessa harrastetallissa. Rautapään lisäksi ei ole ollut muilla koneilla kuin tuolla EVO koneella, koska se on tunnetusti hyvä moottori, muista en niin osaa sanoa, voihan ne ollakkin maineensa väärtejä.Epäluotettavana pidän sellaisia moottoreita, millä ei kesän 5000-10000km suju ilman ongelmia. Ja puhun oikeista ongelmista, en jostain kaasarien säädöistä tai tulpan vaihdoista.
Siinä varmaan olet oikeassa, että määrätyissä porukoissa noita ongelmia järjestelmällisesti liioitellaan ja pidetään harrikoita todellista ongelmallisempina.
Tuo huoltokäsite on pikkaisen laaja,otetaan vaikka vuosihuolto itsetehtynä. Vanhemmissa japseissa se kattaa rasvausta ja öljynvaihtoa,suodattimet ja tulpat, harrikoissa taas puretaan enempi vähempi kone noiden lisäksi. Toki se on varsin yksinkertaista ja nopeaa, jos työkalut pysyy käsissä ja on manuaali/kokemusta tekemiseen. Itse en pidä varsinaisesti huoltotoimenpiteenä kiertokankien laakerien vaihtoja, mutta harrikoissa tuota joutuu enemmän ajava tekemään.
Ajonautinto ja ulkonäkö puoltaa vertailussa esim. Harrikan ja vaikkapa Intruderin välillä jenkkilän suuntaan, mutta teknisesti japsi vie pelin 100-0.
Se on jokaisen oma valinta mitä arvottaa ja mitä on tuon teknisen takamatkan eteen valmis tekemään. Ostopalveluna tuo ainakin Pk-seudulla on melko hinnakasta.
Tuon mainitsemani Scoutin jälkeen parhaat kiksit olen pyöräilystä saanut kaverin harrikoilla, mut jo mun olemattomilla kilsoilla noissa on ollut ihan liikaa moottori ongelmia että sellaisen itselleni ottaisin.
Siinä olet kyllä 100% oikeassa, että teknisen toteutuksen japanilaiset vie 100-0, mutta tämä on niitä asioita mitä pitää tiedostaa ennen pyörän hankintaa. Tai vaikka auton hankintaa. Pari tuttavaa pitää pk-seudulla HD-korjaamoja, ja siellä on kyllä aivan järkyttäviä ne hinnat, joskus naureskeltiin että halvemmaksi tulee laittaa pyörät rahtina toiselle puolelle Suomea korjattavaksi. Mutta eihän se ole hullu joka pyytää ja niin edelleen. Tallinnassa (ja Virossa muutenkin) on myös erittäin päteviä harrikkapajoja, ja hinnat on aivan murto-osan Suomen hinnoista.
Vanhemmat Indianit on kyllä pirun hienoja pyöriä myös, jos joskus olisi rahaa sellaiseen niin voisi mennä mukavuusalueelta ulos ja kokeilla. Onko Indiania ruvettu taas tuomaan maahan, kun näyttäisi olevan 2017--> enemmän ja vähemmän noita vehkeitä?