Moottoripyöräketju

  • 203 582
  • 1 010
Epäluotettavana pidän sellaisia moottoreita, millä ei kesän 5000-10000km suju ilman ongelmia. Ja puhun oikeista ongelmista, en jostain kaasarien säädöistä tai tulpan vaihdoista.
Siinä varmaan olet oikeassa, että määrätyissä porukoissa noita ongelmia järjestelmällisesti liioitellaan ja pidetään harrikoita todellista ongelmallisempina.
Tuo huoltokäsite on pikkaisen laaja,otetaan vaikka vuosihuolto itsetehtynä. Vanhemmissa japseissa se kattaa rasvausta ja öljynvaihtoa,suodattimet ja tulpat, harrikoissa taas puretaan enempi vähempi kone noiden lisäksi. Toki se on varsin yksinkertaista ja nopeaa, jos työkalut pysyy käsissä ja on manuaali/kokemusta tekemiseen. Itse en pidä varsinaisesti huoltotoimenpiteenä kiertokankien laakerien vaihtoja, mutta harrikoissa tuota joutuu enemmän ajava tekemään.
Ajonautinto ja ulkonäkö puoltaa vertailussa esim. Harrikan ja vaikkapa Intruderin välillä jenkkilän suuntaan, mutta teknisesti japsi vie pelin 100-0.
Se on jokaisen oma valinta mitä arvottaa ja mitä on tuon teknisen takamatkan eteen valmis tekemään. Ostopalveluna tuo ainakin Pk-seudulla on melko hinnakasta.
Tuon mainitsemani Scoutin jälkeen parhaat kiksit olen pyöräilystä saanut kaverin harrikoilla, mut jo mun olemattomilla kilsoilla noissa on ollut ihan liikaa moottori ongelmia että sellaisen itselleni ottaisin.
Kyllä nuo ainakin itsellä on kestänyt hyvinkin ajella sen ~10000km vuoteen, viimeisimpään Softailiin (1340cc EVO) ajoin rapeat 30tkm kolmeen kesään ja muuta remonttia ei ollut kuin moottorin tiivistesarja (oma moka, kun otin alkuun halvimman tiivistesarjan joka kovettui kesässä), enskakopan tiivistesarja, takaratas ja ketju. Ei huonosti 30 vuotta vanhalta laitteelta, toki täytyy myöntää että tätä ennen kävin koko moottorin läpi. Mutta ihan huoletta oon itse saanut ajella ympäri pohjoismaita, kerran tosiaan rautapää jätti Norjassa tielle ja siinä muutama päivä vierähti Bergenin kupeella osia odotellessa paikallisessa harrastetallissa. Rautapään lisäksi ei ole ollut muilla koneilla kuin tuolla EVO koneella, koska se on tunnetusti hyvä moottori, muista en niin osaa sanoa, voihan ne ollakkin maineensa väärtejä.

Siinä olet kyllä 100% oikeassa, että teknisen toteutuksen japanilaiset vie 100-0, mutta tämä on niitä asioita mitä pitää tiedostaa ennen pyörän hankintaa. Tai vaikka auton hankintaa. Pari tuttavaa pitää pk-seudulla HD-korjaamoja, ja siellä on kyllä aivan järkyttäviä ne hinnat, joskus naureskeltiin että halvemmaksi tulee laittaa pyörät rahtina toiselle puolelle Suomea korjattavaksi. Mutta eihän se ole hullu joka pyytää ja niin edelleen. Tallinnassa (ja Virossa muutenkin) on myös erittäin päteviä harrikkapajoja, ja hinnat on aivan murto-osan Suomen hinnoista.

Vanhemmat Indianit on kyllä pirun hienoja pyöriä myös, jos joskus olisi rahaa sellaiseen niin voisi mennä mukavuusalueelta ulos ja kokeilla. Onko Indiania ruvettu taas tuomaan maahan, kun näyttäisi olevan 2017--> enemmän ja vähemmän noita vehkeitä?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Indianilla on maahantuonnit ja huollot Suomessa, toi Scout millä olen ajellu muutaman tonnin on 2017 mallia. Ihan pirun mukava peli, matala painopiste ja ajoasento mun makuun.
Kiitos vastauksesta. Osaatko vastata, että onko noiden scouttien mallien välillä ajoasennoissa tai stongissa eroja? Tarkoitan siis lähinnä kun on scout, scout sixty, scout bobber ja scout bobber sixty.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on ollu -86 softail reippaan vuosikymmenen ja ainoostaan kerran on tarvinnut kyydin korjaamolle. Silloin loppuunkulunut aski otti 2 vaihdetta yhtä aikaa päälle ja kuori halki. Kesässä tullu kilsoja 6-10 tuhatta. Jotain tärinään liittyvää joutunu ropaamaan tienpäällä noin kerran kesään. Muuten normi huollot.

Ekaksi pyöräksi en härräkkää suosittele, joku pienempi ja kevyempi ekaks harjootteluun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on ollu -86 softail reippaan vuosikymmenen ja ainoostaan kerran on tarvinnut kyydin korjaamolle. Silloin loppuunkulunut aski otti 2 vaihdetta yhtä aikaa päälle ja kuori halki. Kesässä tullu kilsoja 6-10 tuhatta. Jotain tärinään liittyvää joutunu ropaamaan tienpäällä noin kerran kesään. Muuten normi huollot.

Ekaksi pyöräksi en härräkkää suosittele, joku pienempi ja kevyempi ekaks harjootteluun.
Itsellä on 03- Sportster ja se on harrikaksi kyllä oikein näppärä. Itsellä löytyy 883 cc ja sillä on toistaiseksi pärjännyt, ehkä joskus 1200cc konversio, se kun on ”helppo” muutos.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä on 03- Sportster ja se on harrikaksi kyllä oikein näppärä. Itsellä löytyy 883 cc ja sillä on toistaiseksi pärjännyt, ehkä joskus 1200cc konversio, se kun on ”helppo” muutos.
Mä olen huono ihminen, sillä lasken harrikoiksi vain ns isot. Mut joo spora on vissiin köykäisempi käsitellä, joten ekaksi pyöräksi paree kuin iso. Ja saundi on kohdallaan, kunhan heittää vakioputket varastoon.

Onko jo -03:ssa suoraa tehtaalta toimivat jarrut? Eka muutos pyörään oli uus 4 mäntäinen etupuristin, kun tehtaan kötöksyksellä ei uskaltanut ajaa. Siinä vaiheessa tottunut japsien jarruihin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko jo -03:ssa suoraa tehtaalta toimivat jarrut? Eka muutos pyörään oli uus 4 mäntäinen etupuristin, kun tehtaan kötöksyksellä ei uskaltanut ajaa. Siinä vaiheessa tottunut japsien jarruihin.
Mulla oli 2 levyä edessä, lähtökohtaisesti ne kai toimii ihan ok, mutta mulla oli vaikea saada niitä toimimaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tarkemmin en osaa sanoa, kun ainoa ajokokemus on Scout Bobberista. Sen kuitenkin tiedän että joitakin eroja on ajoasennoissa, jo pelkästään istumalla saa suuntaa noista.
Saako kysyä minkä pituinen olet kun ajelet scout bobberilla? Kävin tänään istumassa tuota kyseistä mallia ja äkkiseltään ajoasento tuntui hieman oudolta. Pyörä tuntui jotenkin kovin pieneltä alla ja sarvet oli niin edessä, että tuntui melkein kyykyltä tuo pyörä ja polvet oli tosi korkealla vaikka jalat olikin edessä. Itselläni pituutta siis 185cm.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos Inkkareita harkitsee niin itse ehkä testaisin FTRää, sopisi mun makuun paremmin.
H-D:n etuna on se että V-rodi on ollut aika kauan markkinoilla = löytynee käytettynä helpommin
V-rod kone on tehty kimpassa Porschen kanssa ja on modernimpi kuin muut H-D masinat
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tiedän että puhun seuraavaksi kovin yksilökohtaisesta asiasta, mutta kysyn silti. Onko kokemuksia vakuutuksien hinnoista kevättä kohti mentäessä? Ensimmäiseen pyörään kilpailutan vakuutusta ja laskureiden mukaan hintataso on täyskaskolla 880-1450€ yhtiöstä riippuen. Onko siis kokemusta tuleeko keväämmällä jotain kampanjoita liittyen mp vakuutuksiin tai voiko myyjäliikkeen kautta saada vakuutuksen edullisemmin?
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Myös polarikselta tai indianilta tai tarkemmin sanottuna Victoryltä on tullut katsottua eri mallisia pyöriä (vegas 8ball, hammer jne). Ovat hienoja pyöriä nekin, mutta sitten taas huolto, varaosat jne mietityttää.
Hammerista nyt ~10 vuotta kokemusta niin pakko on kehua. Takuuseen vaihdettiin startti, muuten täysin vikavapaa ollut. Ajoasento tällaiselle aavistuksen persjalkaiselle ~185cm mittaiselle kuskille mainio. Pyörä on kokoonsa nähden yllättän helppo käsitellä, helpompi kuin esimerkiksi pienempi Judge. Mikkelinkin seudulla useampi paikka huoltaa, varaosia ym. saa niiden kautta aika helposti. Polariksesta jäänyt maahantuojana hyvä kuva. Pyörää huollettu vuosittain, kilometrejä tullut aika tasaisesti se 5-10tkm vuodessa.
Aika paljon porukka tulee huoltoasemilla tms. juttelemaan, herättää aikalailla positiivista huomiota.
Kone on tuossa suorastaan mahtava, vääntöä on kyllä kaverinkin tarpeiksi. Tuossa kuva vastaavan värisestä kuin mikä itseltäni löytyy.
 

Liitteet

  • images (1).jpeg
    images (1).jpeg
    12,7 KB · kertaa luettu: 124

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ne on laittanu vettä sen sisään = PAHA VIRHE!
Hah, kaksi ilmajäähdytetyistä moottoreista tunnettua valmistajaa keksii että tehdäänpä vesikone.
Kerran tietämättömänä hehkutin kaverin rodia, niin sivusta tuli arviolta 190cm 190kg hd mies sivistämään mua miten paskoja nuo vesikoneet on, kukaan ei ikinä arvosta niitä kuten wanhoja..
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hah, kaksi ilmajäähdytetyistä moottoreista tunnettua valmistajaa keksii että tehdäänpä vesikone.
Kerran tietämättömänä hehkutin kaverin rodia, niin sivusta tuli arviolta 190cm 190kg hd mies sivistämään mua miten paskoja nuo vesikoneet on, kukaan ei ikinä arvosta niitä kuten wanhoja..
Mun käsittääkseni teknisesti ihan toimiva kampe, mut silti veden laittaminen moottoripyörän koneeseen on virhe.

Ensimmäinen sivistyneesti kasassa pysyvä laite on evo (-86 tuotantoon) ja vanhemmilla ajavat moottoripyöräilyn sankareita!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedän että puhun seuraavaksi kovin yksilökohtaisesta asiasta, mutta kysyn silti. Onko kokemuksia vakuutuksien hinnoista kevättä kohti mentäessä? Ensimmäiseen pyörään kilpailutan vakuutusta ja laskureiden mukaan hintataso on täyskaskolla 880-1450€ yhtiöstä riippuen. Onko siis kokemusta tuleeko keväämmällä jotain kampanjoita liittyen mp vakuutuksiin tai voiko myyjäliikkeen kautta saada vakuutuksen edullisemmin?
Ajankohdalla jolloin vakuutuksen ottaa ei taida olla väliä. Toki hinnat elävät ja voi vakuutuksen saada halvemmalla tai kalliimmalla. Erot yhtiöiden välillä voivat sitten olla tuhansiakin euroja, mutta varmaan tuon tiesitkin.

En tiedä mistä ekasta pyörästä on kyse, mutta alle tonni täyskaskosta kuulostaa hyvältö jos kyse on uudehkosta pyörästä. En tainnut omaan Kawa z750 saada noin halpaa vakuutusta missään vaiheessa vaan halvin oli aina noin tonnin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ajankohdalla jolloin vakuutuksen ottaa ei taida olla väliä. Toki hinnat elävät ja voi vakuutuksen saada halvemmalla tai kalliimmalla. Erot yhtiöiden välillä voivat sitten olla tuhansiakin euroja, mutta varmaan tuon tiesitkin.

En tiedä mistä ekasta pyörästä on kyse, mutta alle tonni täyskaskosta kuulostaa hyvältö jos kyse on uudehkosta pyörästä.
1100 kuutoinen indian scout kyseessä vuosimallia 2020. Alle tonni on siis halvin, mutta sitten kun kavereita haastattelee niin heti tuli vastaan, että esimerkiksi yhdellä kaverilla on 1200 kuutioisessa customissa täyskaskon kanssa 375€/ vuosi ja itse sain samalta yhtiöltä laskurin mukaan hinnaksi n. 1000€ enemmän. Eli aika isoja eroja on myös henkilökohtaisesti näissä vakuutuksissa näemmäs.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1100 kuutoinen indian scout kyseessä vuosimallia 2020. Alle tonni on siis halvin, mutta sitten kun kavereita haastattelee niin heti tuli vastaan, että esimerkiksi yhdellä kaverilla on 1200 kuutioisessa customissa täyskaskon kanssa 375€/ vuosi ja itse sain samalta yhtiöltä laskurin mukaan hinnaksi n. 1000€ enemmän. Eli aika isoja eroja on myös henkilökohtaisesti näissä vakuutuksissa näemmäs.
Epäilen vahvasti, että 1100 kuutioiseen voisi saada liikenne- ja täyskaskovakuutuksen 375 eurolla. Ettei ole kuitenkin kyse pelkästä kaskosta tai liikennevakuutuksesta.

Tai sitten customeissa on halvemmat vakuutukset?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Epäilen vahvasti, että 1100 kuutioiseen voisi saada liikenne- ja täyskaskovakuutuksen 375 eurolla. Ettei ole kuitenkin kyse pelkästä kaskosta tai liikennevakuutuksesta.

Tai sitten customeissa on halvemmat vakuutukset?
Kyllä se täyskasko sillä on kun erikseen sen varmistin. Kuulemma joskus vajaa 10 vuotta sitten tehnyt tuon vakuutuksen ja on edelleen voimassa tuolla hinnalla.

Mutta joka tapauksessa olen valmistautunut maksamaan sen reilut 800€. Noissa täyskaskoissakin on ainakin se ero yhtiöiden välillä, että vain harvat näyttävät tarjoavan lunastusturvaa miottoripyörään. Se on hyödyllinen.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voi tuollaisen täyskaskon ehkä saada tuolla hinnalla, mutta epäilen että se on kyllä sitten 70% bonareilla.
Riippuu aika paljon vakuutusyhtiöstä, ja pyörän tehopainosuhteesta tietenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se täyskasko sillä on kun erikseen sen varmistin. Kuulemma joskus vajaa 10 vuotta sitten tehnyt tuon vakuutuksen ja on edelleen voimassa tuolla hinnalla.

Mutta joka tapauksessa olen valmistautunut maksamaan sen reilut 800€. Noissa täyskaskoissakin on ainakin se ero yhtiöiden välillä, että vain harvat näyttävät tarjoavan lunastusturvaa miottoripyörään. Se on hyödyllinen.
Niin no joo jos on 10 vuotta vanha vakuutus ja ainakin 10 vuotta vanha pyörä, jonka arvokin on matalampi. Tällöin toki vakuutus halvempi. Uuteen pyörään ei varmasti tuolla hinnalla saa, edes täysillä bonuksilla. :)

Lunastusturva on hyvä. Helposti menee lunastukseen. Oma pylrä meni lunastukseen kun sitä yritettiin pölliä ja pyörä vain kaadettiin paikoillaan. Kalliita ovat uudet osat.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Paljon kuutioita, vähän hevosia. Ja tietty vähemmän onnettomuuksia, kun kustomit ei oikein taivu urheilumoottoripyöräilyyn polvi maassa. Joten on ne halvempia yleensä vakuuttaa.
Joo, jotenkin noissa tuntunut että teho/paino suhde yleensä ollut se mikä vaikuttaa hintaan aikalailla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, jotenkin noissa tuntunut että teho/paino suhde yleensä ollut se mikä vaikuttaa hintaan aikalailla.
Vakuutuksethan muuttuivat n. 2006-08 paikkeilla juuri tuota tehopaino-suhdetta painottavaksi. Ennenhän mentiin koneen tilavuuden mukaan, mikä ei se todenmukaisin tosiaan ollut. Katselin hiljan laskureilla, että omakin vakuutus käytännössä tuplaantuu ensi kesälle, jos 85hv putkirunko vaihtuu alumiiniseen 150 hv paikkeille.
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Osaisitteko arvon mopoilevat palstaveljet auttaa ensipyörää hankkimassa olevaa tietämätöntä ja kertoa, miten tuollaisten nahkaisten sivulaukkujen kiinnitys custom-pyöriin toimii? Ilmeisesti nuo siis kiinnitetään takapenkin ja lokasuojan välistä menevällä nahkaläpyskällä ja laukkurautojen virka on pelkästään estää laukkuja osumasta takapyörään. Olenko ymmärtänyt oikein ja kiinnitetäänkö kaikki ei-mallikohtaiset sivulaukut tuolla tavalla? Onko noissa yhteensopivuuden kannalta jotain mitä pitäisi ottaa huomioon vai menevätkö mitkä tahansa laukut mihin tahansa custom-pyörään, kunhan eivät ole niin isoja että ottavat kiinni johonkin?

Pointti on nyt siis se, että voinko ostaa käytettynä mitkä tahansa tavanomaiset laukut, jos pyörässä ei niitä valmiina ole, ja luottaa, että ne saa kiinnitettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös