Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Moottoripyöräketju

  • 212 233
  • 1 033

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Fironic
En kuulu tähän ketjuun, mutta haluaisin kuulua.

Nykyisin moottoripyörän osto Suomessa on halpaa, koska tarjontaa on paljon ja perusvarmoja pyöriä löytyy parilla tonnilla. Toki käytetty on aina yksilö, mutta noissa on tekniikka niin perusasioiden äärellä olevaa, että itse oppii helposti ja jokainen paja osaa niitä huoltaa. Lisäksi naismotoristeilla on kuulemma aika aktiivisia someporukoita tms niin vertaistukea saa siltäkin kantilta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät; lentosuukko KooKoolle
Kiitos, @Fironic ja @Turder. Teidän viesteistänne tuli ilahtunut ja toiveikas olo. Niin hirveän usein mulle on tässä asiassa viitattu kintaalla ja sanottu, ettet sinä pikkuinen osaisi. Kiitos.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Moottoripyöräily ei ole voimalaji ja vähän matalammalta maankamaraa tutkiville löytyy myös sopivaa kalustoa + modausosia, että yltää pysähdyksissä maahan asti.
Kylmän toukokuun alun jälkeen oikeastaan lähti täällä ajot käyntiin ja pari tonnia tullut tuupattua. Lähinnä iltaretkeilyä 100-200 km kierroksilla. Jos sitten kesälomalla heinäkuulla lähtisi pitkästä aikaa kunnon Suomen kierrokselle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät; lentosuukko KooKoolle
Pääsinkin kyytiin jo tänään, vajaan tunnin varoitusajalla. Kurkistelin pihalla jo varttia sovittua aikaa ennen ja olo oli kuin olisi treffeille menossa. Ja joo: rakastuin. Saman tien, kun istahdin. Mulla ei ollut mitään hätää, kuski oli kokenut ja luotettava, sain vain olla ja nauttia ja nuuhkia kesää. Oon myyty. Sama mies lupasi auttaa mua tässä koko hommassa. En ole pitkään, pitkään aikaan ollut syvästi onnellinen ja iloinen, mutta nyt olen.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Pääsinkin kyytiin jo tänään, vajaan tunnin varoitusajalla. Kurkistelin pihalla jo varttia sovittua aikaa ennen ja olo oli kuin olisi treffeille menossa. Ja joo: rakastuin. Saman tien, kun istahdin. Mulla ei ollut mitään hätää, kuski oli kokenut ja luotettava, sain vain olla ja nauttia ja nuuhkia kesää. Oon myyty. Sama mies lupasi auttaa mua tässä koko hommassa. En ole pitkään, pitkään aikaan ollut syvästi onnellinen ja iloinen, mutta nyt olen.

Nuo on hienoja hetkiä elämässä. Onnea ja tervetuloa "lahkoon"!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole moottoripyöräkorttia, mutta B-kortti löytyy ja kokemusta nuoruudesta Honda Monkeylla ja Suzuki S:llä ajamisesta. Kun pari vuotta sitten Honda Monkey 125 julkaistiin niin siitä lähtien olen enemmän/vähemmän pyöritellyt mielessä sellaisen hankkimista.

Tarkoitus ei ole ajaa työmatkaa kuin ehkä satunnaisesti. Muuten ajatuksissa on ajella lähinnä pikkuteillä ja fiilistellä.

Mitäs, onko kommentteja miten/missä kortti kannattaa suorittaa, entä onko muita hyviä ensipyöräehdotuksia? Käytettyjä näyttää olen netti täysi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
, entä onko muita hyviä ensipyöräehdotuksia?
Minkä laista oot ajatellu noin tyyli kannalta?

Jos oot kustomia ajatellu, niin Honda varjo 600 on hyvä siihen. 750 en oo koskaan kokeillu, joten siitä en osaa sanoa. 600 on kevyt käsitellä ja tehoa sopivan vähän...
Siis tällaista tarkoitan.
HUOM Tuosta yksilöstä en tiedä mitään.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Oma ehdotukseni pyöräksi lähes budjetista riippumatta on Kawasakin Ninja 650 (tai vastaava muilta valmistajilta). Ninja 650 tunnetaan myös nimellä ER-6f. Positiivisia asioita on paljon:

+ Mukavan pysty ajoasento, joten satulassa voi olla vaikka koko päivän
+ Moottori tuottaa kivasti vääntöä jo pienillä kierroksilla joten vaihteiden kanssa ei tarvitse olla koko ajan pelaamassa. Myös tehoa on aloittelijalle riittävästi (~70 hp).
+ Kaksisylinteriset on suht halpoja ja helpohkoja huoltaa.
+ Katteet suojaavat viimalta ja ajaminen onnistuu moottoritienopeuksissakin.

Oma kokemukseni kyseisellä pyörällä rajoittuu vain yhteen tunnin koeajoon, jonka perusteella lukisin negatiivisiksi asioiksi vain rajallisen tehon, koska 70hp saattaa vuoden kuluttua tuntua liian vähältä. Omaan korvaan myös pyörän ääni kuulosti enemmän lelulta kuin moottoripyörältä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
lukisin negatiivisiksi asioiksi vain rajallisen tehon, koska 70hp saattaa vuoden kuluttua tuntua liian vähältä.

Kysyn ihan tosissani tästä ikuisuusaiheesta: mihin tarvitaan tuon ylittäviä tehoja kun tuokin on jo kylliksi n.250kg painoisen kulkuvälineen rivakkaan siirtämiseen matkustajansa kanssa?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Sako Ajattelin jopa tuota piikkistä mankia, mutta onko se kuitenkaan pidemmän kiinnostava ajettava? Sellaista varmaan tarttis päästä koittamaan.

@Peter Pocklington in ehdottelema Ninja vaikuttaa mielenkiintoiselta, näyttäisi oleva käytettyjäkin markkinoilla ja todella kohtuuhintainen
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Sako Ajattelin jopa tuota piikkistä mankia, mutta onko se kuitenkaan pidemmän kiinnostava ajettava? Sellaista varmaan tarttis päästä koittamaan.

Mulla oli kesällä tuo piikkimanki yhden viikonlopun verran testissä. Tuli lapsuus ja loppun asti viritetty Suzuki PV ihanasti mieleen, mitä nyt ajo-ominaisuudet oli eri planeetalta. Sanotaanko vaikka niin, että kaupunkiajossa ja työvälikulkineena ihan kelpo laite, mutta vähänkään pitemmälle en viitsisi tuolla lähteä reissuun.
 

12961

Jäsen
Kysyn ihan tosissani tästä ikuisuusaiheesta: mihin tarvitaan tuon ylittäviä tehoja kun tuokin on jo kylliksi n.250kg painoisen kulkuvälineen rivakkaan siirtämiseen matkustajansa kanssa?

Erityisesti customissa on kiva olla vääntöä leppoisaan cruisailuun. Mieluummin niin överisti, että käytännön ajotilanteissa on liki ihan sama mikä vaihde on sisällä.

600-kuutioinen customi on ajoääniltäänkin väkisin aika väsynyt.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysyn ihan tosissani tästä ikuisuusaiheesta: mihin tarvitaan tuon ylittäviä tehoja kun tuokin on jo kylliksi n.250kg painoisen kulkuvälineen rivakkaan siirtämiseen matkustajansa kanssa?
Tuo on jo sellainen määrä voimaa, että kuskin soisi olevan hiukan kokeneempi kuin märkäkorva.
@Sako Ajattelin jopa tuota piikkistä mankia, mutta onko se kuitenkaan pidemmän kiinnostava ajettava? Sellaista varmaan tarttis päästä koittamaan.
Mankista en sano mitään, kun ei oo kokemusta. Pyöränvalinnassa tärkeä juttu on ajoasento. Mun eka oikea mp oli GR650 ja sen kanssa opin, että tuulenhalkaisu polvella ei ole mun juttu. Siinä oli ajoasento pysty. Siispä jalat eteen ja kustom seuraavana, tuo mainittu shadow. Jotkut tykkää jopa kyykystä...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
että käytännön ajotilanteissa on liki ihan sama mikä vaihde on sisällä.

600-kuutioinen customi on ajoääniltäänkin väkisin aika väsynyt.

Tällaiselle kuljettajallehan voisi sopia automaatti johon jälkiasennetaan kunnön pörinäputki...

No, olkoot. Mitäs mieltä olette sähkömopoista, joita kaikki merkit näyttävät myös jo suunnittelevan? Messuilla oli viime vuonna kova kuhina Zeron kohdalla. Hiljaisuus ja mopoilu eivät taida sopia kovin monen mielikuviin.

Ensipyöräehdotusten listalle nostaisin tuon Erkin lisäksi Yamahalta vanhemman FZ-sarjan kusiaiset, joissa niinikään toteutuu pysty istuma-asento, ohjauksen helppous ja tekniikan luotettavuus. Uudessa mallistossa tuota jatkaa MT-sarja (03 voisi olla mainio starttipeli, 07 jo hieman isompi) ja uunituoreet Tracerit. Hondalta niinikään vanha CB-sarja ja vaikka CBF katteellisena kuusisatasena, uudemmista CB500X on kiinnostanut itseäkin vaikka kilometrejä on tullut jo kerättyä isommillakin; sillä kun uskaltaa ajella hiekkateilläkin huoletta. Suzukilta samaan kokoluokkaan Bandit. Näitä irtoaa käytettyinä ja edelleen huolettomina alkaen jostain parista tonnista.

Tässä linkki sivustolle, jossa voi haarukoida tuota ergonomiaa omien mittojensa mukaan. Näkee vähän istuma-asentoa mm.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ensimmäisen pyörän hankinta olisi keväällä edessä ja tällä hetkellä vahvin ehdokas ensipyöräksi tulisi olemaan harley-davidsonin vrodi eli VRSC ja tästä vielä night rod special eli VRSCDX malli. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä pyörästä? Lähinnä kiinnostaa ajoasennon mukavuus pidemmällä matkalla. Yleisesti myös kiinnostaa, että missä kohtaa kevättä/kesää tarjontaa on eniten käytetyissä moottoripyörissä?
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ensimmäisen pyörän hankinta olisi keväällä edessä ja tällä hetkellä vahvin ehdokas ensipyöräksi tulisi olemaan harley-davidsonin vrodi eli VRSC ja tästä vielä night rod special eli VRSCDX malli. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä pyörästä? Lähinnä kiinnostaa ajoasennon mukavuus pidemmällä matkalla. Yleisesti myös kiinnostaa, että missä kohtaa kevättä/kesää tarjontaa on eniten käytetyissä moottoripyörissä?
Minusta kannattaa ostaa juuri se pyörä jota eniten haluaa. Hd haaveilijalle ei kannata tuputtaa ensipyöräksi eeär vitosta, vaikka se esimerkiksi olisi paljon järkevämpi. Kaveri toi night rodin jenkeistä kymmenisen vuotta sitten. Aivan sairaan makee pyörä, tais luopuu siitä kuitenkin @T1971 yllämainitsemasta syystä, sittemmin ajellut japanin supersporteilla. Paras aika ostaa meni jo, toiseks paras osto aika on käsillä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tottakai jokainen ostaa sen pyörän minkä haluaa ja mihin kykenee, mutta ensipyöräksi kannattaisi miettiä kuitenkin luotettavaa kulkinetta. Tämä jo senkin takia, että harrastus loppuu monella lyhyeen pyörän epäluotettavuuden takia, merkistä riippumatta. Toinen tähän vaikuttava seikka on nuo kustannukset, eli 15 k€ pyörään ja bonuksena tuleekin usempi tonni ajokautta kohti>>pyörä jää talliin.
Mainitsemani pyörä ei toki vastaa tuota harrikkaa, mutta ajoasennoltaan/tyyliltään kuitenkin samantyyppinen. Er-5 taas....
Mä taas olen lueskellut, että tämä kyseinen harrikan malli olisi aika luotettava peli. Moottori kuitenkin nestejäähdytteinen ja tehty kuulemma ajamista varten. Voin tietty olla väärässäkin, koska olen täysi aloittelija näissä asioissa, mutta tosiaan aina hyviä vinkkejä otan vastaan! Joku siinä HD:ssa vaan kiehtoo. Myös polarikselta tai indianilta tai tarkemmin sanottuna Victoryltä on tullut katsottua eri mallisia pyöriä (vegas 8ball, hammer jne). Ovat hienoja pyöriä nekin, mutta sitten taas huolto, varaosat jne mietityttää.
 
Ensimmäisen pyörän hankinta olisi keväällä edessä ja tällä hetkellä vahvin ehdokas ensipyöräksi tulisi olemaan harley-davidsonin vrodi eli VRSC ja tästä vielä night rod special eli VRSCDX malli. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä pyörästä? Lähinnä kiinnostaa ajoasennon mukavuus pidemmällä matkalla. Yleisesti myös kiinnostaa, että missä kohtaa kevättä/kesää tarjontaa on eniten käytetyissä moottoripyörissä?
Molemmilla malleilla noin 1000km kokemuksella sanoisin, että ainakin näin pitemmälle ihmiselle (190cm) ja pitkät jalat omaavalle ajoasento ei ole ihan optimaalinen. Toki muutenkin olen enemmän apinakiikkuja, joten ehkä en ole paras ihminen arvioimaan kyseistä ajoasentoa. Kaveri joka nuo pyörät omisti, kehui kyllä kovasti matka-ajossa molempia. Ja varsinkin tuo V-Rod oli/on todella luotettava pyörä (edelleen pyörii täällä ja ei ole huoltoa kummempaa ollut, en toki ole kilometrejä kysellyt), Night Rod on enemmänkin leikkikalu (sama pyörä ahdettuna). Kaupungissa rodit on aika raskaita ja kankeita pyöriä ajaa. Mutta itse kallistuisin siihen, että V-Rod on hyvä ensimmäinen pyörä, kyllä sillä ahtamattomanakin kerkeää maantietä nähdä tarpeeksi vauhdikkaasti. Ja osia löytyy hyvin ja pienellä vaivalla vielä halvallakin.

Sekin nyt on aina vähän katsantokannasta kiinni, että onko ne harrikat niin paskoja kuin niistä puhutaan. Kokemusta on kahdentoista pyörän verran kyseisestä merkistä ja kerran jätti -62 rautapää Norjassa tien päälle. Muuten on menty huolloilla ja omaehtoisilla rakenteluilla. Toki Esson baarin sepät tietää enemmän näistä kuin monet muut, kuten kaikesta muustakin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Molemmilla malleilla noin 1000km kokemuksella sanoisin, että ainakin näin pitemmälle ihmiselle (190cm) ja pitkät jalat omaavalle ajoasento ei ole ihan optimaalinen. Toki muutenkin olen enemmän apinakiikkuja, joten ehkä en ole paras ihminen arvioimaan kyseistä ajoasentoa. Kaveri joka nuo pyörät omisti, kehui kyllä kovasti matka-ajossa molempia. Ja varsinkin tuo V-Rod oli/on todella luotettava pyörä (edelleen pyörii täällä ja ei ole huoltoa kummempaa ollut, en toki ole kilometrejä kysellyt), Night Rod on enemmänkin leikkikalu (sama pyörä ahdettuna). Kaupungissa rodit on aika raskaita ja kankeita pyöriä ajaa. Mutta itse kallistuisin siihen, että V-Rod on hyvä ensimmäinen pyörä, kyllä sillä ahtamattomanakin kerkeää maantietä nähdä tarpeeksi vauhdikkaasti. Ja osia löytyy hyvin ja pienellä vaivalla vielä halvallakin.
Jonkin verran olen nyt viime viikkoina rodeista lukenut ja katsellut videoita, eikä missään ole tullut vastaan, että night rodissa tai night rod specialissa olisi sama kone ahdettuna? Ymmärsin, että night rod special on sama pyörä samalla tekniikalla lisättynä vaan musta ”lookki” pyörään.

edit. Tai siis kuutiotilavuushan night rod specialissa on 1250cc, mutta muuten ymmärsin, että on aika vastaava kone.
 
Jonkin verran olen nyt viime viikkoina rodeista lukenut ja katsellut videoita, eikä missään ole tullut vastaan, että night rodissa tai night rod specialissa olisi sama kone ahdettuna? Ymmärsin, että night rod special on sama pyörä samalla tekniikalla lisättynä vaan musta ”lookki” pyörään.

edit. Tai siis kuutiotilavuushan night rod specialissa on 1250cc, mutta muuten ymmärsin, että on aika vastaava kone.
Hmmm. Pitääpä tutkia asiaa. Se millä itse ajoin oli ainakin ahdettu Night Rod, voihan se olla jälkeenpäin rakennettu myös. En ole noihin uudempiin pyöriin tutustunut sen tarkemmin, uusin oma pyörä oli -91 softail.

edit. Näin lukee harrikan sivuilla. "The styling on these two bikes is probably the biggest difference. While the Night Rod® Special uses blacked out details, including the fork, exhaust pipes, handlebars, and more, the V-Rod® Muscle gets mostly chrome details. Otherwise they use similar drag- inspired styling, with nearly identical profiles."

Olin siis väärässä, kuvittelin että ne on kaikki ahdettuja, koska se millä itse ajoin oli ahdettu. My bad.

edit 2. Tuo kuutiotilavuushan nousi 2008 1131cc -> 1247cc myös V-Rodissa (VRSCAW)
 
Viimeksi muokattu:
Suuri virhe oli taas eksyä tämän ketjun kautta katselemaan pyöriä. Pyöräkuumehan sitä sitten taas iski, onneksi on 30 senttiä lunta maassa, niin pahimmat lämmöt voi käydä jäähdyttämässä takapihalla. 3 vuotta sitten tuli viimeinen pyörä myytyä pois ja olen tietoisesti pyrkinyt välttelemään asiaa, koska yksinkertaisesti harrastus vie liikaa aikaa (ja rahaa).
 
Otan nyt vähän kiinni tästä, kun mun viestistä lähti keskustelu tähän suuntaan. En minä väitä että ne harrikan moottorit on mitään paskoja, vaan epäluotettavia ja paljon huoltoa vaativia. Vähän samaan tapaan kuin italialaiset premium autot.
Oliskohan mulla 15-20 tuttua/sukulaista jotka näitä harrastaa ja rakentelee, uudempaa ja vanhempaa kalustoa on yli 50 pyörää. Väitän että noista kokemuksista nyt saa suunnilleen oikeansuuntaista kuvaa mihin se "luotettavuus" perustuu.
Hauskaa noilla on ajella, painavia pyöriä ja painopiste matalalla, vääntöä riittää kotitarpeiksi. Mut en minä nyt aikuisten oikeasti suosittele kellekään ensipyöräksi Harrikkaa, varsinkaan jos ei tuo ropaaminen onnistu tai sitä ei halua tehdä. Tämä nyt sillä ajatuksella että sitä pyörää tosiaan ajetaan, eikä silloin tällöin ulkoiluteta.
Miten määritellään epäluotettava? Siitä olen samaa mieltä, että huoltoa ne kyllä vaatii. Niinkuin jokainen mekaaninen laite, jos haluaa että se kestää. Ja toki katson asiaa vahvat värilasit päässä, kun niitä itsellä on paljon ollut ja mistään muista moottoripyöristä ei ole kokemusta.

Jos asia tosiaan on niin, ettei ole mitään halua/kiinnostusta tuntea omistamaansa ajoneuvoa ja haluaa pelkästään sen ajamisen ilon, niin varmastikkin olet oikeassa, ei kannata ostaa harrikkaa. Mutta silti sanon, ettei ne oikeasti ole niin paskoja ja epäluotettavia, kuin niistä kuvia maalaillaan. Ja en koe tarpeelliseksi lähteä namedroppailemaan kuinka monta alan harrastajaa tunnen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuon mainitsemani Scoutin jälkeen parhaat kiksit olen pyöräilystä saanut kaverin harrikoilla, mut jo mun olemattomilla kilsoilla noissa on ollut ihan liikaa moottori ongelmia että sellaisen itselleni ottaisin.
Tää indian scout rupesi vähän alustavasti kiinnostamaan. Jos jaksat niin kerro vähän lisää tuosta ajokokemuksesta kyseisellä pyörällä. Katselin hieman äsken noita nettimotosta, mutta aika vähän on ainakin tällä hetkellä tarjontaa. Ja myös aika harvassa yksilössä näytti olevan minkään sortin takapenkkiä. Emäntä nimittäin pitäisi nimittäin välillä ottaa pyörän kyytiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös