Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Pitkään jatkunut autokuume mutatoitui lennosta moottoripyöräkuumeeksi ja toteutin haaveeni peräkylien koluamiseen soveltuvasta matkajuhdasta. Bemarin Iso-Gessu eli R1200GS vm. 2010 saapui talliin Intruder-papan kaveriksi.

Kaikin puolin täydellisen oloinen pyörä, joskin baijerilaisinsinöörit lienevät suunnitelleet vilkkujen kontrollit pienessä sievässä. Molempiin suuntiin omat napit (siedettävää), mutta palautukselle oma nappi oikealla puolella ja sen käytettävyys on aivan hanurista hanskat kädessä. Tuohon näytti olevan saatavilla parilla kympillä käyttäjäkokemusta parantava lisäpalikka, jolla vitutus ainakin vähenee jos ei poistu kokonaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kesän ensimmäinen tonni tuli täyteen. Mikäs sitä on ajellessa kun sai juniorin kiinnostumaan hommasta ja piti hankki itselle toinen pyörä että päästään yhdessä reissuun. Ei haittaa korona tätä riemua!
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Tuli 600 kilometriä täyteen uuden pyörän selässä ja eilen tuli myös todistettua ABS-jarrujen mahtavuus. Kahdeksankympin alueella tuli oikealta puoleltani sivu-/pihatieltä kuusiaitojen välistä joku pässinpää Chrysler Voyagerilla eteeni katsomatta ollenkaan vasemmalle. Omat refleksit ja ABS-jarrut pelastivat tuossa henkeni. Täysjarrutus kahdeksankympin vauhdista ja väistö. Chrysler-kuski jäi tien sivuun puhaltelemaan järkytystään eikä suostunut keskustelemaan kanssani, vaikka olisin mieluusti jutustellut hänen päänsä kääntyvyydestä ja liikennekulttuurista yleisestikin.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
@Fironic Pyhä jysäys mikä tilanne. Onneksi kaikki hyvin.

En kuulu tähän ketjuun, mutta haluaisin kuulua. Olen unelmoinut omasta pyörästä lukioiästä asti - ja edelleen tilanne on, etten ole koskaan päässyt edes kyytiin. Puoliso ei välitä kulkupeleistä kuin sen verran, että ne liikkuvat, eikä ystäväpiirissäkään ole liiemmin motoristeja. Minä taas rakastan moottoreita, bensankatkua ja vauhtia. Rakastan ajatusta saada sujahtaa töihin omalla pyörällä, ajaa yksin pidemmän matkan. Oppia korjaamaan itse pieniä juttuja, oppia ymmärtämään.

Tähän asti en ole uskaltanut. Pelkään kaikkea, olen epävarma, en ole uskonut että pystyisin. Pienet lapset nielivät kaikki rahat ja voimat. Nyt alkaa olla toisin, olen vanhempi. Olen tajunnut, että jos unelman haluaa toteuttaa, sitä ei voi loputtomiin lykätä. Jostain pitää alkaa ja aloitan siitä, että juhannuksena saatan viimein päästä tutun miehen kyytiin. Lainaan hänen tyttärensä ajovarusteita. Jännittää, mutta hyvällä tavalla. Voihan olla, että se on aivan kauheaa ja unelma jäi siihen, mutta olen ainakin yrittänyt.
 
Allting är mycket osäker och det är just det som lugnar mig. (Tove Jansson)

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
@Fironic Pyhä jysäys mikä tilanne. Onneksi kaikki hyvin.

En kuulu tähän ketjuun, mutta haluaisin kuulua. Olen unelmoinut omasta pyörästä lukioiästä asti - ja edelleen tilanne on, etten ole koskaan päässyt edes kyytiin. Puoliso ei välitä kulkupeleistä kuin sen verran, että ne liikkuvat, eikä ystäväpiirissäkään ole liiemmin motoristeja. Minä taas rakastan moottoreita, bensankatkua ja vauhtia. Rakastan ajatusta saada sujahtaa töihin omalla pyörällä, ajaa yksin pidemmän matkan. Oppia korjaamaan itse pieniä juttuja, oppia ymmärtämään.

Tähän asti en ole uskaltanut. Pelkään kaikkea, olen epävarma, en ole uskonut että pystyisin. Pienet lapset nielivät kaikki rahat ja voimat. Nyt alkaa olla toisin, olen vanhempi. Olen tajunnut, että jos unelman haluaa toteuttaa, sitä ei voi loputtomiin lykätä. Jostain pitää alkaa ja aloitan siitä, että juhannuksena saatan viimein päästä tutun miehen kyytiin. Lainaan hänen tyttärensä ajovarusteita. Jännittää, mutta hyvällä tavalla. Voihan olla, että se on aivan kauheaa ja unelma jäi siihen, mutta olen ainakin yrittänyt.
Kyyditettävänä olemisesta ei vielä lopullista päätöstä mp-harrastuksen aloittamisesta kannata tehdä, mutta se on hyvä ensiaskel. Jos/kun kaksipyöräisistä innostut, kannattaa edetä rauhallisesti, vaikka pyöräkuume saattaakin haitata järjenkäyttöä (näin käy itselleni lähes aina). Pyörän käsittelyä on hyvä kokeilla jossain tyhjällä parkkipaikalla tai muussa vastaavassa paikassa. Loppujen lopuksi ajamisessa on kyse pitkälti samoista lainalaisuuksista kuin polkupyöräilyssä.

Jos kuulut siihen onnekkaiden joukkoon jotka ovat saaneet mp-kortin "lahjaksi" autokortin mukana, suosittelen silti jonkinlaisen ajo-/käsittelykurssin läpikäymistä. Antaa todella paljon itseluottamusta ja varmuutta pyörän käsittelyyn.

Tsemppiä (mahdolliseen) harrastuksen aloitukseen, ihan varmasti opit ajamaan ja huoltamaan pyörää jos vain niin päätät. :)

PS. Itse vihaan moottoripyörän kyydissä olemista, siis matkustajana. Aina on päästävä itse ajamaan!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Fironic
En kuulu tähän ketjuun, mutta haluaisin kuulua.
Nykyisin moottoripyörän osto Suomessa on halpaa, koska tarjontaa on paljon ja perusvarmoja pyöriä löytyy parilla tonnilla. Toki käytetty on aina yksilö, mutta noissa on tekniikka niin perusasioiden äärellä olevaa, että itse oppii helposti ja jokainen paja osaa niitä huoltaa. Lisäksi naismotoristeilla on kuulemma aika aktiivisia someporukoita tms niin vertaistukea saa siltäkin kantilta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Kiitos, @Fironic ja @Turder. Teidän viesteistänne tuli ilahtunut ja toiveikas olo. Niin hirveän usein mulle on tässä asiassa viitattu kintaalla ja sanottu, ettet sinä pikkuinen osaisi. Kiitos.
 
Allting är mycket osäker och det är just det som lugnar mig. (Tove Jansson)

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Moottoripyöräily ei ole voimalaji ja vähän matalammalta maankamaraa tutkiville löytyy myös sopivaa kalustoa + modausosia, että yltää pysähdyksissä maahan asti.
Kylmän toukokuun alun jälkeen oikeastaan lähti täällä ajot käyntiin ja pari tonnia tullut tuupattua. Lähinnä iltaretkeilyä 100-200 km kierroksilla. Jos sitten kesälomalla heinäkuulla lähtisi pitkästä aikaa kunnon Suomen kierrokselle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Pääsinkin kyytiin jo tänään, vajaan tunnin varoitusajalla. Kurkistelin pihalla jo varttia sovittua aikaa ennen ja olo oli kuin olisi treffeille menossa. Ja joo: rakastuin. Saman tien, kun istahdin. Mulla ei ollut mitään hätää, kuski oli kokenut ja luotettava, sain vain olla ja nauttia ja nuuhkia kesää. Oon myyty. Sama mies lupasi auttaa mua tässä koko hommassa. En ole pitkään, pitkään aikaan ollut syvästi onnellinen ja iloinen, mutta nyt olen.
 
Allting är mycket osäker och det är just det som lugnar mig. (Tove Jansson)

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Pääsinkin kyytiin jo tänään, vajaan tunnin varoitusajalla. Kurkistelin pihalla jo varttia sovittua aikaa ennen ja olo oli kuin olisi treffeille menossa. Ja joo: rakastuin. Saman tien, kun istahdin. Mulla ei ollut mitään hätää, kuski oli kokenut ja luotettava, sain vain olla ja nauttia ja nuuhkia kesää. Oon myyty. Sama mies lupasi auttaa mua tässä koko hommassa. En ole pitkään, pitkään aikaan ollut syvästi onnellinen ja iloinen, mutta nyt olen.
Nuo on hienoja hetkiä elämässä. Onnea ja tervetuloa "lahkoon"!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole moottoripyöräkorttia, mutta B-kortti löytyy ja kokemusta nuoruudesta Honda Monkeylla ja Suzuki S:llä ajamisesta. Kun pari vuotta sitten Honda Monkey 125 julkaistiin niin siitä lähtien olen enemmän/vähemmän pyöritellyt mielessä sellaisen hankkimista.

Tarkoitus ei ole ajaa työmatkaa kuin ehkä satunnaisesti. Muuten ajatuksissa on ajella lähinnä pikkuteillä ja fiilistellä.

Mitäs, onko kommentteja miten/missä kortti kannattaa suorittaa, entä onko muita hyviä ensipyöräehdotuksia? Käytettyjä näyttää olen netti täysi.
 
"Voitto on tietenkin odotettavissa. Jotkut joukkueet voisivat nyt lähteä katsomaan, että katsotaan miten käy. Me emme lähde siihen. Me uskomme edelleen siihen, että voitamme koko paskan."

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen Jokerit, canes
, entä onko muita hyviä ensipyöräehdotuksia?
Minkä laista oot ajatellu noin tyyli kannalta?

Jos oot kustomia ajatellu, niin Honda varjo 600 on hyvä siihen. 750 en oo koskaan kokeillu, joten siitä en osaa sanoa. 600 on kevyt käsitellä ja tehoa sopivan vähän...
Siis tällaista tarkoitan.
HUOM Tuosta yksilöstä en tiedä mitään.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Oma ehdotukseni pyöräksi lähes budjetista riippumatta on Kawasakin Ninja 650 (tai vastaava muilta valmistajilta). Ninja 650 tunnetaan myös nimellä ER-6f. Positiivisia asioita on paljon:

+ Mukavan pysty ajoasento, joten satulassa voi olla vaikka koko päivän
+ Moottori tuottaa kivasti vääntöä jo pienillä kierroksilla joten vaihteiden kanssa ei tarvitse olla koko ajan pelaamassa. Myös tehoa on aloittelijalle riittävästi (~70 hp).
+ Kaksisylinteriset on suht halpoja ja helpohkoja huoltaa.
+ Katteet suojaavat viimalta ja ajaminen onnistuu moottoritienopeuksissakin.

Oma kokemukseni kyseisellä pyörällä rajoittuu vain yhteen tunnin koeajoon, jonka perusteella lukisin negatiivisiksi asioiksi vain rajallisen tehon, koska 70hp saattaa vuoden kuluttua tuntua liian vähältä. Omaan korvaan myös pyörän ääni kuulosti enemmän lelulta kuin moottoripyörältä.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Sako Ajattelin jopa tuota piikkistä mankia, mutta onko se kuitenkaan pidemmän kiinnostava ajettava? Sellaista varmaan tarttis päästä koittamaan.

@Peter Pocklington in ehdottelema Ninja vaikuttaa mielenkiintoiselta, näyttäisi oleva käytettyjäkin markkinoilla ja todella kohtuuhintainen
 
"Voitto on tietenkin odotettavissa. Jotkut joukkueet voisivat nyt lähteä katsomaan, että katsotaan miten käy. Me emme lähde siihen. Me uskomme edelleen siihen, että voitamme koko paskan."
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Sako Ajattelin jopa tuota piikkistä mankia, mutta onko se kuitenkaan pidemmän kiinnostava ajettava? Sellaista varmaan tarttis päästä koittamaan.

Mulla oli kesällä tuo piikkimanki yhden viikonlopun verran testissä. Tuli lapsuus ja loppun asti viritetty Suzuki PV ihanasti mieleen, mitä nyt ajo-ominaisuudet oli eri planeetalta. Sanotaanko vaikka niin, että kaupunkiajossa ja työvälikulkineena ihan kelpo laite, mutta vähänkään pitemmälle en viitsisi tuolla lähteä reissuun.
 
Elä huua!

12961

Jäsen
Kysyn ihan tosissani tästä ikuisuusaiheesta: mihin tarvitaan tuon ylittäviä tehoja kun tuokin on jo kylliksi n.250kg painoisen kulkuvälineen rivakkaan siirtämiseen matkustajansa kanssa?
Erityisesti customissa on kiva olla vääntöä leppoisaan cruisailuun. Mieluummin niin överisti, että käytännön ajotilanteissa on liki ihan sama mikä vaihde on sisällä.

600-kuutioinen customi on ajoääniltäänkin väkisin aika väsynyt.
 
"Virtala on 160cm sulka päässä, ja siellä se vain saatana menee" -Kai Suikkanen-

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen Jokerit, canes
Kysyn ihan tosissani tästä ikuisuusaiheesta: mihin tarvitaan tuon ylittäviä tehoja kun tuokin on jo kylliksi n.250kg painoisen kulkuvälineen rivakkaan siirtämiseen matkustajansa kanssa?
Tuo on jo sellainen määrä voimaa, että kuskin soisi olevan hiukan kokeneempi kuin märkäkorva.
@Sako Ajattelin jopa tuota piikkistä mankia, mutta onko se kuitenkaan pidemmän kiinnostava ajettava? Sellaista varmaan tarttis päästä koittamaan.
Mankista en sano mitään, kun ei oo kokemusta. Pyöränvalinnassa tärkeä juttu on ajoasento. Mun eka oikea mp oli GR650 ja sen kanssa opin, että tuulenhalkaisu polvella ei ole mun juttu. Siinä oli ajoasento pysty. Siispä jalat eteen ja kustom seuraavana, tuo mainittu shadow. Jotkut tykkää jopa kyykystä...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
että käytännön ajotilanteissa on liki ihan sama mikä vaihde on sisällä.

600-kuutioinen customi on ajoääniltäänkin väkisin aika väsynyt.
Tällaiselle kuljettajallehan voisi sopia automaatti johon jälkiasennetaan kunnön pörinäputki...

No, olkoot. Mitäs mieltä olette sähkömopoista, joita kaikki merkit näyttävät myös jo suunnittelevan? Messuilla oli viime vuonna kova kuhina Zeron kohdalla. Hiljaisuus ja mopoilu eivät taida sopia kovin monen mielikuviin.

Ensipyöräehdotusten listalle nostaisin tuon Erkin lisäksi Yamahalta vanhemman FZ-sarjan kusiaiset, joissa niinikään toteutuu pysty istuma-asento, ohjauksen helppous ja tekniikan luotettavuus. Uudessa mallistossa tuota jatkaa MT-sarja (03 voisi olla mainio starttipeli, 07 jo hieman isompi) ja uunituoreet Tracerit. Hondalta niinikään vanha CB-sarja ja vaikka CBF katteellisena kuusisatasena, uudemmista CB500X on kiinnostanut itseäkin vaikka kilometrejä on tullut jo kerättyä isommillakin; sillä kun uskaltaa ajella hiekkateilläkin huoletta. Suzukilta samaan kokoluokkaan Bandit. Näitä irtoaa käytettyinä ja edelleen huolettomina alkaen jostain parista tonnista.

Tässä linkki sivustolle, jossa voi haarukoida tuota ergonomiaa omien mittojensa mukaan. Näkee vähän istuma-asentoa mm.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ensimmäisen pyörän hankinta olisi keväällä edessä ja tällä hetkellä vahvin ehdokas ensipyöräksi tulisi olemaan harley-davidsonin vrodi eli VRSC ja tästä vielä night rod special eli VRSCDX malli. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä pyörästä? Lähinnä kiinnostaa ajoasennon mukavuus pidemmällä matkalla. Yleisesti myös kiinnostaa, että missä kohtaa kevättä/kesää tarjontaa on eniten käytetyissä moottoripyörissä?
 

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Ensimmäisen pyörän hankinta olisi keväällä edessä ja tällä hetkellä vahvin ehdokas ensipyöräksi tulisi olemaan harley-davidsonin vrodi eli VRSC ja tästä vielä night rod special eli VRSCDX malli. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä pyörästä? Lähinnä kiinnostaa ajoasennon mukavuus pidemmällä matkalla. Yleisesti myös kiinnostaa, että missä kohtaa kevättä/kesää tarjontaa on eniten käytetyissä moottoripyörissä?
Ihan kaikella ystävyydellä totean, että kyseisestä merkistä kannattaa pysyä kaukana jos aikoo pyörällä paljon ajella, eikä itsellä ole rasvapeukaloita. Hienon näköisiä on, mutta moottorit.... Jostain syystä noissa on toleranssit sellaiset, ettei kesää ilman murheita kun paljon ajaa.
Katselisin sinuna Polariksen omistuksessa olevaa Indiania (esim.Scout), ajoasento ihan messevä ja moottorit on tältä vuosituhannelta.
Tuo hankinta aika menee niin, että loppukesä/syksy on ostajan markkinaa niin tarjonnan kuin hintojen puolesta. Keväällä taasen tarjontaa on, mutta hinnat kovempia. Sateinen kevät/alkukesä myös tiputtaa nopeammin hintoja ja lisää tarjontaa, mut näistähän ei etukäteen tiedä.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ensimmäisen pyörän hankinta olisi keväällä edessä ja tällä hetkellä vahvin ehdokas ensipyöräksi tulisi olemaan harley-davidsonin vrodi eli VRSC ja tästä vielä night rod special eli VRSCDX malli. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä pyörästä? Lähinnä kiinnostaa ajoasennon mukavuus pidemmällä matkalla. Yleisesti myös kiinnostaa, että missä kohtaa kevättä/kesää tarjontaa on eniten käytetyissä moottoripyörissä?
Minusta kannattaa ostaa juuri se pyörä jota eniten haluaa. Hd haaveilijalle ei kannata tuputtaa ensipyöräksi eeär vitosta, vaikka se esimerkiksi olisi paljon järkevämpi. Kaveri toi night rodin jenkeistä kymmenisen vuotta sitten. Aivan sairaan makee pyörä, tais luopuu siitä kuitenkin @T1971 yllämainitsemasta syystä, sittemmin ajellut japanin supersporteilla. Paras aika ostaa meni jo, toiseks paras osto aika on käsillä.
 
915 690 1033 1723 834

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Minusta kannattaa ostaa juuri se pyörä jota eniten haluaa. Hd haaveilijalle ei kannata tuputtaa ensipyöräksi eeär vitosta, vaikka se esimerkiksi olisi paljon järkevämpi. Kaveri toi night rodin jenkeistä kymmenisen vuotta sitten. Aivan sairaan makee pyörä, tais luopuu siitä kuitenkin @T1971 yllämainitsemasta syystä, sittemmin ajellut japanin supersporteilla. Paras aika ostaa meni jo, toiseks paras osto aika on käsillä.
Tottakai jokainen ostaa sen pyörän minkä haluaa ja mihin kykenee, mutta ensipyöräksi kannattaisi miettiä kuitenkin luotettavaa kulkinetta. Tämä jo senkin takia, että harrastus loppuu monella lyhyeen pyörän epäluotettavuuden takia, merkistä riippumatta. Toinen tähän vaikuttava seikka on nuo kustannukset, eli 15 k€ pyörään ja bonuksena tuleekin usempi tonni ajokautta kohti>>pyörä jää talliin.
Mainitsemani pyörä ei toki vastaa tuota harrikkaa, mutta ajoasennoltaan/tyyliltään kuitenkin samantyyppinen. Er-5 taas....
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy