Siinäpä se kiteytettynä. Ovelasti ensin vuosi sitten Trafi toi liikennekäytöstäpoiston mahdolliseksi, samalla pimennossa pelattiin pois rekisteristä poisto. Nyt siis voit poistaa rekisteristä ainoastaan myymällä ulkomaille (ja siellä rekisteröitäessä) tai Suomessa romuttamalla jolloin sitä pyörää (runkonumeroa) ei saa ikinä missään myöhemmin kilpiin. Nyt sitten kun vero isketään niin pakoon ei pääse ilmeisesti edes liikennekäytöstäpoistolla (kuten autoissa saa veron maksuperusteen katkaistua) niin täysin omistuspohjainen vero ja täysin vastoin kaikkia ajoneuvoverotuksen perusteita. Käyttövero, joka riippuu omistamisesta.Itse nielen tuon uuden maksun kyllä, mutta ikävä kyllä siitä ollaan tekemässä omistukseen perustuvaa, eikä käyttöön perustuvaa, kuten autojen vastaava vero on. Jos siis autotallista löytyy ropailtavia laitteita ja muita ikuisuusprojekteja, jotka ovat olleet käynnissä viimeksi joskus viime vuosituhannella, niin niistäkin kolahtaa omistajalleen maksulappu. Kilpiäkään tuskin saa palautettua ilman romutustodistusta, joten veron kierto sillä tapaa ei liene mahdollista.
No, odotellaan vielä lopullista tuomiota mutta ei nämä vihjailut kansanedustajilta kovin lupaavia ole olleet.
Ahvenanmaa kiersi hienosti veneveron. Nostivat rekisteröintivaateet niin isoiksi, ettei käytännössä mikään vene vaadi rekisteröintiä ja täten rekisteröimättömiä ei voi verottaa.
In other news... Ensi vuodelle tulee liikennevakuutukseen uudistuksia ja mm. bonuskertymä/vahinkohistoria on kuskikohtainen. Eli jos olet autolla ajanut ilman vahinkoa niin sen historian voi hyödyntää mp-vakuutuksessa. Itse olen mp:llä kerryttänyt jo täydet bonarit mutta autoon ei, niin toivottavasti saan sillä auton vakuutusmaksua alas. Mutta eiköhän yhtiöt näissäkin sumpli preemiot kohdilleen, joten lopputulema on plusmiinus nolla.