Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Tuli lauantaina ilmoittauduttua autokouluun tähtäimessä A kortti. Epic autokoulussa tarjouksena 349€. Ensimmäisiä teoriatehtäviä suoritettuna ja tuntuu olevan liikennesäännöt osittain ruosteessa. Onko palstan motoristeilla vinkkejä kun pääsee kesän lähentyessä hyppäämään pyörän selkään? Onko käsittelykoe oikeasti niin vaikea mitä sanotaan? Nettomotostakin katsellut vanhoja pyöriä Honda CBR ja Kawazaki GPZ näyttäisi omaan budjettiin sopivan.
Käytä aina korvatulppia ajaessa. Älä ikinä missään nimessä lähde pitemmälle reisulle ilman korvatulppia. Jos et tiedä, niin kysehän ei ole vain pakoputkesta, hiljainen pyörä ei auta, vaan nopeuden aiheuttama tuulen melu menee heittämällä yli turvallisten melurajojen, ainakin maantie- ja moottoritienopeuksissa. Taajama-ajossa ehkä pärjää ilmankin.
Itse hankin viime keväänä ensimmäisen moottoripyörän jos kevaria ei lasketa, ja
ensimmäinen pitempi reissu ilman korvatulppia (JKL-Helsinki yhteen suuntaan) laukaisi minulla tinnituksen, joka oletettavasti jatkuu loppuelämän. Ei tämä paha ole, häiritsee lähinnä hiljaisuudessa, mutta kyllä tämänkin välttäminen on ehdottomasti tulppien pitämisen arvoista ja pelkään, että tämä tästä menee herkästi pahemmaksi ja sitten alkaa häiritä enemmänkin. Meluherkkyyshän on yksilöllistä ja suurin osa ihmisistä varmaan olisi tuosta reissusta selvinnyt ilman mitään vahinkoa, mutta vaikkei olisikaan herkkä, kyllä niitä tulppia kannattaa käyttää.
Kertakäyttöisten lisäksi jollain muutamalla kympillä saa nimenomaan moottoripyöräilyyn tehtyjä uudelleenkäytettäviä tulppia, ja yhdet sellaiset minulla onkin, mutta taidan kyllä teetättää täksi kesäksi ihan omiin korvakäytäviini kustomina tehdyt. Asiasta puheen ollen, onko joku teetättänyt pääkaupunkiseudulla korvatulppia, ja olisiko siitä antaa suosituksia tai vinkkejä? Nopealla googlauksella on yllättävän hankala löytää yritystä, joka näitä teettää. No Jyväskylästä sentään löytyi Kuuloxi Oy -niminen yritys, joka teettää myös nimenomaan moottoripyöräilyyn tehtyjä tulppia. Taidan siellä sitten käydä samalla kun haen Jyväskylästä pyörän talvisäilöstä Helsinkiin, jos ei täältä etelästä löydy paikkaa.
Lisäisin vielä että se, että jokin ääni ei tunnu epämiellyttävän kovalta ei takaa sitä, ettei se vahingoita kuuloa.