Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 108 435
  • 24 186

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Huomaanpa omalaatuisesti palaavani tähän pointtiin about joka viideskymmenes sivu tässä ketjussa (ehkä se on jotenkin väärä?): humanitäärisen maahanmuuton tarkoitus tai edellytys ei ole olla jotenkin voitollista bisnestä vastaanottajamaalleen (miten tämä sitten lasketaankin). Ehkäpä se sitä on, ehkäpä ei, mutta se ei ole humanitäärisen maahanmuuton tarkoitus tai edellytys. Tässä on pienenä vihjeenä se "humanitäärisyydestä" puhuminen.

Niinpä argumentit voitollisuudesta tai tappiollisuudesta (miten sitten näitä laskemmekin ja arvotammekin) eivät vaikuta täysin olennaisilta, ainakaan jos ne ovat ainoat argumentit. Enemmänkin olisi loogista puhua tarkoituksenmukaisuudesta, että miksi tälläisiä symbolisia eleitä kannattaa tai ei kannata tehdä - sekä tietysti itse humanitäärisyydestä, onko se kannatettavaa. Minusta on kuitenkin huomattavan selvää, että sinänsä humanitäärinen maahanmuutto täyttää nykyisellään ihan kirjaimellisen tarkoituksensa: se ihan varmasti auttaa näitä ihmisiä. Notta vain noin selventävänä huomautuksena ilman mitään suurempia arvoarvostelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Onhan tänään melkoinen ilon päivä hommaosastolle kun tukholman laivan joukkoraiskauksesta on vangittu somaleja ja porilaisen tytön taposta epäillään ilmeisesti irakilaista kaveria. Molemmista tapauksista löytyy nimet ja syntymäajat eräältä asiaan vihkiytyneeltä webbisivulta. Pari yksittäistapausta taas yhdelle päivälle. @Radiopää joutui omaan viestiinsä hakemaan esimerkkiä kantasuomalaisen tekemisistä vuosien ja jopa kymmenen vuoden takaa.

No, kyllä suvaitsevaiset ovat omansa ilonsa saaneet Päivi Räsäsen sairaalareissusta, edistyksellisen kuole vitun huora saatana-retoriikan siivittämänä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ymmärrän haluttomuutesi vastata, vastaus kun ei sopisi sinun agendaasi ja näin ollen saattaisi sinut entistä enemmän naurunalaiseksi.

Vastata mihin? Minä vain otin kantaa siihen, ettei suomalaisten ja ulkomaalaisten kulttuureissa ole Porin uutisoinnin myötä vedettävissä yhtäläisyysmerkkejä, että toiset suhtautuvat suhteen päättymiseen eri tavalla.

Ilman muuta kulttuurieroista pitää keskustella kouluissa, mutta ne pitää pohjautua tieteellisiin tutkimuksiin, eikä lehtiuutisointeihin. Meillä on taidettu ennen opetettaa kouluissa, että neekerit ovat tyhmiä ali-ihmisiä, mutta sivistyksen lisääntyessä tällaisista opetuksista on luovuttu. Siinäkin oli kysymys kulttuurierojen opetuksesta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, kyllä suvaitsevaiset ovat omansa ilonsa saaneet Päivi Räsäsen sairaalareissusta, edistyksellisen kuole vitun huora saatana-retoriikan siivittämänä.
Erään facebook kaverini, joka on aiemmin ollut aika korkealla persuhierarkiassa, seinällä käytiin eilen muuten tuommoista keskustelua missä ihmiset ihan omalla nimellä ja kuvalla toivoivat Räsäselle vakavaa loukkaantumista. Aika moni myös epäili, että Räsänen ei käyttänyt turvavyötä tai että oli itse ajanut kolmion takaa jonkun eteen.

Aika hiljaiseksi vetää ihmisten typeryys aina välillä.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Minä haluaisin kuulla nyt nimimerkkien mielipiteen tuohon Pauli Vahteran blogitekstiin.

Miks sä mun mielipidettä haluat kuulla maahanmuutosta? Mun käsittääkseni ainoa mitä olen asiaa sivuten on seuraava:

"Maahanmuuttoa tarvitaan, fakta. Täält loppuu perustyötä tekevät. Suomessa koulutetaan ihmiset liian pitkälle. Kortistossa on maistereita sun muit tuhansittain kun esim lähihoitajista on karmea pula."

Onks toi nyt muka jotenkin kauhean väärä käsitys?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huomaanpa omalaatuisesti palaavani tähän pointtiin about joka viideskymmenes sivu tässä ketjussa (ehkä se on jotenkin väärä?): humanitäärisen maahanmuuton tarkoitus tai edellytys ei ole olla jotenkin voitollista bisnestä vastaanottajamaalleen (miten tämä sitten lasketaankin). Ehkäpä se sitä on, ehkäpä ei, mutta se ei ole humanitäärisen maahanmuuton tarkoitus tai edellytys. Tässä on pienenä vihjeenä se "humanitäärisyydestä" puhuminen.

Ei tarvitse olla voitollista. Sen ovat todenneet lähes kaikki keskustelijat, joten väitteesi on turha. Sen sijaan tässä on väitelty siitä, että mikä pakko sen on olla negatiivista ja miksi meidän täytyy muka hyväksyä kaikki lieveilmiöt. Kun meidän ei ole mikään pakko. Ei mikään pakko. Maailmalta olisi tulossa mamuja sellaisistakin maista, jotka sopeutuvat tänne vähintään hyvin. Meidän ei ole mikään pakko ottaa sitä pohjasakkaa, joka ei aiheuta mitään muuta kuin kuluja rikoksien muodossa, kun me voisimme ottaa humanitäärisiä maahanmuuttajia ihan pelkästään sellaisista maista, joiden ihmiset kiistatta tänne vähintään hyvin sopeutuvat.

Vastata mihin?

Tuo olisi hauska heitto, ellei se olisi niin säälittävä. Palautan mieliisi kysymyksen väistelysi ja boldaan oleellisen:


Kysymys on vaikea, mutta ymmärtääkseni en ottanutkaan mitään kantaa valtioon tai maahanmuuttoon, vaan Vsmon kirjoitukseen, jonka ilmeisesti ymmärsin väärin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
"Maahanmuuttoa tarvitaan, fakta. Täält loppuu perustyötä tekevät. Suomessa koulutetaan ihmiset liian pitkälle. Kortistossa on maistereita sun muit tuhansittain kun esim lähihoitajista on karmea pula."

Loppuu perustyötä tekevät? Mitäs vittua. Suomessa on tälläkin hetkellä useampi satatuhatta työttömänä. Minä vuonna se työttömien reservi loppuu? Vai mitä oikein tarkoitat?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Miks sä mun mielipidettä haluat kuulla maahanmuutosta? Mun käsittääkseni ainoa mitä olen asiaa sivuten on seuraava:

"Maahanmuuttoa tarvitaan, fakta. Täält loppuu perustyötä tekevät. Suomessa koulutetaan ihmiset liian pitkälle. Kortistossa on maistereita sun muit tuhansittain kun esim lähihoitajista on karmea pula."

Onks toi nyt muka jotenkin kauhean väärä käsitys?
Ja se maisteri ei voi alkaa lähihoitajaksi? Vielä lisäksi kun on maisteri, niin voi jopa perustaa oman firman ja palkata sen 50 muuta ihmistä. Se arfikkalainen paperiton jamppa, joka ei edes osaa suomea tuskin voi tehdä kumpaakaan. Lisäksi sen toisen pitäisi ensin opetella kieli ja vasta sitten voisi alkaa lähihoitajaksi. Sen toisen elättäminen ja kouluttaminen olisi aika saatanasti kalliimpaa.

Minä olen jo vuosia ihmetellyt ihan aidosti, että miksi sieltä Afrikasta raahataan vaan 20v miehiä. Mihin on unohtuneet ne naiset ja lapset? Minusta järkevintä kaikista olisi (varsinkin syntyvyyden kannalta) raahata maahan pelkästään naispuolisia, varsinkin alaikäisiä. Siinä olisi jo valmiiksi kotoutuminen paljon lähempää. Nykyinen meno ei todellakaan liity millään tavalla työllisyyteen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Puuttuiko kyseistä kohdasta kappalejako? Sain sellaisen kuvan, että meidän tyttärille pitäisi opettaa, että toisesta kulttuurista tulevat suhtautuvat suhteen päättämiseen eri tavalla kuin suomalaiset.

Kyllä siitä puuttui, ensimmäisessä lauseessa puhuttiin huhuista (jotka sittemmin on vaihtunut faktoiksi).

Koulussa pitäisi todellakin tuoda esiin näitä kulttuurieroja, jotka voivat vaikuttaa tyttöjen elämään. Jos ei nyt jauheta yksittäistapauksista, vaan niistä kulttuurieroista, joihin kuuluu esimerkiksi naisten alistaminen iästä riippumatta.

Suhteet päättyvät surullisesti ajoittain joka puolella maailmaa. Se että isä tai veli tappaa tytön kunnian nimissä, kun tämä on alkanut heilastelemaan väärän (väri/uskonto/..) henkilön kanssa, on ainakin vielä ollut kotimaassa harvinaisempaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No lyhyestä ainakin virsi kaunis. Vielä kun voisit jäsennellä että mikä siinä on paskaa tai valhetta. Olettaisin kuitenkin että jonkin osan siinä pitäisi olla väärää asiaa, jotta siitä tulisi "paskaa".
 
No lyhyestä ainakin virsi kaunis. Vielä kun voisit jäsennellä että mikä siinä on paskaa tai valhetta. Olettaisin kuitenkin että jonkin osan siinä pitäisi olla väärää asiaa, jotta siitä tulisi "paskaa".
Kenties sinä voit nostaa sieltä hyviksi kokemiasi pointteja esiin ja esittää niitä omin sanoin kysymysten muodossa minulle jos sinua minun mielipiteeni niin kovasti kiinnostavat. Koko tekstin ruotimisessa ja oikomisessa menisi loppuilta eikä riittäisikään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kenties sinä voit nostaa sieltä hyviksi kokemiasi pointteja esiin ja esittää niitä omin sanoin kysymysten muodossa minulle jos sinua minun mielipiteeni niin kovasti kiinnostavat. Koko tekstin ruotimisessa ja oikomisessa menisi loppuilta eikä riittäisikään.
Minusta koko teksti oli hyvä pointti, enkä näe siinä kauheasti korjailemisen varaa. Lisäksi se Turun yliopiston professorin sanoma: "Luulisi, että markkinataloudessa (jota EVA:n pitäisi kai kannattaa) ei edetä tällä tavoin. Jos työvoimalle on kysyntää, palkat nousevat ja työvoiman tarjonta kasvaa. Kysyntä kai talousteorian mukaan riippuu työn hinnasta, eikä työttömien määrästä." on sellainen isku koko mamutus politiikkaa kohtaan, että alta pois. Toki jos yhtään on asioihin perehtynyt niin tämä on ollut ilmiselvää jo pitkään, valitettavasti ei vaan näytä kaikille olevan sellaista.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Erään facebook kaverini, joka on aiemmin ollut aika korkealla persuhierarkiassa, seinällä käytiin eilen muuten tuommoista keskustelua missä ihmiset ihan omalla nimellä ja kuvalla toivoivat Räsäselle vakavaa loukkaantumista. Aika moni myös epäili, että Räsänen ei käyttänyt turvavyötä tai että oli itse ajanut kolmion takaa jonkun eteen.

Aika hiljaiseksi vetää ihmisten typeryys aina välillä.

Joo, varmasti lähes joka osastosta on tätä shittiä tullut, en minä sillä. Mutta kun nämä itseään suvaitsevaisina ja sivistyneinä mainostavat vetää tuota myös kiljunatsi-retoriikkaa, niin onhan tuo vähän säälittävää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuo olisi hauska heitto, ellei se olisi niin säälittävä. Palautan mieliisi kysymyksen väistelysi ja boldaan oleellisen:

Sinä aloit vaatia minulta vastausta "mikä on valtio", vaikka kritisoin virheellisesti Vsmon kirjoitusta.

Koitan nyt vastata siltä osin, miten se kirjoittamaani tekstiin liitty, kun kerran sitä kiihkossa vaadit. Valtio on muutakin kuin se mitä lapsille kouluissa opetetaan. Kouluissa taas ei pidä opettaa mitään pelkästään ennakkoluulojen ja iltapäivälehtien uutisointien osalta. Koskevat ne sitten kantasuomalaista tai ulkomaalaisperäistä miestä. Minä en maininnut sanaakaan valtiosta, vaan kiinnitin ainoastaan huomiota Vsmon mainitsemaan tyttärien opetukseen.

Koulussa pitäisi todellakin tuoda esiin näitä kulttuurieroja, jotka voivat vaikuttaa tyttöjen elämään. Jos ei nyt jauheta yksittäistapauksista, vaan niistä kulttuurieroista, joihin kuuluu esimerkiksi naisten alistaminen iästä riippumatta.

Kunhan tämä tehdään ilman ennakkoluuloja. Minusta olisi hyvä opettaa, mitä naisten alistaminen on, ja että sitä on myös kantasuomalaisten keskuudessa. Eivätkö erilaiset perhesurmat ole merkki alistamisesta? Perheen mies/isä on tappanut naisensa tai tämän lisäksi myös lapsena, koska hänellä on ollut omasta mielestään valta päättää, mitä muiden elämille tapahtuu. Minusta tämä on alistamista. Tuhansien murheellisten laulujen maa on muutakin kuin Eppu Normaalin biisi, jota on kiva laulaa kännissä.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Loppuu perustyötä tekevät? Mitäs vittua. Suomessa on tälläkin hetkellä useampi satatuhatta työttömänä. Minä vuonna se työttömien reservi loppuu? Vai mitä oikein tarkoitat?

Paljonko se reservi auttaa kun kysyntä ja tarjonta ei kohtaa?

Ja se maisteri ei voi alkaa lähihoitajaksi? Vielä lisäksi kun on maisteri, niin voi jopa perustaa oman firman ja palkata sen 50 muuta ihmistä. Se arfikkalainen paperiton jamppa, joka ei edes osaa suomea tuskin voi tehdä kumpaakaan.

Voihan se joo alkaa lähäriksi, mutta alkaako? Mä en alkaisi, alkaisitko sä? Tottakai sitä voi myös laittaa oma firman pystyy, mutta viittiikö sitä, jos tietää että markkinoita ei ole tai muuten halua ryhtyä yrittämään.

Esimerkiksi lukukausimaksut ja korkeakoulupaikkojen aloituspaikkojen karsiminen varmaan auttaisi asiaan. Kai myös se, että savilahkeet pysyisi isiensä mailla eikä tunkisi hesalaiseksi sankoin joukoin auttaisi työllisyyteen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kyllähän tässä kulttuuri on ainakin raikastumassa. Näinköhän saataisiin dekapitaatiosaamista tännekin?

Saatananpalvojatkin olleet niin hiljaa viime aikoina. Amatöörit.
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Kunhan tämä tehdään ilman ennakkoluuloja. Minusta olisi hyvä opettaa, mitä naisten alistaminen on, ja että sitä on myös kantasuomalaisten keskuudessa. Eivätkö erilaiset perhesurmat ole merkki alistamisesta? Perheen mies/isä on tappanut naisensa tai tämän lisäksi myös lapsena, koska hänellä on ollut omasta mielestään valta päättää, mitä muiden elämille tapahtuu. Minusta tämä on alistamista. Tuhansien murheellisten laulujen maa on muutakin kuin Eppu Normaalin biisi, jota on kiva laulaa kännissä.

Mustasukkaisuutta, taloudellisia ongelmia, viinan kanssa läträystä tai pimahduksia. Näin yleensä Suomessa.
Mutta kun kulttuuri / uskonto / laki sanoo, että se akka PITÄÄ tappaa, niin siinä on vissi ero?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paljonko se reservi auttaa kun kysyntä ja tarjonta ei kohtaa?

Suomessa on satoja tuhansia työttömiä ja samaan aikaan kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Mistä luulet tämän yhtälön johtuvan, ts. miksi työt ja työntekijät eivät kohtaa?

Sitten jatkokysymys tästä, miten ja miksi luulet maahanmuuttajien auttavan tässä asiassa? Miksi työnantajat palkkaisivat maahanmuuttajan ennemmin kuin kantasuomalaisen ja miksi luulet maahanmuuttajan ottavan vastaan työn jota kantasuomalainen ei tällä hetkellä ota?
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Siksi, että maahanmuuttaja ei voi elellä porukoiden rahoilla kuten moni suomalainen. Ja siksi, että monelle mamulle jo kymmenen euroa tunnissa on todella kova palkka verrattuna siihen, mitä ihmiset hänen lähtömaassaan tienaavat.

Niin ja Suomessa taitaa ruoka, vuokra yms. menot olla myös hieman kovemmat. Se on helppo yleensä unohtaa näissä jeesusteluissa. Mamut ei voi elää joo ehkä porukoiden rahoilla, mutta helvetin hyvin ne tuntuu osaavan elää koko elämänsä muiden porukoiden rahoilla..
 
Niin ja Suomessa taitaa ruoka, vuokra yms. menot olla myös hieman kovemmat. Se on helppo yleensä unohtaa näissä jeesusteluissa. Mamut ei voi elää joo ehkä porukoiden rahoilla, mutta helvetin hyvin ne tuntuu osaavan elää koko elämänsä muiden porukoiden rahoilla..

Vuokrakin on ihan kohtuullinen silloin, kun vaikkapa viisi filippiiniläistä siivoojaa asuu samassa kämpässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuokrakin on ihan kohtuullinen silloin, kun vaikkapa viisi filippiiniläistä siivoojaa asuu samassa kämpässä.
Vuokra on myös kohtuullinen kun asuu kaupungin vuokratalossa ja saa asumistukea. Mustalaisilla on noihin stadin kämppiin kiintiöt ja taitaa maahanmuuttajatkin mennä kantasuomalaisen ohi että heilahtaa. Taisi olla helsingin jonossa muutama tuhat helsinkiläistä, mutta toki mamu asuntonsa ensin tarvitsee.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Vuokrakin on ihan kohtuullinen silloin, kun vaikkapa viisi filippiiniläistä siivoojaa asuu samassa kämpässä.

Eli siis sanomattakin selvää, että tämä ei varmaan ole toivottu suunta ja sen takia esim. se minimipalkka on ihan hyvä juttu, sekä tätä kautta meillä on edelleen aika perkeleesti sitä työttömien reserviä -> emme tarvitse mamuja paikkaamaan sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös