Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 112 882
  • 24 186

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sadian tarina
Tuossa linkki Aamulehden sivulle, jossa kerrotaan yksi "matkatarina" Somaliasta Suomeen. Millään muotoa en vähättele ihmisten epäinhimillisiä oloja Somaliassa, mutta jos on varaa maksaa 10000 dollaria salakuljettajille, niin eikö sillä rahamäärällä pääsisi jo laillisestikin pois kyseisestä maasta? Haastattelu on annettu puhelimitse ja salanimellä, koska hän on laittomasti maassa, eikä halua tämän haastattelun vaikuttaa turvapaikan hakemiseen.

Aamulehti kirjoitti:
Sadia ei Eurooppaan tullessaan aikonut Suomeen eikä tiennyt siitä mitään.
- Italiassa kuulin, että tämä on todella hyvä paikka.
Sadia ei tiedä, mitä voisi tulevaisuudessa tehdä. Hän ei ole koskaan voinut käydä koulua tai hankkia ammattia. Tärkeintä on kuitenkin olla turvassa.
- Uskon, että voisin elää Suomessa, jos saan siihen mahdollisuuden. Täällä ihmisen elämä kuuluu hänelle itselleen
Onko Italian rannikkokaupungeissa olemassa "toimisto", joka jakaa tietoa mihin kannattaa mennä ja eikö turvapaikkaa pitäisi hakea ensimmäisestä maasta, johonka saapuu? Tarina ei kylläkään kerro, onko hän hakenut turvapaikkaa Italiasta ja onko se mahdollisesti hylätty.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Jos oon tuonut lautatermin, niin posin puolella ollaan varmaan keskiarvoisesti käyttäjäkunnassa.

Mistä tuli ajatus, että "lauta" tai "säie" olisivat termeinä jotenkin postitiivisiä lisäyksiä palstalle? Voin kertoa, eivät ole, jatka toki niiden harrastamista Ylilaudalla.

Se mikä mun pointtini on ollut koko ajan on se, että näihin kahteen lorviin pitäisi suhtauta yhtä tuomitsevasti tai hyväksyvästi.

Mutta toinen on täällä (valitettavasti) väkisin, toista ei ole pakko ottaa siihen lisäksi, eikö? Onko muuten rasistista, jos ei hyväksy esim. virolaisia sosiaalipummejakaan?
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Porissa ilmeisesti on rikastettu kulttuuria, kun 17-vuotias koulutyttö on murhattu raa'asti. Pidätettynä on (ainakin kuulopuheiden perusteella) 25-vuotias Irakilaistaustainen mies, ilmeisesti motiivina on ollut mustasukkaisuus kun tyttö oli halunnut erota kyseisestä miehestä. Lisäksi Helsingissä rikastetaan jälleen kulttuuriamme kun ulkomaalaistaustainen mies ahdistelee ala-ikäisiä lapsia (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020219133245_uu.shtml). Toivottavasti vihervasurit ovat nyt tyytyväisiä tämän päivän saldosta...
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Onko tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus se että tänne listataan maahanmuuttajien tekemiä rikoksia? Samaiseen viestiin liitetään sitten mukahassuttelu "yksittäistapauksista" ja "kulttuurin rikastuttajista" ja loppuun survotaan vielä joku vihervasuri tai suvari kommentti. Lähes jokainen viesti näyttää toteuttavan tätä kaavaa. Olisiko aika viedä keskustelua eteenpäin tai perustaa ketju noille rikoksille erikseen? Mitä ihmiset ovat mieltä?

Haluaisin myös tietää, kuinka moni täällä on ollut maahanmuuttajien kanssa edes missään tekemisissä (lähipizzerian ulkopuolella)? Onko näillä tässä ketjussa aktiivisesti räyhäävillä nimimerkeillä yhtään maahanmuuttajataustaista, saati ulkomaalaista ystävää?
 

dayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hilpara, kasa sympatiajoukkueita NHL:ssä
tein tässä päivän hyvänteon kun nakki kioskilla oli kolme 7 vuotiasta Afrikkalaista ja vedin niille turpaan koska suomeen ei tulla Suomalaisten elin keinoja ja naisia varastamaan !!!!3 ne olis varmaan raiskannut naisia ja suunnitellut terrori iskua edus kuntataloon siksi tämä oli hyväteko!!!3 kuulin myös etä suomessa 90% ulko maalaisten tekemistä rikoksista on ulko maalaisten tekemiä . putin on roisto koska ilta päivä lehti ja putous ja kingi on parhaita!!!1 je suis charlie!!1 kukaan ei minun suomeani pilkkaa tai saa turpaan :D : D: :D:DD:
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Onko tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus se että tänne listataan maahanmuuttajien tekemiä rikoksia? Samaiseen viestiin liitetään sitten mukahassuttelu "yksittäistapauksista" ja "kulttuurin rikastuttajista" ja loppuun survotaan vielä joku vihervasuri tai suvari kommentti. Lähes jokainen viesti näyttää toteuttavan tätä kaavaa. Olisiko aika viedä keskustelua eteenpäin tai perustaa ketju noille rikoksille erikseen? Mitä ihmiset ovat mieltä?

Haluaisin myös tietää, kuinka moni täällä on ollut maahanmuuttajien kanssa edes missään tekemisissä (lähipizzerian ulkopuolella)? Onko näillä tässä ketjussa aktiivisesti räyhäävillä nimimerkeillä yhtään maahanmuuttajataustaista, saati ulkomaalaista ystävää?

Olen itsekin maahanmuuttaja, olen asunut ja asun nytkin ulkomailla ja aivan vieraassa kulttuurissa. Minulla on täällä hyviä, no jos ei ystäviä (luottamus kun täällä on kovin erilainen käsite) niin kavereita. Tästä kulttuuritaustasta lähtee Eurooppaan paljon maahanmuuttajia ja ymmärrän hyvin että siellä syntyy ongelmia. Oma vaimoni on joutunut opettelemaan selvitäkseen tietyt käytöskoodit. Niin tietysti kuuluukin ja samaa pitäisi uskaltaa odottaa myös Suomeen saapuvilta maahanmuuttajilta, onko se väärin?

Mutta jos, korostan jos nämä väitteet tästä ruotsin laivan tapauksesta ja Porin järkyttävästä tragediasta pitävät paikkansa, niin kyllä oikeasti olisi aika julkisesti nostaa kissa pöydälle ja puhua siitä kotouttamisesta ja sen vaatimuksista. Pohjoismaissa ei ole tarvinnut vielä miettiä näitä käytöskoodeja samoin kuin täällä islamilaisessa maassa. Ruotsissa asuneena tuntuisi kovin vieraalta että kahdeksan ns. kantaruotsalaista tai suomalaista 25- vuotiasta kaveria raiskaisi kimpassa naisen ruotsinlaivan hytissä. Täytyisi olla joku rappiojengi tai jotain, en oikein osaa edes muotoilla. Mutta kävisikö se täällä, tässä kulttuurissa, hmm, no pitäisin ihan mahdollisena, jos nainen on liian tuttavallinen, hymyilee, jutustelee mukavia, se on täällä kuin syömään kutsuisi. Niin ei pitäisi olla Suomessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onko tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus se että tänne listataan maahanmuuttajien tekemiä rikoksia?...

Kieltämättä tässä on pointtia, hymähdin. Eipä silti, tänään on ollut aika valitettavan iso päivä näille listauksille: tämä raiskausmurha, Amorellan joukkoraiskaus, Helsingin poliisi varoittaa ulkomaalaistaustaisesta lasten ahdistelijasta...
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kyllä se vain pistää miettimään kun nämä ikävät tapaukset kasaantuvat tietyistä maanosista tuleville. En ole törmännyt ongelmiin esim. kaukoidästä tulevien kanssa. Ovat ahkeraa porukkaa ja haluavat sopeutua tänne mihin ovat hakeutuneet. Itse en haluaisi tänne enää lisää pakolaisia maista joissa esim. nainen ei ole samanarvoinen kuin mies. Nämä "miehet" eivät voi taustansa takia useimmiten oppia länsimaiseen elämään. Sen verran syvällä on varmasti heidän tapansa selkärangassa ja miksi ottaa tämä riski?

Kannatan siis maahanmuuttoa tietyin rajoituksin. Eiköhän muutenkin ongelmia aiheuta pakolaismaahanmuuttajat afrikasta ja lähi-idästä (ja hiedän jälkeläisensä) Ja ongelmilla tarkoitan näitä omasta mielestä vakavimpia rikoksia, joissa kajotaan toiseen ihmiseen, yleensä länsimaiseen naiseen. Ovat ilmeisesti niin kiitollisia turvapaikasta, että toimivat näin kun vähän lyhyempi mekko tai kireämpi housu vilahtaa.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi esim. länsimaisen matkustaessa näihin maihin, hänen pitää pukeutua huntuun tai päähineeseen, kun on maassa tapana, Mutta näille sankareille pitää muissa maissa sitten säädellä omia lakeja ja uimahallivuoroja ja tietenkin muutetaan koko koululaitoksen perinteet joulujuhlia myöten. Mikseivät he luovu perinteistään omassa maassaan vieraiden mukaan? Tässäkin asiassa Aasialaiset ovat aivan toista maata suvaitsevaisuudessa.

Ja joo, on maahanmuuttajia ihan työkavereinakin, ei toki pakolaisia vaan töiden perässä tänne hakeutuneita. Hyvin ovat sopeutuneet ja antavat tilaa omasta elämästää meidän kulttuurille. Ja kyllä se tuntuu kulttuurijuttu olevan, eikä ihonväri. Näin niinkuin omasta kokemuksesta.

Vähän on tunteet pinnassa tuon Porin tapauksen takia, varsinkin kun omat tyttö-lapset alkaa olla siinä iässä, että alkavat kohta poimimaan näitä juttuja lehdistä ja tv:stä. Kehen voi enää luottaa? Minkälaisillä eväillä heidät voi laskea liikenteeseen ilman jatkuvaa pelkoa?
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

Kommentoin taas ilman pätkittyä lainausta.

Vietnamilaisten ja Somalialaisten vertaaminen on siinä mielessä turhaa, että silloin kum Vitnamista tuli pakolaisia Suomeen oli Suomalainen yhteiskunta erilainen, samoin tuet. Uskon, et heidän integroituminen Suomeen sujui hyvin koska heidän oli pakko integroitua pärjätäkseen. Tällä hetkellähän Vietnamilaisten ja mainitsemiesi Somalialaisten vertaaminen rikostilastossa on myö siinä mielessä turhaa, et Vietnamilaisissa on menossa toinen tai kolmas sukupolvi siitä kuin ensimmäiset heistä Suomeen saapuivat. Kosovolaisten ja Somalialaisten vertaaminen on siinä mielessä epäsuhdassa, että Jugoslavian yhteiskunta oli huomattavasti lähempänä meikäläistä kuin Somalian. He olivat myös käsittääkseni huomattavasti useammin luku ja kirjoitustaitoisia kuin Somaliasta tulleet. Syrjätymisriski on siten suurempi.

Mähän käsittelen maahanmuuttajia siksi yhtenä ryhmänä kun se mun pointti on ollut koko ajan se minkä olen moneen kertaan toistanut. Mua yritetään istuttaa väkisin sellaiseksi, joka ottaa iloiten kaiken mitä rajan yli yrittää tulla. Tällä en tarkoittanut sua Delter.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Mistä tuli ajatus, että "lauta" tai "säie" olisivat termeinä jotenkin postitiivisiä lisäyksiä palstalle? Voin kertoa, eivät ole, jatka toki niiden harrastamista Ylilaudalla.

En tiedä ovatko, sinä näköjään jonkin sortin sisältövastaavana osaat asian objektiivisesti arvioida. Kiinnostuin myös sun kontribuutiosta palstan laadulle, niin kurkkasin mitä sun historiasta löytyy. Ihan mielenkiintoista juttua. Mäkin diggasin teininä panssarivaunuista ja hakkasin niinkin muinaista peliä kuin Steel Panthers. Hyvä peli. Vaihdetaan joskus ajatuksia sakuvaunuista!


Mutta toinen on täällä (valitettavasti) väkisin, toista ei ole pakko ottaa siihen lisäksi, eikö? Onko muuten rasistista, jos ei hyväksy esim. virolaisia sosiaalipummejakaan?

Eka virke joo, oot ymmärtänyt ihan oikein. En tiiä kuinka määrittelet rasismin. Tiukan määrittelyn mukaan Virolaisen sorsiminen kansalaisuuden takia ei ole rasismia, jotkut varmaan myös niputtaa rasismin alle myös kansalaisuuteen perustuvan syrjinnän. Mä en ole muuten missään vaiheessa puhunut mitään että maahanmuuttaja pummeja pitäisi hyväksyä yhtään sen enemmän kuin avainlippupummia. Tää seikka on tainnut mennä sulta ohi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiukan määrittelyn mukaan Virolaisen sorsiminen kansalaisuuden takia ei ole rasismia

Kuka on tämä Virolainen, mulle ei ainakaan tule mieleen kuin Johannes tai Kyllikki ja he taisivat molemmat olla ihan kantasuomalaisia. Mulla ei ole oikeastaan mitään annettavaa tähän ihan saatanan laadukkaaseen keskusteluun, mutta haluaisin lukea perustelut, että miksi virolaisen sorsiminen kansalaisuuden perusteella ei olisi rasismia ja päteekö sama mielestäsi kaikkiin kansalaisuuksiin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sananvapaus on hienoa, valitettavasti.

Facekaverini oli tykännyt Peter Fryckmanin päivityksestä:

Olisiko jo korkea aika kertoa totuus raiskaajista. Kaikki raiskaajat olivat Somaleja.

Tämän jälkeen tuli pitkä rivi rasistista kommentointia ja kaikki omalla nimellä. Törmäsin ensimmäisen kerran tämän tyyliseen kirjoitteluun, täytyy myöntää että veti vähän hiljaiseksi.

Nasima Razmyar julkaisi saamiaan viestejä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1422894613805.html

Olen pitänyt rasismia Suomessa yksittäisinä tapauksina, pitäisikö tässä tarkistaa mielipidettään?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Olen pitänyt rasismia Suomessa yksittäisinä tapauksina, pitäisikö tässä tarkistaa mielipidettään?

Kyllä sellainen piilorasismi on edelleen vieläkin valitettavan yleistä. Tämä ei tosin ole ainoastaan Suomen ongelma. Me ei vaan sitä huomata, kun olemme valkoihoisia massaan kuuluvia ihmisiä. En ole rasisti mutta...
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Kuka on tämä Virolainen, mulle ei ainakaan tule mieleen kuin Johannes tai Kyllikki ja he taisivat molemmat olla ihan kantasuomalaisia. Mulla ei ole oikeastaan mitään annettavaa tähän ihan saatanan laadukkaaseen keskusteluun, mutta haluaisin lukea perustelut, että miksi virolaisen sorsiminen kansalaisuuden perusteella ei olisi rasismia ja päteekö sama mielestäsi kaikkiin kansalaisuuksiin?

Okei, nyt siis alkoi äikänmaikkojen kokoontumisajot. Toivottavasti koit ylemmyyden tunnetta ja sait olosi muutenkin hyväksi terävällä huomiollasi, että kirjoitin kansallisuudet isolla alkukirjaimella. Yritän parantaa tapani.

Pyytämäsi perustelut voit lukea esimerkiksi Wikipediasta:

"Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."

 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Nasima Razmyar julkaisi saamiaan viestejä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1422894613805.html

Olen pitänyt rasismia Suomessa yksittäisinä tapauksina, pitäisikö tässä tarkistaa mielipidettään?
En vetäisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä kourallisesta blogikommentteja. Eiköhän noidenkin kommentoijien kohdalla ole kyse murrosiän angstivaihetta purkavista teineistä tai muuten vähän jälkeenjääneistä nuorista aikuisista. Toisekseen, kieliopiltaan ja sanavarastoltaan sen verran homogeenisiä viestejä, että luultavasti tuolla on muutama latvasta laho käynyt spämmäämässä, joten en vetäisi tämän perusteella mitään sen syvempiä suuntaviivoja. Tyhjät tynnyrit kolisee jne.

Silti aina vähän pistää miettimään, kun nämäkin kaverit kulkevat täällä vapaana.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Okei, nyt siis alkoi äikänmaikkojen kokoontumisajot.

Ihan turhaan otit nokkiisi, minä vain ystävällisesti pilke silmäkulmassa huomautin asiasta, jonka olen ketjua lukemalla huomannut toistuvan ilman, että ketään muu siitä huomauttaa. Kummallisen vakava jätkä olet.

Pyytämäsi perustelut voit lukea esimerkiksi Wikipediasta:
Näin toimin ja nähdäkseni jos virolaista syrjitään tämän virolaisuuden takia, on kyseessä noiden wikipedian määreiden mukaisesti rasismi. Tietenkin voidaan seuraavaksi kinata vaikka rodun tai etnisyyden määritelmistä, mutta itse asia ei siitä muutu mihinkään. Halusit siis, että luen kysymykseeni vastauksen Wikipediasta. Toimin haluamallasi tavalla, mutta tuo Wikipediassa mainittu rasismin määritelmä ei nähdäkseni alkuunkaan tue väitettäsi.
 
Viimeksi muokattu:

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei hyvältä kuulosta tuo uusin huhu, jossa irakilaismies olisi pistänyt porilaisen teinitytön siihen kuntoon, ettei oikeuslääkärikään olisi vielä pystynyt muuta kuin naispuoliseksi uhrin toteamaan. Toivotaan että jäisi pelkäksi huhuksi.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Ihan turhaan otit nokkiisi, minä vain ystävällisesti pilke silmäkulmassa huomautin asiasta, jonka olen ketjua lukemalla huomannut toistuvan ilman, että ketään muu siitä huomauttaa. Kummallisen vakava jätkä olet.

En mä ole ollenkaan vakava jätkä, kiva kun korjasit. Toisaalta musta on kyllä himpan huvittavaa, että henkilö, joka kirjoittaa itse "ketään muu" tulee jakelemaan minkäänlaisia ystävällismielisiä huomioita mun oikeinkirjoituksesta.

Näin toimin ja nähdäkseni jos virolaista syrjitään tämän virolaisuuden takia, on kyseessä noiden wikipedian määreiden mukaisesti rasismi. Tietenkin voidaan seuraavaksi kinata vaikka rodun tai etnisyyden määritelmistä, mutta itse asia ei siitä muutu mihinkään. Halusit siis, että luen kysymykseeni vastauksen Wikipediasta. Toimin haluamallasi tavalla, mutta tuo Wikipediassa mainittu rasismin määritelmä ei nähdäkseni alkuunkaan tue väitettäsi.

Kylläpä se nyt vaan muuttuu, muisteleppa mitä mä kirjoitin siinä lainauksessa mihin tartuit. Millaisesta määrittelystä mä puhuin?

Virolaisuus kansalaisuutena ei mun käsittääkseni ole rotu, jos nyt edes voidaan sanoa, että eri rotuja on, tai edes etninen ryhmä. Esimerkiksi Tilastokeskuksen artiklelissa "Etnisyystiedon merkitys kasvaa maahanmuuton lisääntyessä", jonka on kirjottanut kehittämispäällikkö Jari Nieminen todetaan seuraavasti:

"Etnisyyskäsitettä ei pidä sekoittaa kansalaisuuteen tai syntymämaahan. Myös kansallisuuskäsitteen käyttöä tulisi välttää etnisyyttä kuvattaessa."

Rasismihan on käsitteenä elävä ja kaipa kansalaisuuteenkin perustuvaa syrjintää voisi kutsua rasismiksi, onhan olemassa myös ikärasismi.

Nyt kun päästiin ilomieliseen keskusteluun siitä mitä rasimi on ja sä olet sitä mieltä, että syrjiminen kansalaisuuden perusteella on rasismia. Mua kiinnostaa tietää mihin sä vedät rasismin rajat? Onks naisten syrjiminen rasismia tai turkulaisten, siis jos se syrjintä tapahtuu vaan koska on nainen tai turkulainen? Jos ei ole niin miksi, millä perusteella vedät sen rajan kansalaisuuteen?
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
henkilö, joka kirjoittaa itse "ketään muu"...
Hyvin pelattu, virtuaalinen selkääntaputus sulle, löysit virheen. Katson silti, että sun virheestä oli aiheellista huomauttaa, koska se on toistunut ketjussa jo niin monta kertaa, että kyseessä ei voi olla vahinko.

Virolaisuus ei mun käsittääkseni ole rotu, jos nyt edes voidaan sanoa, että eri rotuja on, tai edes etninen ryhmä.
Tässä meillä on ilmeisesti perustavaa laatua oleva näkemysero, koska mun mielestä virolaiset voidaan mieltää etniseksi ryhmäksi. Wikipedian mukaan "Etnisellä ryhmällä tarkoitetaan ihmisjoukkoa, jonka katsotaan muodostavan erillisen ryhmän, joka perustuu sen jäsenten yhteiseen kulttuuriperintöön, uskontoon, kieleen, alkuperämaahan tai ulkonäköön."

Tästä määritelmästä johtuen mun näkemys on, että virolaiset voidaan määritellä etniseksi ryhmäksi, eikä siinä mun nähdäkseni ole edes tulkinnanvaraa. Ilmeisesti sinun mielestäsi asia ei noin ole ja mielelläni kuulisin, että miksei? Vai tullaanko seuraavaksi siihen, että käsitämme alkuperämaan eri lailla? Lisäksi tuon määritelmän perusteella etnisyyden määreeksi kelpaa yhteinen kieli ja/tai yhteinen kulttuuriperintö. En kuitenkaan ole mikään virolaisuuden asiantuntija, enkä osaa sanoa, että kuinka yhteinen heidän kulttuuriperintönsä on. Kieli taitaa aika lailla yhteinen olla, mutta siitäkään en ole varma.

Mua kiinnostaa tietää mihin sä vedät rasismin rajat? Onks naisten syrjiminen rasismia tai turkulaisten, siis jos se syrjintä tapahtuu vaan koska on nainen tai turkulainen? Jos ei ole niin miksi, millä perusteella vedät sen rajan kansalaisuuteen?

Suositan kääntymistä sen Wikipedia-artikkelin puoleen johon aiemmin viittasit, jos rasismin määritelmässä on yht'äkkiä jotain epäselvää. Laitan nyt tähän kertauksen vuoksi sinun jo kerran lainaamasi kohdan kyseisestä artikkelista:

"Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."

Enkä mä vedä rajaa kansalaisuuteen, miksi niin luulet? Ei se ole mitään rajanvetoa jos totean, että kansalaisuudestakin johtuva syrjiminen on rasismia. Sinähän se tässä rajoja vedät jos joku, koska olet ilmeisesti sitä mieltä, että kansalaisuuteen perustuva syrjiminen ei ole rasismia. Jos olen käsittänyt väärin, niin kertoisitko mikä virolaisista tekee tässä yhteydessä poikkeavan porukan ja kuuluuko siihen poikkeamaan muitakin kansoja? Sen kuuluvatko naiset, turkulaiset ja/tai turkulaiset naiset tuon määritelmän alle saat päättää ihan itse. Mun mielestä eivät kuulu, koska tuskinpa naisissa tai turkulaisissa on rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien suhteen eroja muualla Suomessa asuviin verrokkeihinsa nähden. Tässä siis naisia tulee verrata muihin suomalaisiin naisiin ja turkulaisia muissa Suomen kaupungeissa asuviin.

Haluan vielä huomauttaa, että en pidä Wikipediaa minään absoluuttisena totuutena, mutta koska itse aiemmin viittasit Wikipediaan rasismin määritelmän yhteydessä, niin oletan sen kelpaavan sinulle myös etnisyyden määritelmän lähteeksi. Kyselit kuitenkin mielipidettäni ja Wikipedian määritelmät niin etnisyydelle kuin rasismillekin osuvat aika lailla yksi yhteen omien määritelmieni kanssa.

*e* Se jäi vielä kiinnostamaan, että miten tämä kehittämispäällikkö sitten etnisyyskäsitteen määrittelee tuossa viittaamassasi tilastokeskuksen artikkelissa?
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Haluaisin myös tietää, kuinka moni täällä on ollut maahanmuuttajien kanssa edes missään tekemisissä (lähipizzerian ulkopuolella)? Onko näillä tässä ketjussa aktiivisesti räyhäävillä nimimerkeillä yhtään maahanmuuttajataustaista, saati ulkomaalaista ystävää?
Tämähän on tuo vanha vuodelta 2008 oleva läppä että parhaiten ansaitevat ovat yleensä keskimäärin enemmän maailmaa nähteitä ja heillä kansainvälisiä suhteita ja kokemuksia on enemmän.

Eri asia on että millaisen kuvan oikeasti saa "kansainvälistymisestä" kun tekee duunia kansainvälisessä firmassa jossa pomona on jenkki ja alaisena länsi-eurooppalaisia, pari venäläistä ja eksoottisen työelämässä kohdattu ulkomaanelävä on ne legendaariset Accenturen intialaiskoodarit? Kenties veli asuu Belgiassa esikaupunkialueella jossa tulee rampattua ja pikkuisen tulee osattua flaamin kieltäkin, joka on aina hyvä baaritemppu.

Lomalla sitten mennään reppureissulle Balille, Goalle tai Koh Lantalle jossa hymyilevät naamat toivottavat tervetulleeksi ja tuovat jääkylmän Bintangin/Kingfisherin/Sighan?

Olivatko tämä ulkomaalaiskontaktit sellaisia jotka sinusta pätevöittämät puhumaan maahanmuutosta? Montako kilometriä pitää olla lähimpään moskeijaan? Minulla on sinne Google Mapsin mukaan 2 kilometriä. Onko se liian pitkä matka?

Ja vastaukset kysymyksiisi a) ainakin minulla b) on.

Pikantina yksityiskohtana mainittakoon että yksi intialainen ystäväni suhtautuu muslimeihin erittäin varautuneesti, koska hänen sukuaan tapettiin 90-luvun lopulla Kashmirissa muslimien toimesta. Poliittisesti korrekti tapa suhtatua asiaan lienee siirtomaaherran-oloinen ylemmyydentunne.

Jotenkin Kanervan ja Malmin ulostulot kuulostavat hirveän paljon siltä mistä ketjun alussa puhuttiin. Jotenkin tuntuu että pehmo-Kokoomus ja Demari-kirjoittajatkin alkavat taantua samalle tasolle rasistikorttien heiluttelunuineen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ei hyvältä kuulosta tuo uusin huhu, jossa irakilaismies olisi pistänyt porilaisen teinitytön siihen kuntoon, ettei oikeuslääkärikään olisi vielä pystynyt muuta kuin naispuoliseksi uhrin toteamaan. Toivotaan että jäisi pelkäksi huhuksi.

Huhuja toki. Niiden mukaan tyttö on tapettu sen vuoksi, että on halunnut lopettaa parisuhteen.
Ei olisi mielestäni liioiteltua (no, ei ole ainakaan sitä rasismia), jos meidän tyttäriä varoiteltaisiin näiden erilaisten kulttuurien edustajista. Sehän riittäisi jo pitkälle, jos kouluissa keskusteltaisiin kulttuurieroista avoimesti.

Paljon tulee porukkaa, jotka eivät maan tapojen ja kulttuurin mukaan suostu elämään. Surullisinta onkin ehkä se, ettei heiltä sitä edes vaadita.
Esim. Päivi Lipponen ei tästäkään tapauksesta tule kommentoimaan, vaan hyräilee itsekseen hiljaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmeinen raiskausmurha ja joukkoraiskaus. Molemmat rasistisia tekoja. Miksi rasisimista ei keskustella julmimpien rikosten kohdalla silloin kun islamilaistaustaiset raiskaavat ja tappavat etnisen valikoinnin perusteella valittuja uhreja.

Ja koska täällä pitää nyt korostaa omaa multikulttiuttaan niin lähipiirissäni on kymmeniä mamuja jokaiselta mantereelta paitsi Australiasta. Myös integroituneita muslimeja muutama . Heillä on terve suhtautuminen mamuongelmaan islamistien kohdalla. Sairas suhtautuminen on mielestäni mamuongelmien kieltämistä ja hyssyttelyä ja mamujen rasististen motiivien olemassaolon kieltämisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös