Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 112 882
  • 24 186
Pidetään tuo logiikka. Mitä hyvää sinä ajattelit suomalaisille tehdä korvataksesi tämän lapsen kidutuksen ja murhan?
(linkki Wikipediaan) http://fi.wikipedia.org/wiki/8-vuotiaan_Eerikan_surma
Olet käsittänyt väärin, ei tässä kukaan ole vihjannutkaan, että muut pakistanilaiset olisivat jotenkin korvausvastuussa noista yhden pakistanilaisen tekemistä hyväksikäytöistä. Nimim. Susi Mikkolainen pohdiskeli pakistanilaisten kokonaispanosta briteissä, sillä maahanmuuttokriittisten seulaan joutuu vain sellainen kansanryhmä joka keskimäärin tekee enemmän rikoksia (tai esim. saa enemmän tulonsiirtoja) kuin alkuperäinen väestö, koska vasta silloinhan kyseisen kansanryhmän maahanmuutto on huono juttu jota kannattaa vastustaa. Suomalaisten rikoksilla ei ole tästä näkökulmasta väliä, sillä luonnollisesti niiden suhde suomalaisten rikoksiin on aina 1:1.

En tosin ymmärrä tätä maahanmuuttajien hyödyllisyyden ennakkoarviointia juuri kansanryhmän perusteella, sillä eikö tehokkaampaa laadunvarmistusta olisi esimerkiksi vaikka älykkyyden ja muiden nyky-yhteiskunnassa hyödyllisten ominaisuuksien testaaminen ja kaikkien keskivertosuomalaista tyhmempien rajalla käännyttäminen?
 
Olet käsittänyt väärin, ei tässä kukaan ole vihjannutkaan, että muut pakistanilaiset olisivat jotenkin korvausvastuussa noista yhden pakistanilaisen tekemistä hyväksikäytöistä. Nimim. Susi Mikkolainen pohdiskeli pakistanilaisten kokonaispanosta briteissä, sillä maahanmuuttokriittisten seulaan joutuu vain sellainen kansanryhmä joka keskimäärin tekee enemmän rikoksia (tai esim. saa enemmän tulonsiirtoja) kuin alkuperäinen väestö, koska vasta silloinhan kyseisen kansanryhmän maahanmuutto on huono juttu jota kannattaa vastustaa. Suomalaisten rikoksilla ei ole tästä näkökulmasta väliä, sillä luonnollisesti niiden suhde suomalaisten rikoksiin on aina 1:1.

En tosin ymmärrä tätä maahanmuuttajien hyödyllisyyden ennakkoarviointia juuri kansanryhmän perusteella, sillä eikö tehokkaampaa laadunvarmistusta olisi esimerkiksi vaikka älykkyyden ja muiden nyky-yhteiskunnassa hyödyllisten ominaisuuksien testaaminen ja kaikkien keskivertosuomalaista tyhmempien rajalla käännyttäminen?

Jos äo olisi kriteeri maahan pääsemiselle, olisi esim. Ted Kaczynski toivotettu tervetulleeksi avosylin. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, miten hyödyllinen yksilö hän olisi minkään yhteiskunnan kannalta.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Monikulttuurisuudessa ei ole muuta vikaa kuin että sitä sovelletaan yleensä arkielämän järjestelyissä heikosti, eli pitäisi laaja-alaisesti ensiksi kartoittaa kuka maahantulija on oikeasti hädänalainen ja kuka merirosvo, siinä kuin tarkistaa taustoja paremmin kuka tulee töihin ja kuka räjäyttämään R-kioskin todennäköisimmin tai ylipäätänsä tsekata kokonaisuus ja laatia monikerroksinen suunnitelma sijoittamisen onnistumiseksi, mikä nykyään toimii vain osittain.
Yhtäsamassa sellaisten kansojen asuttaminen muualle mitkä eivät halua tai voi kunnioittaa toisen maan systeemejä jotta mikään rinnakkaiselämä toimisi, on menestystä haittaava asia. Jos sijoitetaan täysin maahan sopeutumaton ryhmä, heille pitäisi antaa pala omaa maata jotta he saavat elää kokonaan omaa elämäänsä niinkuin haluavat ja turhilta törmäyksiltä kulttien välillä vältytään. Kenellä on heittää vaikka ahvenanmaan kokoinen alue tuosta noin?

Homma on ihan yhtä sekaisin kuin se että ensin kutsutaan ulkomaalaisia töihin eikä huolehdita omista työttömistä ja sitten osoitellaan haulikolla näitä ulkomaaneläviä että vittu tehän viette meidän työpaikat, teidän vika eikä meidän idioottipoliitikkojen. Mikään monirotuinen järjestelmä tuhansine erilaisine tapoineen ja ihmisineen ei toimi, ellei kulissit ole kunnossa. Mistään muusta nämä onkelmat ei yleensä johdu. Ei terve ihminen ihonväriin katsomatta huvikseen vihaa toisen väristä naapuria, kun samalla Telluksella joudutaan kaikki tallaamaan, vain marsilaiset hengailee omalla pallollaan tiäksää.

USA on tehnyt yhdessä asiassa maailmanennätyksen: ensin se roudasi mustat afrikasta ameriikkaan väkisin, kukaan ei tahtonut edes lähteä afrikasta jenkkeihin itse, ja sitten senjälkeen vedettiin lakanat päälle ja ruvettiin polttamaan ristejä niiden mustien pihaan. Voi vittulan väki, mitä valopäitä!
Turhaa meitin poliitikkojakaan on syyttää sillä suomessa valta on kansalla: Sellainen johto millaiset tukijat. Minä kanssa.
Katsotaan kaikki peiliin, siellä se suurin ongelma löytyy, vitun äänestäjä! : ( )
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Sinä et alunperin todennut mitään aloituspaikkojen vähentämisestä "kaikilta aloilta".

Tämä on kyllä nähdäkseni puhtaasti harhaluulo, mikäli "tietyillä kouluohjelmilla" tarkoitetaan hieman karrikoiden ammattikorkeakoulun koulutuslinjoja ylipäänsä.

Kyllä minä itseasiassa totesin. En ehkä sitten vain tarpeeksi selvällä Suomen kielellä, jotta olisit pystynyt toteamaan asian olleen näin. Ja tämä ei siis vittuiluna, vaan ihan vain toteamuksena. Eli menee siis osittain omaan piikkiini.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä itseasiassa totesin. En ehkä sitten vain tarpeeksi selvällä Suomen kielellä, jotta olisit pystynyt toteamaan asian olleen näin. Ja tämä ei siis vittuiluna, vaan ihan vain toteamuksena. Eli menee siis osittain omaan piikkiini.

Minä en ole koskaan kuullut Suomen kielestä. Se täytyy tunnustaa, että tuota kommenttiasi en ollut tainnut edes lukea. Itse lähdin kommentoimaan tätä väitettäsi:

Sensijaan siltä osin ollaan oikeassa ketjussa, että aloituspaikkojen vähentäminen esim ammattikorkeakouluissa veisi hyvin pitkälti kyllä teoreettisetkin mahdollisuudet ulkomaalaistaustaisilta kouluttautua Suomessa peruskoulua ja ammattikoulua pidemmälle.

Ei kai täällä kukaan ole väittänyt, että esim. lääkiksessä pitäisi aloituspaikkojen määrää vähentää. Sen sijaan joissain kreikkalaisen savitaiteen maisterin ja medianomin koulutusohjelmissa koulutetaan ihmisiä aika paljon ihan vain kouluttamisen ilosta. Minusta se olisi näiden opiskelijoiden itsensäkin (riippumatta siitä, onko kyseessa mamu vai kantis) etu, jos heitä ei istutettaisi koulun penkillä ihan vain siksi, jotta Suomessa olisi tilastojen mukaan korkeasti koulutettua porukkaa ja jotta mahdollisimman monelle riittäisi opetusduunia korkeakouluissa ja "korkeakouluissa".

Mitä taas moittimiisi ammattikorkean pääsykokeisiin tulee, on niissä mielestäni yksi erittäin hyvä puoli. Siellä käytetään käsittääkseni pääsykokeissa paljon enemmän haastatteluja kuin yliopistoissa. Tämä on sikäli hyvä juttu, että haastatteluissa voidaan karsia huonoa ainesta paljon tehokkaammin kuin kirjallisissa kokeissa, joissa ei päästä tutkimaan esim. hakijan pukeutumista ja yleistä habitusta.
 
Miksi mielestäsi alempi koulutustaso takaa työpaikat? Jotenkin aivan täysin käsittämätön ajatusmalli että kansakunta minkä ihmiset on tyhmiä ja tietämättömiä niin tekee enempi töitä. Kyllä se vaan tähän päivän asti on ollut täysin päin vastoin se asia. Mitä koulutetumpi kansa sen parempi loputulos. Vai että vielä pitäis karsia alotuspaikkoja.

Oletko sinä sitä mieltä, että ihminen on sitä tyhmempi, mitä vähemmän hän on käynyt kouluja? Mitä hyötyä Suomelle sinun mielestäsi on siitä, että täällä tulevalle paskaduunarille saatetaan opettaa jotain latinan, ruotsin, ranskan ja saksan kieliä sekä integraalilaskentaa? Minun mielestäni se on ihan täyttä resurssien haaskausta. Jos alaluokalle jostain syystä halutaan vieraita kieliä opettaa, kannattaisi ainakin täällä sisämaassa opettaa paljon mieluummin venäjää ja viroa kuin latinaa ja ruotsia. Venäjän ja viron kielille olisi matalapalkkaduunarilla paljon enemmän käyttöä, sillä venäläisiin ja virolaisiin esim. minun matalapalkkaduunissani törmää usein, mutta ruotsinkielisiä siellä ei näy.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Se täytyy tunnustaa, että tuota kommenttiasi en ollut tainnut edes lukea. Itse lähdin kommentoimaan tätä väitettäsi:.

Itseäni ei kiinnosta alkuunkaan mitä lähdit kommentoimaan. Halusin vain näyttää sinulle mitä olin oikeasti kirjoittanut. Niin, että välttyisit tilanteelta, jossa sinä ensin arvaat mitä olisin voinut kirjoittaa, kerrot sitten minulle itselleni mitä olin tämän arvauksesi mukaan kirjoittanut (vaikken ollutkaan) ja lopuksi vielä päädyt itse väittelemään tuon itse keksimäsi mielipiteen kanssa.

No, sen suhteen myöhästyin, kun ehdit jo päästä loppuun asti.
 
Niin, että välttyisit tilanteelta, jossa sinä ensin arvaat mitä olisin voinut kirjoittaa, kerrot sitten minulle itselleni mitä olin tämän arvauksesi mukaan kirjoittanut (vaikken ollutkaan) ja lopuksi vielä päädyt itse väittelemään tuon itse keksimäsi mielipiteen kanssa.

Sinä kirjoitit, että aloituspaikkojen tiukka karsiminen heikentäisi suomalaisten mahdollisuuksia nousta sosiaalisessa portaikossa. Se ei pidä paikkaansa, sillä Suomen korkeakouluissa, "korkeakouluissa" ja jopa lukioissa on valtava määrä täysin turhaa koulutusta.

Mielestäni Suomessa pitäisi ihmisiä kouluttaa paljon nykyistä vähemmän. Esim. tuo nimimerkin BlackWolf näkemys "mitä koulutetumpi kansa, sitä parempi lopputulos" on mielestäni todella harhainen. Jos asia olisi oikeasti noin, silloinhan Suomella menisi paremmin, jos täällä olisi kaikilla parhaaseen työikään ehtineillä vähintään parit tohtorin ja kolmet maisterin paperit. Tällöin pärjäisimme BlackWolfin logiikan mukaan paljon paremmin kuin nykyään. Minä en usko, että täysin turhanpäiväisen korkeakoulutuksen näinkään laajamittainen tarjonta, joka meiltä nykyään löytyy, edistää Suomen pärjäämistä. Eiköhän se Siwan tai Mäkkärin kassa selviäisi hommistaan ihan samalla tavalla ilman niitä tradenomin tai medianomin papereitakin.

Ja jos mietitään minkälaisilla taustoilla pääsykokeessa menestytään todennäköisimmin, niin aloituspaikkojen vähentäminen kasvattaisi entuudestaan myös eriarvoisuutta (taustat vs. koulutusmahdollisuudet).

Nimenomaan pääsykokeissahan retalejengiin syntyneen on helpompi pärjätä kuin itse opinnoissa, sillä pääsykokeisiin osallistuessaan monet asuvat vielä porukoilla eivätkä joudu maksamaan itse vuokraansa. Siksi jo opiskelijavalinnoissa pitäisi painottaa enemmän oikeanlaista perhetaustaa ja vähemmän sitä, osaako hakija laittaa jossain pääsykokeen tai yo-kirjoitusten monivalintatehtävässä raksin oikeaan ruutuun.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Sinä kirjoitit, että aloituspaikkojen tiukka karsiminen heikentäisi suomalaisten mahdollisuuksia nousta sosiaalisessa portaikossa. Se ei pidä paikkaansa, sillä Suomen korkeakouluissa, "korkeakouluissa" ja jopa lukioissa on valtava määrä täysin turhaa koulutusta.

Edelleen, en mitenkään pysty itse näkemään 100% varmuudella millaisiin muutoksiin murrosvaihetta lähestyvä (tai siinä jo oleva) yhteiskuntamme joutuu lähivuosina varautumaan. En halua lähteä käymään läpi yksittäisiä koulutuslinjoja (koska siellä on turhaksi muuttuvia, totta kai, sekä myös tarpeellisemmaksi tulevia), vaan puhun edelleen puhtaasti aloituspaikkojen määrästä yhteensä. Tiukka vähentäminen johtaa siihen, että yhä pienemmällä osalla kansasta on mahdollisuus kouluttautua ammattikoulua ylemmäs. En näe tätä positiivisena skenaariona.

Mielestäni Suomessa pitäisi ihmisiä kouluttaa paljon nykyistä vähemmän. Esim. tuo nimimerkin BlackWolf näkemys "mitä koulutetumpi kansa, sitä parempi lopputulos" on mielestäni todella harhainen.

Olen @BlackWolf kanssa täsmälleen samaa mieltä. Koulutus korreloi yhteiskunnan mittakaavassa suoraan älykkyyteen. Sinä missä (korkeammin) koulutetut vähenisivät, uskonnot ja muut harhaiset elämänkatsomukset saisivat samassa suhteessa enemmän jalansijaa.
 
Tiukka vähentäminen johtaa siihen, että yhä pienemmällä osalla kansasta on mahdollisuus kouluttautua ammattikoulua ylemmäs. En näe tätä positiivisena skenaariona.

Minä näen sen positiivisena skenaariona, sillä minun mielestäni tavoitteena ei pitäisi olla tarjota ihmisille mahdollisimman paljon koulutusta, vaan tavoitteena pitäisi olla tarjota ihmisille sellaista koulutusta, josta heille on mahdollisimman paljon hyötyä työelämässä. Esim. minun paskaduunari-työyhteisöstäni löytyy yhteensä tuhansia opintopisteitä (tai entisiä opintoviikkoja) Tampereen eri korkeakouluista. Mihinkään ihmiset eivät niitä opintopisteitä meidän duunissamme tarvitse. Yhteiskunnan kannalta noidenkin ihmisten kouluttaminen on ollut rahan lapioimista kankkulan kaivoon.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Minä näen sen positiivisena skenaariona, sillä minun mielestäni tavoitteena ei pitäisi olla tarjota ihmisille mahdollisimman paljon koulutusta, vaan tavoitteena pitäisi olla tarjota ihmisille sellaista koulutusta, josta heille on mahdollisimman paljon hyötyä työelämässä.

Olen nyt tässä siinä mielessä eri linjoilla, että itse haluaisin pitää yllä yksilön valinnanvapautta oman tulevaisuutensa suhteen. Jos joku keravalainen alkkisperheestä nippanappa lukion läpi sinnitellyt vittumarko päättää tulla maailman kovimmaksi somemainosgrafiikan insinööriksi, niin hänelle tulisi tarjota siihen ainakin reilu mahdollisuus. On hieman arvelluttavaa, että yhteiskunta olisi luonut ympäristön, jossa markolle tulee kotiin kirje, sisällöltään "kuule ei käy, menet amikseen ja sinusta tulee nyt rekkakuski, koska tilastollisesti työllistyt paremmin".

Totta kai on ihmisiä jotka kouluttautuvat pidemmän kautta ja suoraan kortistoon. Heillä on ollut suuria unelmia tai sitten he ovat helvetin tyhmiä. Ainakin jälkimmäisen kieltäminen olisi suotavaa, mutta en lähde ainakaan itse ehdottamaan tyhmien karkottamista maasta, kun ei tuo tilastollisesti ongelmallisista maista tulevien humanitääristen maahanmuuttajien sisäänotonkaan kritisointi tunnu olevan hyväksyttävää.

Totta kai ymmärrän, että "likaisen työn duunareita" tarvitaan ja itse arvostan kaikkea työntekoa yli kaiken. Halun pitää silti lähteä ihmisistä itsestään.
 
Ainakin jälkimmäisen kieltäminen olisi suotavaa, mutta en lähde ainakaan itse ehdottamaan tyhmien karkottamista maasta

Millä sinä mittaat ihmisen tyhmyyttä? Äo:lla? Kuukausituloilla? Varallisuuden määrällä? Vai kenties jollain muulla?

On hieman arvelluttavaa, että yhteiskunta olisi luonut ympäristön, jossa markolle tulee kotiin kirje, sisällöltään "kuule ei käy, menet amikseen ja sinusta tulee nyt rekkakuski, koska tilastollisesti työllistyt paremmin".

Eihän alkkisperhe välttämättä ole kauhean huono perhe, sillä monet alkkikset tienaavat Suomessa varsin hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Millä sinä mittaat ihmisen tyhmyyttä? Äo:lla? Kuukausituloilla? Varallisuuden määrällä? Vai kenties jollain muulla?

En mittaa ihmisten tyhmyyttä. Tänään käytin kaksi tuntia lämpötilojen mittaamiseen. Toinen on pahimmillaan epävarmaa touhua ja toinen olisi jo kohtuullisen subjektiivista jopa. Kumpikaan ei millään muotoa taivu tämän ketjun otsikon alle joten annan olla ja päästän kaikki maailman ihmiset, sinut mukaan lukien, muodostamaan omia ohjaamattomia mielipiteitään tyhmyydestä.
 
En mittaa ihmisten tyhmyyttä.

Kyllä sulta joitain mittareita täytyy tyhmyydelle löytyä, kun toteat, että pitkän kaavan mukaan kortistoon kouluttautuneet ihmiset, joilla ei ole ollut suuria unelmia, ovat helvetin tyhmiä. Todetessasi noin leimaat muuten helvetin tyhmiksi todella suuren määrän suomalaisia. Minun mielestäni tosin ongelma ei ole pelkästään se, että ihmiset korkeakouluttautuvat kortistoon, vaan myös se, että ihmiset korkeakouluttautuvat johonkin siivoojiksi tai Siwan kassoiksi. Ovatko muuten nämä korkeasti kouluttautuneet Siwan kassat ja siivoojat, joilla ei ollut suuria unelmia, myös helvetin tyhmiä kuten ne helvetin tyhmät työttömät? Ja eikö mielestäsi Suomessa kannattaisi tähdätä siihen suuntaan, että helvetin tyhmiä ihmisiä ei oteta edes sisään korkeakouluun?
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Vietnamilaisten ja Somalialaisten vertaaminen on siinä mielessä turhaa, että silloin kum Vitnamista tuli pakolaisia Suomeen oli Suomalainen yhteiskunta erilainen, samoin tuet. Uskon, et heidän integroituminen Suomeen sujui hyvin koska heidän oli pakko integroitua pärjätäkseen. Tällä hetkellähän Vietnamilaisten ja mainitsemiesi Somalialaisten vertaaminen rikostilastossa on myö siinä mielessä turhaa, et Vietnamilaisissa on menossa toinen tai kolmas sukupolvi siitä kuin ensimmäiset heistä Suomeen saapuivat. Kosovolaisten ja Somalialaisten vertaaminen on siinä mielessä epäsuhdassa, että Jugoslavian yhteiskunta oli huomattavasti lähempänä meikäläistä kuin Somalian. He olivat myös käsittääkseni huomattavasti useammin luku ja kirjoitustaitoisia kuin Somaliasta tulleet. Syrjätymisriski on siten suurempi.
Hyvää ja tiivistä pohdiskelua. Kiitos siitä.

Tuo väitteesi esimerkiksi tukijärjestelmän vaikutuksesta integroitumiseen on mielenkiintoinen, enkä missään nimessä väitä sitä silkaksi lööperiksi. Voi hyvinkin olla, että sosiaalitukien vähäisyys pakotti vietnamilaispakolaiset ottamaan onnensa omiin käsiinsä ja työllistymään, mikä taas ohjasi heidät onnistuneesti osaksi yhteiskuntaa. Sen sijaan somalipakolaisilla on kenties ollut takanaan laajempi tukien verkosto, mikä on toisaalta toiminut heitä vastaan ja ajanut heidät yhteiskunnan eläteiksi.

En tosin tiedä, kuinka suurista eroista puhutaan kun verrataan 80-luvun alun ja 90-luvun alun tukijärjestelmien volyymeja. Täytyy muistaa, että ensimmäiset vietnamilaiset tulivat Suomeen 70-luvun lopussa, jolloin täällä elettiin suhteellisen hyvää aikaa taloudellisesti ja poliittisesti. Uskoisin sen näkyneen ainakin jossain määrin valmiudessa maksaa sosiaaliavustuksia. Toisaalta kyseessä taisi olla ensimmäisiä suuria pakolaisaaltoja Suomeen, joten siltä kantila ajatellen järjestelmässä saattoi myös olla tiettyjä vaikeuksia käsitellä isoja pakolaismassoja, vaikka rahaa olisi ollutkin.

Ensimmäiset suuret somalipakolaisaallot saapuivat Suomeen 90-luvun alussa, joka tunnetusti oli laman ja poliittisten myllerrysten aikaa. Edelleenkin on vaikea sanoa, miten tämä näkyi sosiaalituen volyymeissa, mutta ainakin silloin valtion kassa kärsi huomattavasti pahemmasta vajeesta kuin 80-luvulla. Näkyikö tuo valmiudessa maksaa sosiaaliavustuksia, sitä en tiedä.

Sen sijaan yhteiskuntaolojen otollisuudesta noin yleensä olen kanssasi samaa mieltä. Vietnamilaisia siis alkoi virrata Suomeen 70-luvun lopussa; seesteistenä aikana, mikä on varmasti liudentanut käsityksiä pakolaisia kohtaan. Sen sijaan nuo kiistellyt somalipakolaiset alkoivat saapua rajan yli 90-luvun alussa, joka taas sitten ajanjaksona oli täynnä turbulenssia lama-aikoineen ja NL:n hajoamisineen. Tuo ei varmasti ollut otollisin hetki ottaa vastaan yhtään ketään, saatika sitten erilaisesta uskonto- ja kulttuuripiiristä tulevia sodan runtelemia somalipakolaisia.

Tuo väitteesi, että erilainen yhteiskunnan tila ja löyhäkätisempi tukipolitiikka ovat olleet hidastamassa tiettyjen ryhmien integroitumista on todella mielenkiintoinen ja sitä tulisikin tutkia. En edelleenkään siltä seisomalta usko, että korrelaatio tukien määrässä ja potentiaalissa integroitua on niin selkeä kuin annat ymmärtää, mutta - kuten todettua - on tuossa ajatuksessa ituakin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen vähän pettynyt siihen, ettei kukaan ole tässä ketjussa vielä maininnut näitä hymyileviä ja ahkeria kebabin tekijöitä: Kaleva.fi: Pitseriasukua epäillään yrittäjien painostuksesta Oulun seudulla - "Muistuttaa mafioita"

Onhan se kiva, että Suomeen ollaan saamassa suuren maailman tyyliin mafiatyyppistä kiristystä ja reviirien jakoa. Kulttuuri rikastuu ja niin poispäin. Mutta ne kebabin tekijäthän ovat niin mukavia ja erinomainen osoitus siitä, miten vieras kulttuuri sopeutuu Suomeen...
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Olen vähän pettynyt siihen, ettei kukaan ole tässä ketjussa vielä maininnut näitä hymyileviä ja ahkeria kebabin tekijöitä: Kaleva.fi: Pitseriasukua epäillään yrittäjien painostuksesta Oulun seudulla - "Muistuttaa mafioita"

Onhan se kiva, että Suomeen ollaan saamassa suuren maailman tyyliin mafiatyyppistä kiristystä ja reviirien jakoa. Kulttuuri rikastuu ja niin poispäin. Mutta ne kebabin tekijäthän ovat niin mukavia ja erinomainen osoitus siitä, miten vieras kulttuuri sopeutuu Suomeen...

Meillä päin henkilökohtaisesti on ihmetyttänyt sellainen seikka, että ydinkeskustan alueella maahanmuuttajien kebap-pizzeriat myyvät leivoksiaan 6-8 euron hinnoilla, mutta keskustan ulkopuolella toimivat kaksi kanta-asukkaiden myymälää myyvät tuotteensa n. 10-12 euron hintaan. Ei siinä mitään, mutta villi veikkaukkseni on, että ydinkeskustassa liiketilojen vuokrat ovat huomattavasti kalliimpia kuin keskustan ulkopuolella, joten miten noilla hinnoilla saadaan toiminta tuottavaksi keskustan alueella?
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey

Tässä kohtaa pitää sen verran korjata, että tämän suvun sällit ei hymyile. Ei todellakaan. Tää jengi on huomiota herättävän omanarvontunteista sakkia, tietyn tyyppinen korskeus ja mahtaileva ylpeys paistaa kilometrin päähän. Kukkoilevaa macho-meininkiä sanan varsinaisessa merkityksessä. Kuvaan kuuluu myös se, että joka jätkällä pitää olla iso ja kallis Bemari (X5, X6 jne) Mikään muu automerkki ei kelpaa. Sellaisista pikkujutuista kuin liikenne- ynnä muista säännöistä nämä ei piittaa paskaakaan. Ovat sellaisten yläpuolella, niinko kuninkaalliset yleensä ruukaa olemaan...

Oulussa on tiedetty tämä reviirihomma jo vuosikausia. Ensimmäisen kerran nämä reviiririidat oli isosti julkisuudessa 2010, jolloin turkkilaisomisteiseen Olimpos -ravintolaan hyökättiin joukolla. Paikka pantiin paskaksi ja yksi työntekijä piestiin kunnolla. Motiivia arvuuteltiin tuolloin aika laajasti.

Karvakäsipizzerioita on Oulussa runsaasti, ja karkeasti jaoteltuna alan voi jakaa muutamiin pieniin, yksittäisiin toimijoihin ja sitten on neljä isompaa porukkaa, joilla on kaikilla useita känkkylöitä: Turkin kurdit (yksi iso suku) Irakin kurdit (yksi iso suku) Irakin assyyrit (pari sukua) ja Kosovon pojat. Tuohon väliin on ulkopuolisen ilmeisen hankala ängetä, kuten Kalevan uutinenkin antaa kertoa.

Itse en tajua, miksi näiltä karvakäsiltä ylipäänsä ostetaan yhtään mitään. Ne tax free -pizzat kun maistuu mielestäni silkalle paskalle. Vehnäjauhoja ja bulkkijuustoa parin sentin kerros päällä. Tosin tämä taitaa olla makukysymys, kauppa kun tuntuu käyvän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Oletko sinä sitä mieltä, että ihminen on sitä tyhmempi, mitä vähemmän hän on käynyt kouluja? Mitä hyötyä Suomelle sinun mielestäsi on siitä, että täällä tulevalle paskaduunarille saatetaan opettaa jotain latinan, ruotsin, ranskan ja saksan kieliä sekä integraalilaskentaa? Minun mielestäni se on ihan täyttä resurssien haaskausta. Jos alaluokalle jostain syystä halutaan vieraita kieliä opettaa, kannattaisi ainakin täällä sisämaassa opettaa paljon mieluummin venäjää ja viroa kuin latinaa ja ruotsia. Venäjän ja viron kielille olisi matalapalkkaduunarilla paljon enemmän käyttöä, sillä venäläisiin ja virolaisiin esim. minun matalapalkkaduunissani törmää usein, mutta ruotsinkielisiä siellä ei näy.
Millä ilveellä sinä määrittelet että kuka saa ja ei saa mennä yliopistoon? Luuletko oikeasti että aloituspaikkojen määrä, valmistuneet ja työpaikat korreloi älykkyyteen? Ei muuten korreloi. Ihan huikeaa settiä väittää että jos olet siivooja niin olet tyhmä ja et saisi kouluttautua ja että se on fiksu jolla on vaikka suhteet kunnossa ja saa valmistuttuaan työpaikan.

Mitä useampi valmistuu mahdollisimman korkealla tasolla, niin sitä paremmin meidän markkinoilta löytyy, sitä vähemmällä uudelleenkoulutuksella toiselle alalle valmiita työntekijöitä. Lisäksi koulutetummat ihmiset omaavat suuremmat valmiudet esim. jatkojalostaa oman alansa töitä, saati innovoida, tai perustaa uusia yrityksiä. Siihen ei ammattikoulupohjalta välttis pysty. Toki on täysin käsittämätöntä kouluttaa jotain naistutkijoita kortistoon tai argeologeja, mutta se ei poista sitä että jos maassamme olisi helvetisti enempi dippainseejä, lekureita, KTM:iä jne. niin meillä menisi oikeasti paremmin.
 
Luuletko oikeasti että aloituspaikkojen määrä, valmistuneet ja työpaikat korreloi älykkyyteen?

En. En tainnut mainita siteeraamassasi viestissä sanaa "älykkyys" kertaakaan.

Ei muuten korreloi. Ihan huikeaa settiä väittää että jos olet siivooja niin olet tyhmä ja et saisi kouluttautua ja että se on fiksu jolla on vaikka suhteet kunnossa ja saa valmistuttuaan työpaikan.

Tässä yhteiskunnassa on hyvin tärkeää, että ihmisellä on suhteet kunnossa. Siksi korkeakoulujenkin pääsyvalinnoissa pitäisi painottaa paljon enemmän varakasta perhetaustaa ja vähemmän sitä, osaako hakija ruksia oikean vastauksen pääsykokeiden tai yo-kirjoitusten kysymyksiin. Varakkaista perheistä tulevilla kun useimmiten on verkostot kunnossa.

Toki on täysin käsittämätöntä kouluttaa jotain naistutkijoita kortistoon tai argeologeja, mutta se ei poista sitä että jos maassamme olisi helvetisti enempi dippainseejä, lekureita, KTM:iä jne. niin meillä menisi oikeasti paremmin.

Lääkäreitä ei voi kouluttaa juurikaan enempää, sillä lääkärin homman hohto tulee pitkälti siitä, että lekurit pystyvät vetämään tosi hulppeita liksoja siksi, että heitä on niin vähän. Ne hulppeat liksat varmasti auttavat myös saamaan lääkikseen laadukasta opiskelija-ainesta.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä yhteiskunnassa on hyvin tärkeää, että ihmisellä on suhteet kunnossa. Siksi korkeakoulujenkin pääsyvalinnoissa pitäisi painottaa paljon enemmän varakasta perhetaustaa ja vähemmän sitä, osaako hakija ruksia oikean vastauksen pääsykokeiden tai yo-kirjoitusten kysymyksiin. Varakkaista perheistä tulevilla kun useimmiten on verkostot kunnossa.
Ja Suomen koulutussysteemin kaikkein parhaita puolia kun on se, että täällä on kaikilla mahdollisuus päästä vaikka mihin opiskelemaan. Tällä pyritään estämään se ettei valta ja varallisuus klikkiinny. En ymmärrä kuka voi olla niin pihalla että ihan vakavalla naamalla yrittää murtaa sitä.

Toivon tosin että astuin miinaan.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Millä ilveellä sinä määrittelet että kuka saa ja ei saa mennä yliopistoon? Luuletko oikeasti että aloituspaikkojen määrä, valmistuneet ja työpaikat korreloi älykkyyteen? Ei muuten korreloi. Ihan huikeaa settiä väittää että jos olet siivooja niin olet tyhmä ja et saisi kouluttautua ja että se on fiksu jolla on vaikka suhteet kunnossa ja saa valmistuttuaan työpaikan.

Jos olet viisas/fiksu/älykäs ja jäät siivoojaksi, niin oletko viisas/fiksu/älykäs?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös