Henkilökohtaisesti oma mielipiteeni on se, että Suomessa on tilaa nyt ja jatkossa kaikille erilaisille ihmisille riippumatta siitä, missä näiden ihmisten juuret ovat. Kaikki, jotka ovat valmiita sopeutumaan meidän lakeihimme, rikastamaan meidän maatamme tuomalla uusia näkökulmia ja uusia tapoja elää sekä suostuvat mukauttamaan omia arvojaan kohti meidän arvojamme ovat tänne tervetulleita.
En ole ikinä tavannut maahanmuuttajaa, josta en olisi lyhyen keskustelun jälkeen pitänyt. Työssäni kohtaan jatkuvasti ihmisiä, jotka tulevat toisesta maasta ja ovat mahdollisesti olleet vasta pari vuotta täällä. Näillä ihmisillä on erilaisia käsityksiä asioista ja monella on hyvin erilainen tausta ja ajattelu kuin minulla, mutta pienellä kielitaidolla näiden ihmisten kanssa pääsee jo pitkälle ja monesta olen todella pitänyt.
Toki varmasti niitäkin on, jotka soveltuvat tänne huonosti, mutta mun mielestä meillä on täällä yllin kyllin tilaa ja halutessaan täällä voi viihtyäkin, jos oikeasti haluaa soveltua tähän yhteisöön. En pysty ymmärtämään, en vaikka kuinka haluaisin, näitä äärimmäisyyksiin meneviä mielipiteitä siitä, että rikolliset pitäisi lähettää takaisin kotimaahansa ja syrjäytyneitä ei tarvitse hoitaa, hankkiutua vain eroon.
Mielestäni näillä ihmisillä on ihan samanlaiset oikeudet kuin meillä ja aivan samalla tavalla niitä ongelmia tulisi hoitaa ja käsitellä kuin me käsittelemme heidän ongelmiaan, jotka ovat tähän yhteisöön syntyneet. Ymmärrystä ei voi koskaan olla liikaa ja erilaisuus ja erilaiset kulttuurit ainoastaan rikastavat ajatusmaailmaamme, jos vain vaudumme itse astumaan pois omasta pienestä ajatusmaailmastamme ja avaamme ajatuksemme toisenlaisille ihmisille, joilla kaikilla on henkilöhistoriaa, taustaa ja syitä, miksi ovat kotoaan joutuneet lähtemään.
Näissä ihmisissä on myös valtava potentiaali työmarkkinoillemme, joten ottakaamme heidät vastaan samalla tavalla kuin otamme kenet tahansa muun. Siinä olen hyvinkin suvaitsematon, että rasismia tai ihmisen alkuperän vuoksi syntyvää rasismia en hyväksy, koska mihinkään yhteisöön ei voi päästä sisään, jos ovet suljetaan ja eristetään omaksi ryhmäkseen. Parasta meille olisi, että pystyisimme mahdollisimman laajasti integroimaan nämä ihmiset yhteisöömme ja tehdä heistä yhteisön täysivaltaisia jäseniä.
Ymmärrystä ei maailmassa koskaan voi olla tarpeeksi ja isänmaan suojelua ei todellakaan ole se, että suljetaan ovet ulkomaailmalta ja karkotetaan erilaisuus. Loppujen lopuksi kaikissa ongelmissa on kyse siitä, että vieraannumme toisistamme emmekä halua tutustua ja kohdata toisiamme ihmisinä.
Oma agendani on se, että annan kaikkien olla sellaisia kuin he ovat, heikkouksineen ja vahvuuksineen. Kaikilla on oikeus omiin näkemyksiinsä ja jos joku ihminen haluaa sulkea oman maailmansa ulkopuolelle erilaisuuden, se on hänen oikeutensa. Itse annan muiden olla sellaisia kuin he ovat, en tuomitse heitä siitä ja annan kaikille ihmisille samanlaisen mahdollisuuden tutustua minuun ihmisenä ja kohdata minut sellaisena kuin olen. Kaikista en pidä, mutta kaikille annan samat mahdollisuudet, riippumatta siitä, mistä he tulevat, millaisia he ovat ja mitä he edustavat. Live and let others live! :)