Viestin lähetti timosusi
Joku varmaan osaa sanoa koska Suomeen on viimeksi rakennettu paperikone, mutta ei käsittääkseni ihan viime aikoina. Sen sijaan par'aikaa suomalaiset metsäfirmat pystyttävät sellutehdasta Uruguayhin, hintaa n. 1000Me.
Jos en aivan hölmöjä puhele ja olen aivan kuutamolla, viimeinen täysin uusi paperikone on Suomeen rakennettu vuonna 1997 tai -98 Ouluun.
Suomen ja Saksan vertailu paperintuottajamaana on hieman kyseenalaista ainakin minulle, koska Saksassa logistiikkakustannukset ovat hyvin hyvin minimaaliset, kuten Birkkukin varmaan luki tuosta metsäpatruunoiden tilastoista, joita he ovat ladelleet viimeiset 2 vuotta.
Aina vertailukohtana on ollut Saksa, miksiköhän?
En ole missään nähnyt esim. Ruotsin kustannuksia, joka olisi ainakin minun paperityöntekijän logiikalla lähinnä Suomen kustannuksia.
Siellä on ymmärtääkseni jossain paikoin juhannuksesta ja joulusta käytössä ns.paikallinen sopiminen, jolla voidaan päättää
SOPIMALLA onko juhlapyhät käyntipäiviä vai ei. Riippuen ilmeisesti lähinnä tilaustilanteesta. Ulkoistamisesta mulla ei ole tietoa, mikä Ruotsissa on tilanne.
Mutta pitäisin Sveamamman poikia parempana vertailukohtana tähän kuin saksalaisia.
Jos tästä opiskelijoita ruvetaan syyttämään, niin sille tielle lähteminen ei kannata. Tosin Birkun puheisiin suhtaudun hieman epäillen, kun kanta ay-liikettä ja Paperiliittoa vastaan on tullut selväksi.