Viestin lähetti Aksu
Ei koskaan, mutta harjoittelua ei voi eriyttää erilliseksi asiaksi vaan se nivoutuu koulutuksen ja teollisuuden välille siinä missä kaikki muukin koulutuksellinen yhteistyö.
Juuri näin, mutta se miten tätä koulutuksellista yhteistyötä lähdetään ajamaan mikäli nyt nämä vuorokäynnit muuttuvat onkin sitten jo vakavamman pohdinnan paikka. Usko pois, kyllä meillekin on käyty toitottamassa ihan tehtaiden edustajien puolesta että yhteistyötä tullaan tekemään tarjoamalla harjoittelumahdollisuuksia, mutta todellisuus on kuitenkin ollut se että samoista paikoista siellä on joutunut taistelemaan ns. isojen herrojen sukulaisten kanssa, joskus tullut hävittyäkin nuo taistot.
Jotkut luokkatoverit ovat hävinneet nuo taistot useampanakin kesänä, itse olen sen puoleen ollut onnekkaassa asemassa että helvetillisen tappelun ja puhelinrumban jälkeen puhelinsoittoihini on kyllästytty niin pahoin että ne on vaiennettu tarjoamalla töitä.
Onko tähän sitten ratkaisuna koulutusjärjestelmän muutos, jolloin työharjoittelut liitetään varsinaisen lukuvuoden yhteyteen, mahdolliset "suojatyöpaikat" kesäksi vai mikä, tähän haluaisin työnantajankin näkemyksen. Työntekijäpuolen näkemyksen olen saanut, siellä jatkettaisiin normaalia 5-vuorokäyntiä läpi kesän, jolloin myös harjoittelumahdollisuus/kesätyöpaikat säilyisivät sitä kautta.
Ei kuitenkaan pidä ymmärtää väärin, käsitän kyllä realiteetit että raha ratkaisee, ja nuo työnantajan ulkoistamis- ja juhlapyhäkäyntivaatimukset ovat sinällään ihan perusteltuja seikkoja. Varsinkin seisokkikysymys on lähinnä jäänne menneiltä ajoilta ja itse olisin ainakin valmis olemaan ne töissä. Ulkoistamisessa problematiikan tuo lähinnä tuo palkkauskysymys, alkaa olemaan moraalisesti aika arveluttavaa että joidenkin ulkoistuksen piiriin joutuvien palkkaa leikattaisiin jopa 30 %. Kuten neuvottelijat ovat molemmat todenneet, nämä ovat vaikeita asioita joita käsitellään.
Edit: ai paha, tulipas heti perään paha piikittely, kylläpä tekisi mieleni polkea jalkaa. Missäs minä olen sanonut mitään mistään työolojen hyvistä ja huonoista puolista?