Miten ovat työväenliike ja ammattiliitot vaikuttaneet sinun elämääsi?

  • 72 622
  • 995

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Re: Re: Re: MTV3 - uutiset

Viestin lähetti Routainen Sydän
Saloniuksen sovintoesitys 1.6.2005

Jees, mitä mä tota luin niin tuo pyhistä ehdotettu korvaus on vähintäänkin kohtuullinen, tuosta on turha lähteä enää paremmaksi tappelemaan, ei tuu kun rupia perseeseen, tuskin se siitä paranee.

Ulkoistaminen ilmeisesti on suunniteltu niin, että siitä voitaisiin paikallisesti sopia, aivan kuten osin on muistaakseen tähänkin asti ollut. Ei nyt valitettavasti ole vanha TES:sta tässä käsillä että olisi voinut vertailla sen tarkemmin, jotain muutoksia tuohon näemmä on kuitenkin tullut. Sama pätee tuohon lomautusasiaankin, siihenkin on jotain lisätty/muutettu.

Aika vaikeaksi tämä on mennyt, vähän vaikea sanoa mikä se suurin problematiikka tuossa nyt on, mutta kyllähän toivoisi pikaista ratkaisua ja molemmille suotuisaa ratkaisua. Saa nähdä muuttuvatko Paperiliiton linjaukset tulevan liittokokouksen aikana vai mihin tässä ollaan menossa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Jani82
Laillinen ylityökielto ei kai silti tarkoita sitä, että koneita saa ajaa ylös alas ilman todellista syytä.
Monilla aloilla joudutaan tekemään töitä alimitoitetulla miehityksellä, mutta ei siellä silti laitateta sen takia koneita tai paikkaa seis. Esimerkkinä sairaanhoito.

HURRAA! Sairaanhoitokortti on jälleen pelissä. Eläköön sille.
Mistä muuten keksit vetää sen jälleen mukaan?

No mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, jos miehistöä on poissa, eikä koneen vakansseille ole ammattitaitoista korvaajaa? Kerro toki, kun tunnut tietävän mitä paperiteollisuudessa pitäisi tehdä.

Kyllähän se varmaan tuntuu työnantajasta ikävältä, kun huomaa oman henkilöstöpolitiikkansa seuraukset ja yrittää peitellä jälkiään provosoimalla palkanmaksun keskeyttämisillä ym. lehtikommenteilla.

Niinkuin erään tehtaan pääluottamusmies vappuna totesi: "Ylitöilläkö näitä tehtaita pitäisi pyörittää" Niinkö, Jani82. Kerro se minulle.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Viestin lähetti Köpi
HURRAA! Sairaanhoitokortti on jälleen pelissä. Eläköön sille.
Mistä muuten keksit vetää sen jälleen mukaan?

No mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, jos miehistöä on poissa, eikä koneen vakansseille ole ammattitaitoista korvaajaa? Kerro toki, kun tunnut tietävän mitä paperiteollisuudessa pitäisi tehdä.

Kyllähän se varmaan tuntuu työnantajasta ikävältä, kun huomaa oman henkilöstöpolitiikkansa seuraukset ja yrittää peitellä jälkiään provosoimalla palkanmaksun keskeyttämisillä ym. lehtikommenteilla.

Niinkuin erään tehtaan pääluottamusmies vappuna totesi: "Ylitöilläkö näitä tehtaita pitäisi pyörittää" Niinkö, Jani82. Kerro se minulle.
Ei niitä energia-, sähkölaitoksiakaan laitetaan kiinni vaikka, joku henkilö vuorosta puuttuu miten paperiteollisuus on niin erilainen paikka, ettei siellä tulla toimeen vajaalla miehityksellä niin kuin muualla?
Kyllä lyhyen aikaa kone pystyy toimimaan vajaalla miehityksellä.

Työnantaja yrittää saada vaan paperimiehet samalle viivalle muun teollisuuden kanssa, mutta valitettavasti 10 vuotta liian myöhään.

Tarvittaessa ylitöillä niin se tehdään muuallakin ja ylitöistä tulee asianmukaiset korvaukset.
Mutta minkäs sille voi kun työaika on jo nyt lyhyempi kuin missään muualla ja sitäkin pitäisi vielä lyhyentää.
Katsellaan vaan paperimiesten naamoja kun tämän periksiantamattomuuden hedelmät kerätään ei tarvitse siinä vaiheessa enää miettiä häviäjiä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Jani82
Ei niitä energia-, sähkölaitoksiakaan laitetaan kiinni vaikka, joku henkilö vuorosta puuttuu miten paperiteollisuus on niin erilainen paikka, ettei siellä tulla toimeen vajaalla miehityksellä niin kuin muualla?
Kyllä lyhyen aikaa kone pystyy toimimaan vajaalla miehityksellä.

Tarvittaessa ylitöillä niin se tehdään muuallakin ja ylitöistä tulee asianmukaiset korvaukset.
Mutta minkäs sille voi kun työaika on jo nyt lyhyempi kuin missään muualla ja sitäkin pitäisi vielä lyhyentää.

Hmm, mielenkiintoista. Sinä siis tiedät, että paperikone toimii 8 tuntia vajaalla miehityksellä, vaikka et ole päivääkään ollut paperitehtaalla töissä. Kristallipallostako luit? Voit sitten samalla varmaan kertoa että miten sähkö - ja energialaitokset eroavat paperitehtaista?

Onkos sinulla esittää sitten faktoja tuon tueksi, että Suomessa on Euroopan lyhimmät työajat? Kenties vaikka saksalaisten paperityöntekijöiden sheema? Eilinen sovittelijan esitys olisi lisännyt työaikaa 3 viikolla, joten se siitä lyhentämisestä.

Eli sinä olet sillä kannalla, että miehitys minimiin ja ylitöillä tehtaat pyörii? Onko se oikea tie sinun mielestäsi?
 
Viimeksi muokattu:

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Köpi
Hmm, mielenkiintoista. Sinä siis tiedät, että paperikone toimii 8 tuntia vajaalla miehityksellä, vaikka et ole päivääkään ollut paperitehtaalla töissä.

En tosiaankaan tiedä miten paperikone pyörii yhden vuoron vajaalla miehityksellä. Sen vain tiedän että paperifirmojen tietojärjestelmät toimivat aina, vaikka puolet porukasta olisi poissa. Kukaan ei koskaan valita siitä. Ihme ja kumma...

Sen kuitenkin tiedän, että yksikään paperirulla tai sellupaali ei miltään tehtaalta lähde minnekään, jos IT-väki päättää panna firman polvilleen. Se on taivahan tosi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Begbie
Paperityöntekijöillä on kuitenkin työn vaativuuteen nähden kovemmat palkat kuin millään muulla ammattikunnalla Suomessa.

Ja se on ongelma?

Kyllä on työnantajan propaganda mennyt vahvasti läpi tai sitten vain käytössä on tuttu kateellisuuskortti kun paperiliiton työntekijät siis tienaavat liikaa, onneksi sentään muilla aloilla palkat on edes jossain määrin kohtuullisia. Ja palkankorotuksetkin on saatu pidetty tupolla maltillisena.

Joskus tässä taannoin kerrottiin että Suomalainen työvoima on Länsi-Euroopan halvinpia, muistaakseni vain Irlannissa oli Suomea halvemmat kustannukset. Ja kalleinta oli Ruotsissa. Mutta suomalaiset siis varmaan pääsääntöisesti mielestäsi tienaavat liikaa, vai rajoittuuko tuo liikaa tienaaminen vain paperiliiton työntekijöihin? Missä vaiheessa muuten alkaa tienaamaan liikaa?
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti flintstone
Ja se on ongelma?

Ei se ongelma ole.

Tämä tilanne tulee vain äärimäisen kalliiksi Suomelle. Siksi suhteellisuudentaju olisi paikallaan. Kyllä omasta mielestäni tämän yhteiskunnan ammattikuntia, heidän palkkojaan ja etuuksiaan, tulee voida vertailla keskenään. Sitten kun niitä vertaillaan, niin nähdään, että paperitehtailla työskentelevillä on todellakin varaa luopua jostain eduistaan. Mutta jos mieluummin haluat joka työsulku-/lakkopäivä polttaa sata miljoona euroa kansantaloudelta, niin ole hyvä vaan.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Köpi

No mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, jos miehistöä on poissa, eikä koneen vakansseille ole ammattitaitoista korvaajaa? Kerro toki, kun tunnut tietävän mitä paperiteollisuudessa pitäisi tehdä.

Itse olen kuullut varsin luotettavista lähteistä, että noita ammattitaitoisia korvaajia olisi ollut esim. viereisillä osastoilla, mutta pienintäkään joustoa ei ole paperimiehiltä löytynyt. Kovasti minua ihmetyttää myös se että kesäisin paperikoneella noita töitä tekee opiskelijat, joilla ei ole mitään koulutusta paperikoneen käytöstä. Aina puhutaan paperimiesten "korvaamattomasta" ammattitaidosta, mutta silti tunnen monia, jotka ovat olleet kesätöissä tekemässä ihan samoja töitä kun nämä "korvaamattomat" ammattilaiset. Tunnen myös useita, jotka ovat päässeet paperikoneelle vakituiseen työsuhteeseen ilman minkäänlaista alaan liittyvää koulutusta. Kuinka nuo edellä mainitut asiat ovat mahdollisia?? vertailukohtana mainittakoon että tunnen myös paperimiehiä pienemmällä palkalla töitä tekeviä opettajia, joista kukaan ei ole saanut virkaansa ilman yliopistokoulutusta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Viestin lähetti Köpi
Hmm, mielenkiintoista. Sinä siis tiedät, että paperikone toimii 8 tuntia vajaalla miehityksellä, vaikka et ole päivääkään ollut paperitehtaalla töissä. Kristallipallostako luit? Voit sitten samalla varmaan kertoa että miten sähkö - ja energialaitokset eroavat paperitehtaista?

Onkos sinulla esittää sitten faktoja tuon tueksi, että Suomessa on Euroopan lyhimmät työajat? Kenties vaikka saksalaisten paperityöntekijöiden sheema? Eilinen sovittelijan esitys olisi lisännyt työaikaa 3 viikolla, joten se siitä lyhentämisestä.

Eli sinä olet sillä kannalla, että miehitys minimiin ja ylitöillä tehtaat pyörii? Onko se oikea tie sinun mielestäsi?
Teollisuuden alat joilla tuontannon pitää pyöriä kokoajan niin miten paperin valmistus ei muka onnistu ilman täyttä miehitystä vaikka muualla onnistuu onko sitten kyseessä puutteellinen ammattitaito kun ei ryhmän sisältä löydy paikkaajaa?

En ole puhut Euroopan lyhyimmistä työajoista vaan Suomen.
Paperimiehille olisi sentään maksettu tuosta tulleesta lisätyöajasta toisin kun muilla aloilla jossa virallinen työaika on esim.37,5h mutta 40h asti viikossa siitä ei kaikkialla saada mitään ylimääräisiä korvauksia.
Sinun mielestäsi siis 1600€ joulu- ja juhannustöistä ei ole riittävä korvaus?
Monella alalla tuo on koko kuukauden palkka. Kokonaispalkan korotus, joka tuossa sovitoesityksessä oli yli 4000€ eikö se riitä?
Siis mitä eikö paperimiehille olisi tullut enää kuin kahden viikon loma älä puhu paskaa.

Ylitöiden teettäminen tulee työnantajalle halvemmaksi kuin uuden työntekijän palkkaaminen sillä sivukustannusten nousu ei ole ylitöissä yhtä suuri verrattuna uuteen työntekijään.
Niin pitkään ainoa vaihtoehto kun paperitehtaan tukitoimintoja ei voida ulkoistaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Birkku
Itse olen kuullut varsin luotettavista lähteistä, että noita ammattitaitoisia korvaajia olisi ollut esim. viereisillä osastoilla, mutta pienintäkään joustoa ei ole paperimiehiltä löytynyt. Kovasti minua ihmetyttää myös se että kesäisin paperikoneella noita töitä tekee opiskelijat, joilla ei ole mitään koulutusta paperikoneen käytöstä. Aina puhutaan paperimiesten "korvaamattomasta" ammattitaidosta, mutta silti tunnen monia, jotka ovat olleet kesätöissä tekemässä ihan samoja töitä kun nämä "korvaamattomat" ammattilaiset. Tunnen myös useita, jotka ovat päässeet paperikoneelle vakituiseen työsuhteeseen ilman minkäänlaista alaan liittyvää koulutusta. Kuinka nuo edellä mainitut asiat ovat mahdollisia??

Eipä tuo enää nykyisin ole mahdollista, kuten aikaisemmin tässä ketjussa jo mainitsin. 4-5 vuotta opiskelua minimissään vaatii vakipaikkaan nykyisin, koskien JOKAISTA suomalaista metsäkonsernia. Meinaatko että opiskelija voi suoraan koulunpenkiltä ottaa koneenhoitajan viran? Höpöhöpö, mietipä nyt uudestaan. Kyllä opiskelijat kesälomittajina ollessaan toimivat jälkikäsittelyssä, johon heidät myös koulutetaan. Ei paperikone välttämättä sen takia pysähdy, että pakkaamosta puuttuu mies. Eri asia on koneenhoitajan puuttuminen. Vai vieläkö olet eri mieltä?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Jani82
Teollisuuden alat joilla tuontannon pitää pyöriä kokoajan niin miten paperin valmistus ei muka onnistu ilman täyttä miehitystä vaikka muualla onnistuu onko sitten kyseessä puutteellinen ammattitaito kun ei ryhmän sisältä löydy paikkaajaa?

En ole puhut Euroopan lyhyimmistä työajoista vaan Suomen.
Paperimiehille olisi sentään maksettu tuosta tulleesta lisätyöajasta toisin kun muilla aloilla jossa virallinen työaika on esim.37,5h mutta 40h asti viikossa siitä ei kaikkialla saada mitään ylimääräisiä korvauksia.
Sinun mielestäsi siis 1600€ joulu- ja juhannustöistä ei ole riittävä korvaus?
Monella alalla tuo on koko kuukauden palkka. Kokonaispalkan korotus, joka tuossa sovitoesityksessä oli yli 4000€ eikö se riitä?
Siis mitä eikö paperimiehille olisi tullut enää kuin kahden viikon loma älä puhu paskaa.

Ylitöiden teettäminen tulee työnantajalle halvemmaksi kuin uuden työntekijän palkkaaminen sillä sivukustannusten nousu ei ole ylitöissä yhtä suuri verrattuna uuteen työntekijään.
Niin pitkään ainoa vaihtoehto kun paperitehtaan tukitoimintoja ei voida ulkoistaa.

Minä kysyin sitä sinulta, että miten tiedät, että paperikone voi pyöriä vajaalla miehityksellä yhdenkin vuoron? Vastaa kysymykseeni.

Jos olisit malttanut lukea tätä ketjua taaksepäin, totesin itse, että voin hyvin olla joulun ja juhannuksen töissä tuolla korvauksella, minulle se riittäisi.

Kolmivuorotyöntekijöiden kesäloma kestää virallisesti 12 työpäivää nykyisellä työkiertomallilla. Tämä asia voidaan vaikka tarkistaa, ihan milloin vain.

Ja missäs on sanottu että meillä on Suomen lyhimmät työajat? Sinun kanssa oppii kaikkea uutta. Aplodit sille.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Köpi


Voisitko itse, näin ammattitaitoisena paperimiehenä, kertoa meille onko sen koneen pyörittäminen kaikissa tilanteissa mahdotonta vajaalla miehityksellä?

Eikö muka kouluttamatonta väkeä voi siirtää tekemään näitä "opiskelijoiden hommia", ja siirtää asioista jotain tietäviä tärkeämpiin tehtäviin?

Onko se koneenhoitaja aina ollut se joka puuttuu, kun miehitys on vajaata?

Olisiko muilla osastoilla ollut väkeä, joka osaa hommat?

Tunnut vain olevan sen verran lähellä myrskyn silmää, että et osaa kuin vaahdota subjektiivista totuuttasi. Ei siihen tarvita kymmenien vuosien kokemusta paperialalta, että ymmärtää työneuvotteluita.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Viestin lähetti Köpi
HURRAA! Sairaanhoitokortti on jälleen pelissä. Eläköön sille.
Mistä muuten keksit vetää sen jälleen mukaan?

Isommin kantaa ottamatta, eiköhän sairaanhoitoala ole myös ala jossa "koneiden" on tarkoitus pyöriä ympäri vuoden 24h/vrk. Toki näitä aloja on muitakin, mutta sairaanhoitoala lienee täällä tyrkyllä alan heikon palkkauksen johdosta.

Se taas lienee enemmänkin vitutusketjun paikka, että itse hölmöyttäni opiskelen väärää alaa. Samaan taloudelliseen tilanteeseen kun voisi riittää joka kolmas vuosi töissä, eikä välivuosina tarvitsisi edes olla työkkärin kirjoilla.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Kyllähän se paperikone tai laminaattori pyörii vajaalla miehityksellä jonkin aikaa, mutta sitten tulee kyllä todellisia ongelmia, jos yhden miehen pitäisi revetä kahteen paikkaan yhtäaikaa (kuten vaihdon yhteydessä). Ja näitä vaihtoja tulee yhden vuoron aikana useita, varsinkin paperinjalostustehtailla. Juokseppa siinä nyt kahden rullapukin välillä vaihtamassa rullaa, kun paperiradan nopeus on esim. 10 metriä sekunnissa ja rullat pitäisi vaihtaa lennosta samalla hetkellä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti OneBigRed
Voisitko itse, näin ammattitaitoisena paperimiehenä, kertoa meille onko sen koneen pyörittäminen kaikissa tilanteissa mahdotonta vajaalla miehityksellä?

Eikö muka kouluttamatonta väkeä voi siirtää tekemään näitä "opiskelijoiden hommia", ja siirtää asioista jotain tietäviä tärkeämpiin tehtäviin?

Onko se koneenhoitaja aina ollut se joka puuttuu, kun miehitys on vajaata?

Olisiko muilla osastoilla ollut väkeä, joka osaa hommat?

Tunnut vain olevan sen verran lähellä myrskyn silmää, että et osaa kuin vaahdota subjektiivista totuuttasi. Ei siihen tarvita kymmenien vuosien kokemusta paperialalta, että ymmärtää työneuvotteluita.

Kyse ei ymmärtääkseni ollut työneuvotteluista? Vaan ymmärtääkseni tästä ylityökiellon aiheuttamasta ylös-alasajosahauksesta ja siitä että voiko paperikonetta pyörittää vajaamiehityksellä.

Voinhan minä yrittää asiaa selittää. Omassa työpisteessäni on paperikoneella 4 vakanssia: Koneenhoitaja, massaosastonhoitaja, sylinterimies sekä rullamies. Lisäksi koneella toimii 2 varamiestä, jotka voivat paikata poissaoloja. Olen vahvasti sitä mieltä, että alle 4 miehellä tuota(kaan) paperikonetta ei pysty pyörittämään.
Tämä varamiessysteemi on käytössä ymmärtääkseni tässä mallissa vain yhdessä metsäkonsernissa Suomessa, jonka koneita ei juuri ylityökiellon aikana alas ajettukaan. Olisiko tosiaan kerran tämän tietyn konsernin yksi paperikone ajettu alas miehistövajauksen vuoksi.
Muualla asiat eivät ole näin, asioihin lienee monta syytä tässäkin tapauksessa.

Jos muilla osastoilla on miehitys yhtä tiukalla, niin miksi siirtää toiselle osastolle väkeä ja ajaa toinen alas. Mahdollista se voi olla, jos paperikone, mihin pitäisi siirtyä, on täysin samanlainen kuin oma kone ja omaa koulutuksen siihen vakanssiin. Ei kuitenkaan kovin yleistä.

Mistäs sitä "kouluttamatonta väkeä" repii, jos ei ole yhtään ylimääräistä miestä? Jos jälkikäsittelyn puolelta puuttuu useampi mies, jossain vaiheessa loppuu tilat hallista ja joudutaan ajamaan kone sittenkin alas.

Kelpasiko selvitys, vai pitääkö selvittää mitä kukin paperikoneella tekee?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Analyytikko_
Ja lopuksi, minkä ihmeen takia sinä et ole katkera esim. Jeremenko Jr:lle, joka tällä hetkellä tienee erittäin hyvin, oltuaan sitä ennen Suomessa opiskelemassa ja oppimassa kuinka sitä jalkapalloa potkitaan? Eli opiskeli täällä ilmaiseksi ja eleli tässä lottovoittajien luvatussa maassa ja nyt maksaa veronsa aivan jonnekin muualle kuin Suomeen.

Miksi minä olisi katkera Jeremenko jr? Ennemmin minä olen tyytyväinen että lahjakas jalkapalloilija on päässyt toteuttamaan unelmaansa.

En minä ole katkera noille mainitsemilleni menestyjillekään, minua vain hämmästyttää tämä vallalla oleva Kiina-ilmiö jossa kannattaviakin tehtaita siirrellään Aasian halpamaihin. Se mikä minua varsinaisesti on ottanut päähän on johtajien kaksinaamaisuus jossa huudetaan työntekijöiltä solidaarisuutta ja malttia palkankorotuksiin kun samaan aikaan omia palkkoja nostellaan moninkertaisesti työntekijöiden palkkoihin nähden. Jos sitä malttia odotetaan työntekijöiltä niin olisi vähintään moraalisesti korrektia osallistua itsekin niihin samoihin talkoisiin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Birkku
Toimitusjohtajat työskentelevät lähes poikkeuksetta tulos tai ulos periaatteella. Jos tulos ei miellytä yhtiön hallitusta ,tulee lapikkaan kuva ahteriin välittömästi. Eikä näillä kavereilla ole mitään pääluottamusmiestä istuttamassa koko henkilökunnan perseitä penkkiin hänen asemansa turvaamiseksi.

Niin tulee juu potkut ja tulee läksiäisiksi ruhtinaallinen kultainen kädenpuristus, luokkaa parin vuoden palkka. Kyllä tuona aikana näillä rassukka tj:llä lienee mahdollisuus uudelleen työllistyä ettei ihan tyhjän päälle sentään tiputa.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti OneBigRed
Voisitko itse, näin ammattitaitoisena paperimiehenä, kertoa meille onko sen koneen pyörittäminen kaikissa tilanteissa mahdotonta vajaalla miehityksellä?

Eikö muka kouluttamatonta väkeä voi siirtää tekemään näitä "opiskelijoiden hommia", ja siirtää asioista jotain tietäviä tärkeämpiin tehtäviin?

Onko se koneenhoitaja aina ollut se joka puuttuu, kun miehitys on vajaata?

Olisiko muilla osastoilla ollut väkeä, joka osaa hommat?

Tunnut vain olevan sen verran lähellä myrskyn silmää, että et osaa kuin vaahdota subjektiivista totuuttasi. Ei siihen tarvita kymmenien vuosien kokemusta paperialalta, että ymmärtää työneuvotteluita.

Kone pyörii vuoron kyllä vajaa miehitykselläkin ilman ongelmia. Ongelma tilanteissa sitten töitä on enemmällekin miehistölle kuin tehtaalla yhtäaikaa on.

Itse ymmäärän paperiliiton kannan, että jossain vaiheessa pillit on lyötävä pussiin. Sillä yhdellä miehellä on aina myös vastuunsa töiden tekemisestä. Kuka vastaa ja kenen syy on, kun yksi mies puuttuu eikä kukaan hoida hommia. Esimerkkinä valvomossa kaksi miestä ja toinen lähtee katsomaan onko tuli palo. Jos toinen on poissa toista ei ole soittamassa palokunnalle, ampulanssi yms, jos ilmenee, että nyt on iso hätä. Okej siellä on springlereitä jne. Sama homma koneen käynnistysten kanssa. Saat kyllä koneen pyörimään, mutta kuka pysäyttää koneen, jos jäät hiastasi johonkin kiinni?

Tässä maristaan miehistön supistamisesta minimiin. Osittain Paperiliitto saa syyttää itseään. Koska palkat on korkeat, kustannukset on minimoitava, joten miehiä on vähän. Pienemmällä palkalla tietyt tehtävät esimerkkinä koneen hoitajalla on aikanaan ollut apupoika, paperikoneelta on löytynyt mm. ylä- ja alapäänvahteja. Lisämiehet katkoselvityksissä on arvokkaita, kun jokainen minuutti maksaa. Nykyisellä palkka tasolla niiden pitäminen ei kuitenkaan kannata. Sen sijaan Paperiliitto henkeen vereen pitää kiinni siitä, että siivojat lakaisukoneen ratissa kuuluu liittoon, kuten myös kunnossapitäjät. Kunnossapitäjiä kuitenkin tarvitaan runsaammin, kun kone seisoo. Näitähän asioita työnantaja puoli ajaa. Siiivouskoneen ratissa olisi SOL siivous eikä selluköpi, kun tarvitaan ja kunnossapidon töihin otetaan miehiä ulkopuolelta remonttipäivinä avuksi. Sekin on selvää, että palkkalistoilla ei kannata pitää 100 miestä, remonttia varten, kun kone pyörii 90% ajasta. Kun kone on seis eli kuin auto pukilla, silloin kannattaa korjailla ne osat mitkä katsotaan tarpeelliseksi. Sitä varten tarvitaan erilaisia ammattilaisia. Nykyisellään tietyt ammattilaiset tarvitaan juuri jouluna ja juhannuksena töihin kiitos Paperiliiton. Silloinkin töissä saisi olla vain selluköpi, joka ei kuitenkaan halua tulla silloin töihin, kuten on nähty. Muut joustaa Köpi ei.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Köpi
Meinaatko että opiskelija voi suoraan koulunpenkiltä ottaa koneenhoitajan viran? Höpöhöpö, mietipä nyt uudestaan. Kyllä opiskelijat kesälomittajina ollessaan toimivat jälkikäsittelyssä, johon heidät myös koulutetaan. Ei paperikone välttämättä sen takia pysähdy, että pakkaamosta puuttuu mies. Eri asia on koneenhoitajan puuttuminen. Vai vieläkö olet eri mieltä?

Lienee hyvä tarkentaa, etten tarkoittanut koneenhoitajia, vaan muita paperikoneella työskenteleviä. Ja huom. nämä opiskelijat ovat todellakin nauttineet palkkaa joka on suurempi kuin esim. peruskoulun opettajalla. Omituista on myös se että eräskin henkilö sai opiskelijana ollessaan SUUREMPAA palkkaa paperikoneella, mitä hän saa tällä hetkellä toimihenkilönä samassa paperitehtaassa, vaikka tekee HUOMATTAVASTI vaativampaa ja enemmän tietotaitoa vaativaa työtä.

Juu, EN OLE KATEELLINEN paperimiehille, enkä haluaisi vaihtaa omaa työtäni paperin kolmivuorotyöhön, vaikka palkka nousisikin melko huomattavasti. Pointtini on se että paperiliittolaisten on aivan epärealistista odottaa sympatiaa tässä kiistassa muilta aloilta missä yhtä vaativasta tai vaativammasta työstä palkka ja edut ovat pienemmät.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Tuossa osoitteessa on sunnuntaina esitetyn ehdotuksen tiivistelmä. Linkki on metsäteollisuuden eli työnantaja puolen sivuilla olevaan PDF tiedostoon.

Ehdotus

Voisiko joku kertoa että mikä tuossa huonontaa työntekijän asemaa.

+Palkka nousee
+Työaika lyhenee (ainakin näin ymmärsin)

-12 h työpäiviä saattaa tulla mutta vuosityöaika ei nousisi
- Alihankinta eli ulkoistaminen

11.30 alkaa muuten työantajapuolen tiedotustilaisuus. Odotetaan mielenkiinnolla. Veikkaanpa että jossain yhteydessä väläytettään vanhimpien tehtaiden alasajoa lopullisesti, jos sopua ei synny nopeasti/ei tyydytä työnantajaa. Ei heti mutta muutaman vuoden sisällä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Birkku
Lienee hyvä tarkentaa, etten tarkoittanut koneenhoitajia, vaan muita paperikoneella työskenteleviä. Ja huom. nämä opiskelijat ovat todellakin nauttineet palkkaa joka on suurempi kuin esim. peruskoulun opettajalla.

Miten paperimiehen ja opettajan palkat kytkeytyvät toisiinsa? Jos heidät koulutetaan kesäksi tiettyyn tehtävään, eikö heille silloin kuulu siitä TES:ssä määritelty palkka? Tässäkin lienee ammatinvalintakysymys kyseessä.

Viestin lähetti laiska laita

Ehdotus

+Työaika lyhenee (ainakin näin ymmärsin)

Ei muuten lyhene, jos kesä-aikainen nelivuorokäynti + juhlapyhien myynti tulisi voimaan, se tietäisi 3 viikkoa lisää työaikaa. Ja ei tarvittaisi kesälomittajia.

Tuossa esityksessä on sana sanaa vastaan, paperiliiton puolelta todetaan että työnantaja esittelee asiaa itselleen suotuisassa valossa. Mikä on sitten totuus, sitä ei varmaan ulkopuolinen tiedä..
 
Viimeksi muokattu:

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti Tepa
Tässä maristaan miehistön supistamisesta minimiin. Osittain Paperiliitto saa syyttää itseään. Koska palkat on korkeat, kustannukset on minimoitava, joten miehiä on vähän. Pienemmällä palkalla tietyt tehtävät esimerkkinä koneen hoitajalla on aikanaan ollut apupoika, paperikoneelta on löytynyt mm. ylä- ja alapäänvahteja. Lisämiehet katkoselvityksissä on arvokkaita, kun jokainen minuutti maksaa. Nykyisellä palkka tasolla niiden pitäminen ei kuitenkaan kannata.

Tuo ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa, nykymaailmassa tuskin missään roikutetaan ylimääräisiä joo-joo-tyyppejä, ihan sama oli se palkka sitten vaikka 2e/h. kai tuo nyt pitäisi ymmärtää vaikkei muutoin yritystoimintaan olisikaan perehtynyt, yritykset tavoittelevat maksimaalista voittoa ja siihen tavoitteeseen ei mikään ylimääräinen sovellu.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Viestin lähetti Köpi
Miten paperimiehen ja opettajan palkat kytkeytyvät toisiinsa? Jos heidät koulutetaan kesäksi tiettyyn tehtävään, eikö heille silloin kuulu siitä TES:ssä määritelty palkka? Tässäkin lienee ammatinvalintakysymys kyseessä.



Ei muuten lyhene, jos kesä-aikainen nelivuorokäynti + juhlapyhien myynti tulisi voimaan, se tietäisi 3 viikkoa lisää työaikaa. Ja ei tarvittaisi kesälomittajia.

Tuossa esityksessä on sana sanaa vastaan, paperiliiton puolelta todetaan että työnantaja esittelee asiaa itselleen suotuisassa valossa. Mikä on sitten totuus, sitä ei varmaan ulkopuolinen tiedä..

Sitä kokoinaiskuvaahan tässä yritän muodostaa. Tiedän että ne koneehoitajan hommat vaativat ammattitaitoa ja osaamista sitä en kiistä. Enkä kiistä ettöikö se ole palkkansa ansainnut. MUTTA

Paperitehtaan:

-Trukkikuskit > 40 000 vuodessa lisineen
- Siivojat 30% suurempi palkka kuin muiden alojen siivojilla.
- Kaiken maailman apumiehet käärivät kesätöistä useita tuhansia euroja ilman kummenpaa ammattitaitoa. Eräs tuttavani on jossain apumiehen hommassa tehtaalla työhön opastus kesti 45 min ja palkka on ilman lisiä 13 -14 tunti.

Ja kerroppas Köpi tai muut jotka tietävät minulle mikä on SAUNALISÄ ja paljonko se on?? Vai onko se vaan hyvä vitsi??
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti flintstone
minua vain hämmästyttää tämä vallalla oleva Kiina-ilmiö jossa kannattaviakin tehtaita siirrellään Aasian halpamaihin.
mitä hämmästyttävää siinä on että kannattaviakin tehtaita siirrellään vielä paremmin kannattaviin. Eikö jokainen ajattele noin omista rahoistaan?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti laiska laita
Ja kerroppas Köpi tai muut jotka tietävät minulle mikä on SAUNALISÄ ja paljonko se on?? Vai onko se vaan hyvä vitsi??

Saunalisä on lauantailisä, ei sen kummempaa. Paperiliiton sivujen mukaan 313 senttiä per tunti. Maksetaan lauantaina tai arkipyhää edeltävänä päivänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös