Mitä tänään syötäisiin?

  • 380 612
  • 3 371

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Tänään kaappien syövereistä tuli inspiroitua sienipastaa. 250g herkkusieniä, pari sipulia, paprika, kermaa, dijon sinappia, tomaattipyrettä, ruohosipulituorejuustoa, valkosipulia ja tujaus sambal oelek chilitahnaa. Oli kyllä helvetin hyvää. Opiskeluajat hiipivät mieleeni tuota makukokonaisuutta maistellessa.

P.S. Ja hyvä muistutus siitä että joka päivä ei välttämättä tarvitse syödä lihaa, kanaa tai kalaa :)
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Makaronilaatikkoa, perkele.

Yksinkertaista, mutta hyvää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Juustoja ja punaviiniä, sitten grilli tulille ja Black Angus fileitä ja punaviiniä.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Spydäriä eli pyttipannua. Perunat keitetty eilen valmiiksi mikä on onnistuneen lopputuleman kannalta viisautta. Sekaan laadukasta makkaraa, pekonia, sipulia ja kananmunia (ei erikseen paistettuna). Helppoa kuin lapselta tikkarin anastaminen.

Kyytipojaksi kolpakollinen tummaa olutta talouden isännälle. Muille mielin määrin maitoa ja mehua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Puolentoista kilon hyvin riippunut paahtopaisti maustettuna kuivayrteillä, suolalla ja pippurilla muhinoitsee uunissa 55-asteiseksi ja sitten lähtee uunikasvikset halloumin kera kypsymään. Iltapäivällä sitten rääpitään lihasta leivän päälle.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tänään tuli tehtyä suht yksinkertaista ja taivaallisen hyvää ruokaa. Täytyy sanoa että harvoin olen omiin tuotoksiini täysin tyytyväinen, mutta nyt ei jäänyt mitään toivomisen varaa. Listalla oli lehtipihviä porsaan ulkofileestä (itse leikattuja ja nuijittuja pihvejä, valmiit pakatut ei yleensä säväytä millään muotoa) ja kotitekoisia valkosipuli-kermaperunoita.

Ensin kattilaan voita ja reilusti valkosipulia, sitten oikein ohueksi leikatut perunasiivut sekaan. Hetki pyöritellään ja lisätään runsaasti ihan aitoa kermaa. Mausteeksi suolaa ja mustapippuria myllystä. Sitten saavat pienellä tulella olla kattilassa hyvän tovin, kunnes siirretään uuniin ja sinne vähintään tunniksi, sopiviin asteisiin.

Leikkasin pihvit jo aiemmin valmiiksi ja nuijin ohuen ohueksi. Kun kermaperunat ovat valmiita, paistetaan pihvit nopeasti. Maustetaan suolalla ja mustapippurilla, lisäksi tarjoillessa pihvin päälle itse tehtyä Taco-maustevoita pakastimesta (ajoissa jääkaappiin sulamaan). Tuohon on yksinkertainen ja hyväksi havaittu ohje, eikä tarvita kuin pehmeää voita ja mustassa pussissa olevaa Pirkan Taco dipmix-jauhetta, nämä sekaisin ja kelmussa muotoillaan pötkyläksi -> pakastimeen.

Kaveriksi näille herkuille oli vihreää salaattia ja edelliseltä päivältä jäänyttä itse tehtyä coleslaw'ta. Siihen olin raastanut porkkanaa ja kaalia, sekä keittänyt mausteliemen valkoviinietikasta, vedestä, sokerista, laakerinlehdistä, pippurista, suolasta ja valkosipulista. Tämä raasteen sekaan jäähtyneenä ja perään majoneesia, valutetaan ennen tarjoilua. Kannattaa tehdä maustumaan reilusti ajoissa tuo.

Vielä olisi jälkiruuaksi Lidlin Deluxe-tuotesarjan Creme Bruleeta, mutta sen verran tuhti annos oli, että pitää siirtää myöhäisemmäksi tuon nauttimista.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tänään tulee vieraita oman pojan muodossa jonka kunniaksi aikomuksena on savustaa sähkösavustimella ihan itse lohta. Lisukkeeksi pinaattiperunamuusia ja tuoretillillä&pippureilla maustettua kermaviilikastiketta.

Helppoa kuin kirkon penkissä istuminen.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Keittolihat ovat kypsyneet kattilassa nyt melkein kolme tuntia ja kohta vois alkaa paloitella perunat, lanttu ja porkkanat sinne kaveriksi. Herkkua tulossa, ja mikä parasta niin huomenna se vasta tuo keitto hyvälle maistuukin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Baarireissun jälkeen maistuu aina yhtä ihana geneerinen mössö. Geneerinen mössö koostuu perunasta, tonnikalasta ja maidosta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Meillä syödään tänään lammasjauhelihasta tehtyjä lihapullia, joiden taikinaan tulee myös suppilovahveroa pikkusilppuna. Liha ei ole mitään tuontimoskaa vaan lammastilalta hankittua luomukamaa. Paistan pullerot uunissa, niin ei tule turhaa rasvaa mukaan. Kylkeen mies tekee kunnon pottumuusin, jossa ei voita säästellä. Lisäksi vielä salaattia ja punaviiniä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä syödään tänään lammasjauhelihasta tehtyjä lihapullia, joiden taikinaan tulee myös suppilovahveroa pikkusilppuna. Liha ei ole mitään tuontimoskaa vaan lammastilalta hankittua luomukamaa. Paistan pullerot uunissa, niin ei tule turhaa rasvaa mukaan. Kylkeen mies tekee kunnon pottumuusin, jossa ei voita säästellä. Lisäksi vielä salaattia ja punaviiniä.

Tästä tuli mieleen, että viime aikoina on tullut käyteltyä aika monissa ruuissa (varsinkin italialaistyyppisissä) kuivattuja sieniä arominvahventeena. Käsittääkseni sienet sisältää umamia jonkin verran, varsinkin suppilot, herkkutatit ja musta torvisieni. Joita siis itseltäni löytyy kuivattuna, kiitos äidilleni. Isäni sanoi jostain lukeneensa tai nähneensä televisiossa, että suolamyllyyn voi laittaa mustaa torvisientä mukaan kuivattuna.

Eli suosittelen kokeilemaan kuivattujen sienten laittamista ruokalusikallisina mitattuna (murskattuna). Eli suurinpiirtein mittasuhteissa (melko tarkka, ehkä hiukan vajaa) 1 rkl sientä /200g raaka-ainetta.
 

Pekkis

Jäsen
Paahtopaisti tuli juuri uunista. Punaviinikastike kohta liedelle ja herneet siihen tykö. Perunat korvattiin nyt riisillä.

Siperialaiset juustot jätin tällä kertaa ostamatta. STT:n uutisen mukaan työntekijät tuppaavat kylpemään maitoaltaissa. Nautinnollisia juusto, viinirypäle ja suolakeksihetkiä vaan kaikille...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eli suosittelen kokeilemaan kuivattujen sienten laittamista ruokalusikallisina mitattuna (murskattuna). Eli suurinpiirtein mittasuhteissa (melko tarkka, ehkä hiukan vajaa) 1 rkl sientä /200g raaka-ainetta.
Joo, mullakin oli kuivattuja sieniä ja laitoin 700 g jauhelihaa niitä n. kolme dl. Survoin sienet morttelissa pieneksi, en kuitenkaan jauheeksi asti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suunnittelen tässä ensi viikon ruokalistaa. Hyviä vinkkejä on jo tullut, kiitos tuon karmeimmat sapuskat -ketjun. Kapriksista tuli mieleen vitello tonnato. Tosin vasikan korvaan hiukan eettisemmällä lihalla. Maksaa voisi pakertaa viikonloppuna.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kiitos vinkistä, vaikka et suoranaisesti sitä kellekkään ohjannut. Kysymyksen paikka: maistuuko tuo yhtälailla paskalta ilman baarireissuakin?

Ajatus vissiin oli, että kuohkeassa peruna-aineksessa olisi kalaa sopivassa määrin, sellaista laatikkotekelettä hain, esikuvana lihaperunasoselaatikko. Lopputulos oli kuitenkin se, että tuotoksesta tuli luotaantyöntävä varsinkin kun tänään tuunasin sotkua pistävän makuisella cheddar-rouheella ja paljolla mustapippurilla. Tonnikala muuttui liittaiseksi ja jotenkin lankamaiseksi tässä ruokalajissa, peruna on kökköinä, ei muusina, ja olipa lajikekin väärä. Myös unohdon laittaa teokseen rasvaa. Käyttäjänimetön olikin käynyt arvostelemassa geneerisen mössön Karmein ruoka -ketjussa.
 
Suunnittelen tässä ensi viikon ruokalistaa. Hyviä vinkkejä on jo tullut, kiitos tuon karmeimmat sapuskat -ketjun. Kapriksista tuli mieleen vitello tonnato. Tosin vasikan korvaan hiukan eettisemmällä lihalla. Maksaa voisi pakertaa viikonloppuna.

En tiedä millä lihalla teet, mutta yksi tapa tehdä eräänlainen "vitello tonnato" on käyttää naudan kieltä, joka on leikattu erittäin ohueksi. Toimii, jos on kielimiehiä eli tongue man.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään tulee vieraita oman pojan muodossa jonka kunniaksi aikomuksena on savustaa sähkösavustimella ihan itse lohta.
Oliko porukalla kokemuksia tästä sähkösavustimesta? Oon kuullu että olis aika näppärä vekotin, itsellä ei ole (vielä) kokemuksia.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Oliko porukalla kokemuksia tästä sähkösavustimesta? Oon kuullu että olis aika näppärä vekotin, itsellä ei ole (vielä) kokemuksia.

Uskallan suositella. Vieraille maistui.

Vaativin osuus on saada kalaan oikea määrä suolapitoisuutta. Koulukuntia on jokseenkin monia. Itse olen tähän saakka pelkästään pintasuolannut merisuolalla mutta uhkarohkeasti olen ajatellut kokeilla suolaliemessä marinointia.

Savustuspönttöönhän laitetaan tammilastuja ja parhaimmillaan pari sokerinpalaa.

Asiallisia sähkösavustimia saa 50 eurolla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä millä lihalla teet, mutta yksi tapa tehdä eräänlainen "vitello tonnato" on käyttää naudan kieltä, joka on leikattu erittäin ohueksi. Toimii, jos on kielimiehiä eli tongue man.
Ihan possufileestä on tehty. Toimii riittävän hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös