En kyllä muista että minun aikoinaan seiskalla ollessa olisi kotitaloustunnilla edes pyydetty tekemään mitään kotona, mutta nykyään näköjään eri meno. Tytär saanut pitkän listan kotona tehtäviä (ja vanhempien kuitattavia) asioita. Äitinsä kanssa tehnyt jonkun verran ja mummin kanssa myös, kun äitini täällä viimeksi kyläili. Mutta tälle viikonlopulle olisi kuitenkin kolme tehtävää eli riisin keittäminen, perunoiden kuoriminen ja pilkkominen sekä lihan paistaminen. Noiden perusteella piti sitten keksiä ruokalista.
En käytä riisiä lähes koskaan, joten sinänsä helppo keksiä kun ei ole kuin yksi ruoka, jota varten keitän riisiä eli kanariisivuoka: riisiä ja kanaa (itse käytän aina maun takia broilerin koipireisiä jotka paistan ja irrotan niistä sitten lihat) uunivuokaan sekaisin, ananasta, kermaa, valkosipulia ja makeaa chilikastiketta sekä juustokuorrutus päälle. Puolisen tuntia uunissa. Helppoa ja hyvää joskin hidasta jos minun tavoin ensin paistaa uunissa nuo koipireidet (muukin kana toiminee yhtä hyvin).
Perunoista ja (jauhe)lihasta olisin muuten teettänyt tyttärellä jauhelihakeiton, mutta kun juuri eilen syötiin tekemäni nakkikeiton jämät niin ei jaksa toista keittoa heti perään. Eli siis jauhelihaperunalaatikko: käytännössä sama resepti kuin makaronilaatikkoon (monesti teen kyllä lihaliemeen, mutta tänään ajattelin vaihtelun vuoksi munamaitoon) mutta makaronien keittämisen sijasta esipaistetaan perunat (monet tekevät perunoista viipaleita, mutta minä teen aina pieniä kuutioita).