Mitä tänään syötäisiin?

  • 381 127
  • 3 373

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Leivoin pellillisen pullia hillosilmällä. Ohjeessa, jota orjallisesti noudatin, piti taikinan alustamiseen käyttää ensin puulusikkaa (puolet jauhoista) ja loput jauhot sitten omin käsin. Paremmin onnistui kuin sähkövatkaimella. Paremmat pullat ja vähemmän tiskattavaa.
Puulusikka on mummolta peritty ja todennäköisesti noin 80 vuotta palvellut. Ehkä siihen on jäänyt hyvä henki.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kirjolohisuikaleita ja tagliatelle pastaa pestolla.
 

Glove

Jäsen
Kananfileitä olisi jääkaapissa. Pakastimesta puolestaan löytyy jotain vihanneksia ja kuivatuotehyllystä riisiä ja pastaa. Eiköhän noista jotain saa aikaiseksi.
 

A Siente

Jäsen
Tomaattinen jauheliha-feta-perunalaatikko oli tänään ruokana. Tuoretta tomaattia siivuina laatikon keskelle jauhelihan ja fetajuuston päälle. Jauhelihan sekaan oli myös laitettu pari valkosipulinkynttä hienoksi pilkottuna.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nyt päivällä varmaankin jotain puuroa ja iltaruuaksi grillaan takassa maissintähkiä ja naudan ulkofilettä pihveiksi leikattuna. Siihen joku vihreä salaatti ja pullo punkkua kylkeen, niin kyllä kelpaa....
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nyt päivällä varmaankin jotain puuroa ja iltaruuaksi grillaan takassa maissintähkiä ja naudan ulkofilettä pihveiksi leikattuna. Siihen joku vihreä salaatti ja pullo punkkua kylkeen, niin kyllä kelpaa....

Minulla oli eilen ihan vain puuropäivä. Olen miettinyt kuinka säästää ruokakuluissa ja yksi keino mikä mieleen juolahti on se että pidän kerran viikossa myös puuropäivän. Tarkoittaen siis sitä että myös päivän lämpimän ruoan korvaan puurolla. Eikä puuron aina tarvitse olla näitä perus veteen keitettäviä puuroja vaan voihan sitä joskus tehdä vaikka uuniriisipuuroa ja kiisseliä. Se on hyvää.

Toki, eipä minulla illallakaan ollut mitään kummempaa mutta hyvin pysyi nälkä poissa eilen silti.

Mutta tänään tein ruoaksi riisiä ja jauhelihakastiketta. Tähänkin vaikutti paljon se että halusin päästä ruokakuluissa edullisemmin. Riisiä oli kaapissa jo valmiina eli keitin sitä. Risottoa minulla oli jo aiemmin tällä viikolla kasvisrisoton muodossa niin päätin sitten riisin kaveriksi tehdä jonkin kastikkeen. Vähärasvaista jauhelihaa sai aika edullisesti niin sitten sitä. Ja kun vehnäjauhot, mausteet ja tietenkin vesi oli jo valmiina niin siitä se päätös muodostui eli mitä syön tänään.

Eikä oikeastaan mausteeksi tarvinnut laittaakaan kuin tuota Pirkan makeaa Chili kastiketta. Olen mieltynyt tuohon soosiin, hyvän makuista ja ihan sopivan tulistakin. Voi toki olla muitakin hyviä chilikastikkeita mutta tuo tarttui kaupassa viimeksi käteen ja hyvää on. Ja on sen verran mausteista tosiaan että sitä kun lorautti tuohon kastikkeeseenkin niin eipä se muita mausteita vaatinut, ei edes suolaa.

Iltapalaksi sitten äsken leivoin kyllä kasan juusto-ja lohimuffinseja. Melko edullisia leivonnaisia ja siksikin hyviä ehdokkaita silloin jos iltapalana haluaa vaikka syödä jotain muuta kuin leipää. Lohimuffinsin äsken jo maistoinkin ja oli hyvää. Juustomuffinsitaikinaa tehdessä minulle kävi sellainen lapsus että rouhitun mustapippurin sijaan menin taikinaan vahingossa laittamaan maustepippuria. No, ei se raaka taikina ainakaan erikoiselta maistunut.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minulla oli eilen ihan vain puuropäivä. Olen miettinyt kuinka säästää ruokakuluissa ja yksi keino mikä mieleen juolahti on se että pidän kerran viikossa myös puuropäivän. Tarkoittaen siis sitä että myös päivän lämpimän ruoan korvaan puurolla. Eikä puuron aina tarvitse olla näitä perus veteen keitettäviä puuroja vaan voihan sitä joskus tehdä vaikka uuniriisipuuroa ja kiisseliä. Se on hyvää.
...
Meillä syödään viikoittain usein puuroa päiväaterialla: kaura-, manna- tai vaikka riisipuuroa. Joskus teen ohrasuurimoista uunipuuroa, joka on riisipuuron ohella yksi ehdottomia suosikkejani.
Kaurapuurohiutaleet ovat meillä aina niitä isoja hiutaleita, joiden valmistus kestää pikkasen kauemmin, mutta maku ja koostumus ovat huomattavasti parempia kuin esim. pikahiutaleissa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla

Tämmöinen setti täällä tekeillä tällä hetkellä. Toivottavasti tulee hyvää. Juureksina porkkana, lanttu ja punajuuri. Ne myös taidetaan ihan vain paistaa voissa, koska uunissa niin pirun matala lämpötila paistia varten.

Edit. Tuli sitten niin maan perusteellisen hyvää. Huh heijaa.
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minä kokkasin ruoakseni tänään taas kasvisruokaa. Kasviskastiketta tällä kertaa, pääraaka-aineina porkkana, kesäkurpitsa ja ruohosipuli.

Olen viime viikkojen aikana innostunut aika paljon tekemään ja syömään kasvisruokia. Olen itse tehnyt muun muassa pirun hyviä porkkanaohukaisia, kasvisrisottoa, kasvislasagnea ja nyt tosiaan kasviskastiketta.

Pakko kuulkaa alkaa vähitellen muuttamaan mielipidettään ja ennakkoluulojaan kasvisruokien suhteen. Nehän onkin yllättävän hyviä ja olen kyllä ollut iloinen innostuksestani kokata kasvisruokia, se on hyvä asia minulla diagnosoidun kihdin vuoksi ja onhan se nyt muutenkin terveellistä syödä paljon kasviksia. Ei sitä aina tarvitse olla mitään lihaa, ei edes silloin kun haluaa syödä hyvää ruokaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Nyt oli peura-possumureke, punaviinisoosia jälleen, perunoita ja paistettua ruusukaalia. Ja oli jälleen erittäin hyvää. Täytyy sanoa, että kun en ole ennen peuranlihaa syönyt, niin tämä on kyllä erittäin hyvää.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Cittarissa oli -30% tuoretta poron käristyslihaa ja siitä se idea sitten lähti. Käristin kera parin sipulin ja luomuvoin, sekä päälle tummaa olutta. #kukkohuuleen #79 #br

Lisäkkeenä laitoin kilon puikuloita kuorineen uuniin 220'C paahtumaan, valmista kun ensimmäinen poksahtaa, kuorinta, sekaan pötkö maa-artisokka-pyrettä, purkki ranskankermaa sekä suola & pippuri.

Ihan ok, ja tuosta evääksi huomenna duuniin. Kasviksina sitten napoteluporkkanoita ja kirsikkatomaatteja.
 

Liitteet

  • poro.jpg
    poro.jpg
    96,2 KB · kertaa luettu: 179

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lihakeittoa tulossa. Pilkoin puolitoista kiloa kyytön luullista keittolihaa ja laitoin sen juuri kiehumaan (suolalla maustettuun veteen muutaman pippurin kanssa). Myöhemmin lisään sitten juurekset (porkkana, juuriselleri, palsternakka) ja purjo. Lopuksi sitten vielä perunat. Reilun pari tuntia saa ainakin kiehua. Täytyykin lähteä vahtimaan ettei kiehu yli sekä kuorimaan kuohaa pois.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Paistettua lohta ja porkkanalaatikkoa. Jälkiruoaksi slaissi juustokakkua. Siinä päivän laatueväät ennen F1-kisaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Pikkuisen jälkijättöisesti, mutta tänään söimme Isänpäivän kunniaksi lihapataa ja perunamuusia puolukkahillon kera. Jälkiruokana on marjakiisseliä.
Ostin pataa varten possun ulkofilettä ja naudan paahtopaistia, vajaa kilon molempia, kotimaista alkuperää ja alle kympin kilo - siis edullista vähärasvaista täyslihaa. Lihojen kaveriksi porkkanaa, pikkusipuleita kokonaisina, muutama valkosipulin kynsi ja pakkaus pekonia. Mausteeksi mustapippuria, laakerinlehteä, suolaa (tietenkin) ja pikkutetra tomaattipyrettä.
Käristin pekonin pannulla ja siinä rasvassa kaikki muutkin, lihat annospaloiksi pilkottuna pienissä erissä ja lopuksi koko komeus hautui n. kolme tuntia valurautapadassa liedellä ja hyvää tuli - eipä noista aineista kyllä helpolla huonoa saakaan...
 

Undrafted

Jäsen
Ostin kaupasta habaneroja ja kokkaan chilikastiketta. Habanerot öljyn kanssa silppurissa hienoksi. Sekaan suolaa ja etikkaa. Kattilassa muhii ylimääräiset nesteet pois.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
"Chili sin carnea" soijarouheesta. Äiti on nimittäin tulossa syömään. Itse on en tästä ruuasta pidä koska kikneypapujen koostumus on minusta inhottava. Mutta "chili sin carne" sattuu olemaan äitini lempiruokia minun väsäämistäni kasvisruuista joten sillä mennään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Paistettua (kyytön) maksaa, muussia ja haudutettua sipulia. Nyt jo tulee vesi kielelle kun ajattelee.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Teen lihapullia. Tosin huomasin vasta tekovaiheessa että tuli ostettua nauta-kanajauhelihaa. En edes tiennyt moista olevan. Kanajauhelihaa olin ostavinani, mutta jotenkin tuo tarttui mukaan. Sen siitä saa kun käy kaupassa ja miettii samalla alakonsernitilinpäätöstä.

No, katsotaan kohta millaisia niistä tulee, kunhan nuo uunissa valmistuvat. Potut kiehuu tuossa ohessa, sallaadi tehty. Perusruokaa ihan siis tänään. Ja jää noista pullista huomisellekin.
 
K

Kiekkokatsoja

Teen lihapullia. Tosin huomasin vasta tekovaiheessa että tuli ostettua nauta-kanajauhelihaa. En edes tiennyt moista olevan. Kanajauhelihaa olin ostavinani, mutta jotenkin tuo tarttui mukaan. Sen siitä saa kun käy kaupassa ja miettii samalla alakonsernitilinpäätöstä.

No, katsotaan kohta millaisia niistä tulee, kunhan nuo uunissa valmistuvat. Potut kiehuu tuossa ohessa, sallaadi tehty. Perusruokaa ihan siis tänään. Ja jää noista pullista huomisellekin.
Joskus tuota jauhelihaa käytin. Oli ok. On vähärasvaisempaa kuin possu-nauta. Mutta ruokaisempaa, kuin pelkkä kana jauheliha.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
En kyllä muista että minun aikoinaan seiskalla ollessa olisi kotitaloustunnilla edes pyydetty tekemään mitään kotona, mutta nykyään näköjään eri meno. Tytär saanut pitkän listan kotona tehtäviä (ja vanhempien kuitattavia) asioita. Äitinsä kanssa tehnyt jonkun verran ja mummin kanssa myös, kun äitini täällä viimeksi kyläili. Mutta tälle viikonlopulle olisi kuitenkin kolme tehtävää eli riisin keittäminen, perunoiden kuoriminen ja pilkkominen sekä lihan paistaminen. Noiden perusteella piti sitten keksiä ruokalista.

En käytä riisiä lähes koskaan, joten sinänsä helppo keksiä kun ei ole kuin yksi ruoka, jota varten keitän riisiä eli kanariisivuoka: riisiä ja kanaa (itse käytän aina maun takia broilerin koipireisiä jotka paistan ja irrotan niistä sitten lihat) uunivuokaan sekaisin, ananasta, kermaa, valkosipulia ja makeaa chilikastiketta sekä juustokuorrutus päälle. Puolisen tuntia uunissa. Helppoa ja hyvää joskin hidasta jos minun tavoin ensin paistaa uunissa nuo koipireidet (muukin kana toiminee yhtä hyvin).

Perunoista ja (jauhe)lihasta olisin muuten teettänyt tyttärellä jauhelihakeiton, mutta kun juuri eilen syötiin tekemäni nakkikeiton jämät niin ei jaksa toista keittoa heti perään. Eli siis jauhelihaperunalaatikko: käytännössä sama resepti kuin makaronilaatikkoon (monesti teen kyllä lihaliemeen, mutta tänään ajattelin vaihtelun vuoksi munamaitoon) mutta makaronien keittämisen sijasta esipaistetaan perunat (monet tekevät perunoista viipaleita, mutta minä teen aina pieniä kuutioita).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös