Mitä HIFK tarkoittaa teille?

  • 103 948
  • 303

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Itse olen Espoosta (eli en ehkä otsikon kohderyhmää) mutta minulle HIFK on aina ollut joukkue, joka panostaa omiin kasvatteihin (IFK tuottaa varmasti eniten liigatason pelaajia) ja Jokerit taas on jo pitkään ollut hajuton ja mauton Hjalliksen ostojoukkue. Kaipaan niitä aikoja, kun Jokereilla oli violettivihreät paidat ja kaikki.
Kuulisin mielelläni faktapohjaisia perusteluja boldatusta osiosta. En väitä, että Jokeritkaan on kovin lähellä kärkeä pelaajatuotannossa, mutta sen uskallan väittää, ettei naapurikaan ole. Ihan samaa tasoa budjetti niilläkin on. Jos mahdollista, niin hieman vielä hölmömmin käytettynä vain.

Nyt kun vauhtiin päästiin, niin minua hieman ärsyttää (en viittaa lainatun viestin kirjoittajaan) se, että jokainen Jokereihin muualta tullut pelaaja dumataan landelta käsin junnutuotannon tuhoajaksi ja mestaruuden ostamiseksi, mutta kun muut ison profiilin joukkueet ostavat kovia pelaajia, on se merkki siitä, että mestaruutta tavoitellaan tosissaan ja osoitus organisaation vahvuudesta.

Minulle IFK on edelleen rakas vihollinen, jonka ei toivo täysin floppaavan, mutta kuitenkin sijoittuvan Jokereita huonommin. Stadi tarvitsee kahta menestyvää joukkuetta.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt kun vauhtiin päästiin, niin minua hieman ärsyttää (en viittaa lainatun viestin kirjoittajaan) se, että jokainen Jokereihin muualta tullut pelaaja dumataan landelta käsin junnutuotannon tuhoajaksi ja mestaruuden ostamiseksi, mutta kun muut ison profiilin joukkueet ostavat kovia pelaajia, on se merkki siitä, että mestaruutta tavoitellaan tosissaan ja osoitus organisaation vahvuudesta.

Näinhän se on. Tuolla jossakin ketjussa joku palstaveli kirjoitti, että Kärppien ensi kauden joukkue näyttää aika ostojoukkueelta. Noh, heti oli muutama Kärppäfani puolustamassa, että Kärppien toiminta on jälleen sitä samaa mitä se oli silloin menestysvuosina ja että tällä tavalla Kärpät tulee pärjäämään tulevaisuudessakin. Noh, jos kyseessä olisi ollut Jokerit, kaikki olisivat olleet sitä mieltä, että Jokerit on suuri ja paha ostojoukkue, joka ei anna junioreille taaskaan peliaikaa.

Näin se vain menee...
 

Sambody

Jäsen
Noh, jos kyseessä olisi ollut Jokerit, kaikki olisivat olleet sitä mieltä, että Jokerit on suuri ja paha ostojoukkue, joka ei anna junioreille taaskaan peliaikaa.

Näin se vain menee...

Ja tämän takia stadin jengit ovat niin tärkeitä tälle liigalle. Niitä vihataan ja morkataan isoina pahoina ostojoukkueina jolloin ne vetävät korkeammilla lipun hinnoillakin enemmän porukkaa halleille kuin pieni ja sympaattinen Saimaan Pallo.

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee niin Hifk merkitsee lähinnä ystävällishenkistä naljailua vejen kanssa. Miten ollaankin tykästytty eri paikallisjengeihin.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle IFK on edelleen rakas vihollinen, jonka ei toivo täysin floppaavan, mutta kuitenkin sijoittuvan Jokereita huonommin. Stadi tarvitsee kahta menestyvää joukkuetta.

Vähän OT:ta, mutta itse olen siitä vääränlainen IFK-fani, että en mitenkään toivo Jokereille huonoa menestystä. Toki haluan IFK:n pärjäävän paremmin, kuten kaikista muistakin joukkueista. Jokerit on itselleni rakas vihollinen. Monena keväänä olen ollut salaisesti Jokereiden bandwagonissa, kun IFK on tehnyt IFK:t.

Tuosta ostosjutusta sen verran, että tietenkin ne ostaa hyviä pelaajia keillä siihen rahaa on. Näin se on jokaisessa maassa lajiin katsomatta. Meille faneille tietenkin rakkaimpia on ne pelaajat, jotka omina kasvatteina nousevat oman joukkueen paidassa huippupelaajiksi. En väitä Jokereita nyt mitenkään älyttömäksi ostoporukaksi kuitenkaan.

IFK:n osalta omavaraisuusaste on ihan riittävä nyt. Joukkueessa taitaa olla nyt 17 sopimuspelaajaa, jotka ovat omia kasvatteja. Luulen, että se on Jokereissa lähes sama.
 

Ralph

Jäsen
HIFK on jotenkin ollut ärsyttävä vastustaja, ehkäpä siksi koska ovat kova jengi. Ehkä SM-Liigan suurin inhokkiseura, vaikka paljon heidän pelejään katsonkin.. Tietysti siis Kerhoa vastaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vähän OT:ta, mutta itse olen siitä vääränlainen IFK-fani, että en mitenkään toivo Jokereille huonoa menestystä.
Sä taidatkin sitten kuulua siihen harvaan stadilaisten HIFK-kannattajien joukkoon, joille stadilaisten menestys on aina tärkeämpää, jos oma jengi dyykkaa.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Harvinaistako?

Mä luulen, että meitä on paljonkin, jotka eivät voi, esimerkiksi TPS:n ja Jokereiden pelatessa finaalissa, kannattaa millään turkulaisia.
Mä en vaan voi....
 

AC/DC MAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United
Mulle ifk on vaan niin rakas vihollinen. Aina kun on paikallinen, niin sitä oikein odottaa ja tietenkin toivoo että oma joukkue veis voiton. Voiton tullessa hyvä mieli seuraavana päivänä duunissa, mutta jos taas käy toistepäin, niin sit saa kuulla naapurin faneilta kuittailua. Mutta toisaalta hyvä että on kaks jengiä Helsingistä, niin paikallis pelit on aina kumminkin se suola jota odottaa. Se viisi peliä/kausi on ok, mutta aikoinaan kun oli kahdeksan peliä, niin niistä meni maku.

Ja pelisä tunnelmat on hyvää. Paikallispeleihin sitä valmistautuu vähän erilailla mitä muihin peleihin.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
HIFK oli minulle ennen vihollinen numero yksi. Vastenmielinen apinalauma karalahtineen, jarkkoruutuineen ja koffilätsineen. Mikään ei olisi muuttunut, jos Jyväskylässä pelattaisiin vielä tänäkin päivänä sympaattista pikkuseuralätkää ilman immosia, dufvia ja Jatkoajassakin vaikuttavia valtrafaneja. Hyi helvetti.

Myös Blues on noussut inhokkilistani kärkipäähän lukioaikana voimistuneen Espoo-antipatian vuoksi. Kai se näin vantaalaisena voidaan nähdä ihan tiedostamattomana kateellisuutena, mutta tiedollisella tasolla inhoan Espoota ja Bluesia voimakkaasti.

HIFK:n pelatessa muita kuin yllämainittuja paskasakkeja vastaana, liputan silloisen vastustajan puolesta. HIFK:n tappio on tällöin minulle voitto. Etenkin naapurin pleijarikompuroinnit ovat olleet oivaa kyytipoikaa sille kuravedelle, jota oma joukkueeni on minulle pitkin kautta sekä etenkin keväisin juottanut.

HIFK-vihani on siis kärsinyt inflaatiota Jypin ja Bluesin kohotessa kärkisijoille. Tähän on myös myötävaikuttanut ensiksi mainitun suht vaatimattomat otteet männä vuosina. Miksi lyödä lyötyä? Mutta Stadin derby on sellainen peli, jonka voitosta saan eniten fiboja. Jypin ja Bluesin kaatamisessa on toki oma voimakas lisämausteensa.
 

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
Vatsassani kutisee, kylmä hiki valtaa otsani enkä tarkota tätä mun krapulaani vaan tulevia koitoksia julleja vastaan. Eräänlainen mini-playoffs. Mitäs Te arvon palstaveljet odotatte tasauksesta & ulkoilmaottelusta?
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Mitäs Te arvon palstaveljet odotatte tasauksesta & ulkoilmaottelusta?

Suoraan sanoen eivät henk.koht herätä suurta kiihkoa. Jullien voittaminen on tietysti aina hienoa, mutta paikallispelit eivät enää juurikaan sytytä. Miten voisivatkaan sytyttää, kun kentälläkin paikallispelit ovat nykyisia niin valjuja tapahtumia. Ei suuria tunteita, ei torikokouksia, ei tappeluita...

Katselin jouluaatonaattona Tukholman paikallispelin, oli aavistuksen eri meininki siellä. Aitoa tunteenpaloa niin kentällä kuin katsomossakin. Djurgården-kannattajat olivat kehitelleet lakanan, jossa oli terveisiä naapuriin: "God jul horungar". Suomessa noin "raakaa kieltä" sisältävä lakana herättäisi valtavan jeesustelun aallon, kulttuuri on niin erilainen.

Mitä tulee ulkoilma-peliin, niin sehän tulee olemaan puhdasta fiilistelyä ja itsensä lämpimänä pitämistä katsomon puolella. Kaukalo lienee sijoitettu niin, että kiekkoa ei E58:sta juurikaan erota. Peliä on markkinoitu "kaikkien aikojen kiekko-otteluna", mutta totuuden nimissä pelillisesti tuo ottelu tuskin tulee olemaan klassikko-luokkaa. Pelin taso riippuu äärimmäisen paljon sääolosuhteista, jään kunnosta ym.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Katselin jouluaatonaattona Tukholman paikallispelin, oli aavistuksen eri meininki siellä. Aitoa tunteenpaloa niin kentällä kuin katsomossakin. Djurgården-kannattajat olivat kehitelleet lakanan, jossa oli terveisiä naapuriin: "God jul horungar". Suomessa noin "raakaa kieltä" sisältävä lakana herättäisi valtavan jeesustelun aallon, kulttuuri on niin erilainen.
Jep. Lisää "pissa på HIFK"-lakanoita.

Lakanat sallittava!
 

MiksuMan

Jäsen
Tämä "pissa på HIFK"-lakanat" on naurettavin ja typerin idea koskaan!

Yleensäkään "stadin derby" ei hirveästi herätä tunteita - yksi peli siinä missä muutkin.

Kyllä kärpät on kovempi juttu voittaa kuin ifk.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
-Nykyään parempi kuin Jokerit.
-Paljon yhteistä historiaa.
-Paikallispeli tunnelma nykyään olematon, ennen odotti innolla kyseisiä pelejä.

Hifk on ennenkaikkea kunnioitettava vastustaja jossa on tälläkin kaudella loistavia pelaajia ja en osaa vihata. Jopa kannatan hieman.

Jokerit kuitenkin se numero yksi.
 

Lohipoika

Jäsen
Jos vastataan suoraan otsikon kysymykseen, niin Homot Ilman Fyysistä Kuntoa, mutta vanhana jokerifanina HIFK on se punainen vaate. Pahin kilpakumppani, jolle häviäminen on noloa. Seuran ruotsalainen nimi ei helpota asiaa ollenkaan. Ei mulla muuta.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Hmmm...mulla on niin helvetin pitkä suhde IFK:n kanssa, seiskytluvun alkuvuosilta asti. IFK oli se ensimmäinen jengi, jonka matsin näin, se pelasi helvetin hyvin ja murjoi Tapparan kevyesti jäänrakoon. Mutta ei vaan jotenkin napannut. Erätauoilla ihmettelin niitä kamelinkarvatakkeja ja hienoja, ruotsia solkkaavia herranalkuja. Kyllä tunsi duunariperheen poika ei-kuuluvansa joukkoon. Muun muassa siksi Jokerit.
IFK oli Peltonen-Hagman-Tamminen, Kenokaula-Harrin YV-laukaus siniviivalta, Lallin kiehuva pönttö, Murtsin tyylikäs peli, Rantasilan ja Riihirannan puolustusdynastia ja Wetzellin banaanit. Silloin IFK oli se iso ja pelottava, joka kuitenkin välillä kaadettiin. Jumalauta, kun Lalli ja Puhakan Keijo paini, siinä meni pienemmältä pikkusormi poikki, mutta periksi ei annettu. Kyllä sitä perkele silloin vihattiin, mutta myös kunnioitettiin.
Sitten tuli Frankie-boy ja aloitti värväämisen naapurista: ensin Hannes, sitten Rainer Risku, Jari Kapanen, Anssi ja Tony. Siitä alkoi kunnioitus rapista ja viha kasvoi. 80-luvun IFK oli kuin vittumainen koulukiusaaja: aina pienempänsä kimpussa Bullie-Frankin johdolla. Se oli jengi, jota Jokeri-kannattajat todella inhosivat, ja aiheesta. Frankin ajan hyvänä puolena voi pitää sitä, ettei Kamraatterna oikein koskaan menestynyt.
Postmoberg IFK ei ole enää niin inhottu, osat on ehkä jo vähän kääntyneet Hjalmarin ja Masan IFK-värväyksien johdosta. Nykyjullit on ainakin minulle vain mukava(?) paikallisvastustaja, joka pelaa hienoa kiekkoa, jopa kadehdittavan hienoa näin Jokeri-fanin silmin katsottuna.
IFK:n kannattajat ovat noin niinkuin yleisesti ottaen aivan fiksua porukkaa, paitsi jotkut "stadin kingit" ja sitten se yksi tuttu, jonka kanssa usein turisen lätkäjuttuja: Tämä sinänsä ihan mukava mies ei ole koskaan käynyt Hartwall-areenalla, eikä omien sanojensa mukaan aio koskaan käydäkään "siellä saatanan narriareenalla". Muuten vaikuttaa aivan täysipäiseltä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Itse en Helsingissä asu, enkä ole koskaan asunut vaan Jokeritkannatus on kummunnut jostain muista seikoista, joita välillä itsekkin pohdiskelen. Varmaan tästä johtuu että Hifk ei niin vahvasti herätä, kuin monella muulla, etenkin kun urheilullista kiimaa ei omana kannatusaikanani kovin paljon ollut. Enemmänkin tästä syystä nousee esiin Kärpät. Lisäksi, kun ei Hifk kannattajia tule niin paljon kohdattua täälä itäisemmässä suomessa niin ei niidenkään kanssa tule väännettyä. Toki Hifk on vastustajana milenkiintoisimmasta päästä, mutta ei henkilökohtaisesti herätä niin suuria tunteita, kuin monella muulla.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän Jullit herättää ihan toisella tavalla innon kuin joku maaseudun hmv joukkue. Kuitenkin HIFKin harharetket ovat kestäneet niin kauan, että sitä melkein alkoi toivomaan että menestyisivät, olisihan se ollut ihan toista pelata 90-luvulla Kärppien sijasta HIFKiä vastaan. Toivottavasti molemmat Stadin jengit saavat pakettinsa kondikseen tulevaisuudessa ja näemme kunnon Helsinkiläistä kiekkoa loppuotteluissa.

Sellainen huomio vielä, että jos esim. duunissa joutuu tekemisiin jonkun HIFK takkia/pipoa/paitaa/tms. kantavan kanssa, niin kyllä se jotenkin tökkii.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Minulla on kaksi joukkuetta, joka Jokereiden pitää voittaa, vaikka muuten kausi menisi päin persettä. IFK ja Kärpät. Arkkiviholliset numerot yksi jaetulla kärkipaikalla. IFK herättää myös mukavia tunteita, etenkin playoffseissa. Ei Jokereillakaan nyt kovin kummoisesti ole mennyt, ei sen puoleen.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä oikeastaan minkäänlaista "vihaa" HIFKiä kohtaan. Kun jokereiden peleissä monet taputtaa riemusta, kun näkevät tulostaululla, että hifk häviöllä jossain pelissä, niin mulla ei kyllä kädet yhteen lyö, ellei siellä ole jotain 0-8 tilanteita, mikä menee jo huumorin puolelle :) Eli HIFK voi vaikka menestyä helsinkiläisenä joukkueena, mutta jokerit toki numero 1.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vituttaa viestiketjun otsikko ja koko aihe! Siitä voi vetää johtopäätöksen mitä mieltä olen. Vittumainen jengi joka pitää aina voittaa ja pyyhkiä jäätä samalla. Mun päähän ei edes mahdu että jotkut täällä silittävät kissimirrin päätä "mutta Jokerit on parempi"-tyylisesti. Se teille suotakoot, mutta viharakkaus-suhteesta te ette ymmärrä mitään. Sääli, koska se jos jokin on lätkän seuraamisen suola. Monta lapsuuden ystävää ovat ifk:n miehiä ja puukkoa tulee aina puolin tai toisin kun matsi on pelattu.

Joskus tapellaan, joskus halataan, joskus nauretaan, joskus juhlitaan, on myös itketty, mutta aina ollaan omien puolella naapurin miehiä kunnioittaen.

Väriä nää hommat tarvii!
 

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
Vittumainen jengi joka pitää aina voittaa ja pyyhkiä jäätä samalla. Mun päähän ei edes mahdu että jotkut täällä silittävät kissimirrin päätä "mutta Jokerit on parempi"-tyylisesti.

Allekirjoitan 100% Tää on se jengi jolle ei saa hävitä mutta odottaa innolla seuraavaa kohtaamista. Mä diggaan että pelataan 3 pelii melkein viikon sisään. Vaikka se "puuduttaa paikallismatsien kiinnon" niin paljon mielummin raiskatkoon sen kuin kattelisin SaiPaa ja Ilvestä pariin otteeseen.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samoilla linjoilla Ilmalan ja Sturmin kanssa. Kun ollaan napit vastakkain niin kyseessä on se arkkivihollinen #1, jolle EI hävitä. Jos ei pelata vastakkain, niin helsinkiläisenä jenginä saa mun puolesta pärjätä, mutta ei mua juurikaan kiinnosta, miten muut jengit pelaa keskenään. Mun kaaliin ei jotenkin mene, miten jollekin Jokerifanille HIFK ei ole se ykkössytyke ja vice versa. Tottakai vituttaa ottaa turpaan joltain Kärpiltä sata kertaa putkeen playoffseissa, mutta mitä muuta tunnesidettä tässä olisi voinut päästä syntymään jonkin oululaisseuran kanssa. Enhän mä ees tunne niiden faneja kuin ehkä tsägällä yhden. HIFK:n ja jullifanien kanssa sitä on puolestaan oltu napit vastakkain jo penskasta, eikä tuollainen viha-rakkaussuhde pääse sammumaan edes sen myötä, että paikallisia tahkotaan joskus kaudessa ihan liian monta matsia. No, en hiffaa montaa muutakaan kannattajuuteen liittyvään asiaa. :)
 
Vittumainen jengi joka pitää aina voittaa ja pyyhkiä jäätä samalla. Mun päähän ei edes mahdu että jotkut täällä silittävät kissimirrin päätä "mutta Jokerit on parempi"-tyylisesti.

Nimenomaan, en tajua itsekään tuota ihme hymistelyä tässäkin ketjussa. Arkkivihollinen jolle ei mitään hyvää toivo ikinä, aina tekee hyvää kun naapuri on tappiolla landeja vastaan ja joiden keskusteluosiosta saa niin helvetin paljon enemmän irti kun jengillänsä menee paskasti. "Kunhan edes helsinkiläinen joukkue voittaa" -mentaliteettia en tajua ollenkaan, ainakaan naapurissa ei tunnu tuollaista tunnelmaa olevan niin miksi helvetissä meillä sitten, jotain ylpeyttä omista sentään perkele. Sympatiaseurat erikseen, kunhan mikään niistä ei ole HIFK. Otetaan se isoveliasema eikä kumarrella naapuriin enempää kuin on tavan vuoksi kohteliasta.
Helsingin sisäinen kilpailutilanne on oikeastaan ainoa syy miksi toivon naapurin edes jonkunnäköistä menestystä, esim. nähtävästi The Penan lähtö ja HIFK:n ammattimaistuminen oli ainoa tapa saada perässä hiihtävä Hjallis tajuamaan ettei se Virmanen välttämättä olekaan se ainoa oikea henkilö luotsaamaan Jokereita. Tullaan sitten edes takaa ohi, Keklu jyrätkööt ensin SM-liigan ja sen jälkeen viekööt Jokerit terveellä pohjalla Eurooppaan ja jos siellä menestytään niin ei paljoa naapurin pullistelut SaiPan yms. kaadoissa kiinnosta.

Vapaavalintainen hymiö tähän loppuun tosikoille IFK-faneille jotka tässä osiossa pyörivät. Toivon että HIFK jatkaa samalla linjalla kuin tähänkin asti: vakuuttavaa menoa toimistolla ja taustoissa kunhan lopulta ryssivät jatkossakin urheilullisesti. Pelatkoot sen verran paskasti että SM-liigassa kuitenkin pysyvät, kaikki muu on mun puolesta ylimääräistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös