Mitä HIFK tarkoittaa teille?

  • 103 947
  • 303

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
Ajattelin aloittaa uuden keskustelun aiheesta, mitä hifk teille Jokerifaneille tarkoittaa. Pääasiassa ketjuun voi kirjoitella mielipiteitä, tuntemuksia, tapahtumia... On selvää, että Jokerit ja hifk on aina taistellut helsingin herruudesta ja aina tulee taistelemaankin. 70-80 luvuilla Jokerit oli se pieni seura jota iso paha svensk-lauma kiusasi. 90-luvulla sitten tapahtuikin merkittäviä asioita jotka varmasti muistetaan lämmöllä ja rakkaudella- olimme Helsingin Herrat, eikä mielestäni ifk sitä ole meiltä riistäneet moneen vuoteen. Nyt en puhu yksittäiskausista, vaan kokonaisuudesta. Aina kun Ifk on edes vähän pärjännyt, on seuraavat kaudet ollut alamäkeä. Kausi 98 ja edellinen NHL-lockout tuntuu varmaan vieläkin jullilompakossa. Matikainen oli haastattelussa myöntänyt että 98-joukkue oli kasattu sellaisella markkamäärällä että edes mestaruus ei siihen tuonut voittoa. Näin naapurissa.

Minulle Hifk tarkoittaa rakasta vihollista joiden faniviha meitä kohtaan on enemmän kateutta ja pelkoa
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Hyvä ketju.

Kai se on nykyisin tietynlainen pikkuveli, jonka päätavoite on sijoittua sarjassa Jokereita paremmin, mutta onnistuu tavoitteessaan n. kerran viidessä vuodessa. Myös muutamat IFK:n fanit tuntuvat kärsivän nykyisin jonkin sortin alemmuuskompleksista meidän Jokerikannattajien suuntaan, koska joka käänteessä pitää muistuttaa "perinteistä" ja "brändistä". Tyypillinen IFK-fanihan on Kuopiosta Helsinkiin muuttanut henkilö, joka "aitona stadilaisena" valitsee joukkueekseen tottakai IFK:n.

On liikuttavaa seurata, miten eräät IFK-fanit uskovat kaiken muuttuneen DDR-bunkkerin nurkissa paremmaksi, sen jälkeen, kun suuri saatana Pentti Matikainen saatiin ulostettua. Todellisuushan on se, ettei IFK:n joukkue ole tälläkään hetkellä yhtään sen fiksummin rakennettu kuin Matikaisen aikanakaan. Jotkut jopa ummistavat silmänsä sille, että esimerkiksi Kojo Jalosen hankinta IFK:hon oli Matikaisen aikaansaannoksia.

Mitäs hyvää IFK:ssa on? No, ilman paikallisvastustajaa liiga olisi helvetin paljon tylsempää seurattavaa. Samaa voi kai sanoa jatkoajastakin, jossa IFK-fanien jutuille saa usein nauraa vedet silmissä.
HIFK:ssa on vuosien varrella pelannut myös useita persoonia, joiden seurauskollisuutta täytyy ihailla. Esimerkkeinä Simo Saarinen, Pepe, Sakke Lindfors jne.

Silti... Aigars Cipruss, Jeff Scissons, Frantisek Mrazek, Yorick Treille, Lubomir Hurtaj, Parris Duffus, Jonathan Zion, Peter White, Brad Parsons... Näitä lisää! :)
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Saako osallistua?

Ihan sama, osallistun silti.

Hifk tarkoittaa ainakin mulle sitä Stadin/Hesan/Helsingin/ihanvitunsaman/pääkaupungin ainoata lätkäjengiä.

Aina vaan, joka kausi, odottaa niitä Ässät-Hifk pelejä, missä saa aina rahoilleen vastinetta. Fanitkin on lähes järkeviä, ainakin lähes. Matseissa on sykettä, tunnetta, ja tapahtumia. Näin ei käy Jokeri-matseissa. Tai olihan sillon tunnetta kun A-J Niemi nukahti Isomäen valoihin.

Jos nyt ihan totta puhutaan, niin onhan teitä tullut hakattua. Mutta hei, Jokeri-fanit, miksi teistä ei ikinä ole Porissa mihinkään? Ymmärrän kyllä, että Rauman pitäjässä on kivaa, ja helppoa olla, ja elää ruokottamasti.

Yrittäisitte edes. Porissakin.
 

julle-jr

Jäsen
Tyypillinen IFK-fanihan on Kuopiosta Helsinkiin muuttanut henkilö, joka "aitona stadilaisena" valitsee joukkueekseen tottakai IFK:n.
Mielenkiintoista, tarkoittaako tuo tyypillinen sitä, että suurin osa IFK-faneista on Kuopiosta Helsinkiin muuttaneita? Jos näin on, niin onkos tästä jotain tutkimustulosta vai puhutko mahdollisesti vain mielikuvapohjalta?
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On liikuttavaa seurata, miten eräät IFK-fanit uskovat kaiken muuttuneen DDR-bunkkerin nurkissa paremmaksi, sen jälkeen, kun suuri saatana Pentti Matikainen saatiin ulostettua. Todellisuushan on se, ettei IFK:n joukkue ole tälläkään hetkellä yhtään sen fiksummin rakennettu kuin Matikaisen aikanakaan. Jotkut jopa ummistavat silmänsä sille, että esimerkiksi Kojo Jalosen hankinta IFK:hon oli Matikaisen aikaansaannoksia.

Kyllä se paremmaksi muuttu Pentti ulostamalla. Pentti oli perusesimerkki suomalaisesta amatöörilätkäjätkästä, jotka jarruttaa kehitystä nykyajan vaatimuksissa. Tähän kannattaa lisätä organisaation muuttuminen kokonaisuudessaan ammattimaiseen suuntaan, joka on pakkotilanne nykyajan urheilubusineksessa. Mitä joukkueen kokoamiseen tulee, niin tämän hetken kokoonpano (huomioimatta harjoituspelien tuloksia) on solidimpi kuin Pentin aikakausillla keskimäärin - eikä se edes ole erittäin todennäköisesti valmiskaan vielä eli avainpelaaja/pelaajia on vielä tulossa.

Nyt on kumminkin Valtanen ja Nybondas molemmat ensimmäistä kertaa liigajoukkueen rakentamisprosessissa ja en minä ainakaan odottanut, että nykyiseen joukkueeseen olisi välittömästi palkattu Bednareita ja Calounia taivaan auetessa loputtomaan auvoisuuteen. Me kampitetaan teidät lähitulevaisuudessa pidemmäksi aikaa mattoon. Pitäkää se Virmanen ja merkonomi-Keke puikoissa, niin hyvää tulee meidän punaista tunnustavien kannalta.

Edit.
Silti... Aigars Cipruss, Jeff Scissons, Frantisek Mrazek, Yorick Treille, Lubomir Hurtaj, Parris Duffus, Jonathan Zion, Peter White, Brad Parsons... Näitä lisää! :)

Tässähän ikijokeri oikeastaan tiivistää kaljatelttojenherran, the Pentin, meriitit.
 

scholl

Jäsen
Mielenkiintoista, tarkoittaako tuo tyypillinen sitä, että suurin osa IFK-faneista on Kuopiosta Helsinkiin muuttaneita? Jos näin on, niin onkos tästä jotain tutkimustulosta vai puhutko mahdollisesti vain mielikuvapohjalta?

En usko tuohon ollenkaan. IFK:ta on kannatettu perheissä vähintäänkin 50 vuotta. Se menee niin, että sanotaan, että meidän perheessä on tapana, että kannatetaan IFK:ta. En ole tavannut yhtäkään IFK fania, joka olisi kantakaupungin ulkopuolelta. Osa on saattanut asua jossakin omakotitalossa välillä, mutta palaa sitten takaisin kaupunkiin.
 

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
Tähän kannattaa lisätä organisaation muuttuminen kokonaisuudessaan ammattimaiseen suuntaan

Väitätkö että Hifk on nyt paljon ammattimaisempi bisnes Pentin lähdön myötä? Että yhden ihmisen vaikutus on noin suuri vaikkakin oli TJ? En vain pysty sisäistämään tätä käsitystä.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väitätkö että Hifk on nyt paljon ammattimaisempi bisnes Pentin lähdön myötä? Että yhden ihmisen vaikutus on noin suuri vaikkakin oli TJ? En vain pysty sisäistämään tätä käsitystä.

Pentti hoiti TJ:n tehtävää ja mitkä olivat liiketaloudelliset meriitit? Valtasen meriitit businessmaailmassa? Ammattimaisuus tärkeillä osa-alueilla? Raksuttaako?
Pentti myös hoiti TJ:n tehtävien ohella pelaajien hankinnat ja lienee skouttaustakin, joten nämä kaikki söivät toinen toistaan.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Niin, olisihan liiga tylsä ilman IFK:ta. Ainainen väriläiskä. Sattuu ja tapahtuu. Joskus menestytään jotenkuten, joskus limbotaan ja kunnolla. Oli jo löytämässä imagonsa, kunnes meni ottamaan käyttöönsä tuon väsähtäneen vaakunan, ja sitä myöten tylsän ilmeen Helsingin kakkosseurana. Kovat puheet, vähät teot.

Oliskohan jo haukuttu tarpeeksi?

Edit: oho, tämä olikin jokerifanien ketju. Antakaat anteeksi kuokkimiseni, HIFK:lla on kuitenkin roolinsa myös muiden liigapaikkakuntien kannalta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En ole tavannut yhtäkään IFK fania, joka olisi kantakaupungin ulkopuolelta.
Aika ihmeellistä, koska minä taas en tunne ainuttakaan HIFK-kannattajaa joka asuisi stadissa. Mutta kai sellaisiakin on. Niitä tietenkin on, jotka ovat joskus täällä asuneet, mutta pääosin tuntemani/tietämäni HIFK-kannattajat ovat Espoosta ja Vantaalta, sitten on näitä lähiökasvatteja Lauttasaaresta ja Oulunkylästä jonnekin Jollaksen ghettoihin.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Mielenkiintoinen ketju...

Minä muistan ensimmäisen ifk-Jokerit-matsin 90-luvun puolivälissä. Jokerit voitti ja olin kaverini kanssa kävelemässä kohti keskustaa jokerilippu liehuten. Takanamme kävelevät n.30v ifkfanit käskivät meidän heittää lippumme roskikseen. Ei sitä silloin 14-vuotiaana osannut lukea vaaran merkkejä vaan jatkoimme lipun liehuttelua hyvillä mielin. Tästä vittuuntuneina ifkfanit kaatoivat meidät maahan ja heittivät lippumme mannerheimintielle autojen sekaan. Jäi nuorelle miehelle paskan maku suuhun ja matseissa käyminen jäi vuodeksi... ja viha ifkfaneja kohtaan.

Mutta ifkfaneista on paljon hyötyäkin: entisellä työpaikalla oli ifkfani joka löi mielellään vetoa paikallispelien voitoista. Monta punkku/kossupulloa tuli voitettua näistä vedoista.

Joukkueena ifk on ilmeisesti halunnut pitää imagonsa, värinsä ja "menestyksensä". The Pena, Sakke ym. lähihistoriasta...
Ifk merkitsee, tai ainakin pitäisi merkitä tunnelmallisia paikallismatseja joissa katsomot ovat täynnä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Sm-liigallehan Hifk on kuin Ferrari formuloille. Ilman sitä sarja olisi tylsä. Vellova keskustelu pohjolanliigasta ja pelot sitä kohtaan johtuvat varmaankin suurilta osilta juuri siitä, että kassamagneetti ifk häviäsi paremmille apajille. Turkua ja Oulua lukuunottamatta (finaali vääntöjen takia) liigapaikkakunnilla Hifk on juuri se joukkue pääkaupunkiseudulta, jota odotetaan ja halutaan voittaa. Ja joskus annetaankin voittoja yhteisen edun nimissä tyyliin "oltais voitettu, jos oltais haluttu" =). Toivottavasti en nyt tällä loukkaa kenenkään tunteita ja pahoitteluni jo valmiiksi, jos näin kävi.

Minulle Hifk tarkoittaa perinteitä ja brändin mukaista kiekkoa. Jos voitetaan joskus jotain, ollaan ansaittu se työnteolla. Rahalla mestaruuksien noutaminen on kuin maksullista laittaisi. Sitä saa aina, kun on valmis maksamaan. Itselleni sellaisesta ei tule voittaja oloa. =)
 

nikozwan

Jäsen
Aika ihmeellistä, koska minä taas en tunne ainuttakaan HIFK-kannattajaa joka asuisi stadissa. Mutta kai sellaisiakin on. Niitä tietenkin on, jotka ovat joskus täällä asuneet, mutta pääosin tuntemani/tietämäni HIFK-kannattajat ovat Espoosta ja Vantaalta, sitten on näitä lähiökasvatteja Lauttasaaresta ja Oulunkylästä jonnekin Jollaksen ghettoihin.

Mulle Jokerit on profiloitunut enemmän taas itä-helsinkiläisten ja vantaalaisten kannattamaksi seuraksi. Enkä nyt sano tätä todellakaan provoamistarkoituksissa vaan hyvin tuntemistani Jokerikannattajista oikeasti lähes kaikki on näistä pääkaupunkiseudun osista.

Hifk faneista en tiedä niin paljoa, itse olen paljasjalkainen ja kannatan HIFK:iä, mutta omasta kaveriporukasta suurin osa diggaa joko narreista tai blegistä. Tuntuu että täällä omilla nurkilla, kalliossa, jengi kyllä diggailee enemmän HIFK:iä, mutta paha sanoa kumpaa jengiä suurin osa kantakaupunkilaisista kannattaa. Tässä olisi kyllä mielenkiintoisen tutkimuksen paikka. Olisi hauskaa nähdä HIFK, Blues ja Jokerifanien jakaumaa eri (pää)kaupunginosien sekä tulojen ja iän mukaan.
 

Lager Lager

Jäsen
Suosikkijoukkue
National Hockey League
IFK on stadin kakkonen ja pk-seudun kolmas. Inhokki numero yksi, jota ilman tosin lätkäelämä olisi tylsempää. Niiden fanien brändiskeida ja yms bullshitti ylpeily/pullistelu saa monesti hymyn huulille. Svenska talande bätre folk. Kiitos siitä. Olen myös huomannut kuinka joukkuetta (glory)huntataan erityisesti ihmisten toimesta, jotka eivät paljon lätkää seuraakaan. Kaveripiirini jokainen IFK-fani on muuten lähtöisin Espoosta. Heja Heja!
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, pelottaa jo valmiiksi mihin suuntaan tämä threadi vielä ehtii. ;) Kolmen sivun päästä on varmaan kiinnostavat mesoamiset menossa.


Niin, minulle ei ole koskaan päässy muodostumaan pahaa HIFK-vihaa, kaveripiirissä aina kannatukset mennyt jotenkin 40% Jokerit 40% HIFK 10% muut, ja tästä on korkeintaan aina seurannut mukavia naljailuja.

Jos HIFK sattuu paikallisen voittamaan, niin kyllähän sitä aina tietää mitä on luvassa kunhan kavereita näkee, pientä piikittelyä ilmassa. Sama tietenkin aina toisin päin. Loppupeleissä pidän HIFK:ta ihan hyvänä seurana, seurana jota rakastan vihata, mutta kuitenkin seura josta myös tavallaan pidän. Tai no, ainakin on monta seuraa josta välitän vähemmän. :P
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kausi 98 ja edellinen NHL-lockout tuntuu varmaan vieläkin jullilompakossa. Matikainen oli haastattelussa myöntänyt että 98-joukkue oli kasattu sellaisella markkamäärällä että edes mestaruus ei siihen tuonut voittoa. Näin naapurissa.
Minulle Hifk tarkoittaa perinteitä ja brändin mukaista kiekkoa. Jos voitetaan joskus jotain, ollaan ansaittu se työnteolla. Rahalla mestaruuksien noutaminen on kuin maksullista laittaisi. Sitä saa aina, kun on valmis maksamaan. Itselleni sellaisesta ei tule voittaja oloa. =)
Just joo... Kyllä se kuulostaa hienolta, kun sen noin sanoo.

Miten koit 97-98-kauden mestaruuden? Kun kerta noin pyhästi vannot pyyteettömän puurtamisen perään, niin tuntuiko -98 sinusta "maksullisen laittamiselta"?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En usko tuohon ollenkaan. IFK:ta on kannatettu perheissä vähintäänkin 50 vuotta. Se menee niin, että sanotaan, että meidän perheessä on tapana, että kannatetaan IFK:ta. En ole tavannut yhtäkään IFK fania, joka olisi kantakaupungin ulkopuolelta. Osa on saattanut asua jossakin omakotitalossa välillä, mutta palaa sitten takaisin kaupunkiin.
Eihän tuo pidä mitenkään paikkaansa. Itse olen IFK:n kannattaja joka on syntynyt täysin maaseudulla ja ilman mitään siteitä Helsinkiin. Olen vitun ylpeä HIFK:sta sekä siitä, että olen mättänyt nuorena poikana ankarasti heinää seipäälle. Tätä ei voine moni HIFK:n kannattaja sanoa.

Pisimmän Kääpiön ja HIFK:n liiton sinetöi viimeistään Lalli Partinen 70-luvun puolivälissä, kun Kääpiö oli nelivuotiaana oppinut lukemaan urheilusivuja. Perheessämme luettiin tuolloin jotain Turun Sanomia tai Aamulehteä, ja näiden lehtien toimittajille HIFK ja eritoten Lalli Partinen oli sellainen vitutuksen aihe ettei se laantunut edes kesällä. Väärin kohdeltujen ystävänä ryhdyin maalaispitäjän tietääkseni ainoaksi HIFK-fanaatikoksi, ja sillä tiellä ollaan edelleen. Helsingissäkin olen asunut vuosia, mutta vasta paljon myöhemmin. Vähän turhan pitkä matka oli pentuna HIFK:n kotimatseihin, mutta olihan se herkkua kun joskus järjestyi mahdollisuus päästä Nordikselle sieltä kaukaa. Frankin omakätisellä nimikirjoituksella varustetut kirjeet, joissa oli kaikkea mukavaa IFK-tauhkaa mukana kuten tarroja ja valokuvia, olivat kunniapaikalla vitriinissä säilytettävää tavaraa.

Koska ollaan Jokerialueella, niin todettakoon tähän ettei itselläni ole alalla tavanomaista suhdetta Jokereihin, jota voisi määritellä viha- tai rakkausparametreillä. Kaikkea hyvää Ilmalaan, kuitenkin kaiken kohtuuden rajoissa ;)
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jollei muutama ystäväni olisi HIFK-kannattajia, niin ei merkitsisi yhtään mitään. Mutta ystävieni puolesta olen valmis sanomaan, että HIFK on liigan väriläiskä jne.

Todellisuudessa se on vain fanien märkä uni, eikä varmaan muuksi muutu. HIFK-faneilla on vuodesta toiseen aivan liian suuret odotukset omasta seurastaan. Toisaalta sehän kuuluu fanitukseen, joten mikä ettei.

Ja anteeksi vieraisiin pöytiin huutelu.
 

#76

Jäsen
Mielenkiintoista miten ihmiset samaistuvat kannattamaansa seuraan ja saattavat ilmoittaa vihaavansakin jotain toista seuraa ja mahdollisesti sitä kannattavia ihmisiä. Ehkä kyseessä on merkki jonkinlaisesta luolamiesmäisestä piirteestä, jossa jäädään kiinni johonkin kuvitteelliseen.

Baronin kertomus osoittaa oivasti ihmisten typeryyden urheiluseurojen suhteen. Suoranaiseen väkivaltaan turvautuvat ovat vielä typerämpiä.

-Kantakaupungin ulkopuolelta Espoossa asuessa HIFK:ta seuraamaan alkanut-
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ehdottomasti mielenkiintoinen topic. Minusta HIFK ja Jokerit vääntö on nykyään aika laimeaa. Toki kiva kuitata duunissa jollekin työkaverille, jos ja kun voitto on tullut, mutta ei häviökään ihmeitä aiheuta. Ehkä Jokereiden ja IFK:n pitäisi kohdata pudotuspeleissä että jotain sähköä syntyisi joka kantaisi tulevaisuuteen. Onhan se aina hienoa katsella näin jälkikäteen vuoden '83 videoita kun Jokerit romahtaa 2-0 ottelupallosta 2-3 tappioon, itse vain olin niin nuori silloin että IFK fanius oli vasta alkutaipaleella.

Oma suhde tähän Stadin herruuteen on vähän erilainen, kun en ole paljasjalkainen, ja tulin juuri 6v Helsinkin ja sitten inttiaikoina asuin taas Kuopion seudulla joitain vuosia, ennen kuin opiskelut ja vähän muukin vei taas takaisin Helsinkiin. Jotenkin vaikka pääosa elämästä Helsingissä on vietetty ja IFK:ta kannatettu, niin ne maakunta- ajatkin on tärkeitä ja rakkaita, enkä häpeä sitä yhtään.

Sikäli harmi, että IFK ja Jokerit mellastaa aika isoilla resursseilla, mutta eivät pysty oikein mestaruuksiin. Kymmenen vuotta on siitä the mestaruudesta, josta piti alkaa suuri nousu, mutta siihen ja pariin himmeämpään lättyyn se sitten jäi ja Jokereidenkin 2002 mestaruus on se teidän viimeinen. Kärpät onkin sitten pitänyt lattialuuttuina molempia Stadin herroja ja mm sweepannut Jokerit finaaleissa ja tiputtanut 2004 IFK:n game 5 jatkoajalla.

Itselle se 90- luvun loppu oli sitä tärkeintä teiniaikaa jolloin oli tärkeää olla Jokereiden edellä ja sanoa se viimeinen sana. Nykyään aika laimeita tuntoja itsellä aiheuttaa IFK vs Jokerit, saa nähdä miten nyt käy kun rahoista ja pelaajista vastaa eri äijät joilla on hyvät meriitit.

Itse veikkaan, että monille oikeille Jokeri- faneille melkein makoisampaa olisi nujertaa Kärpät ja IFK:lle tekisi hyvää tyrmätä Hämeenlinnan amisjengi.
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Todella hyvä ketjunavaus! Valitettavasti tämäkin menee aika pian piloille koska aina kun täällä mainitaan sana HIFK niin ketju on täynnä näitä besserwissereitä jotka tietävät satavarmasti kuka on kaikista stadein. Mutta tehdäänpä yritys kirjoittaa vähän asiaa:

Minulle HIFK on monipuolinen ja arvokasta perustyötä tekevä urheiluseura, joka tulee valitettavasti turhan usein leimatuksi tietynlaiseksi pelkästään jääkiekkopuolen toilailujen takia. Tämän näkee esim. pääkaupungin yleisurheilukentillä, jossa puurtaa usein punaiseen pukeutuneita lapsia ja nuoria. Todellinen HIFK on paljon muuta kuin Jere Karalahden juopottelut ja jääkiekkojoukkueen tötinä ja tutina, ja tämä unohdetaan aika usein. Itse arvostan näitä muiden lajien IFK-aktiiveja heidän urheilun puolesta tekemästään työstä, mutta jääkiekkopuoli on sitten ihan omanlaisensa maailma.

Jääkiekkopuolella seura on syvää unta nukkuva jättiläinen, joka omaisi mahdollisuudet olla maan selkeä ykkönen sekä fanituotepuolella että kentällä, mutta samalla se on perinteidensä vanki. IFK:ssa on niin paljon wanhoja partoja puukottamassa kaikkia ja kaikkea selkään että seuran saaminen "omalle" tasolleen lienee mahdoton tehtävä. Ilmapiiri on ollut niin sisäänpäin lämpiävä ja ylimielinen että juna ajoi vauhdilla ohi jo 20 vuotta sitten. Nyt pikkuhiljaa aletaan tehdä taas työtä (Jalonen, uusi organisaatio), mutta vahinko lienee jo sitä luokkaa että Jokerit pysynee vielä Helsingin ykkösseurana urheilullisesti mitattuna. Koko Jokeri-ilmiötä 90-luvulla tuskin olisi syntynyt ellei IFK:n koko organisaatio olisi ollut 80-luvulla niin h-tin ylimielinen että se suorastaan pakotti ihmisiä etsimään vaihtoehtoja samalla kun Jokerit sai pari vuosikerrallista huippujunioreita joukkueeseensa. Loppu on sitten historiaa ja siitä saamme kyllä kiittää aika pitkälti IFK:n ylimielisyyttä ja laiskuutta. Yleisellä tasolla luulen että Jokerit ja HIFK tarvitsevat toisiaan ja että menestys voisi olla paljon huonompaa jos naapurin mittaria ei olisi.

Minulle IFK-ottelut olivat joskus ennen kauden huippukohtia, mutta viimeiseen 15 vuoteen ei IFK:n alennustilasta johtuen ole ollut todellista kamppailua stadin herruudesta muutamaa poikkeuskautta lukuunottamatta. Pelillisesti TPS- (90-luku) ja Kärpät-ottelut (2000-luku) ovat olleet aivan toista luokkaa kuin nämä IFK-kohtaamiset, joissa yleensä jännitetään pelkästään sitä milloin IFK:n pakolliset brändiapinat pimahtavat. Tänä vuonna tuntuu että tuo meno voi muuttua paljonkin.

Minulla on monta kaveria IFK-fanien joukossa ja MINUN mielestäni nämä ovat paljon, paljon järkevämpiä kuin monet maalaisseurojen kannattajat. En usko että Jokereiden ja IFK:n kannattajissa on mitään sosiaalisia tai muita eroja. Jatkoajassa IFK-puolen keskustelut tuovat usein päivän naurut. Eritoten olen nauttinut "IFK:n paskat ajat"-ketjusta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ketjun sisältö ei sinänsä kiinnosta, mutta aina kun otsikko näkyy pääsivulla, niin mieleen tulee Essi Wuorelan kappale "mitä tarkoittaa rakas?". Siitä myös tässä varmaan loppujen lopuksi on kysymys.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minulle IFK-ottelut olivat joskus ennen kauden huippukohtia...

Tämä asia voi palautua taas toivotusti, kun paikallisten määrää on onneksi vähennetty (tapahtuman arvo kasvaa luonnollisesti), ja molemmat jengit koittavat hieman uusilla metodeilla saada kaivattua menestystä. Tällä hetkellä näyttää hyvältä tämä stadilaisten ylösnousemus, mutta katsotaan miten käytännössä onnistuvat.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
En usko tuohon ollenkaan. IFK:ta on kannatettu perheissä vähintäänkin 50 vuotta. Se menee niin, että sanotaan, että meidän perheessä on tapana, että kannatetaan IFK:ta. En ole tavannut yhtäkään IFK fania, joka olisi kantakaupungin ulkopuolelta. Osa on saattanut asua jossakin omakotitalossa välillä, mutta palaa sitten takaisin kaupunkiin.

Ai. Mulla on duunikavereina > 10 erilaisilla maalaismurteilla puhuvaa ifk-fania. Olen kuvitellut, että ne oppineet ne murteensa jossain toisissa kaupungeissa/pitäjissä, mutta ne onkin ilmeisesti kantakaupungin koulujen perua.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, kyllähän HIFK on vähän sellainen hesalaisten kannattama porukka.

Mutta silti ihan timantti jengi, ehdottomasti liigan viihteellisimpiä porukoita kaikenlaisine brändi-höpinöineen, tekonenineen, _uskomattomine_ ulkomaalaisvahvistuksineen, penoineen ja kaikenlaisine logohäsläyksineen.

IFK:lle voi hyvin toivoa menestystä, pärjäävä stadilainen seura on koko lajin etu tässä kaupungissa.

Kaikenkaikkiaan IFK on vähän sellainen yksinkertainen ja väkivaltainen pikkuveli sieltä peräkammarista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös