Mitä HIFK tarkoittaa teille?

  • 103 952
  • 303
Suosikkijoukkue
IFK
Vieraissa pöydissä

Meidän osiosta ei vastaavaa ketjua narrien merkityksestä meille löydy niin huudellaan sitten tänne...

Kuten joku jo mainitsikin en ikinä voi ymmärtää ajatusmaailmaa että stadilaisten pitaisi jotenkin vetää yhtä köyttä, että jos me ei pärjätä hypätään sitten noiden bandwagoniin, pääasia että stadi voittaa... Kyllä Stadi voittaa aina, Suomen suurin ja kaunein kaupunki ei tarvitse lätkämestaruutta todistaakseen mitään.

Itselläni on aina ollut narreja kohtaan viha-rakkaus -suhde: vihaan narreja ja rakastan kaikkia jotka voittaa ne. Paikallismatsit ovat olleet viime aikoina ehkä vähän valjumpia varsinkin pelillisesti kuin joskus aiemmin mutta kyllä niissä aina jotain erityistä on.

Tammikuun tasauksia, Talviklassikkoa ja kenties pleijarikohtaamista odotellen...
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Negatiivinen;

Itse en edes toivo, että IFK lähtee euroliigaan. Tosin sen syntyminen pidemmäksi aikaa on aika epätodennäköistä ja tälläkään hetkellä ei ole mitään konkreettista saatu aikaan. Mä jotenkin diggaan siitä, että taistellaan Suomen mestaruudesta mistä on väännetty Jokereiden ja maalaisseurojen kanssa iät ja ajat. Osa siitä alkukantaisen SM-liigan viehätyksestä onkin, että sen voi voittaa suomenruotsalainen herraseura, tuppukylän pikkuseura tai finaaleissa voi kohdata vaikka pääkaupungin suuret. Jonkun muovisen kannun voittaminen kaatamalla Eisbären Berlinejä ja Zugeja ei oikein sytytä minua. Vaikka kovia jengejä varmasti pelillisesti Euroopassa löytyykin. Tosin nämä on mielipideasioita. Ja IFK kyllä pystyisi myös tuohon liigaan menemään, jonka takaa Suomen laajin juniorimylly, keskeinen asema Jokerien/Kärppien kanssa suomalaisessa seurajääkiekossa, laaja maksukykyinen fanipohja ja rahakkaat varsinkin suomenruotsalaiset tukijat. Eikä siitä imagostakaan ainakaan haittaa voi olla. Brändäystähän tuo Euroliigakin tarvitsisi, että porukka syttyisi marraskuussa siihen Timrån kohtaamiseen.

Suomalainen jääkiekko on kyllä suomeksi sanottuna kusessa, jos suurseurat tai edes kolme lähtee johonkin eri liigaan. SM-liigan arvostus näivettyy ja se näkyy pitkässä juoksussa sponsorieurojen vähentymisessä ja jääkiekon yleisen kiinnostuksen laskuna. Suomi on kumminkin maa lätkässä, joka tarvii ne junnut ja eurot ja henkilöt sieltä Kemistä ja perähikiöitä myöten.

Ja vaikka Jokerit lähtisikin Keklun johdolla pois, niin toivon että IFK jäisi liigaan. Jossain euroliigassa hakattaisiin samassa konferensissa keskenään x määrä pelejä keskenään jo ihan matkustussyistä niinkuin NHL:ssä. Plus nuo muut yllä mainitsemani asiat.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja vaikka Jokerit lähtisikin Keklun johdolla pois, niin toivon että IFK jäisi liigaan.
Epätodennäköinen tai jopa mahdoton skenaario. Tällä voi samalla vastata ketjun otsikkoon, Hifk on meille lähes elinehto ja sama toisinpäin. Ainahan on mukavaa kurmoottaa naapuria, silti sitä naapuria myös tarvitaan oman hyvinvoinnin vuoksi.
 

tuco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Broad street bullies
Minä ei paljo seuraa kiekko, mutta ollako ymmärtänyt oikein että Narrit on täysin riippuvainen iso Hoosta? Jos hälle jotain käy, tai menettää mielenkiintonsa kiekkoon, miten narreille käy? Just niin, kun olisi pitänyt käydä jo 80-luvulla.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Vituttaa viestiketjun otsikko ja koko aihe! Siitä voi vetää johtopäätöksen mitä mieltä olen. Vittumainen jengi joka pitää aina voittaa ja pyyhkiä jäätä samalla. Mun päähän ei edes mahdu että jotkut täällä silittävät kissimirrin päätä "mutta Jokerit on parempi"-tyylisesti. Se teille suotakoot, mutta viharakkaus-suhteesta te ette ymmärrä mitään. Sääli, koska se jos jokin on lätkän seuraamisen suola. Monta lapsuuden ystävää ovat ifk:n miehiä ja puukkoa tulee aina puolin tai toisin kun matsi on pelattu.

Joskus tapellaan, joskus halataan, joskus nauretaan, joskus juhlitaan, on myös itketty, mutta aina ollaan omien puolella naapurin miehiä kunnioittaen.

Väriä nää hommat tarvii!

Itse olen sen sukupolven miehiä että muistan miten Jokerit oli "pieni" nouseva seura, aikaa ennenkuin Leuaton iski kyntensä jengiin. Silloin oli huomattavasti enemmän "sympatiaa" paikalliskilpailijaa kohtaan kuin nyt. Mutta ajat muuttuvat ja miehet sen mukana. Tämän ketju voisi olla somaleiden omalla nettisivuilla otsikolla: "mitä valkoinen suomalainen heteromies tarkoittaa teille?"

Ja samaa mieltä: enemmän väriä, rytinää ja tunnetta! Tabermanin ( RIP ) lanseerama "rakkautta rakkautta"-teema joutakoon demareiden vaalisloganiksi, mutta ei Helsingin paikalliskiekkoon!
 

Filosofem

Jäsen
Minä ei paljo seuraa kiekko, mutta ollako ymmärtänyt oikein että Narrit on täysin riippuvainen iso Hoosta? Jos hälle jotain käy, tai menettää mielenkiintonsa kiekkoon, miten narreille käy? Just niin, kun olisi pitänyt käydä jo 80-luvulla.

Sinä olla väärässä. Yllättävän monet fanitkin toivovat Hjalliksen luopuvan Jokereista, mutta tällä hetkellä Kekäläisen palkkaaminen taitaa pelastaa tämän seuran amatöörien puuhastelulta. Sitten kun Hjallis myy Jokerit, niin toivottavasti omistajaksi ja pj:ksi saadaan osaavampi kaveri. Kaikki kunnia silti Hjallikselle sydämestään Jokereille. Mäkin muuten oon sitä mieltä, että Jokereiden olisi pitänyt voittaa vuoden 1983 finaalit.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Sitten kun Hjallis myy Jokerit, niin toivottavasti omistajaksi ja pj:ksi saadaan osaavampi kaveri.
Hjallishan ei Jokereita voi myydä, kun ei siitä omistakaan kuin pienen osan. Suurin yksittäinen omistaja on ollut jo pitkään SanomaWSOY.
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äh, kauden alussa olin vielä innoissani tästä kaudesta, paikallisotteluita oli kerrankin sopiva määrä, että niihin ei pääsisi kyllästymään. Noh, yllättäen tämä SM-liigan uusin tyhmä idea pilasi sitten senkin ilon...
 

SatanicBunny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Narrin paluu
Hetken aikaa saatte tavoitella näitä. Kutsutaan perinteiksi.

Ymmärrän jos eilisen tappion jälkeen on huono fiilis, mutta en koskaan ole tahjunnut tätä HIFK-fanien vaahtoamista "perinteistä".

Erityisen omitusta myös siksi, etä suurin osa tuosta linkittämäsi videon kuvamateriaalista on ajalta, jolloin Jokeritkin on ollut olemassa eikä siis ole millään tavalla HIFK:lle "uniikkia" perinnettä. Samanlaisia videoita löytyy seurasta kuin seurasta: kuvia vanhoista hyvistä pelaajista, voitoista, ja mestaruuksista, Hartwallilla pyörii vastaava historiikkivideo aina ennen pelin alkua.

HIFK okli mukana sm-sarjasta sen perustamisesta lähtien 1927, voitti pronssia kahdesti (55 ja 59), mutta ensimmäisen mestaruuden vasta 1969, neljä vuotta ennen Jokereiden ensimmäistä mestaruutta. Jokereilta kesti liigaansa nousemisen jälkeen neljä vuotta saavuttaa ensimmäinen mestaruus, siinä missä HIFK:lta samaan tuhraantui vaivaiset 42 vuotta.

Joten, mitä niin erityistä mahtuu kahteen pronssimitaliin vuosien 1927-1967 välillä, jota te siellä nordenskiöldinkadulla ylpeästi nimitätte perinteiksi ja jota me saamme vielä odottaa? Missä on se erityinen "HIFK-perinne", muuta kuin siinä, että matseissa kuulutukset ovat edelleen suomeksi ja ruotsiksi?

Jokereilla ja HIFK:lla on yhtä monta mestaruutta, jokereilla on pari hopeaa enemmän ja HIFK:lta puolestaan löytyy kasapäin enemmän pronssia. Kaikenkaikkiaan kaksi varsin tasavahvaa kilpailijaa siis. Juuri siitä syystä HIFK on äärimmäisen kunnioitettava vastus, mutta fakta on, että molemmat seurat alkoivat todenteolla tekemään tulosta 60/70-lukujen taitteessa (vaikkakin jokerit vajosi myöhemmin syvemmälle), joten moinen "meidän joukkue on vahempi kuin teidän joukkue" -egoilu ei juuri palvele mitään tarkoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Juuri siitä syystä HIFK on äärimmäisen kunnioitettava vastus, mutta fakta on, että molemmat seurat alkoivat todenteolla tekemään tulosta 60/70-lukujen taitteessa (vaikkakin jokerit vajosi myöhemmin syvemmälle), joten moinen "meidän joukkue on vahempi kuin teidän joukkue" -egoilu ei juuri palvele mitään tarkoitusta.

Tuohon kun vielä lisää sen, että linkittäjä ei varmasti ole noista "perinneajoista" nähnyt itse mitään, vaan taitaa olla ainoat omassa muistissa olevat perinnekuvat enemmäkin 2000-luvulta.
 

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
http://www.toolonvesa.com/seura/historia.html

"Jääkiekon Töölön Vesa otti ohjelmaansa 1940-luvun puolivälissä ja heti ensimmäisellä kaudellaan joukkue voitti Helsingin piirin mestaruuden."

Joo ei meilläpäin perinteistä tiedetä. Toi slogani on jullien täsmäase meitä stadin syöpäläisiä vastaan.
Itse Vesahan on IFK:ta vaivaiset 10v nuorempi.

Itse koen Vesan vahvasti Jokereiden omaan historiikkiin. Vain omistaja ja nimi vaihtui ja homma alkoi mennä ammattimaisemmaksi, enkä tarkota Hjallista vaan A. Mäkistä (r.i.p.)

-Linkki vie Töölön Vesan historiaan käsittelevään nettisivulle.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
HIFK:n jääkiekkojaosto perustettiin vasta niinkin myöhään kuin 1945, SM-sarjaan se nousi kaudelle 49-50. Ensimmäiset mitalit tuli 1955 ja 1959 (pronssia molemmat). Pari kertaa 60-luvulla haki vauhtia Suomi-sarjasta, jonka jälkeen on pelannut korkeimmalla sarjatasolla kaudesta 67-68 lähtien.
Näitä kuuluisia perinteitä on esim. tamperelaisilla huomattavasti enemmän aina SM-sarjan perustamisesta lähtien, mutta manselaisten ei tarvitse niistä melua pitää.
Toki HIFK urheiluseurana on perustettu jo v.1897, mutta jääkiekon kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Nyky-IFK:n synty ajoittuu vuoteen 1967 ja uusintaottelun voittoon Töölön Vesasta. Sitä ennen toiminta oli ollut enemmän tai vähemmän harrastelua.
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Sen kummemmin ei kiinnosta vääntää kättä perinteistä, mutta onhan IFK Suomessa perinteinen seura. Pulju perustettu 1800-luvulla ja säätävät useampaakin lajia. Esim taklaus- ja yleensäkin kontaktipelin toi Brewer ja IFK Suomeen. Kyllähän HIFK aikoinaan pelasi aivan omalla tavallaan ja loi maineensa veemäisenä herraseurana. HIFK on iso osa suomalaista kiekkohistoriaa ja onhan noita vanhoja juttuja mukava jälkikäteen lueskella tai muistella. Itseäni ei ole kiinnostanut moneen moneen vuoteen jankata, kumpiko on perinteikkäämpi jne. Mutta jos väittää, että IFK:lla ei ole vahvaa identiteettiä ja perinteitä niin on minusta aika väärässä. Onhan IFK:lla kumminkin se selvin imago/brändi mitä suomalaisessa lätkässä on nähty. Nykyseura on sitten mitä on ja jokaiselta löytyy mielipiteensä, mutta se ei historiaa muuta. Kaikki nuo imagojutut menivät vain päin peetä, kun Frank ja Matikainen alkoivat jauhaa brändistä. Sen jälkeen koko alkuperäinen kanadalainen voittamisen kiima, fyysisyys, persoonat(Hakki,Lalli jne) hautautuivat ja alettiin vain keskittymään muuhun kuin menestykseen. Kiitos tästä Pentille ja Frankille ja muille dinoille. Onneksi HIFK on muuttunut parin viime kauden aikana ja paluu juurille on tapahtumassa. Omistuspohjassa ja toimistolla on ainakin oikealla tavalla sitä perinteistä IFK:ta, suomenruotsalaisuutta, halua pelata fyysisesti mutta ennenkaikkea voittaa. Ja sitä ylimielisyyttäkin :).
 
Viimeksi muokattu:

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
jos väittää, että IFK:lla ei ole vahvaa identiteettiä ja perinteitä niin on minusta aika väärässä.

Ei täällä ketään sitä väitä, itse tunnustan ifkin historian. Yleinen kanta julleilla vain on että narrit on repästy 90-luvulla harkimon lompakosta, ottamatta selvää esim. Aimosta, Tumbasta, Hiiroksesta etc..

Mutta hienoa että kuittailua löytyy, sehän on tän jutun suola!
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Ei täällä ketään sitä väitä, itse tunnustan ifkin historian. Yleinen kanta julleilla vain on että narrit on repästy 90-luvulla harkimon lompakosta, ottamatta selvää esim. Aimosta, Tumbasta, Hiiroksesta etc..

Niin yleinen kanta ehkä jossain maalla tai koulujen pihoissa. Ehkä Jokereiden perinteiden vaalimisen ongelma onkin siinä, ettei moniakaan kiinnosta ne Aimot ja Tumbat kun valtaosa menestyksestä tuli 90-luvulla yhdessä rysäyksessä. Sillä tavalla esim IFK:lla on ollut helpompaa, kun se on voittanut mestaruuksia ja mitaleja useammilla vuosikymmenillä. Ja ollut ylipäänsä seurattu suurseura jo jostain 60-luvulta. Jokereissa toiminta oli pitkään niin pienempää ja sitten kun rysähti niin Jokereista muistetaan vaan Harkimon lompakko ja Temet ja Keket. Toki HC-porukka tietää aina paremmin, mutta suurelle joukolle...

Sturm kirjoitti:
Mutta hienoa että kuittailua löytyy, sehän on tän jutun suola!

Tämä on toki totta! Varsinkin hyvä kuittailu.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Sillä tavalla esim IFK:lla on ollut helpompaa, kun se on voittanut mestaruuksia ja mitaleja useammilla vuosikymmenillä. Ja ollut ylipäänsä seurattu suurseura jo jostain 60-luvulta.
Seurattu suurseura IFK:sta tuli kaudella 68-69, sitä ennen se oli vain yksi SM-sarjan hissijoukkueista. Muistan itse hyvin, kun IFK pelasi sen aikaista Ahearne-cupia ja voitti ruotsalaisia ja tsekkoslovakialaisia suurseuroja mennen tullen. Se oli ainutlaatuista suomalaisjoukkueelta siihen aikaan, ja IFK:sta tuli tunnettu ympäri Suomen.
IFK on voittanut mestaruuksia ja mitaleita 60-,70-,80- ja 90 luvuilla, Jokerit mestaruuksia 70-,90- ja 2000-luvuilla ja mitaleita (hoppee) 80-luvulla. Aika samanarvoisilta näyttää luettelot siinä mielessä.
Perinteet ja identiteetti ovat kaksi eri asiaa, joita kumpiakaan en ainakaan minä väitä IFK:lta puuttuvan. Niitä perinteitä on vaan kaikilla joukkueilla ja seuroilla. Toisilla ne on vaan niin omia juttuja, ettei olla pidetty tarpeellisena niitä jatkuvasti korostaa. Mutta IFK:lla tarve "brändin" korostukseen tulikin näillä laihoilla vuosilla, kun mitalisade ei ollut kovin sakeaa.

Vuosi 1967 oli hyvä vuosi helsinkiläiselle kiekolle: IFK nousi SM-sarjaan ja Jokerit perustettiin. Siitä se kaikki on alkanut, ja taistelu jatkuu toivottavasti loputtomiin:-)
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saman leirin edustaja, Siim72, linkitti tähän mielenkiintoiseen ketjuun videon. Minäpä linkitän kaksi, koska tekevät mielestäni paremmin oikeutta aiheelle. Nämä on kausien päätteeksi tehtaillut eräs Jatkoaika-kirjoittaja, ja ovat mielestäni huomionarvoisia ammattimaisen tasonsa puolesta. Vaikea sanoa kuka näitä Jokerileirissä haluaa vapaaehtoisesti katsoa, mutta menkööt sitten vaikka lähetystyöstä.

Teknisesti korkeatasoisempi: Kausi 09-10

Ei juurikaan jää fiilistelyarvossa: Kausi 08-09 (itse video alkaa yhden minuutin kohdalla, puskuroinnin jälkeen)
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Ihan jees maalikimaroita. Vastavuoroisesti voisit laittaa myös pari viime kevään " Always look on the bright side of the life"-osaston linkkiä vaikkapa niistä hienoista hetkistä HPK:n kanssa!?
 

MiksuMan

Jäsen
Eilinen ja tämän päivän derbyssä ifk pelaajat ja fanit ovat näyttäneet itsestään sellaisen puolen, että kyllä mielipide julleista muuttuu kerta heitolla.
Rasittavia apinoita, jotka hakkaa, itkee ja filmaa.

Hyvönen on juuri sopiva pelaaja tuohon porukkaa. Itsekäs jätkä, joka pelaa vain omaa pussiin ja haluaa tehdä vain maaleja - ei joukkueelle vaan itselle.

Eikö joku voisi antaa banaanin Söderhölmille ja Järventielle. Kankaanperälle kaksi, ja ne pitää olla kuorittu.

HATA IFK! ;)

Koska Helsingissä on Suomen suurin, kaunein ja mahtavin joukkue - JOKERIT, niin en ymmärrä miten joku pystyy kannattamaan ifk:ta..


On Vain Jokerit!
 

Masentaja

Jäsen
Mitä ifk merkitsee? Paskakasaa, ällöttävää, ylimielistä, itsekästä, sisäänpäinkääntynyttä kusipäälaumaa. Tämä siitä asti kun aloin jääkiekosta jotakin ymmärtämään. Yhden kauden olen seurannut jullien pelejä kun oli ilmaiset kausarit, ja kyllä siellä näki niitä tyypillisiä jullikannattajia ihan tarpeeksi. Hiukan myös eilen tuli myötähäpeän tunnetta kun parkkihallissa joku julli tuli peliin pelipaita päällä missä luki että "Stadin ifk". ai vittu mikä läppä... ei mulla muuta.
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
iiefkåå ja rkp, jotenkin samassa kategoriassa, mutta uskollisille kannattajille pisteet. faneilla jostain kumman syystä egoa löytyy edelleen, vaikka ei oo ollu finaaleissakaan kertaakaan 2000-luvulla (historiaa toki löytyy). ja jotenkin toi stadi-läppäkin tökkii ja pahasti..

"Hejsan bönder, vi är IFK hej" ja kaikki muutkin ruotsinkieliset kannatuslaulut on semisti noloja ja niitä kuullessa tulee aika vahva myötähäpeä. Kaveripiirissä ja perheessä on enemmistö kyseisen seuran kannattajia, johtuen varmaankin siitä että oon kotoisin Helsingsitä ja puoliksi hurri itekin, mutta ei koskaan edes pienenä poikana käynyt mielessäkään kannattaa hifkiä.

Helsingin ainoa jäähalli ja vain yksi jengi stadista, väsynyttä läppää, paras voittakoon!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös