Itse koko nuoruuteni kantakaupungissa viettäessäni en kyllä rehellisesti nähnyt pahemmin eroa pääkaupunkiseudun asukkaiden kesken.
Tämähän menee taas "ohi aiheen", mutta menköön...
Mitähän "eroa" nillä nyt sitten voisi muka olla? Helsinkihän koostuu kantakaupungista ja satelliittialueista, niinkuin kaikki muutkin maailman pääkaupungit. Tottakai Vesalalla ja Westendillä on eroa, mutta se johtuu ihan muista jutuista, kuin kuntarajoista.
Itse ulkomailla asuneena hämmästelen aina sitä, että ihmiset eivät tajua mitä koko käsite tarkoittaa, vaan puhuvat Espoosta tai Vantaasta "kaupunkeina"? Lontoohan on hyvä esimerkki kaupungista, jossa asuu alle 200.000 ihmistä, mutta sen ympärillä on 30? Espoota ja Vantaata... hallinnollisia "itsenäisiä" yksiköitä, joissa asuu yhteensä miljoonia ihmisiä. Nehän ovat vain esikaupunkeja. Samoin Nacka ja Solna Tukholmassa... ei niillä mitään itsenäistä identiteettiä ole, eikä pidäkään olla. Paitsi ehkä kaupungilla töissä olevien byrokraattien ja virkamiesten mielestä.
Pk-seudun kuntien itsenäisyys ja lapsellinen kotiinpäinvetäminen on maksanut veronmaksajille yhteensä varmaan satoja miljardeja. Ei se kyllä mun mielestä ketään palvele, että yksi kaupunki on keinotekoisesti jaettu neljään osaan.
Vantaa, eli Helsingin mlk:han kuuluu jo ihan historiallisesti Helsinkiin. Helsingin Maalaiskunnan keskus oli aikoinaan Malmi. Espoollahan on kauppalana vähän erilainen historia, mutta kyllä mä Tapiolassa asuessani koin olevani paljon enemmän "Helsingissä", kuin silloin kun asuin opiskeluaikana Pihlajamäessä Liusketiellä. Tapiolassa melkein kaikki kaverit olivat Helsingistä kotoisin... ainakin vanhempien kautta, Pihlajamäessä 99% jengistä oli landelta, joka oli kyllä ihan hauskaa sekin. :-) Samoin jos katsotaan esim. Kalliossa asuvaa porukkaa, niin aivan helvetin suuri osa on maalta tulleita opiskelijoita. Jossain Espoon Haukilahdessa asuu sataprosenttisen varmasti enemmän syntyperäisiä Helsinkiläisiä.
No joo. Siinä olen samaa mieltä, että "Stadi" on kantakaupunki (ja EHKÄ Laru ja Munkka, rimaa hipoen), ja loput ovat vaan lähiöitä. Ja koko pk-seutu jakautuu mulle enemmänkin itä-länsi-akselilla kahtia, Hämeenlinnanväylän molemmin puolin. En mä ainakaan Stadilaisena ole koskaan voinut käsittää, mitä ideaa on "Espoolaisuudessa", vaikka siellä yli 10 vuotta asuinkin. Paikkana loistava, mutta kaupunkina täysin absurdi. ;) Mutta tottakai jos on siellä kasvanut, niin sitä voi olla "Tapiolalainen" tai "Olarilainen"... samalla tavalla kun voi olla "Kannelmäkeläinen" tai "Myyrmäkeläinen".
Itse en ole koskaan paljon perustanut mistään kotiseutuhommasta... se on juuri sitä pikkukaupungin nurkkakuntaisuutta, jota ei pk-seudulla niin paljon (onneksi) ole. Sehän juuri erottaa Helsingin muista kapungeista ja tuo mukanaan suvaitsevaisen, rennon ilmapiirin ja henkisen vapauden. Isoäidin mielestä muuten ainostaan maalaiset puhuivat slangia... joka onkin Kallion, Sörnäisten ja Hermannin maalta muuttaneiden työläisten kehittämä murre. Joten ei tämä kaupunkilaisuus ja "Stadilaisuus" nyt niin vanha ja perinteikäs juttu vielä ole, vaikka isoisä olisi sattunut "Valkan kundeja" olemaankin... ainakin jos historiallisesta perspektiivistä hommaa tarkastellaan. Kaikkein junteinta hommaa on muuten jollain osoitteella brassaileminen... tyyliin "mä en suostu asuun muualla kuin Eirassa". Yleensä asialla ovatkin landelta muuttaneet vuokralaiset, venäläiset maksulliset naiset... tai sitten Stadilaiset pumpulissa kasvaneet "pappa betalar" kermaperseet, jotka eivät ole tehneet elämässään päivääkään rehellisiä töitä.
PS: HIFK:n matsien jälkeen olen huomannut, että ruuhkat on aina paljon pahemmat Tukholmankadun, Paciuksenkadun ja Munkan/Espoon suuntaan, mutta ei niinkään Itäsuuntaan. Voisikohan kenties johtua siitä, että aika monet Helsingissä syntyneet suurten ikäluokkien edustajat (ja IFK:n vanhat kannattajat) asuvat nykyään Espoossa? Siellähän se Hagmankin asuu. ;)
Viimeksi muokattu: