Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 648 491
  • 5 557

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se olisikin jotain, Sami Heleniuksen ja George Laraquen nyrkkihippa Tove Janssonin kuvittamana.
Joo, samalle idelle nauroin itsekin. Olisi melkein oman ketjun arvoinen idea miettiä henkilökuvaa ja kuvittajaa. Miten olisi, jos vaikka Jarla kuvittaisi Timo Soinin muistelmat?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
On, joskus 2000-luvun puolivälissä tuli tyylikäs painos, jossa Janssonin kuvitus ja Juvan suomennos. Itse löysin teoksen vähän aikaa sitten uutena divarista, mikä oli varsin hyvä, koska tuoreet painokset Hobitistahan on noilla leffajuliste-kansilla, mikä on hieman huvittaa ottaen huomioon Tolkienin perikunnan nihkeän suhtautumisen leffoihin. Ja Hobitin leffaversioidenhan kohdalla mentiin siihen, että en uskoisi, että itse Tolkienkaan niistä kovin innoissaan olisi.

Vaikka osa Tove Janssonin kuvituksesta Lohikäärmevuoressa on hiukan "hämmentäviä" - kuten Klonkku - niin toisaalta niissä on kiehtovaa ja miellyttävää tunnelmaa, joten pitääkin koettaa etsiä kyseisen painoksen teos myös omiin kokolmiini Lohikäärmevuoren ja Hobitti eli sinne ja takaisin rinnalle. Onneksi ehdin ostaa oman Hobittini ennen hobitti-buumin alkua, joten se on kansia myöten Tolkienin kuvittama. Nämä leffajuliste-kannet ovat jollain tapaa teosta halveeravia, edellinen toteamus sopii poikkeuksia lukuunottamatta liki kaikkiin teoksiin joiden kansissa on käytetty kuvituksena otoksia leffasta tai leffan henkilöhahmoja. Poikkeuksia ovat sitten teokset joiden kuvituksessa on taiteellisesti mukailtu leffan maisemaa tai esim. leffajulistetta.

vlad.
 

Jotva

Jäsen
Jari Tervon Esikoinen tuli saatettua loppuun.

Sain ko. kirjan viime jouluna lahjaksi ja nyt piti lukea alta pois, kun uutta lukemista varmaan taas kohta pukkaa. Jotenkin tuon kirjan lukeminen, tai oikeastaan aloittaminen, otti aikansa ja moni muu kirja kiilasi lukulistalla edelle.
 

nikozwan

Jäsen
Romaaneja tulee luettue melko harvakseltaan, lähinnä kesällä. Uuden Stephen Kingin "Revival" lukaisin tuossa hiljattain, oli pieni pettymys vanhan herran viime aikaisen hyvän formin huomioonottaen. Sen perään luin Peter Bergenin "Manhunt"-kirjan, joka kertoo Osama Bin-Ladenin jahdista ja kuolemasta. Mukaansatempaavasti kirjoitettu ja mielenkiintoinen. Kirjoittaja oli itsekin tavannu Osaman pari kertaa ennen 9/11:ä ja tiesi selvästi mistä puhui. Jenkkiväritteinen kirja toki oli, mutta jos aihe kiinnostaa, kannattaa tutustua.

Nyt iPadin ruudulla silmiä kärventelee Anthony Beevorin kekseliäästi nimetty The Second World War. Sen sisältöön en ota vielä kantaa kun takana on vajaat 100 sivua. Aiheena toinen maailmansota on toki niin loppuunkaluttu, että vastaan tuskin tulee mitään maata mullistavaa.http://en.wikipedia.org/wiki/The_Second_World_War_(book)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hannu Lauerma: Hyvän kääntöpuoli.

Lauerma on varmasti ainakin osalle suomalaisia tuttu asiantuntija television uutis- ja ajankohtaislähetyksiä. Hän on lääketieteen tohtori, psykiatrian ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti ja usein juuri oikeuspsykiatrian erikoislääkärin ominaisuudessa hän nousee ajoittain esille mediassa - silloin kun jotain ihmismieliä "puistattavaa" on tapahtunut, silloin kun halutaan mielipidettä tai asiantuntijatietoa ihmiseltä, joka on nähnyt ihmismielen "pahan" puolen.

Lauerman teos Hyvän kääntöpuoli on yllättävänkin mielenkiintoinen kirjoituskokoelma pahuudesta ja siihen liittyvistä myyteistä. Tämän ohella Lauermalla on painavaa sanottavaa uskomushoidoista - joita käsitellään tiukan kriittiseen (ja jopa tuomitsevaan) sävyyn, viihteellistyneestä tiedonvälityksestä, suomalaisesta rangaistuskäytännöstä ja monenlaisesta humpuukista ynnä lööperistä.

Kirjansivuilta löytyy runsaasti mielenkiintoista (aiheeseen tavalla tai toisella) liittyvää faktaa ja aineistoa, osasta teemoja olisin lukenut mielelläni pidempäänkin - kokoneisen teoksen verran - mutta aihepiirin käsittelytapa tietty rajaa teemat lyhyehköiksi kirjoituksiksi. Erityisen mielenkiintoinen oli kirjoitus Avuttomia tappamassa, jossa liikuttiin lääkäreiden (hoitohenkilökunnan) suorittamista murhista aina sotavankien kohtelun kautta ali-ihmisinä pidettyjen tappamiseen.

Mielenkiintoinen detalji on myös seuraava:

"Suomalainen mies, joka on varttunut kolmekymmentävuotiaaksi, voi odottaa elävänsä keskimäärin vielä neljänkymmenenseitsemän vuoden ajan. Kerran vankilassa olleen suomalaisen odotettavissa oleva elinikä taas on kokonaisuudessaan neljäkymmentäseitsemän vuotta."

Niin, että kannattaa pysyä kaidalla tiellä!

vlad.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt iPadin ruudulla silmiä kärventelee Anthony Beevorin kekseliäästi nimetty The Second World War. Sen sisältöön en ota vielä kantaa kun takana on vajaat 100 sivua. Aiheena toinen maailmansota on toki niin loppuunkaluttu, että vastaan tuskin tulee mitään maata mullistavaa.

On tuossa Beevorin kirjassa paljon uutta. Sotatapahtumat ehkä ei ole maata mullistavaa, mutta osapuolten johtajien, kenraalien jne. taustalla toiminnat avaavat taistelujen kulkua mielestäni hyvin.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Theoren Fleury : Kovaa peliä

Paras lätkäkirja jonka olen tähän asti lukenut. Rehellistä ja rankkaa tekstiä pieneltä suurelta mieheltä. Aivan vitunmoinen säätäjä tuo hemmo on aikoinaan ollut, mutta arvostan kiekkoilijana kovasti. Hienoa, että sai menneisyyden asioita selvittettyä ja päätään korjattua.

Philip Norman : John Lennon

Kohta aloitan tämän 800-sivuisen möhkäleen lukemisen. Jonathan Gouldin Cant Buy Me Loven olen lukenut jo aikoja sitten ja pidin siitä kovasti. Lennon on ehdottomasti yksi suurista, joten odotan tuolta kirjaltakin melko paljon. Kohta on aikaa lukea ja syödä.

PS. Teemu - kirja oli muuten iso kasa paskaa verrattuna tuohon Theon elämäkertaan.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Viimeksi olen lukenut Jo Nesbo: Isänsä poika, Johan Theorin: Sankta Psyko, Camilla Läckeberg: Jääprinsessa, Ville Haapasalo: Et kuitenkaan usko (Röyhkä joo).

Kaksi ensin mainittua vahvoja skandinaavisia teoksia. Molemmat alkavat olla suuria suosikkejani. Sankta Psyko loppui mielestäni vähän kesken, joten tekisiköhän Theorin siihen jatkoa joskus. Hänen Öölanti sarjansa on saanut aikoja sitten 4. osan, mutta syystä tai toisesta suomennos siitä viipyy ja viipyy. Sankta Psykossa oli piristävää se, että päähahmo ei ollut ajatuksiltaan mitenkään täydellisyyden perikuva. Ja muutenkin hahmot tuntuvat normaalia todellisemmilta. Tämä on vähän häirinnyt eri kirjailijoiden päähahmoissa, kun nämä tahtovat olla vähän turhan täydellisiä moraaliltaan ja sisäisissäkin ajatuksissaan, omaamatta yhtään mitään negatiivista tai pahaa sisällään. Täten ne eivät tunnu aina kovin inmihillisiltäkään. Toki jotain perussäröä niihin yritetään laittaa.

Nesbon teos oli vahvaa jatkoa edellisiin teoksiin. Tämä ei ole Harry Hole sarjaan kuuluva teos ja sikäli jopa piristävä Kukkulan kuninkaan tapaan. Läckbergin debyytti oli vähän valju ja hän on myöhemmissä teoksissaan selvästi kehittynyt tästä. Haapasalon kirja oli mielenkiintoinen niinkuin tässäkin ketjussa usein on mainittu.

Onpa muuten hankala saada sitä Kingin Tukikohtaa käsiin, jos yrittää kirjastosta sen saada, kun siellä käy. En jaksa varailla.. saa sitten kun saa. Toistaiseksi olen löytänyt paskassa kunnossa olleen ilmeisesti kakkososan, koska se alkoi jostakin 400+ sivulta alussa. Missään kaupassakaan en ole nähnyt kirjana, enkä pokkarina.

Tällä hetkellä on menossa hammereiden esikoisteos: Saastat.. Ei ole oikein tempaissut mukaan alussa. Tuo Fleuryn kirja ja se Jokisipilän punakone/vaahteralehti teos pitää saada kyllä hankittua/lainattua kevään mittaan.
 

axe

Jäsen
Eilen päättelin Kingin uusimman nimeltä Revival. Ihan ok, mutta ite tykkään enemmän niistä ukon megalomaanisemmista jutuista kuin näistä "vain tarinoista". Tosin Joylandista tykkäsin paljon. Ja toki tämäkin oli varsin lukukelpoinen ja tempoili hyvin mukaansa. Pistinpä samantien ennakkotilaten Kindleeni kesäkuussa ilmestyvän seuraavan uutuuden.

Pitkään aikaan en tähän ole mitään kirjoittanutkaan ja paljon on kirjoja tullut ja mennyt, mutta mainittakoon pari erikseen. Tales of a First-Round Nothing on Canadiensin 1995 ykköskierroksella (8th overall) varaaman Terry Ryanin hyvin erilainen tarina hyvin erilaisesta jääkiekkourasta. Erinomaisen hauska teos, lyhyesti mukana myös Tapparassa nyt vaikuttava Josh "Juice" Green. Lisäksi ulkomaanreissussa oli mukana alepokkarikorista mukaan tarttunut Pahojen miesten seura, Matti Laineen romaani ex-lätkämolarista joka seikkailee rikosten ja jääkiekonkin maailmassa. Oli positiivinen yllätys. Ilmeisesti tämän päähenkilön Elias Vitikan kuulumisia on ainakin yhden jatko-osankin verran.

Lenkkiseurana äänikirjana on pitkän syksyn ajan ollut Tuulen viemää. Huikea teos sekin. Kai se Scarlettin ja Rhettin romanssintapainenkin on ihan kiva, mutta pääasiahan tässä on silti se 1800-luvun puolivälin jälkeinen Amerikka sisällisotineen, orjakysymyksineen ja naisen asemineen. Näin minä historiani haluan enkä kuivina asiateoksina, sama kuin Suomi-historiaa Pohjantähti-trilogiasta.

Jouluna tuli käytyä New Yorkissa ja siellä kirjakauppa Strandissa. Oli kyllä melkoinen aarreaitta! Joskus voisi tehdä reissun NYCiin tyhjän matkalaukun kanssa ja käydä Strandissa kaivamassa aarteita (toki niitä voi tilatakin, mutta eihän se nyt ole sama asia). Nyt ei ihan hirveesti viittinyt ottaa lisäkamaa kantoon, niin rajoitin kolmeen kirjaan. Kymmenistä Elvis-kirjoista (yksi harrastuksistani) valikoitui joku E:n ja Colonel Parkerin väliseen suhteeseen keskittyvä teos. Joku lätkäkirjakin oli hakusessa, mutta itse asiassa jääkiekko-osasto oli pettymys, kun oli varmaan alle tusina eri nimikettä hyllyssä, kun jostain baseballista oli suurinpiirtein tusinan verran hyllykilometrejä. Jeremy Roenickin J.R. oli toiveissa, kun sitä ei löydy Kindlelle, ja itse asiassa jälkikäteen verkkosivuhaun perusteella sen olisi pitänyt siellä ollakin mutta ei näkynyt eikä tajunnut kysyä, niin tyydyin sitten johonkin Mark Messieriin. Itse asiassa noilla kahdella piti pärjätä, mutta tuli sitten vielä pakollisena heräteostona napattua mukaan joku 1980-luvun Sunset Stripin tukkaheviskenestä kertova ilmeisesti bändäriteos, jonka nimeä en muista. Sillä aloitetaan kuitenkin ihan kohta, kun tuonne sänkyyn kömmitään.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tuorein lukemani teos on historiikki Kakolan vankilasta, nimeltään Kakola. Kiinnostava kirja vankilan historiasta ja siellä olleiden hurjien poikien vaiheista. Karua oli ennen vanhaan, kun jopa yli 80-vuotiaita ukkoja raijattiin linnaan hilut kintuissa istumaan 9 vuoden kuritushuonetuomiota jostain pikku varkaudesta. Moni tuonne päivänsä päätti, ja osa vietiin teloitettavaksikin. Viimeinen teloitettu siviilivanki Kirves-Koljonen himomurhasi lapsiperheen ja sai siitä hyvästä päättää päivänsä Kärsämäen sorakuopilla 1943, seuranaan muutama desantti.

Yllättävän paljon myös nussittiin miestä perseeseen Kakolan historian aikana, varhaisvuosista alkaen. Ennen vanhaan vankilassa oli jopa 50-60 hengen yhteissellejä, joissa nukuttiin ja myös pantiin tulokkaita, varsinkin nuoria teinipoikavankeja hanuriin. Saattoi siinä rytäkässä tulla mieleen, että ei olisi pitänyt tehdä pikku näpistystä josta heilahti 4-6 vuotta Kakolaa. Osa antoi persettä vapaaehtoisestikin tupakkapalkalla myöhemmin.

Moderneinakin aikoina Kakolassa mentiin lauantaisin yhteissaunaan, jossa ei ollut vartijoita. Tuolla sitten sattui kaikenlaista jännittävää. Välillä joku "liukastui" eli pahoinpideltiin tai lähes tapettiin, seksiäkin harrastettiin ja osa raiskattiin samalla kun "Kakolan kunkut" jopa grillasivat makkaraa lauteilla. Välillä selliosastoilla yritettiin räjäyttää kilpakumppania vessaan tai laitettiin tämän raiskaamisesta palkkio.

Kovia miehiä on tuolla istunut. Reka Hammar, Jammu, Volvo-Markkanen, Kanaali-Koskinen... kyllä jäävät Kylmät Ringit ynnä muut kakkoseksi Kakolan ja sen historian rinnalla.

Suosittelen kirjaa kaikille suomalaisesta vankeudenhoitohistoriasta, Kakolan vaiheista ja vankien edesottamuksista kiinnostuneille, laadukas ja kattava teos ammattihistorioitsijoiden sujuvasti kirjoittamana.

Pitipä nostaa tämä ylös. Eli Mustan Nuolen tästä vinkistä tuli otettua kiinni ja hommattua ko. opus joululahjaksi paremmalle puoliskolle. Kiitosta ja kehuja satoi ja kirja meinasi lähteä myös jo anopin matkaan. Eli danke vielä vinkistä. Itsekin tuli tuo teos nopeasti selailtua läpi ja kehujensa arvoinen todellakin. Itse kun tässä Kakolanmäen alla asustelee, myös mielenkiintoinen katsaus ns. paikallishistoriaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Joululomalla tuli luettua viimein:

Brückler Bernd & Pakarinen Risto - Elämää KHL:ssä – Lätkää, lääkäreitä ja rahasäkkejä

Oli parempi kirja mitä enakkoon odotin. Tosin enpä juuri mitään ihmeitä odottanut. Ehkä ainoa ylläri oli se että Bryksi nyt mainitsi pari joukkuetoveriaan ihan nimeltä jotka ei tulleet toimeen keskenään. Mutta muutenhan toi kirja nyt vahvisti niitä juttuja joita on KHL:lästä ja sen menosta kuullut.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Itse en todellakaan jaksa lukea "raskasta" kirjallisuutta ennen kuin pistän nukkumaan, itse kun luen ainoastaan ennen nukkumaan menoa sängyssä. Haluan päästä päivän tapahtumista täysin eroon ja aivan toiseen maailmaan joten luen lähinnä fiktiivisiä kirjoja. Siitä onkin tullut kirous eli vaikka tiedän, että herätys on viiden tunnin päästä, minun pitää lukea vähintään ainakin tunti ennenkuin saan unen päästä kiinni, en osaa enää nukahtaa ilman lukemista.

Siksi luenkin fiktiivistä kaunokirjallisuutta niinkuin Stephen King, tieteiskirjallisuuden mestareita kaunokirjallisuuden alalta ala Dan Simmons, Alastair Reynolds, Vernor Vinge ja Iain M Banks. Jos tykkäät tieteis-kaunosta, lue ehdottomasti noiden neljän tuotoksia. Varsinkin Dan Simmonsin "Hyperion"-sarja on aivan loistava.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Siksi luenkin fiktiivistä kaunokirjallisuutta niinkuin Stephen King, tieteiskirjallisuuden mestareita kaunokirjallisuuden alalta ala Dan Simmons, Alastair Reynolds, Vernor Vinge ja Iain M Banks. Jos tykkäät tieteis-kaunosta, lue ehdottomasti noiden neljän tuotoksia. Varsinkin Dan Simmonsin "Hyperion"-sarja on aivan loistava.
Eikö Reynolds tai Vinge sitten ole raskasta kirjallisuutta? Kummaltakin olen muistaakseni yhden teoksen lukenut ja en voi kyllä sanoa, että lukukokemus olisi ollut millään tavalla kevyt. Sehän ei toki ole synonyymi huonolle, mutta meikäläiselle kevyttä luettavaa on esimerkiksi Ilkka Remeksen ja vastaavien kevyesti rullaavat teokset. Siitä olen ihan samaa mieltä, että Simmondsin Hyperion on loistava teos. Ehkäpä paras kirja, jonka olen kuunaan lukenut. Pidän siis samana kirjana sekä Hyperionia että Hyperionin tuhoa, vaikka ne kahdessa osassa onkin julkaistu. Jatko-osat Endymion ja Endymionin nousu ovat kokonaisuutena myös ihan hyvää luettavaa, mutta jää tasossa aika kauaksi Hyperionin tasosta. Tähän loppuun voisi melkein suositella Hannu Rajaniemen Kvanttivarasta, jos raskaampi scifi uppoaa. Oli sen verran tuhtia materiaalia, että se pyörii vieläkin keskeneräisenä jossain.

Viimeksi saatoin itse loppuun toimittaja Blaine Hardenin kirjoittaman Leiri 14, joka kertoo Shin Dong-hyukin (Wikissä enemmän tietoa) elämästä pohjoiskorealaisella vankileiri neljällätoista, jonka olemassaoloa valtion johto ei edelleenkään ole myöntänyt. Aiheensa puolesta kiinnostava, mutta sisällöltään jäi jonkin verran valjuksi, vaikka aika karuja asioita kirjassa tuodaan ilmi. Parhaimmillaan sen lukee yhdessä illassa läpi, joten mitään hirveän raskasta luettavaa kirja ei ole, ellei nyt tiettyjä paljastuksia sellaisena pidä.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Eikö Reynolds tai Vinge sitten ole raskasta kirjallisuutta? Kummaltakin olen muistaakseni yhden teoksen lukenut ja en voi kyllä sanoa, että lukukokemus olisi ollut millään tavalla kevyt.Siitä olen ihan samaa mieltä, että Simmondsin Hyperion on loistava teos.

No vaatiihan Reynolds tai esimerkiksi Vinge lukijaltaan todella paljon. Tarkoitin raskaalla kirjallisuudella esim. Tolstoita ynnä muita TODELLA raskaan luokan kirjailioita. Ja tuo Simmonsin kirjasarja kantaa nimeä "Hyperion". Siihen kuuluvat kaikki 4 kirjaa. Sitten puhutaan avaruusoopperasta.
 
Viimeksi muokattu:

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Rex Brownin Official Truth 101 Proof tuli kahlattua. Jätti aika ristiriitaisen olon. Rex oli kuitenkin SE jätkä Panterassa, jonka sanaan luottaisin eniten, mutta harmittavan itsekeskeisesti mennään tietyissä paikoissa.

E: Jos kirjoittaisin itse memoirin, olisi se varmasti itsekeskeisempi, joten annettakoon Rexille synninpäästö siinä.

Rokkielämästä kun kuitenkin kerrotaan, niin aivan ehdottomasti lukemisen arvoinen.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Ja tuo Simmonsin kirjasarja kantaa nimeä "Hyperion". Siihen kuuluvat kaikki 4 kirjaa. Sitten puhutaan avaruusoopperasta.
Niinhän se kantaa ja siihen kuuluu myös kolme novellia, joita en ole löytänyt luettavaksi. Tykkään sen takia jaotella Endymionin omaksi kokonaisuudekseen, kun siinä on sen verran siirrytty ajassa eteenpäin ja vanha uhka on vaihtunut uuteen. Onko Simmondsin muu tuotanto muuten kuinka tuttua? Kalin laulu on ainoa, minkä olen Hyperion-sarjan ulkopuolelta lukenut. eikä sekään kovin huono teos ollut.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Ensimmäinen kirja jonka luin D.Simmonsilta oli "Kesäyön Kauhu" (Summer of Night) ja se oli Kingin tyylistä kauhua. Siksi olinkin ihmeissäni kun katsoin mitä muuta Simmons on kirjoittanut. Parasta scifiä mitä on kirjoitettu imo luettuani kirjat. Vernor VInge, Alastair Reynolds ja Iain M Banks pääsevät aika lähelle, mutta silti Simmons on meikälle se ykkönen. Jos joku noista muista kirjailijoista on tuntematon Rattlehead, lue ihmeessä. Lupaan että tykkäät. Ja kerro ihmeessä jos itse tiedät muita loistavia nykyajan scifi-kirjailijoita, tiedän kyllä kaikki "vanhat".
 
Viimeksi muokattu:

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
Sain joululahjaksi Juha Rantasilan reilu vuosi sitten ilmestyneen muistelmateoksen Puolustaja. Muistelmateokselle tyypillisesti tämä entinen huippupakki ja nykyinen tunnettu juristi selittää asioita itselleen parhain päin. Silti mukana on terävää analyysiä mm. jääkiekon lieveilmiöistä ja niistä ongelmista, joita urheilu- ja siviiliuran yhdistämiseen liittyy.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä oon tosi laiska lukemaan, mutta oon ottanu tavaksi lukea kaikki Varekset. Nyt sain vihdoin alettu Cowboyn. Ilmestymisestä asti ollut hyllyssä ja nyt, kun yleensä ennen kesää ilmestyy taas uusi niin pitäisi tämä saada luettua. Reilun puolen välin yli nyt lukenut ja erittäinkin perinteinen Vares tuntuu olevan. Vanhalle fanille hyvää lukemista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Varekset...

Vareksesta tuli mieleen sitä huomattavasti laadukkaampi Varis, tarkemmin sanottuna ruotsalaisen Erik Axl Sundin palkitun trilogian ykkösosa Varistyttö, jonka juuri sain valmiiksi.

Helvetti, että on synkkää luettavaa. Ilmeisesti trilogian jatko-osat ovat iskeneet kovaa myös suomalaisiin, sillä Akateemisesta ei löytynyt ollenkaan, vaan kakkososa Unennukkuja oli myyty loppuun.

Sundin trilogiasta sen verran, että on verrattu Larssonin Millenium-trilogiaan. Olen itse sitä mieltä, etteivät ole ihan verrattavissa, hieman erityylisestä dekkarista kyse... mutta perhanan hyviä toki kummatkin...

millos me saadaan Suomessa tämän tason dekkaristi??

t. Vadelmavenepakolainen
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tällä hetkellä luen Albert Camus'n Sivullista kolmatta kertaa. Edelleen hyvä kirja ja antaa sopivasti ajattelun aihetta. Mersault on idolini. Maon elämänkerta piti jättää kesken kun alkoivat kiinalaiset nimet tulemaan ulos korvista.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Niinhän se kantaa ja siihen kuuluu myös kolme novellia, joita en ole löytänyt luettavaksi. Tykkään sen takia jaotella Endymionin omaksi kokonaisuudekseen, kun siinä on sen verran siirrytty ajassa eteenpäin ja vanha uhka on vaihtunut uuteen. Onko Simmondsin muu tuotanto muuten kuinka tuttua? Kalin laulu on ainoa, minkä olen Hyperion-sarjan ulkopuolelta lukenut. eikä sekään kovin huono teos ollut.
Simmonsin Droodin olen lukenut ja se oli hyvä. Ei ehkä iskenyt ihan yhtä paljon kuin Hyperion-saaga, kutta kuitenkin mielenkiintoista. Lähtökohtana siis faktaa ja fiktiota taitavasti sekoittava historiallinen romaani. Päähenkilö on kirjailija Wilkie Collins (yksi aikansa suurista, vaikkei nykyään niin tunnettu), joka alkaa epäilemään ystäväänsä Charles Dickensiä murhamieheksi. Muutama muukin Simmonsin kirja on hyllyssä, mutta niihin en ole vielä päässyt käsiksi valitettavasti. Pitänee korjata asia nyt kun muistui taas mieleen kuinka paljon olen pitänyt herran kirjoista tähän asti.

Tällä hetkellä luvussa on Hannu Rajamäen The Causal Angel, eli Kvanttivarkaan aloittaman trilogian viimeinen osa. Onhan se raskasta luettavaa, ja vaimolla on hauskaa kun luen välillä ääneen lauseita, joissa melkein joka toinen sana on hölynpölyosastoa. Vaatii lukijalta paljon, mutta toisaalta tulevaisuudenvisio on kyllä niin upeasti rakennettu, että eipä tuo minua haittaa. Henkilöhahmoissa voisi kyllä olla hitusen enemmän syvyyttä. Hienoa kuitenkin, että suomalainen kirjoittaa tämän tason scifiä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Tässä on viimeaikoina kovasti olleet tapeetilla nämä kiihkeät, karvaiset islamistiveitikat ympäri maailmaa, niin näiden innoittamana nappasin työn alle Saleem Shahzdad Syedin teoksen Kuoleman sisäpiiri-Terroristijohtajat Bin Ladenin jälkeen. Kirjan kirjoittaja on (oli) pakistanilainen journalisti, joka kirjoitti useisiin eri lehtiin juttuja pääasiassa Al-Quaidasta, Talebanista sekä näiden eri haaroista ja haastatteli useita näiden jäseniä ja johtajia. Vähän Osama Bin Ladenin murhan jälkeen ja vain vähän ennen em. kirjan julkaisua Shahzadin kidutettu ruumis ongittiin Punjabilaisesta kanaalista. Human Rights Watch sekä Amnesty ovat osoittaneet syyttävät sormensa Pakistanin (korruptoituneen) tiedustelupalvelun (ISI) suuntaan, joka luonnollisesti viittaa kintaalle ja leimaa panetteluksi moiset höpöhöpöpuheet.

Erittäin mielenkiintoiselta vaikuttaa. Itselleni avautunut mm. että ei se iso paha Osama sitten loppupeleissä ollutkaan se varsinainen The Don sielä AQ:n hallituksessa, vaan lähinnä rahoittaja ja julkinen "kuva", tohtori Ayman Al-Zawahirin ollessa todelliset aivot. Toisaalta, olisihan se pitänyt jo arvata, Osama kun on kuollut ja kuopattu mutta hyvä tohtori sen kun porskuttaa. Kirja on vielä kesken, mutta voin jo nyt kyllä suositella kaikille ketä ks. aihepiiri kiinnostaa.

*Linkitetty nimi vie kirjailijan Wikipedia-artikkeliin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös