Mainos

Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

• 693 032
  • 5 755
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilkka Remeksen uusin kirja Zeus tupsahti eteen ja luettavaksi. En ole vuosiin lukenut yhtään tämän kirjailijan teosta ja olisipa tämänkin voinut jättää väliin.

Taustatyöt on varmasti tehty huolella ja juonikin on ajankohtainen, mutta jotenkin tuli tunne, että kiireellä on pitänyt tämä kirja saada kauppoihin. Tapahtumia heitetään eteen vauhdilla ja mielestäni uskottavuus kärsii tuossa tempoilussa. Virheitäkin on oletetussa kiireessä jäänyt ainakin tähän ennakkopainokseen.
Samaa kirjaa on luettu. Viimeisen kahdenkymmenen ja vähän päälle vuoden olen Remestä lukenut, mutta viimeiset pari-kolme kirjaa on ollut laskujohdanteisia. Remeksellä on jo pitkään ollut jonkinlainen pakkomielle hyppiä romaaneissaan maanosasta toiseen, ja sen lisäksi viime vuosina päähenkilön henkilökohtaiset ongelmat ovat alkaneet viedä yhä enemmän tilaa varsinaisesta pääjuonesta.
Voisi tosiaan hengähdystauko olla paikallaan. Parhaimmillaan kuitenkin Remeksen romaanit ovat parasta lajissaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Jof

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luen Pablo Nerudan runokokoelmaa Maan ja meren aallot, jonka on suomentanut tänä vuonna kuollut Pentti Saaritsa. Se on julkaistu postuumisti suomentajan kuoleman jälkeen.
Luen runoja vain harvakseltaan. Ehkä pitäisi lukea enemmän, mutta usein runokirja osoittautuu pettymykseksi - tai sitten en vain tajua niiden hienoutta. Pablo Nerudan kokoelma ei ole pettymys, eikä se ole liian vaikeaselkoinenkaan, mutta ei liian yksinkertainenkaan.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Stephen Kingin kirja Myöhemmin tuli luettua. Ihan sujuvaa luettavaa, mutta ei mielestäni mikään Kingin klassikoksi menevä tarina. Jatkan Kingin kirjalla Mitä Enemmän Verta, jossa on neljä novellia. Ensimmäinen tarina alkaa myös nuoresta henkilöstä kuten Myöhemmin kirja.

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Itsellä meni tänä kesänä Kingin kirjoja lukien ja kuunnellen seuraavasti: Kuvun Alla, Billy Summers, Uinu uinu lemmikkini, Cujo, 22.11.63. Kesken on Ruususen uni äänikirjana ja Hohto pokkarina.

Tähän on vielä todettava, että fyysinen kirja ei ole enää minun juttuni. Ei ole koskaan saatavilla silloin kun minulla olisi aikaa lukea ja muutenkin hankala. Äänikirjat lenkillä/siivotessa jne. E-kirja esim sängyssä ennen nukkumaanmenoa eikä häiriinny puolisokaan kun ei tarvitse pitää valoja päällä.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Klassikkolistaltani kuuntelen nyt James Joycen Finnegan's Wakea. Aika paljon olen klassikoita lukenut/kuunnellut (myös pari Joycea) ja nyt on eka kertaa kirja, josta en tajua niin maar yhtään mitään. Oon käyny etukäteen lukemassa kappalesynopsiksiakin, mutta ei vaan pysty seuramaan narratiivia yhtään millään tasolla. Iso osa sanoista on keksittyjä/ei-englanninkielisiä ja ne mitkä ei ole on hemmetin hankalissa lauserakenteissa. Ja ne lauseet, jotka ymmärtää on joko päättömiä tai täysin irrallisia. Kieli on rikasta, mutta eipä tuosta muuta jää käteen. No, onpa 30 h kuunneltavaa työmatkoille. Ehkä lukien voisi paremmin pysyä mukana, mutta enpä taida tähän teokseen toista kertaa tarttua.

Edit: kävinpä vielä wikipediassa ja ilmeisesti kirjallisuuspiirit eivät ole 85 vuodessa oikein kunnolla vielä selvittäneet romaanin juonta, niin ehkäpä en ota tätä kovana kolhuna itsetunnolleni.
Noni, nyt on tämä kuunneltu. Jatkoi loppuun asti valitsemallaan linjalla, eli tarinasta en saanut edes vähän päästä kiinni mistään kohtaa. En voi kuitenkaan sanoa, etten sanaakaan ymmärtänyt, kun tähän kunnianarvoisaan kaunokirjallisuuden merkkiteokseen sisältyivät luettelot viikonpäivistä sekä numeroista 1-12 suurimmasta pienimpään. Suomeksi.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin täältä löytyy lainauksia kirjasta: Finnegans Wake Quotes by James Joyce Tuommoista tekstiä se oli alusta loppuun.

Viimeksi muokattu:

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Noni, nyt on tämä kuunneltu. Jatkoi loppuun asti valitsemallaan linjalla, eli tarinasta en saanut edes vähän päästä kiinni mistään kohtaa. En voi kuitenkaan sanoa, etten sanaakaan ymmärtänyt, kun tähän kunnianarvoisaan kaunokirjallisuuden merkkiteokseen sisältyivät luettelot viikonpäivistä sekä numeroista 1-12 suurimmasta pienimpään. Suomeksi.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin täältä löytyy lainauksia kirjasta: Finnegans Wake Quotes by James Joyce Tuommoista tekstiä se oli alusta loppuun.
Tähän ei nyt oikein pysty edes tykkäystä antamaan, pitäisi olla jokin muu reaktio. Iso peukku kuitekin sinnikkyydestä, itselle riitti noiden lainausten selailu. Laitetaan tuo lukulistan hännille, vähän ennen Karalahden ja Halmeen elämänkertoja.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Tähän ei nyt oikein pysty edes tykkäystä antamaan, pitäisi olla jokin muu reaktio. Iso peukku kuitekin sinnikkyydestä, itselle riitti noiden lainausten selailu. Laitetaan tuo lukulistan hännille, vähän ennen Karalahden ja Halmeen elämänkertoja.
Samalla linjalla, ei minun lukuhermo kestäisi. Onhan “bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonnerronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthurnuk!” sangen puhutteleva ja kaunis sana, keskeyttää kiusallisen hiljaisen hetken tai polveilevan keskustelun oivasti kun tuon täräyttää ilmoille. Liekö Joyce kirjoitellut puuta heinää partaansa naureskellen, että lukekaapa kulttuurikeijot tämä ja yrittäkää selvitellä mitä tässä haetaan.

Voranen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tomi Sallinen
Samalla linjalla, ei minun lukuhermo kestäisi. Onhan “bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonnerronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthurnuk!” sangen puhutteleva ja kaunis sana, keskeyttää kiusallisen hiljaisen hetken tai polveilevan keskustelun oivasti kun tuon täräyttää ilmoille. Liekö Joyce kirjoitellut puuta heinää partaansa naureskellen, että lukekaapa kulttuurikeijot tämä ja yrittäkää selvitellä mitä tässä haetaan.
“In the ignorance that implies the impression that knits knowledge that finds the nameform that whets the wits that convey contacts that sweeten sensation that drives desire that adheres to attachment that dogs death that bitches birth that entails the ensuance of existentiality.” -James Joyce, Finnegans Wake

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen sain loppuun Fredrik Backmanin Mies, joka rakasti järjestystä.

On hyvä kirja, joka nauratti ja välillä itketti. Oli hienoa löytää kirjasta myös jotakin itseen ja omaan elämäänsä sopivaa. Voi meitä kaikkia järjestyksen ja periaatteiden ihmisiä, jotka tomppeleiden kanssa elämässämme luovimme.

Jancky

Jäsen
Eilen sain loppuun Fredrik Backmanin Mies, joka rakasti järjestystä.

On hyvä kirja, joka nauratti ja välillä itketti. Oli hienoa löytää kirjasta myös jotakin itseen ja omaan elämäänsä sopivaa. Voi meitä kaikkia järjestyksen ja periaatteiden ihmisiä, jotka tomppeleiden kanssa elämässämme luovimme.
Backman on hieno kirjailija. Varaukseton suositus herran Kiekkokaupunki -trilogialle mikäli se ei kaikille ole tuttu

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Paloposti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat on julkaistu. Itse en ole näistä mitään lukenut, tulee muutenkin luettua tosi harvoin romaaneja. Mutta siitä lukuvinkkejä, eittämättä ovat hyviä kirjoja.

Ihan sattumalta olen tuon Hanna-Riikka Kuisman Korvaushoidon lukenut, osui silmään kirjaston uutuus-hyllyllä kesällä. Oli aivan loistava, ja suosittelen lämpimästi.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat on julkaistu. Itse en ole näistä mitään lukenut, tulee muutenkin luettua tosi harvoin romaaneja. Mutta siitä lukuvinkkejä, eittämättä ovat hyviä kirjoja.

Kaikki Tommi Kinnusen muut romaanit mulla on, mutta Kaarnaa ole vielä lukenut enkä hankkinut. Odotellaan pokkaripainosta. Suosittelen lukemaan ainakin Ei kertonut katuvansa.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Minulla on parasta aikaa meneillään 2 elämänkertaa, Heikki Silvennoisen ja Alpo Suhosen,
ihan mielenkiintoisia kirjoja molemmat, Alpon osalta olen tosin vasta ihan alussa,
Silvennoisen osalta olen jo Kummeli-ajassa.

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsellä luennassa Tommi P. Lankilan- Antiikin viimeinen keisari. Kirjassa tehdään matkaa antiikista aina varhaiskeskiajalle, 46 vuotta frankkien kuninkaana olleen Kaarle Suuren toimiessa keskushenkilönä. Tietoa ja historiaa, politiikkaa ja uskontoa. Mielenkiintoinen kirja.

Aloitin myös lukemaan Yuval Noah Hararin- Nexus, tietoverkon lyhyt historia. Erittäin ajankohtainen aihe, kirjoitustyyli taattua Hararia.

Elämänkerroista menossa, Erkko Meri, Gert Remmel- Perparin Hetemaj, selviytyjä. Tämä kirja on saanut todella hyvät arvostelut, itse ehtinyt ottaa vasta ensipuraisut. Odotukset ovat korkealla noiden arvostelujen vuoksi, mutta myös siksi että Perpa on aina ollut yksi suosikkipelaajistani. Ja hei, noin 300 pelia Serie A:ssa.

@Mäyräkoira tuossa ylempänä mainitsi, että hänellä on meneillään samaan aikaan kaksi elämänkertaa.

Tästä tulikin mieleen kertoa että oma lukutyylini on aina ollut sellainen, että luennassa on useampi kirja, yleensä 3-4 kirjaa. Vaikka kirja olisi niin sisällöltään kun kirjoitusasultaan 5/5, niin oma keskittymiseni ei tahdo millään riittää siihen että pystyisin lukemaan vain sitä yhtä kirjaa.

SM84

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues, KuKi HT
Minulla on parasta aikaa meneillään 2 elämänkertaa, Heikki Silvennoisen ja Alpo Suhosen,
ihan mielenkiintoisia kirjoja molemmat, Alpon osalta olen tosin vasta ihan alussa,
Silvennoisen osalta olen jo Kummeli-ajassa.
Tuon Silvennoisen kirjan luin itsekin vasta. Oli kyllä mielenkiintoinen kirja, varsinkin se aika ennen Kummelia kiinnosti ja ylipäänsä Kummelin ulkopuoliset jutut. Monessa on ehtinyt olla Heikki Silvennoinen mukana. Kummeli-ajat on jo dokumentoitu siihen Kummeli-kirjaan, joten niissä ei ollut paljoakaan uutta.

Nyt on menossa Johannes Lahtelan kirjoittama Samuli Edelmannista kertova Pimeydestä valoon. Melkoisen rankkaa juopottelua ollut Edelmannilla ennen raitistumista. Kirja keskittyy enemmän tuohon raitistumisprosessiin ja aikaan ennen sitä, hänen uraansa käydään läpi tosi pintapuolisesti, mikä on harmi. Samulilla on kuitenkin paljon hyviä rooleja sekä projekteja, joista olisi ollut mielenkiintoista tietää enemmän.

Edit. Sain luettua tuon Lahtelan Edelmann-kirjan loppuun ja loppuosa oli enemmänkin jopa Lahtelan oman alkoholismin käsittelyä Samulin ollessa sivuosassa.

Viimeksi muokattu:
Ranskassa on noussut jättimenestykseksi ranskalaisen kirjoittama romaani Suomen talvisodasta ja tarkka-ampuja Simo Häyhästä.
Vinkiksi siltä varalta että joku sattuu lukemaan ranskankielisiä kirjoja, meidän muiden täytyy odottaa ensi kesään jolloin on odotettavaissa suomennos.
Käännösoikeudet on muuten myyty kuulemma myös Venäjälle.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tuon Silvennoisen kirjan luin itsekin vasta. Oli kyllä mielenkiintoinen kirja, varsinkin se aika ennen Kummelia kiinnosti ja ylipäänsä Kummelin ulkopuoliset jutut. Monessa on ehtinyt olla Heikki Silvennoinen mukana. Kummeli-ajat on jo dokumentoitu siihen Kummeli-kirjaan, joten niissä ei ollut paljoakaan uutta.
Samaa mieltä, en tiennytkään miten monipuolinen ura muusikkona Silvennoisella onkin ollut,
se on vähän harmi että suuri yleisö muistaa sen vaan Kummeli-miehenä.

Kävin viime kesänä katsomassa Silvennoisen blues-musaan keskittyneen keikan, ihan hyvää
settiä oli.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
R.A.Salvatoren Drowin perintö sarjaa aloitin toissapäivänä lukemaan. Ihan hyvää aivot narikkaan viihdettä tietokoneella opiskelun vastapainoksi.

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
Seppo Lampela, Pekka Haverinen & Jari Veijalainen: Ajojahti

Mielenkiintoinen tositarina poliisien tutkimuksista arvokuljetusryöstöissä. Mukana on myöskin Matti Sarenin haastatteluja joka suunnitteli ja teki näitä ryöstöjä.

Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt luen Geezer Butlerin muistelmia. Black Sabbath fanina on kirja mielenkiintoinen.

(1)
  • Tykkää
Reactions: SM84
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Totta ja itse koitin vuosi sitten katsoa kyseistä sarjaa mutta tuntui ainakin silloin kadonneen tyystin hbo:lta.

Ai.. katoin sen tuoreeltaan aikanaan... Justwatchin mukaan ois nyt Ruutu, SkyShowtime.. mutta kirjan lukeneelle toki vähän "meh" koska se tv sarjan jännitysmomentti rakennetaan alussa niin ettei tiedä keitä on "tilanteessa" ja kun tiätää, niin tuon mysteerin rakentaminen jää ohjueksi. Ihan laatutyötä toki ja onhan siinä suomalainen Tobias Zilliacus isossa roolissa

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy